Olcay fatshaming

11-06-2019 23:20 3003 berichten
Alle reacties Link kopieren
Olcay ligt onder vuur om haar uitspraken van gisteren in Boulevard.

Nou sorry hoor, Maar is dit niet een beetje overdreven allemaal? Of mag ik dat niet zeggen met mijn maatje 36.
Alle reacties Link kopieren
Tamago schreef:
12-06-2019 09:15
Maar dan zo’n buikloos topje in die maat, zoals op die paspop ... Ik heb die maat, ik moet er niet aan denken om dat te dragen!
Als jij dat niet wil; prima. Maar als andere vrouwen die dan de maat van die paspop of zelfs meer hebben dat wel willen, heb je daar dan problemen mee? Wat vindt je daar dan van? Vervelend om te zien? Confronterend? Raar?

Ik ben zelf niet gebouwd zoals die paspop maar heb erge striae op mijn buik. Ik draag bikini's. Ik heb er wel eens opmerkingen over gehad. Niet leuk hoor. Maar het weerhoud me niet om bikini's te blijven dragen.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Nitflex schreef:
12-06-2019 09:18
Schouders bedekt? Dus je mag niet eens een tanktop aan? Ik vind mouwen afschuwelijk bij het sporten.
Inderdaad, t-shirtjes. Of hemdjes met wat bredere mouwtjes.
SweetFirefly schreef:
12-06-2019 09:32
Als jij dat niet wil; prima. Maar als andere vrouwen die dan de maat van die paspop of zelfs meer hebben dat wel willen, heb je daar dan problemen mee? Wat vindt je daar dan van? Vervelend om te zien? Confronterend? Raar?

Ik ben zelf niet gebouwd zoals die paspop maar heb erge striae op mijn buik. Ik draag bikini's. Ik heb er wel eens opmerkingen over gehad. Niet leuk hoor. Maar het weerhoud me niet om bikini's te blijven dragen.
Bikini draag ik ook gewoon. Maar in de sportschool liever niet iets buikloos, eigenlijk ongeacht de maat. Ik vind het ook niet hygiënisch, dat geplak met blote huid tegen die apparaten. Bij grote maten kan ik me ook niet voorstellen dat je je daar prettig in voelt. Maar misschien ben ik preuts?

Ik vind daarbij ook dat je kleinere maten niet zomaar kunt uitvergroten, de verhoudingen zijn vaak ook anders.
Tamago schreef:
12-06-2019 09:34
Inderdaad, t-shirtjes. Of hemdjes met wat bredere mouwtjes.
Vreselijk, niets voor mij.
Alle reacties Link kopieren
Tamago schreef:
12-06-2019 09:34
Inderdaad, t-shirtjes. Of hemdjes met wat bredere mouwtjes.
Is op mijn sportschool ook. En er hangen nergens spiegels.
Alle reacties Link kopieren
Tamago schreef:
12-06-2019 09:46
Bikini draag ik ook gewoon. Maar in de sportschool liever niet iets buikloos, eigenlijk ongeacht de maat. Ik vind het ook niet hygiënisch, dat geplak met blote huid tegen die apparaten. Bij grote maten kan ik me ook niet voorstellen dat je je daar prettig in voelt. Maar misschien ben ik preuts?

Ik vind daarbij ook dat je kleinere maten niet zomaar kunt uitvergroten, de verhoudingen zijn vaak ook anders.
Bij onze sportschool moet je een handdoek over de toestellen heenleggen en de delen waar je op zit, tegenaanleunt of vast hebt gepakt direct na gebruik afdoen met een anti bacteriele spray. Een buikloze top zie ik bij de bikram yoga klas en ander klassikale dingen best veel.
En dat de verhoudingen anders zouden kunnen zijn; wat maakt jou dat uit? Het zit je dus toch wel hoog. Jij kleedt je zoals jij dat wil, laat een ander dat dan ook doen.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Wintertime16 schreef:
12-06-2019 09:46
Is op mijn sportschool ook. En er hangen nergens spiegels.
Die zijn er bij ons nog wel, maar wel minder dan voorheen. Nu eigenlijk alleen op plekken waar het functioneel is, waar je bijvoorbeeld aan je techniek moet denken. Scheelt een hoop selfies!
Alle reacties Link kopieren
Arie Boomsma komt op voor plussizers
Presentator en sportschooleigenaar Arie Boomsma heeft zich gemengd in de discussie over de nieuwe plussize paspoppen van Nike. Tegenstanders van de paspoppen vinden dat Nike een ongezond gewicht promoot, maar Arie wil daar niets van weten.

"Je hoort veel toetsenbordtijgers brullen dat een beetje overgewicht best mag, maar dat Nike overdrijft. Daarmee bepalen ze voor anderen tot welk formaat je jezelf nog in een sportlegging mag hijsen. Dat kan niet. Ik vind zelf weinig méér inspirerend dan een vrouw of man met stevig overgewicht die de stap naar de gym zet. Een sportschool is voor sommigen een intimiderende arena. Het is fantastisch dat iemand het belang van beweging inziet. Postuur, overgewicht of welke andere factor dan ook mag daar ooit iets aan afdoen", schrijft Arie op

Eerder kwam Olcay Gulsen onder vuur te liggen omdat ze in RTL Boulevard zei te schrikken van de omvang van de pop, volgens haar maatje 48-50. Volgens haar is het vrij onwaarschijnlijk dat een vrouw met zo'n omvang fit genoeg is om te gaan sporten. Ook Caroline Tensen kreeg kritiek toen zij zich afvroeg of mensen met een maatje meer wel in strakke sportkleding willen sporten.

Arie spreekt zich in zijn Instagrampost uit over "de grote hoeveelheid reacties waaruit een absoluut gebrek aan inlevingsvermogen blijkt". Hij vindt dat als je niet weet hoe het is om iets te zwaar te zijn, je je mond moet houden in het debat.
Hipsterchristen Arie moet ook z'n politiek-correcte zegje even doen hoor.

Overtrokken gedoe allemaal.
We used to be friends...
Alle reacties Link kopieren
Nike is natuurlijk maar wat blij met al deze gratis publiciteit, die doen het ook alleen maar om meer geld te verdienen.
We used to be friends...
SweetFirefly schreef:
12-06-2019 09:52
Bij onze sportschool moet je een handdoek over de toestellen heenleggen en de delen waar je op zit, tegenaanleunt of vast hebt gepakt direct na gebruik afdoen met een anti bacteriele spray. Een buikloze top zie ik bij de bikram yoga klas en ander klassikale dingen best veel.
En dat de verhoudingen anders zouden kunnen zijn; wat maakt jou dat uit? Het zit je dus toch wel hoog. Jij kleedt je zoals jij dat wil, laat een ander dat dan ook doen.
Met verkeerde verhoudingen bedoel ik dat een kledingstuk niet fijn zit door het simpelweg uit te vergroten. De pasvorm is ook anders als je fors bent.

Ik ken overigens echt geen enkele vrouw met mijn maat die in buikloze topjes rondloopt of dat zou willen. Sorry.
Nitflex schreef:
12-06-2019 01:28
Olcay heeft echt geen maat 34/36. Eerder 38/40. Ik vind Olcay een normaal lijf hebben, zeker geen sprietje. Ze heeft echt billen, heupen en borsten. Haar punt was denk ik dan ook; waar wordt de gemiddelde vrouw vertegenwoordigd, die niet plussize of heel mager is?
Wat een onzin, dit is echt niet groter dan maat 36.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

En wat een rare sportschool waar je alles moet bedekken. Waarom moet ik me schamen voor mijn schouders of mijn buik? Als het heet is en ik sport en heb het warm wil ik zo weinig mogelijk aan, dus shorts en een sportbh prima. Ik kom daar niet voor een modeshow, ik kom om te sporten en kleding moet zo praktisch mogelijk zijn.
Alsjeblieft zeg.
Alle reacties Link kopieren
Even gegoogled, ze schijnt een maat 36 te hebben
Alle reacties Link kopieren
grr, dubbel
courtneytt wijzigde dit bericht op 12-06-2019 10:05
95.86% gewijzigd
We used to be friends...
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
12-06-2019 10:01
En wat een rare sportschool waar je alles moet bedekken.
De sportschool van Arie wellicht? :biggrin:
We used to be friends...
Alle reacties Link kopieren
CourtneyTT schreef:
12-06-2019 09:56
Hipsterchristen Arie moet ook z'n politiek-correcte zegje even doen hoor.
Ik vind het een sympathieke reactie. Niks mis mee.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
ClumsyNinja schreef:
12-06-2019 10:01
Wat een onzin, dit is echt niet groter dan maat 36.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

En wat een rare sportschool waar je alles moet bedekken. Waarom moet ik me schamen voor mijn schouders of mijn buik? Als het heet is en ik sport en heb het warm wil ik zo weinig mogelijk aan, dus shorts en een sportbh prima. Ik kom daar niet voor een modeshow, ik kom om te sporten en kleding moet zo praktisch mogelijk zijn.
Alsjeblieft zeg.
Ah, oké. In WIDM was ze in ieder geval een stuk voller.
Jolandje schreef:
12-06-2019 07:40
Ik vond het vooral domme opmerkingen van Olcay, maar ook van Caroline.
Caroline die zelf liposuctie heeft laten doen omdat het met sporten niet lukte .
Maar wel oordelen over een ander .
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
12-06-2019 07:44
tja, Nike is niet achterlijk en doet dit natuurlijk alleen maar voor het geld
Inderdaad. Obesitas is nog steeds een groeiend probleem, dus het is natuurlijk gewoon een hele grote afzetmarkt voor ze.

Ik heb het betreffende stukje boulevard niet gezien, maar jemig wat een ophef over wat onhandige uitspraken (afgaande op wat ik hier lees). Olcay staat normaalgesproken natuurlijk ook bekend om haar genuanceerde kijk op de wereld, dus ik snap dat dit als een enorme schok komt.

Ik snap die verkrampte houding ook niet zo. Over dikke mensen mag niks gezegd worden want ‘fatshaming’, maar als diezelfde groep afkeurend over slanke vrouwen praat en ze bijvoorbeeld ‘graatmager’ noemt kan het ineens wel. Je mag dus wel zeggen dat je dun lelijk vindt, maar o wee als je zegt dat je dik niet aantrekkelijk vindt.
Alle reacties Link kopieren
Tmaar schreef:
12-06-2019 10:13
Inderdaad. Obesitas is nog steeds een groeiend probleem, dus het is natuurlijk gewoon een hele grote afzetmarkt voor ze.
en door deze uitspraken, heeft Nike precies de aandacht die ze zochten, kan geen campagne tegen op
Alle reacties Link kopieren
SweetFirefly schreef:
12-06-2019 09:32
Als jij dat niet wil; prima. Maar als andere vrouwen die dan de maat van die paspop of zelfs meer hebben dat wel willen, heb je daar dan problemen mee? Wat vindt je daar dan van? Vervelend om te zien? Confronterend? Raar?

Ik ben zelf niet gebouwd zoals die paspop maar heb erge striae op mijn buik. Ik draag bikini's. Ik heb er wel eens opmerkingen over gehad. Niet leuk hoor. Maar het weerhoud me niet om bikini's te blijven dragen.

Ik vind striae toch echt iets anders dan maat 48 in een blotebuikenshirt. Ik zou er overigens nooit iets over zeggen, want dat ik iets niet appetijtelijk vind is volledig mijn eigen probleem.
Alle reacties Link kopieren
Dreamer schreef:
12-06-2019 01:10
Wat op mij dan weer behoorlijk dom overkomt is dat ze vindt (en velen met haar) dat dikke mensen moeten sporten, want ze moeten afvallen, maar als er dan sportkleding voor dikke mensen gemaakt wordt, dan is dat raar, want dikke mensen sporten toch niet @(
Naast het feit dat genoeg dikke vrouwen sporten én fit zijn en die zijn blij, dat er niet alleen kleding voor hen is, maar ook een paspop, waar ze zich in herkennen.

En dat Caroline zei 'Daar wil je als dik persoon toch niet in lopen, dan heb je liever iets wijds', komt volgens mij puur door haar eigen gevoel, als ze een keer weer aangekomen is. Jammer voor haar, maar zo werkt het niet met alle dikke vrouwen.

Wat mij en velen met mij opviel, is dat juist de mannen het geen probleem vonden, dat dikke vrouwen die kleding dragen, maar dat het (weer) de vrouwen zijn, die op vrouwen af lopen te geven.
Caroline Tensen werd door een boze dame op twitter graatmager genoemd. Nu kun je veel zeggen over haar, maar graatmager is ze beslist niet.

Ik vind het eerlijk gezegd ook geen gezicht als iemand met maat 50 zo’n outfit als op de paspop draagt. Zelf laat ik ook bepaalde kleding hangen, waarin ik mij een worst voel en dan draag ik nog een aantal maten kleiner.

Die hele overgevoeligheid van mensen met overgewicht begrijp ik niet zo. Zelf zie ik die extra kilo’s ook in de spiegel en ik vind het gewoon niet mooi en ben er zeker niet gelukkig mee. Als iemand met obesitas zich daar prima bij voelt, dan is dat fijn voor die persoon, maar laten we nu niet doen alsof maat 50 het nieuwe 40 is, zoals ik vorige week nog las. Van flink overgewicht wordt niemand mooier en het is ook nog eens ongezond.
Alle reacties Link kopieren
Madrid87 schreef:
12-06-2019 08:24

En ja te zwaar zijn ligt vaak aan jezelf. Niet altijd natuurlijk ( medische oorzaken daar gelaten ), maar vaak wel.
Is er iemand die dat ontkent dan? En wat heeft dat hier precies mee te maken?
Alle reacties Link kopieren
Het gaat niet om het geven van een 'naam' zoals dik of mager of het wel of niet mooi of lelijk vinden van dik of dun.
Iemand dik noemen is dan ook geen fatshaming, iemand minder waard vinden en een oordeel vellen over zijn of haar waarde als mens naar aanleiding van zijn of haar postuur, dat is fatshaming.

En dat werkt beide kanten op natuurlijk, ook voor dikke(re) mensen die oordelen over dunne(re) mensen
Alle reacties Link kopieren
Als je met maat 50 een blote buik-topje draagt dan word je toch door je kinderen opgegeven voor Hotter than my daughter?
Alle reacties Link kopieren
Tmaar schreef:
12-06-2019 10:13

Ik snap die verkrampte houding ook niet zo. Over dikke mensen mag niks gezegd worden want ‘fatshaming’, maar als diezelfde groep afkeurend over slanke vrouwen praat en ze bijvoorbeeld ‘graatmager’ noemt kan het ineens wel. Je mag dus wel zeggen dat je dun lelijk vindt, maar o wee als je zegt dat je dik niet aantrekkelijk vindt.
Dit las ik al eerder in dit topic en echt, ik word daar schijtziek van.
Termen als 'spriet', 'graatmager', 'gratenpakhuis' vind ik net zo erg.

Eigenlijk elke negatieve bewoording van uiterlijk is wat mij betreft onnodig en kwetsend.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven