Neemt kansenongelijkheid toe door bijles?

06-03-2024 14:05 185 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
https://wnl.tv/2024/03/06/kansenongelij ... in-pekela/

Ouders geven blijkbaar een half miljard euro per jaar uit aan bijles en sommige instanties vinden dat dat moet stoppen.

Moet bijles stoppen?

Totaal aantal stemmen: 138

Ja (20%)
Nee (80%)
Alle reacties Link kopieren Quote
Duh.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hm, helemaal stoppen is misschien wat rigoreus. Er staat in het artikel dan "Dat doet China ook" maar wat voor effect heeft het daar gehad?

Als de stelling is: "Ieder kind moet gelijke kansen hebben, en particuliere bijles draagt daar niet aan bij" dan ben ik het daar zeker mee eens. Maar: je kan dat niet zomaar bij de scholen neerpleuren, die hebben al moeite genoeg om de roosters rond te krijgen.

Mijn visie is: inzetten op kleinere klassen en meer (individuele) begeleiding in en rondom de klas (denk: remedial teaching, specifieke bijles op een vak), dan is die bijles in 90% van de gevallen niet meer nodig. Want in essentie komt het daarop neer: de particuliere bijlesindustrie springt in op de gebreken van het onderwijs. Dus als je het aan de onderwijskant niet fixt, dan los je niks op door het te verbieden.
Alle reacties Link kopieren Quote
beetje lastig gesteld zo in jouw topic.

neemt kansenongelijkheid toe? > ja!
Moet bijles stoppen? > nee!
En doooooor!
Alle reacties Link kopieren Quote
Er staat niet of de kinderen in de rijkere gemeenten ook daadwerkelijk bijles krijgen. Het opleidingsniveau van de ouders scheelt al een heleboel in de basis.
quincy2 wijzigde dit bericht op 06-03-2024 14:15
29.51% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Als bijna 65% van de kinderen in Wassenaar, ondanks bijles, het streefniveau niet haalt, dan kan ruim 1 op de 3 kinderen daar ook niet goed genoeg rekenen. Dat lijkt me een groter probleem dan de kansenongelijkheid.
Alle reacties Link kopieren Quote
Quincy2 schreef:
06-03-2024 14:14
Er staat niet of de kinderen in de rijkere gemeenten ook daadwerkelijk bijles krijgen. Het opleidingsniveau van de ouders scheelt al een heleboel in de basis.
Dat ook ja, daar zal het opleidingsniveau geheid hoger zijn dan in Oude Pekela.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind dit heel lastig.
Je wil je kind een zo goed mogelijke toekomst geven. Daarom kijk je wat je kind nodig heeft daarvoor. Biedt je buiten school verrijking aan als ouder. En dat kan op alle vlakken zijn. Sport, muziek, activiteiten, spelen. Maar dus ook ontwikkelen en dus bijles.

Eerder zou ik dan zeggen: laat bijles dan niet alleen bereikbaar zijn voor ouders die het kunnen betalen, maar voor ieder kind. En als je die bijles mensen dan IN de school kunt krijgen, dan kun je ook integreren binnen het onderwijs en zet je een stap omhoog als geheel.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
frambozentaartje schreef:
06-03-2024 14:15
Als bijna 65% van de kinderen in Wassenaar, ondanks bijles, het streefniveau niet haalt, dan kan ruim 1 op de 3 kinderen daar ook niet goed genoeg rekenen. Dat lijkt me een groter probleem dan de kansenongelijkheid.
Klopt. Kansenongelijkheid is ook een probleem, en de kinderen die niet zo veel kansen hebben zullen structureel nog minder goed kunnen rekenen omdat ze geen bijles krijgen, maar er gaat in de basis al wat fout.

De citotraining en zo, die mogen ze wat mij betreft per direct wel verbieden, tenzij alle kinderen in Nederland citotraining krijgen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn kind, heeft op SSL Examentraining Leiden (natuurkunde) meer geleerd in 3 dagen dan 6 jaar VWO op zijn school. En hij zat op een goede middelbare school!!

En ja, dat hebben we kunnen doen omdat we daar geld voor hebben.

En ja, dat houd kansenongelijkheid in stand.

En nee, ik denk niet dat bijles moet stoppen.

Ik denk dat we eerder de pijlen moeten richten op het verbeteren en vernieuwen van onderwijs. Kleinere klassen, geen ouderwetse leermethodes, meer op het individu.

En ik weet ook dat dat makkelijker gezegd is dan gedaan met alle tekorten.

Maar goed, ik denk wel doordat het niet zo lekker loopt in het onderwijs, er meer ouders betalen voor bijles.

Overigens hadden mij ouders geen geld, maar hebben mijn broer toch op bijles gedaan, moesten elk dubbeltje omdraaien omdat ze educatie en zijn vervolgopleiding heel belangrijk vonden.

Het is natuurlijk niet zomaar aan te nemen dat alleen 'rijke' mensen bijles nemen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind dat bijles mogelijk moet blijven. Ongelijkheid hou je toch.

Zonder een examentraining had ik een jaar langer over de middelbare school gedaan. Ik ben blij dat dat jaar extra niet nodig was.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je hebt ook goede/slechte lessen or docenten, goede en slechte scholen (privé?, Luzac?) actieve/passieve of geschoolde/niet-geschoolde ouders
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn kind krijgt uurtje bijles rekenen per week. Ik denk niet dat ze daardoor stuk gaat en ik bepaal helemaal zelf wat er achter mijn voordeur wel of niet gaat gebeuren.
anything that is unrelated to elephants = Irrelephant
Alle reacties Link kopieren Quote
Doreia* schreef:
06-03-2024 14:18
Eerder zou ik dan zeggen: laat bijles dan niet alleen bereikbaar zijn voor ouders die het kunnen betalen, maar voor ieder kind. En als je die bijles mensen dan IN de school kunt krijgen, dan kun je ook integreren binnen het onderwijs en zet je een stap omhoog als geheel.
In feite doen ze dat al met de peuterprogramma's.
Maar zolang alles vrijwillig is, zullen de kinderen die er het meest baat bij zouden hebben, er niet heengaan omdat hun ouders er de noodzaak niet van inzien.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je kunt beter bijles gratis maken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn kind krijgt geen (betaalde) bijles, maar man en ik zijn samen meerder uren per week kwijt aan huiswerkhulp. Dit bevordert ook kansenongelijkheid, want als je ouders het zelf niet kunnen, dan moet je wel naar betaalde bijles gaan...

Mag dat dan ook niet meer?
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn dochter krijgt 3 dagen in de week particulkerr bijles. Ik betaal daar 0 euro voor. Vanwege haar adhd vond school het nodig en word het betaalt door school. Ik ben geen minima ofzo dus het heeft ook niet met mijn inkomen te maken.
Ik zou eigenlijk denken dat dat op iedere school zo zou moeten gaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je bent als individu niet verantwoordelijk voor het oplossen van kansenongelijkheid. Prima om je kind te willen bieden wat jij kunt bieden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je het als ouder kan betalen waarom niet. Als ouder ben je verantwoordelijk voor je eigen kind.
Als dat kansenongelijkheid schept, het zij zo.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn oudste krijgt een uurtje bijles, op school, door school, wel na z'n gewone lesdag.

En daarnaast krijgt ie een soort extra ondersteuning (RT) momentje voor een ander vak, gewoon tijdens dat lesuur. Voor beide vakken in een klein groepje met een paar klasgenoten.

Beide ondersteuningsmomenten werden door de docenten/school zelf aangeboden en georganiseerd.

Ik vind dat super! Dus wel soort bijles / ondersteuning, maar niks extra's buiten de school om.
Alle reacties Link kopieren Quote
Taskmaster schreef:
06-03-2024 15:13
Je kunt beter bijles gratis maken.
Ik vraag me dan weer af wat dat gaat doen met de kwaliteit er van.

Ik hoorde gisteren op het nieuws dat één van de voorstellen is om de scholen het te laten regelen. Alsof ze daar om werk verlegen zitten... gooi maar lekker over de schutting...
Alle reacties Link kopieren Quote
In het artikel haalt men bijles en huiswerkbegeleiding door elkaar; het lijkt mij dat dit niet gelijk aan elkaar is.
Als ik denk aan bijles dan denk ik aan het bijspijkeren van kennis op bijvoorbeeld rekenen of taal.
Dan lijkt het mij zinvoller als scholen méér inzetten op (in het reguliere onderwijs) deze vakken i.p.v. scholen die bijles gaan organiseren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als leerlingen eens normaal mee zouden doen tijdens de les, niet om de haverklap ziekgemeld zouden worden door hun ouders en gewoon wél hun huiswerk zouden maken, dan zou heel veel bijles helemaal niet nodig zijn.
Als docenten meer tijd zouden krijgen om hun lessen voor te bereiden waardoor ze motiverende lessen zouden kunnen maken en er meer individuele aandacht mogelijk zou zijn door kleinere klassen, als er dus meer geld naar het onderwijs zou gaan dan zou heel veel bijles helemaal niet nodig zijn.
Dus in een gemeente waar geen bijlessen worden gegeven haalt maar 30% van de leerlingen het streefniveau van rekenen. Als we bijlessen verbieden dan zitten we straks in heel Nederland met slechts 30% van de kinderen die kunnen rekenen.

Van mij mag het verboden worden, maar wel pas als het niveau van het onderwijs in Nederland zo goed is dat bijles niet meer nodig is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Felidaez schreef:
06-03-2024 14:18

Ik denk dat we eerder de pijlen moeten richten op het verbeteren en vernieuwen van onderwijs. Kleinere klassen, geen ouderwetse leermethodes, meer op het individu.

Verbeteren van het onderwijs: helemaal eens.
Geen ouderwetse onderwijsmethodes: totaal oneens.

De lees- en rekencrisis is voor een aanzienlijk deel te danken aan onderwijsvernieuwing. Op scholen waar ouderwetse methodes zijn heringevoerd schieten de resultaten omhoog.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven