Onderwijs-ouders in actie.

18-01-2020 20:19 171 berichten
De lerarenstaking blijft een terugkerend en langdurig fenomeen. In deze discussie lees ik geregeld dat de ouders in actie moeten komen tegen onze slechte onderwijs niveau. Mijn vraag is hoe kunnen ouders dit doen? Welke mogelijkheden en rechten hebben ouders eigenlijk?
Alle reacties Link kopieren
Sophiever schreef:
18-01-2020 23:05
Minder passend onderwijs klinkt niet erg sympathiek voor ouders. Als ik wat is passend onderwijs intik krijg ik:

"Alle leerlingen moeten een plek krijgen op een school die past bij hun kwaliteiten en hun mogelijkheden. Dit heet passend onderwijs. Deze vorm van onderwijs moet ervoor zorgen dat elk kind het beste uit zichzelf haalt." Iets wat ook als basisrecht voor het kind geldt.
Waarom is het een probleem voor leraren dat kinderen goed onderwijs verdienen? Je zit nu wel op mijn Nederlands maar dat stamt uit de tijd dat het onderwijs volgens onderwijzend personeel van betere kwaliteit was dan nu.
Zelfs de beste onderwijzers kunnen geen ijzer met handen breken. Dat blijkt maar weer.........
Fizz schreef:
18-01-2020 23:43
Precies en hoewel het werk van een leerkracht in het primair onderwijs dus veel zwaarder is geworden, staat daar geen extra beloning tegenover. Terecht dat er gestaakt wordt voor het gelijktrekken van de salarissen met die van het voortgezet onderwijs.

Als je nagaat dat er voor de functie van intern begeleider tegenwoordig een masteropleiding gevraagd wordt, dan is het salaris dat betaald wordt een lachtertje.
Om intern begeleider te worden volstaat PABO en een post hbo cursus van een jaar.
Tiana_76 schreef:
18-01-2020 21:44
De grootste werkdruk ligt toch echt bij de extra administratieve taken (er moet veel meer getoetst, gescoord, geanalyseerd worden dan pakweg 20 jaar geleden) en het wegvallen van onderwijsondersteunend personeel.
Niet alleen in absolute getallen maar ook relatief is het onderwijsondersteunend personeel gestegen.
https://www.onderwijsincijfers.nl/kenge ... sterkte-po
Tiana_76 schreef:
18-01-2020 22:10
Oudergesprekken zijn echt maar peanuts (als je het hebt over de tijd net voor en na school). Passend onderwijs is hier toch echt de grote boosdoener. Dan komen er meer zorggesprekken. En dat kost tijd. Voorbereiden, verslaan, opvolgen. Wat een ramp. En dat dan voor meerdere leerlingen. Wegbezuinigen van speciaal onderwijs moet worden teruggedraaid. Daar is al een heleboel mee opgelost. En stoppen met die enorme toetscultuur die gaande is.

En nee, ik sta niet meer voor de klas. Hierom dus.
Het speciaal onderwijs is niet wegbezuinigd, er is zelfs een stijging van het aantal leerlingen in het so. Er zijn niet meer zorgleerlingen in het regulier onderwijs. Het lijkt vooral een kwestie van perceptie te zijn.

https://evaluatiepassendonderwijs.nl/wp ... -5-def.pdf
Sophiever schreef:
18-01-2020 22:14
Wat ik heb gehoord van de minister en een inspectie van onderwijs is dat rapporteren en administratie helemaal niet zo uitgebreid hoeft als verondersteld wordt door onderwijzend personeel. Enig idee waar dat verschil in visie door komt?
Inderdaad. Ik heb de 80 bladzijden eens doorgeakkerd van de eisen van de Onderwijsinspectie, die zijn niet zo streng en uitgebreid als veel leerkrachten en directeuren denken. Methodemakers zijn hiermee aan de haal gegaan. Als de Inspectie stelt dat de sociaal emotionele ontwikkeling van kleuters gemonitord moet worden zeggen ze er niet bij hoe dat moet, dat laten ze aan de school over. Een methodemaker maakt dan een checklist met 48 punten die je vier keer per jaar af kan nemen. Dat, maal zo'n 25 leerlingen, genereert 4800 data. Juf in de stress, die denkt dat ze een minnetje van de Inspectie krijgt als ze dat niet nauwgezet bijhoudt. Alsof de Inspectie bij een schoolbezoek dat allemaal gaat controleren buiten alle andere zaken waar ze naar kijken. Aantonen dat je de monitoring borgt is voldoende, dat mag ook op een andere, veel minder arbeidsintensieve manier.
Procne schreef:
18-01-2020 23:30
Wat een heerlijk naïeve instelling :) Heb je de afgelopen jaren ooit een krant gelezen of het journaal gekeken?

‘Passend onderwijs’ houdt in dat veel kinderen met gedrags- of leerproblemen, die vroeger naar het speciaal onderwijs zouden zijn gegaan, nu in het reguliere onderwijs terechtkomen. In theorie een ontzettend mooi idee, want ook mensen met ‘een vlekje’ zouden natuurlijk gewoon normaal moeten kunnen meedraaien in de maatschappij. Helaas komt het er in de praktijk op neer dat je als leerkracht ineens 2 ADHD-ers, 1 ADD-er, 2 autisten, 3 hoogbegaafden, 1 ODD-er en nog een paar Verbaal-Performaalkloofjes in je lokaal hebt zitten (of kinderen met meerdere van deze etiketjes gecombineerd) naast nog 20 ‘normale’ kinderen, die natuurlijk ook allemaal hun eigen karakter en gebruiksaanwijzing hebben.

Als leerkracht/docent ben je daar helemaal niet voor opgeleid. In mijn opleiding was er geen enkele aandacht voor dergelijke gedragsproblemen en hoogbegaafdheid was een keuzevak.

Op de laatste school waar ik werkte, was er een schoolpsycholoog die de kinderen met de grootste problemen 2 uur per week 1-op-1 begeleidde, maar voor de docenten was er geen enkele ondersteuning, want daar was geen geld voor. Dus moest je als docent zelf maar uitzoeken hoe je de boel draaiende hield, en zorgen dat je op tijd wegdook als de ODD-er weer met stoelen begon te gooien.
Je bent dyslexie nog vergeten ;)

De prevalentie van add/adhd en autisme ligt rond de 3%. Hoogbegaafdheid is per definitie 2,5% van de bevolking. De gemiddelde groepsgrootte in het po is 24 leerlingen. Nou kan jij het natuurlijk ontzettend slecht getroffen hebben, maar het bestaat niet dat alle leerkrachten altijd klassen van 30 leerlingen hebben waarvan 10% hoogbegaafd is en het percentage add/adhd'ers/autisten twee keer zo hoog is als het landelijk gemiddelde.
Fizz schreef:
18-01-2020 23:43
Precies en hoewel het werk van een leerkracht in het primair onderwijs dus veel zwaarder is geworden, staat daar geen extra beloning tegenover. Terecht dat er gestaakt wordt voor het gelijktrekken van de salarissen met die van het voortgezet onderwijs.

Als je nagaat dat er voor de functie van intern begeleider tegenwoordig een masteropleiding gevraagd wordt, dan is het salaris dat betaald wordt een lachtertje.
Hoeveel denk jij dat het scheelt, die salarissen van het po in vergelijking met het vo?

Aanvangssalaris (laagste schaal, eerste trede) po 2678, po 2747.
In het po doe je er 15 jaar over om in de hoogste trede van 4113 te komen, in het vo ben je in 12 jaar gestegen naar een salaris van 4186. Ik vind dat verschil niet echt groot.
Fizz schreef:
19-01-2020 01:40
Waar in dit topic heb ik je aangevallen op jouw spelling en grammatica? De enige opmerking die ik heb gemaakt en nu weer ga maken, is dat je niets van begrijpend lezen bakt. Als je uit de reacties van leerkrachten hier concludeert dat leerkrachten niet leuk met hun leerlingen omgaan, dan heb je er dus helemaal niets van begrepen. Waarom zouden ze zich moeten schamen als ze alle zeilen bijzetten om iedere leerling zoveel mogelijk aandacht te geven?

Als jij blijft uitgaan van een beeld van decennia terug, terwijl het onderwijs met de invoering van het passend/inclusief onderwijs ondertussen rigoureus is veranderd en leerkrachten je hier continu aan het verstand proberen te peuteren wat die veranderingen inhouden, dan houdt het op een gegeven moment wel op. Lees eens wat kranten en kijk naar actualiteitenprogramma’s op tv. Misschien steek je daar nog wat van op.
Ik trok een algehele conclusie na opstapeling van jouw opmerking. De zogenaamde druppel die de emmer deed overlopen. Van onderwijzend personeel mag je verwachten dat ze aangezien ze ervoor opgeleid zijn en hun beroep ervan hebben gemaakt, ze volwassen reageren op vragen van iemand die geen zicht heeft op de situatie. Dit gedrag wat er nu vertoond wordt was op de middelbare school al een reden om je af te vragen of die gene sociaal wel in orde is en hoort dus niet thuis bij mensen in het onderwijs. Dat er niet gezien kan worden wie ik ben en het dus lekker veilig pesten is achter een scherm verandert hier niets aan.

Je roept ook wel van ga kranten lezen, dat heb ik gedaan en dan nog blijft het voor mij onduidelijk wat het verschil is met toen want uit de voorbeelden haal ik het niet. Ook haal ik niet uit de gegevens dat het onderwijs niveau sinds 2014 slechter geworden zou zijn, volgens het onderwijsinspectie is al 20 jaar het niveau van onderwijs aan het dalen. https://www.onderwijsinspectie.nl/actue ... -onderwijs
Alle reacties Link kopieren
maylina schreef:
19-01-2020 05:21
Je bent dyslexie nog vergeten ;)

De prevalentie van add/adhd en autisme ligt rond de 3%. Hoogbegaafdheid is per definitie 2,5% van de bevolking. De gemiddelde groepsgrootte in het po is 24 leerlingen. Nou kan jij het natuurlijk ontzettend slecht getroffen hebben, maar het bestaat niet dat alle leerkrachten altijd klassen van 30 leerlingen hebben waarvan 10% hoogbegaafd is en het percentage add/adhd'ers/autisten twee keer zo hoog is als het landelijk gemiddelde.
Ik verwees hierbij naar mijn eigen ervaring voor de klas en dat was in het VO (had ik erbij moeten zeggen) en zelfs op een gymnasium. Daar had ik echt behoorlijk wat kinderen met etiketjes in de klas, nog los van (door de ouders veronderstelde) hoogbegaafdheid.
Overigens hoor ik van vriendinnen die in het PO werken vergelijkbare verhalen.

Dat over gemiddelde klassengrootte zegt trouwens niets hè? Als er in de een klas in Rotterdam Zuid 31 leerlingen zitten en in een klas in een klein dorpje in de Achterhoek maar 17, maakt dat gemiddeld inderdaad 24 leerlingen. Zeg dan maar lekker tegen die leerkracht uit Rotterdam dat ie niet moet zeuren, omdat er gemiddeld maar 24 kinderen in een klas zitten.
Niemand zegt hier dat alle klassen veel te groot zijn; men zegt wel dat er teveel grote klassen zijn.

En voordat iemand gaat roepen dat haar opa nog in een klas van 40 leerlingen heeft gezeten en de leerkracht daar toen ook niet over zat te zeiken: toen was er nog geen dyslexie etc., toen was je ‘gewoon dom’. Toen werd je geacht als kind je mond te houden en recht te zitten, anders kreeg je een tik met een lineaal en thuis nog een draai om je oren van je ouders.

Het is geweldig dat we nu inzien dat elk kind z’n eigen talenten heeft en dat we graag willen dat een docent het beste uit ieder kind haalt. Maar stel die docent dan ook in staat om dat te doen (door juiste opleiding, minder leerlingen, ondersteuning, etc.) in plaats van alleen meer druk bij een docent neer te leggen.
Alle reacties Link kopieren
Jammer dat een topic als deze in een welles niettes moet aflopen.

Maylina, een aantal punten die je schrijft kloppen inderdaad op papier. Maar de realiteit is dat ,door opvoeding o.a., het echt een stuk zwaarder is dan vroeger. Wat Procne schrijft klopt. Ik werk op een school in een achterstandswijk in Rotterdam en heb nu 27 kinderen. Bedenk je in dat deze inderdaad echt niet het label "ADHD" hebben, maar dat gedrag en de daaropvolgende administratie (want voor eventuele maatregelen moet alles vastgelegd worden) veel werk met zich meebrengt.

Het wrange vind ik persoonlijk altijd dat juist het kijken naar die nummers de geen recht doet aan hoe dingen ervaren worden. Geloof me dat het echt niet voor niets wordt aangegeven en dat er ook niet voor niets zoveel burn-outs zijn in het onderwijs.

Ik lees dat je hebt gekeken naar de eisen van de inspectie. Wij hebben in december een bezoek gehad van de inspectie en zijn grondig doorzocht. En ja ook de documenten, data en plannen die wij moeten bijhouden voor de leerlingen. Wanneer dit niet goed gedaan wordt zit je met de gebakken peren(collega school het geval geweest). Dus het is makkelijk zeggen vanuit inspectie en minister dat het minder mag, maar wanneer je minder gaat administreren aan sociaal-emotionele ontwikkeling en resultaten dan zal je ervoor moeten boeten met een onvoldoende score die je liever niet wilt hebben. Dus je gaat het ook doen, want je wilt absoluut geen risico lopen.

Zoals ik wel al eerder schreef bestaat mijn baan echt niet alleen maar uit de deze negatieve punten, maar uit zoveel meer leuke momenten. En verder werk ik zelf volgens het principe dat ik ook veel werk weiger/ laat liggen. Ik probeer mij altijd te bedenken of dit werk echt mijn leerlingen ten goede komt. Alleen onder sommige taken kan ik echt niet uitkomen.

Heel verhaal geworden zo. :HA:
Andersom schreef:
18-01-2020 20:52
Waarom niet? De boeren konden het ook.
Moeten de ouders wel allemaal een trekker meenemen, anders helpt het niet.
Sophiever schreef:
18-01-2020 23:52
Ja natuurlijk maar laten we wel wezen, ik ben geen leerkracht dus mijn info dateert nogal een aantal jaar maar argumenten als grote klassen, administratie en etiket leerlingen maakt nou niet dat ik het punt snap. Immers, ik heb altijd in groepen van 30-35 gezeten, administratie was er toen ook, net als leerlingen met gedragsproblemen in de klas. Wat er niet was was dat probleemleerlingen een etiket kregen, vrij met studiedagen etc. en al helemaal niet onderwijsassistenten, dat deden de leraren ook gewoon zelfstandig.

Je hebt echt geen idee!
Omdat je ooit zelf op school zat denk je dat je deskundig bent? Bijzonder!

Ik werk op een kleine school, ouders zijn over het algemeen rijk en hoogopgeleid. Al generaties lang in Nederland. Als ik al zie waar wij al tegenaan lopen kan ik me voorstellen dat de situaties op scholen met veel nieuwe Nederlanders, laag opgeleide ouders met lage inkomens onhandelbaar zijn geworden.
Verder verbaas ik me over hoe begripvol ouders zijn. Als ik als lko een dagje voor de klas sta is er niemand boos. Niet naar mij, dat is logisch want niet mijn schuld. Maat dat ze niet bos worden op dit uitgeholde systeem verbaast mij dan wel. Ouders zijn blij, tevreden en dankbaar over hoe wij elke dag alle zeilen bijzetten om hun kinderen onderwijs te geven. Fijn voor ons dat ze nooit boos op ons worden maar frustrerend dat ze niet lijken te zien hoe slecht het gaat.
Andersom schreef:
19-01-2020 09:29
Ouders zijn blij, tevreden en dankbaar over hoe wij elke dag alle zeilen bijzetten om hun kinderen onderwijs te geven.
Ouders zijn vooral blij, tevreden en dankbaar voor de gratis opvang, vrees ik.
maylina schreef:
19-01-2020 04:55
Niet alleen in absolute getallen maar ook relatief is het onderwijsondersteunend personeel gestegen.
https://www.onderwijsincijfers.nl/kenge ... sterkte-po

Ja, dat geloof ik meteen. Maar dat oop biedt vaak niet de ondersteuning in de klas waar ze voor bedoeld zijn maar vervangt kortstondig of zelfs langdurig een afwezige leerkracht. Of loopt de gaten in de roosters dicht. Dan staat de onderwijsassistent of de lko zelfstandig voor verschilde klassen zodat de leerkracht weer andere gaten in het rooster kan dicht lopen.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 19-01-2020 09:58
0.08% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
19-01-2020 09:33
Ouders zijn vooral blij, tevreden en dankbaar voor de gratis opvang, vrees ik.

Ja, precies. Èn ouders zijn veeleisend en vervelend. Lopen de deur plat bij de leerkracht om te vertellen hoe slecht ze het doet, daarmee extra druk op leerkrachten leggend die het tot al zo zwaar hebben. Maar ze zijn ook dankbaar voor gratis opvang zodat ze zelf geen energie aan hun kind hoeven te besteden. En dat allemaal tegelijk :)
Alle reacties Link kopieren
Pandax schreef:
19-01-2020 09:47
Ja, precies. Èn ouders zijn veeleisend en vervelend. Lopen de deur plat bij de leerkracht om te vertellen hoe slecht ze het doet, daarmee extra druk op leerkrachten leggend die het tot al zo zwaar hebben. Maar ze zijn ook dankbaar voor gratis opvang zodat ze zelf geen energie aan hun kind hoeven te besteden. En dat allemaal tegelijk :)
Ben jij nou sarcastisch?
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
19-01-2020 09:50
Ben jij nou sarcastisch?
Ja, heel erg :)
Alle reacties Link kopieren
maylina schreef:
19-01-2020 04:31
Om intern begeleider te worden volstaat PABO en een post hbo cursus van een jaar.
Hier in de regio is intern begeleider een MT-functie en wordt er een masteropleiding gevraagd. Die opleiding is veel zwaarder dan een post hbo cursus van een jaar.
Alle reacties Link kopieren
Pandax schreef:
19-01-2020 09:54
Ja, heel erg :)
Ben ik niet van je gewend, dus ik was even van mijn à propos.

Verder heb ik ook zulke ouders als Andersom, maar die van mij zijn ook allemaal rijk en hoogopgeleid.
Alle reacties Link kopieren
Sophiever schreef:
19-01-2020 05:56
Ik trok een algehele conclusie na opstapeling van jouw opmerking. De zogenaamde druppel die de emmer deed overlopen. Van onderwijzend personeel mag je verwachten dat ze aangezien ze ervoor opgeleid zijn en hun beroep ervan hebben gemaakt, ze volwassen reageren op vragen van iemand die geen zicht heeft op de situatie. Dit gedrag wat er nu vertoond wordt was op de middelbare school al een reden om je af te vragen of die gene sociaal wel in orde is en hoort dus niet thuis bij mensen in het onderwijs. Dat er niet gezien kan worden wie ik ben en het dus lekker veilig pesten is achter een scherm verandert hier niets aan.

Je roept ook wel van ga kranten lezen, dat heb ik gedaan en dan nog blijft het voor mij onduidelijk wat het verschil is met toen want uit de voorbeelden haal ik het niet. Ook haal ik niet uit de gegevens dat het onderwijs niveau sinds 2014 slechter geworden zou zijn, volgens het onderwijsinspectie is al 20 jaar het niveau van onderwijs aan het dalen. https://www.onderwijsinspectie.nl/actue ... -onderwijs
Je hebt tekst en uitleg gekregen op je vragen, maar de antwoorden dringen niet eens tot je door. Je wordt in dit topic helemaal niet vanachter een scherm gepest. Je bent volwassen, maar je reacties hier zijn erg kinderachtig. Stel je niet zo aan!
Pandax schreef:
19-01-2020 09:47
Ja, precies. Èn ouders zijn veeleisend en vervelend. Lopen de deur plat bij de leerkracht om te vertellen hoe slecht ze het doet, daarmee extra druk op leerkrachten leggend die het tot al zo zwaar hebben. Maar ze zijn ook dankbaar voor gratis opvang zodat ze zelf geen energie aan hun kind hoeven te besteden. En dat allemaal tegelijk :)

Wat LV zegt zou op mijn school wel zo kunnen zijn. Wij hebben weinig klagende ouders. Ik heb ook wel anders mee gemaakt op een andere school. Daar kwamen ouders zeuren over de meest simpele dingen.
Alle reacties Link kopieren
De manier waarop mensen in en buiten het onderwijs over het gedrag van ouders praten is altijd negatief, maar bevat tegenstrijdige oorzaken en toegeschreven motivaties. Ouders als groep kunnen niet tegelijkertijd té betrokken en té ongeïnteresseerd zijn. Ze kunnen niet tegelijkertijd de scholing van hun kind té belangrijk vinden en tegelijkertijd school enkel zien als goedkope opvang. Ze kunnen niet tegelijkertijd áltijd wat te zeuren hebben en tegelijkertijd té tevreden zijn.

Het enige wat deze overtuigingen gemeen hebben is dat ouders het verkeerd doen. Hoe dan ook. En dat is geen best startpunt voor gesprek, voor actie en voor verandering. De meeste ouders zijn redelijke weldenkende mensen. Als je ze als medestander wil, helpt het om ze gewoon zo te zien.
Alle reacties Link kopieren
maylina schreef:
19-01-2020 05:04
Het speciaal onderwijs is niet wegbezuinigd, er is zelfs een stijging van het aantal leerlingen in het so. Er zijn niet meer zorgleerlingen in het regulier onderwijs. Het lijkt vooral een kwestie van perceptie te zijn.

https://evaluatiepassendonderwijs.nl/wp ... -5-def.pdf
Er is wel degelijk bezuinigd op het so. Voor de scholen die er nog zijn, zijn er ellenlange wachtlijsten. Ik neem aan dat je niet voor de klas staat, want anders had je wel geweten dat er nu veel meer zorgleerlingen in het regulier onderwijs zitten dan twintig jaar geleden. Dan heb ik het nog niet eens over de groei van het aantal leerlingen die op school komen en de Nederlandse taal niet machtig zijn. Dat moet je als leerkracht ook nog even tussendoor oplossen.

Er zit wel degelijk nog een flink gat tussen salarissen in het po en die in het vo. De overheid wil graag dat er meer leerkrachten voor de klas staan die universitair geschoold zijn. Als je dan vervolgens in de L10-schaal wordt ingeschaald, dan is dat een behoorlijk verschil met het salaris van een docent in het vo met een vergelijkbaar opleidingsniveau. Een intern begeleider met een masteropleiding die op mt-niveau functioneert en veel verantwoordelijkheid heeft, zit in L11 niet bepaald hoog ingeschaald. Een fulltime-salaris van ongeveer 3600 euro bruto (je verdient namelijk niet gelijk de hoogste trede) voor een baan met veel onbetaalde overuren en verantwoordelijkheid vind ik niet veel.
Alle reacties Link kopieren
Pandax schreef:
19-01-2020 10:11
De manier waarop mensen in en buiten het onderwijs over het gedrag van ouders praten is altijd negatief, maar bevat tegenstrijdige oorzaken en toegeschreven motivaties. Ouders als groep kunnen niet tegelijkertijd té betrokken en té ongeïnteresseerd zijn. Ze kunnen niet tegelijkertijd de scholing van hun kind té belangrijk vinden en tegelijkertijd school enkel zien als goedkope opvang. Ze kunnen niet tegelijkertijd áltijd wat te zeuren hebben en tegelijkertijd té tevreden zijn.

Het enige wat deze overtuigingen gemeen hebben is dat ouders het verkeerd doen. Hoe dan ook. En dat is geen best startpunt voor gesprek, voor actie en voor verandering. De meeste ouders zijn redelijke weldenkende mensen. Als je ze als medestander wil, helpt het om ze gewoon zo te zien.
De groep ouders is natuurlijk nogal breed en zelfs de groep docenten ook.

Ikzelf merk weinig geklaag van ouders, maar ook weinig geklaag van collega’s. Waarschijnlijk hangt het een met het ander samen en ik denk eigenlijk dat er in de schoolorganisatie iets niet helemaal klopt als een van de 2 (3, leerlingen ook natuurlijk) in de klaagmodus zit. Het is als individuele docent of ouder heel moeilijk om aan te ontsnappen.

Toen ik begon vond ik het ontzettend moeilijk om me aan publieke discussies, waar toen vooral docenten van langs kregen, te onttrekken, ‘ik werk me uit de naad, maar krijg stank voor dank en krijg nog te horen ook dat ik een lui varken ben’. Op school zelf heb ik dat nooit ervaren trouwens.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven