NL staat aangeklaagd wegens afsluiten water gezinnen

12-07-2020 17:07 331 berichten
De Nederlandse Staat wordt aangeklaagd omdat er gezinnen met kinderen zijn waar het water wordt afgesloten: https://eenvandaag.avrotros.nl/item/ned ... rinkwater/

Ik weet niet zo goed wat ik hiervan moet vinden. Enerzijds moet je als kind toegang hebben tot water. Anderzijds moet er wel een prikkel voor ouders zijn om hun rekening te betalen.

Wat vinden we ervan?
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
12-07-2020 17:49
Bijkomende vraag:

Is zo'n giga achterstand / afsluit een melding bij Veilig Thuis waard als er kinderen bij betrokken zijn?

Want je wil ook niet dat die kinderen maanden en jaren zonder water zitten en dat de boel wel een beetje opgevolgd wordt.
Dat vind ik wel.

Het is de verantwoordelijkheid van ouders om te zorgen voor de basisbehoeften van de kinderen. Dus naast liefde ook voor onderdak, en water. Dat is niet de verantwoordelijkheid van de overheid. Als ouders dat tientje per maand niet betalen maken ze blijkbaar verkeerde keuzes.
Als die verkeerde keuzes ertoe leiden dat een kind geen glas water kan drinken, zich niet kan wassen, de toilet niet kan doorspoelen en er niet meer gekookt kan worden, dan moet het kind daartegen beschermt worden.
..
Hoe triest ook, blijkbaar zijn ze niet in staat om hun kinderen veiligheid te bieden. Me dunkt dat er nog veel meer schulden zijn.

De staat aanklagen omdat je je rekeningen niet betaalt. Schaamteloos.

Beter hadden ze na kunnen denken of het wel een goed idee was om kinderen te krijgen als er geen geld is om die kinderen in hun basale levensbehoeften te voorzien.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
12-07-2020 17:47
Alles wordt hier automatisch afgeschreven, zo kan je nooit iets "vergeten" te betalen. Wat er over is kan je uitgeven aan voeding, kleding, bezine, etc.
Dit, maar naast het automatisch laten afschrijven is een volwassene ook verantwoordelijk voor het controleren of de afschrijving is gedaan. Veel mensen doen dat niet, missen dan ineens herinneringen en dan is 'het feest' begonnen. Even controleren is maar een kleine moeite.
..
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
12-07-2020 18:26
(Jep, in BE heb je gewoon te maken met incasso-maffia.)
Je zit op een Nederlands forum dus het heeft geen zin om Belgische praktijken als voorbeeld te geven in een topic over een aanklacht tegen de Nederlandse staat.
Alle reacties Link kopieren
_Aphia_ schreef:
12-07-2020 17:51
Als je 3 kinderen hebt waarvan een baby van 6 maanden dan kan je niet werken.
Oh?
Vanaf 6 weken mogen ze naar de opvang, Het is veelvoorkomend dat ouders wachten tot na het verlof/ tot het kind 12 weken is.
..
jo12345 schreef:
12-07-2020 18:29
_Aphia_ schreef: ↑12-07-2020 17:51
Als je 3 kinderen hebt waarvan een baby van 6 maanden dan kan je niet werken.

Koekoek.

Nou, dat verteld die Manuela in dat filmpje dus letterlijk.

Wij moeten met z'n allen wèl haar waterrekening betalen, want zij kan dus niet werken met 3 kinderen waarvan eentje een baby.

Dit terwijl haar inkomen vanuit de diverse regelingen ruimschoots boven de €2000,- uitkomt.
Dan is dus adequate hulp van belang, die haar ervan doordringt dat werken met drie kinderen prima kan en zelfs noodzakelijk is. Dat miljoenen mensen gewoon water hebben, omdat ze werken, ook met drie kinderen.

Maar als ze nu 2k heeft (is dat zo?) en gaat werken, ik neem even aan dat meer dan minimumloon er voor haar niet in zit, dan gaat ze er dus op achteruit, komen er nog meer problemen en mogen wij opdraaien voor de kot. Dat is niet echt een verbetering.
Alle reacties Link kopieren
Volhouder666 schreef:
12-07-2020 18:36
Dat vind ik wel.

Het is de verantwoordelijkheid van ouders om te zorgen voor de basisbehoeften van de kinderen. Dus naast liefde ook voor onderdak, en water. Dat is niet de verantwoordelijkheid van de overheid. Als ouders dat tientje per maand niet betalen maken ze blijkbaar verkeerde keuzes.
Als die verkeerde keuzes ertoe leiden dat een kind geen glas water kan drinken, zich niet kan wassen, de toilet niet kan doorspoelen en er niet meer gekookt kan worden, dan moet het kind daartegen beschermt worden.
Eens. Ik vind dit echt de verantwoordelijkheid van de ouders en als die de juiste keuzes maken, dan gebeurt dit niet. Bij Manuela uit het artikel zie je ook wat er meestal gebeurt: de schuld nooit bij zichzelf zoeken. Het was zogenaamd de eerste keer dat ze problemen had met betalen (nou, je krijgt toch eerst wel een aantal aanmaningen hoor, voordat ze het water afsluiten) en als je dan net een baby hebt (Why? Als je geen geld hebt?) en nog een kind dat ook nog eens ongesteld is, dan krijg je dat tientje heus wel bij elkaar. En natuurlijk kun je werken met 3 kinderen.
Het zou me niets verbazen als dit weer iemand is met 5 huisdieren die een pakje per dag wegpaft. Gevalletje verkeerde keuzes maken. Erg sneu voor die kinderen, dat wel.
pamelacourson wijzigde dit bericht op 12-07-2020 18:56
1.68% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het even opgezocht. Als alleenstaande niet werkende moeder ouder in Nederland, met drie kinderen, heb je per maand recht op het volgende:

Bijstand €1111,- (Netto)
Huurtoeslag €350,- (uitgaande van een huur van €650,-)
Zorgtoeslag €104,-
Kindgebonden budget €493,-
Kinderbijslag €286,- (bij 3 kinderen in 3 leeftijdscategorieën teruggerekend per maand)

Dat maakt totaal netto besteedbaar inkomen van €2344,- per maand.

Daar moet toch best een tientje voor een waterrekening van af kunnen zou je zeggen.
jo12345 schreef:
12-07-2020 18:51
Ik heb het even opgezocht. Als alleenstaande niet werkende moeder in Nederland, met drie kinderen, heb je per maand recht op het volgende:

Bijstand €1111,- (Netto)
Huurtoeslag €350,- (uitgaande van een huur van €650,-)
Zorgtoeslag €104,-
Kindgebonden budget €493,-
Kinderbijslag €286,- (bij 3 kinderen in 3 leeftijdscategorieën teruggerekend per maand)

Dat maakt totaal netto besteedbaar inkomen van €2344,- per maand.

Daar moet toch best een tientje voor een waterrekening van af kunnen zou je zeggen.
Tot er schulden zijn. En/of een alchohol- en drugsverslaving bijvoorbeeld. Maar je kan je inderdaad afvragen of mensen die de waterrekening niet (kunnen) betalen, überhaupt wel voor kinderen kunnen zorgen.
anoniem_653d64b2a443c wijzigde dit bericht op 12-07-2020 18:59
0.18% gewijzigd
Ik vind het erg voor die kinderen maar de ouders moeten gewoon de rekening betalen. Kun je dat niet dan zoek je hulp of bel je op of er iets te regelen valt.
Alle reacties Link kopieren
nerdopviva schreef:
12-07-2020 18:05
Jij woont in België toch? Ik weet niet hoe het in België is geregeld, maar in Nederland zijn er wettelijke regels voor het berekenen van incassokosten en rente. Die 100 euro wordt niet zomaar 500 euro. Dan heb je zelf niet goed opgelet (bijvoorbeeld bij de rente van Wehkamp) of het héél lang laten oplopen.
Inderdaad en ook niet zelf actie ondernomen en om een betalingsregeling gevraagd. De meeste bedrijven zijn daar heel schappelijk in zolang je je aan de afspraken houdt.


Ik heb er ook mijn twijfels over of die kinderen het verder wel goed hebben als het water al niet betaald wordt. Misschien heeft moeders inderdaad dat vermogen niet, dat maakt het verhaal gecompliceerd, maar imo blijft het haar verantwoordelijkheid om haar kinderen in hun behoeften te voorzien en niet dat van ons. Lukt dat niet, dan zijn daar andere regelingen voor dan het aanklagen van de staat
.
anoniem_653d64b2a443c wijzigde dit bericht op 12-07-2020 19:00
99.29% gewijzigd
.
anoniem_653d64b2a443c wijzigde dit bericht op 12-07-2020 19:02
99.26% gewijzigd
.
.
.
.
Alle reacties Link kopieren
Lotus ... 10 euro voor elke lege post?
Dan is sommigen hun waterprobleem zo opgelost :-).
wissewis wijzigde dit bericht op 12-07-2020 18:59
2.86% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
.
.
Wasrom is To op anoniem?
Alle reacties Link kopieren
Het artikel gelezen, het is niet een gezin die aanklacht maar een organisatie die opkomt voor kinderrechten. Ik vind het terecht om gezinnen met kinderen onder kwetsbare te scharen in dit geval en dus niet af te sluiten. Zoals ook in het artikel staat, de betalingsverplichting vervalt verder niet.

De mening van de moeder in kwestie is wel bijzonder en de vergelijking met ziektekosten helemaal
Wissewis schreef:
12-07-2020 18:59
Lotus ... 10 euro voor elke lege post?
Dan is sommigen hun waterprobleem zo opgelost :-).
Waar kan ik dit melden? Dat het weggehaald kan worden. Er ging even wat mis. :nut:
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
12-07-2020 19:00
Wasrom is To op anoniem?
ow, das wel heel plotseling en curieus inderdaad. Net zat ze nog te reageren en nu is ze opeens anoniem.
jo12345 schreef:
12-07-2020 18:01
Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat het volwassen leven bestaat uit keuzes maken.
Voor alleenstaande ouders is het financieel echt riant geregeld in Nederland.
Met bijstand, toeslagen, kinderbijslag, kindgebonden budget, ouderkortingen, een waaier aan gemeentelijke regelingen zoals gratis computers, schoolspullen, fietsen en kleding en noem het allemaal nog maar meer op, is er echt geen enkele reden waarom kinderen nog in zulke armoede zouden moeten opgroeien.
Behalve dus de beroerde en onverantwoordelijke keuzes van sommige mensen.
Als je je waterrekening van een tientje niet meer kunt betalen, moet daar een grote langdurige reeks van slechte keuzes aan vooraf gegaan zijn.
Dat is zo. Maar sommige mensen zitten zo diep dat ze er zelf niet meer uitkomen. Ze zijn het overzicht compleet kwijt.
Of dat in deze gevallen zo is, weet ik niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven