'Noem mensen met vmbo en mbo niet laag opgeleid'

05-04-2018 12:07 129 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mensen van het vmbo zijn niet lager opgeleid, maar praktisch opgeleid. Dus laten we stoppen met het plakken van zulke etiketten op vakmensen, zoals de bakker, stukadoor, metselaar of timmerman. "De behoefte om in hokjes te denken moeten we loslaten", zegt columniste Marianne Zwagerman.

De economie draait om mensen die daadwerkelijk iets kunnen, zegt Zwagerman. De vaklui. "En niet alleen om mensen die regeltjes bedenken om het die mensen lastig te maken. De macht moet terug naar het ambacht", zegt ze tegen RTL Nieuws.

Verschillende soorten intelligentie
Zwagerman krijgt bijval van onderwijsdeskundige Lauk Woltring. Volgens hem bestaan er verschillende soorten intelligentie. "Sommige kinderen zijn goed met hun handen, anderen kunnen goed voetballen en weer anderen zijn goed met hun hoofd. In onze samenleving hebben we overwaardering voor mensen die cognitief hoog reiken."

En dat is niet helemaal terecht, zegt Woltring. "We hebben onvoldoende waardering en een groot tekort aan goede vakmensen. Terwijl veel managers alleen maar hun eigen banen in stand houden."

60 tot 70 procent van de kinderen gaat naar het vmbo. "En dat is prima. Die heb je nodig", zegt Woltring. "Het is doodzonde als kinderen in een rol worden gedrukt die ze niet past. Dat ze onder druk van hun ouders naar havo of vwo gaan. Het is doodzonde als ze moeten switchen naar een lager aangeschreven opleiding, maar ergens is het ook wel logisch. Hogeropgeleiden worden beter betaald."

Rubberentegelparadijs

Zwagerman pleit voor het einde van een onderscheid tussen hoger- en lager opgeleid. Want in het 'overgereguleerde rubberentegelparadijs waarin we wonen' wordt nogal eens gedacht dat de kennis zit bij de mensen op kantoor, terwijl juist het tegendeel waar is. "De echte kennis zit bij de meerderheid: de mensen die uitvoeren."

Woltring zou het 'schitterend' vinden als we een einde kunnen maken aan het spreken in termen van hoger en lager opgeleid. "Je kunt niet tegen algemeen taalgebruik op, maar hoe eerder we van die termen af zijn, hoe beter." Hij zou liever andere termen zien voor onderwijssystemen. Dus in plaats van middelbaar - en hoger beroepsonderwijs, termen als 'abstract, praktisch of theoretisch onderwijs'.

Discriminerende term
Volgens Zwagerman is lager opgeleid niet alleen een discriminerende term. Hij is bovendien onjuist. "Alsof mensen enkel en alleen kunnen leren vanachter een bureau uit schoolboeken. Leren is ook leren van de mensen om je heen. Vakmensen zijn nooit uitgeleerd, terwijl ik de eerste journalist nog moet tegenkomen die zich na het afronden van z'n studie nog heeft bijgeschoold."

Zwagerman wil het onderscheid tussen laag, middelbaar en hoog als eerste verbannen uit het onderwijs. Haar plan om de term ambachtsschool te laten terugkeren, wordt enthousiast ontvangen door Woltring. Die is het daar 'volstrekt mee eens'. Of sterker nog: "dat lijkt me heel leuk."


https://www.rtlnieuws.nl/gezin/noem-men ... g-opgeleid
Taalnazi's zijn onprettige mensen: https://www.esquire.com/nl/stijl-carrie ... lijk-mens/
Een loodgieter is niet 'laag opgeleid'.

En daar gaat die muts al vreselijk de mist in, met haar handjes, en het pochen met haar Range Rover en het door blijven ratelen over een monteur, maar mensen die vrijetijdskunde hebben gestudeerd denigreren, meten met 2 maten heet dat.

Mensen, en ik heb meerdere gesprekken met allerlei mensen hierover gehad, vinden loodgieters, schilders, monteurs etc etc helemaal niet laagopgeleid.

Misschien moeten we eerst over de definitie op een lijn gaan zitten.

Er zullen altijd eikels zijn die laatdunkend spreken over anderen.
Daar helpt het veranderen van een term niets aan.
Alle reacties Link kopieren
De_Cynicus schreef:
05-04-2018 12:21
Is symbool-politiek. Als ze zo begaan is met lager opgeleiden. Dan moeten ze de lonen maar eens verhogen, en de lager opgeleiden meer carrièremogelijkheden geven. Een ander woord geven bedenken voor "laag opgeleid" lost niks op.
"Lager opgeleiden" met de juiste attitude (en competenties) kunnen echt wel carriere maken. De denkfout is altijd dat anderen iemand carrieremogelijkheden moet geven. Maar ongeacht je opleiding moet je het altijd zelf doen. Niemand krijgt een carriere in de schoot geworpen. Hoogstens ons staatshoofd.
Alleen het feit al dat je een loodgieter laagopgeleid noemt, bewijst dat je symboolpolitiek bedrijft over de rug van een doelgroep die je zelf helemaal niet kent.

Armoede is erfelijk en de sociale mobiliteit in Nederland lijkt beëindigd. Voor sommige groepen in onze samenleving heeft dat weldegelijk nare gevolgen.
Alle reacties Link kopieren
Kirby schreef:
05-04-2018 17:55
Waar veel van is, wordt goedkoop. Waar weinig van is, wordt duur (even kort door de bocht). Dus als iedereen in de toekomst hoog opgeleid is en er geen loodgieter meer is te krijgen, kunnen die vakmensen vragen wat ze willen en zullen ze het krijgen ook. Dat hoop ik dan toch.
Nogal erg naïef, er is nu bijvoorbeeld ook een tekort aan lassers. Maar betekent dat ook hogere lonen? Nee, dat gebeurd dus niet. Dat is dus het probleem. Er is sprake van selectieve kapitalisme volledig in het voordeel van het bedrijfsleven.
Taalnazi's zijn onprettige mensen: https://www.esquire.com/nl/stijl-carrie ... lijk-mens/
Alle reacties Link kopieren
Sara9876 schreef:
05-04-2018 18:27
"Lager opgeleiden" met de juiste attitude (en competenties) kunnen echt wel carriere maken. De denkfout is altijd dat anderen iemand carrieremogelijkheden moet geven. Maar ongeacht je opleiding moet je het altijd zelf doen. Niemand krijgt een carriere in de schoot geworpen. Hoogstens ons staatshoofd.
Nogal erg kort door de bocht. Als je in het bedrijfsleven of fabriek werkt, ben je toch afhankelijk van je leidinggevende om jou een carrière te bieden. In een fabriek bijvoorbeeld, zal je als productiemedewerker nooit zullen opklimmen tot directeur, hoogstens teamleider of machinevoerder. Meer niet.
Taalnazi's zijn onprettige mensen: https://www.esquire.com/nl/stijl-carrie ... lijk-mens/
De_Cynicus schreef:
05-04-2018 18:47
Nogal erg kort door de bocht. Als je in het bedrijfsleven of fabriek werkt, ben je toch afhankelijk van je leidinggevende om jou een carrière te bieden. In een fabriek bijvoorbeeld, zal je als productiemedewerker nooit zullen opklimmen tot directeur, hoogstens teamleider of machinevoerder. Meer niet.
Praktisch gezien kúnnen ook niet alle medewerkers maar carrière gaan maken, dan blijven er geen mensen op de werkvloer meer over natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Vixxen schreef:
05-04-2018 12:15
Mag je dan ook niet meer spreken van hoogopgeleide mensen? Want dat maakt ook onderscheid....

:P
Nou idd, wat een gemiep. Sowieso zie ik mbo niet als laagopgeleid. Die ‘m’ staat er toch niet voor niks voor.
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
05-04-2018 18:50
Praktisch gezien kúnnen ook niet alle medewerkers maar carrière gaan maken, dan blijven er geen mensen op de werkvloer meer over natuurlijk.
Dus zolang jij de horige maar nier bent, die verbannen is tot de onderkant van de samenleving, dan doet het je niks?
Taalnazi's zijn onprettige mensen: https://www.esquire.com/nl/stijl-carrie ... lijk-mens/
De_Cynicus schreef:
05-04-2018 18:54
Dus zolang jij de horige maar nier bent, die verbannen is tot de onderkant van de samenleving, dan doet het je niks?
Ik zie niet veel in nivellering nee.
De_Cynicus schreef:
05-04-2018 18:47
Nogal erg kort door de bocht. Als je in het bedrijfsleven of fabriek werkt, ben je toch afhankelijk van je leidinggevende om jou een carrière te bieden. In een fabriek bijvoorbeeld, zal je als productiemedewerker nooit zullen opklimmen tot directeur, hoogstens teamleider of machinevoerder. Meer niet.
Niet iedereen wil dat en zeker niet iedereen kan dat.
Het is pas sneu om van alles van mensen te verlangen, omdat dat politiek correct gegwauwel is, waardoor ze zo op hun tenen moeten lopen dat ze uitvallen.
Cookiequeen schreef:
05-04-2018 15:07
Laag/praktisch opgeleid is iets anders dan dom.

Precies dit wordt er dus bedoeld. Mensen die vmbo en mbo gelijk stellen aan dom.
Het mbo valt helemaal niet onder laagopgeleid. Degene die geen startkwalificatie hebben als ze van school af gaan worden in de groep laagopgeleid geplaatst.
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
05-04-2018 21:09
Ik zie niet veel in nivellering nee.
Wen er dan maar aan dat die onderklasse het niet pikt, en zich aangetrokken voelt tot gewapende, militante/revolutionaire organisaties zoals ISIS. Niet iedereen ziet het als een eer om jou wc schoon te maken. Die mensen willen ook kunnen groeien en klimmen op de socio-economische ladder.
Taalnazi's zijn onprettige mensen: https://www.esquire.com/nl/stijl-carrie ... lijk-mens/
De_Cynicus schreef:
05-04-2018 22:10
Wen er dan maar aan dat die onderklasse het niet pikt, en zich aangetrokken voelt tot gewapende, militante/revolutionaire organisaties zoals ISIS. Niet iedereen ziet het als een eer om jou wc schoon te maken. Die mensen willen ook kunnen groeien en klimmen op de socio-economische ladder.
Natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Moiren’ schreef:
05-04-2018 22:14
Natuurlijk.
Sarcasme?
Taalnazi's zijn onprettige mensen: https://www.esquire.com/nl/stijl-carrie ... lijk-mens/
De_Cynicus schreef:
05-04-2018 22:15
Sarcasme?
Ja.

Wie ben jij om voor een ander te bepalen van welk werk of dagbesteding hij/zij blij wordt?
Arrogantie en overschatting ten top.
Alle reacties Link kopieren
Moiren’ schreef:
05-04-2018 22:18
Ja.

Wie ben jij om voor een ander te bepalen van welk werk of dagbesteding hij/zij blij wordt?
Arrogantie en overschatting ten top.
Omdat de onder/lage klasse ook sociale mobiliteit wilt. Ik heb nergens gezegd dat 100% van de leden die deel uitmaken van die socio-economische klasse dat wilt, maar een gedeelte wel. En aangezien ik zelf van die groep uitmaak, weet ik het wel beter dan jij.
Taalnazi's zijn onprettige mensen: https://www.esquire.com/nl/stijl-carrie ... lijk-mens/
De_Cynicus schreef:
05-04-2018 22:22
Omdat de onder/lage klasse ook sociale mobiliteit wilt. Ik heb nergens gezegd dat 100% van de leden die deel uitmaken van die socio-economische klasse dat wilt, maar een gedeelte wel. En aangezien ik zelf van die groep uitmaak, weet ik het wel beter dan jij.
En aangezien ik al 15 jaar onderwijs verzorg voor die groep, en met mensen werk uit die groep en mensen uit die groep in mijn familie had, weet ik dat een heel groot deel juist heel tevreden is met een “eenvoudige” baan.

Als jij niet tevreden bent, en je hebt de capaciteiten, moet je zorgen dat je hogerop komt door scholing e/o ervaring.
Of ga jij er vanuit dat iedereen met een mbo opleiding of hoger jou een ander baantje misgunt?
Alle reacties Link kopieren
Moiren’ schreef:
05-04-2018 22:24
En aangezien ik al 15 jaar onderwijs verzorg voor die groep, en met mensen werk uit die groep en mensen uit die groep in mijn familie had, weet ik dat een heel groot deel juist heel tevreden is met een “eenvoudige” baan.

Als jij niet tevreden bent, en je hebt de capaciteiten, moet je zorgen dat je hogerop komt door scholing e/o ervaring.
Of ga jij er vanuit dat iedereen met een mbo opleiding of hoger jou een ander baantje misgunt?
Heeft vrij weinig zin om een HBO studie te volgen, als je eind 20 bent. Kan wel een studie gaan volgen, maar heeft vrij weinig zin om 4 jaar op een houtje te bijten, als ik daarna als nog ongeschoold werk moet doen. Dan is het de investering niet waard.
Taalnazi's zijn onprettige mensen: https://www.esquire.com/nl/stijl-carrie ... lijk-mens/
De_Cynicus schreef:
05-04-2018 22:37
Heeft vrij weinig zin om een HBO studie te volgen, als je eind 20 bent. Kan wel een studie gaan volgen, maar heeft vrij weinig zin om 4 jaar op een houtje te bijten, als ik daarna als nog ongeschoold werk moet doen. Dan is het de investering niet waard.
Dan is het toch jouw keuze?
Je wil ook niet in deeltijd studeren neem ik aan. Dan houdt het toch op? Dat is niemands schuld verder.
En als je al mbo hebt ben je niet laagopgeleid.
Alle reacties Link kopieren
Moiren’ schreef:
05-04-2018 22:38
Dan is het toch jouw keuze?
Je wil ook niet in deeltijd studeren neem ik aan. Dan houdt het toch op? Dat is niemands schuld verder.
En als je al mbo hebt ben je niet laagopgeleid.
Lekker makkelijk, "je eigen schuld". Verwacht ook niks anders in deze samenleving. Maakt de samenleving ook heel gezellig, met die onverschillige klootzakken.
Taalnazi's zijn onprettige mensen: https://www.esquire.com/nl/stijl-carrie ... lijk-mens/
De_Cynicus schreef:
05-04-2018 22:46
Lekker makkelijk, "je eigen schuld". Verwacht ook niks anders in deze samenleving. Maakt de samenleving ook heel gezellig, met die onverschillige klootzakken.
Jij kiest er toch zelf voor geen (deeltijd)studie te doen?
Waarom zou ik verantwoordelijk moeten zijn voor de keuze die jij maakt?
De_Cynicus schreef:
05-04-2018 22:46
Lekker makkelijk, "je eigen schuld". Verwacht ook niks anders in deze samenleving. Maakt de samenleving ook heel gezellig, met die onverschillige klootzakken.
Ga je nou ook hier weer de zieligerd uithangen?
Iedereen is verantwoordelijk voor hoe jij niet krijgt wat je wilt in het leven, behalve jij. Is het niet?
Alle reacties Link kopieren
doemijdiemaardan schreef:
05-04-2018 22:55
Ga je nou ook hier weer de zieligerd uithangen?
Iedereen is verantwoordelijk voor hoe jij niet krijgt wat je wilt in het leven, behalve jij. Is het niet?
Je kent de situatie niet eens, en gelijk oordelen. Dat is het probleem, oordeel van mensen ligt gelijk al klaar. Ligt allemaal aan jezelf, en dat is het.
Taalnazi's zijn onprettige mensen: https://www.esquire.com/nl/stijl-carrie ... lijk-mens/
De_Cynicus schreef:
05-04-2018 22:57
Je kent de situatie niet eens, en gelijk oordelen. Dat is het probleem, oordeel van mensen ligt gelijk al klaar. Ligt allemaal aan jezelf, en dat is het.
Je zegt letterlijk dat je er geen zin in hebt, want al eind 20 en nog 4 jaar school en minder inkomen (raar, want bijna elke studie kan ik deeltijd en dan kan je dus gewoon werken).

Er wordt niet geoordeeld, er wordt alleen herhaald wat jij zegt.
De_Cynicus schreef:
05-04-2018 22:57
Je kent de situatie niet eens, en gelijk oordelen. Dat is het probleem, oordeel van mensen ligt gelijk al klaar. Ligt allemaal aan jezelf, en dat is het.
Dat baseer ik nu op wat ik tot dusver aan reacties van je gelezen heb in je topics.
Vertel anders wat meer over je situatie en waarom je niet wilt investeren in een opleiding.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven