Onderwijs-ouders in actie.

18-01-2020 20:19 171 berichten
De lerarenstaking blijft een terugkerend en langdurig fenomeen. In deze discussie lees ik geregeld dat de ouders in actie moeten komen tegen onze slechte onderwijs niveau. Mijn vraag is hoe kunnen ouders dit doen? Welke mogelijkheden en rechten hebben ouders eigenlijk?
Het zijn ook wel eens de schoolbesturen en samenwerkingsverbanden die nog extra administratie verzinnen.

Laatste werkgever had als proef bedacht dat alle voortgang van alle leerlingen op rekengebied in Excel moest worden bijgehouden (naast het administreren in Parnassys dus). Er werden twee toetsen per hoofdstuk gemaakt, deze toetsen werden dan niet alleen als geheel gescoord, maar ook op elk deelgebied (dus rekenen tot 1000, hoofdrekenen, inzicht, breuken optellen, breuken aftrekken etc.). Die voortgang moest dan weer in Excel verwerkt worden en wekelijks bijgehouden met kleurcodes. Hier moesten dan ook weer vervolgacties uit voortkomen zoals extra uitleg voor Pietje voor breuken, meer uitdaging voor Marianne als zij een onderdeel al beheerst.

Om gek van te worden. Ik vond het niet werkbaar en vooral heel veel dubbel werk. Want veel methodes hebben al de mogelijkheid om scores uit te draaien op deelgebied. Weliswaar niet zo minitieus, maar prima voor een goed beeld van wat het kind kan.
Ikkebenik schreef:
19-01-2020 19:24
Als ik kijk naar een wezenlijk verschil in het onderwijs tussen vroeger en nu, dan zie ik meerdere grote verschillen. Een klas van 32 leerlingen maakt een toets, laten we voor het gemak even zeggen de CITO. In de uitslag van de CITO heb je de volgende mogelijkheden qua uitslag:
A: 25% hoogst scorende kinderen
B: 25% ruim boven tot net boven het landelijk gemiddelde
C: 25% net onder tot ruim onder het landelijk gemiddelde
D: 15% ruim onder het landelijk gemiddelde
E: 10% laagst scorende kinderen

De inspectie ziet het liefst alleen A en B leerlingen. Wat op zich best vreemd is, want waar is dan de andere 50%.
Er is volgens de cito dus een heel goed niet bestaand? De gemiddelde groep heeft helemaal geen ruimte binnen de mogelijke scores.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad, klopt helemaal. Op onze school worden we niet uitbetaald de komende twee stakingsdagen, maar toch gaan we staken. Staken uit solidariteit met iedereen die in het onderwijs werkt en met het doel om onderwijs te verbeteren.
We mogen deze vraag naar extra middelen voor het onderwijs nu niet laten uitdoven, want dan gaan we dieper in de neerwaartse spiraal waar we al in zitten. Ook ouders moeten hun steentje (bijvoorbeeld petitie tekenen, actie bedenken) bijdragen, want het gaat om jullie kinderen. En al met al moet het besef er snel komen dat het gaat om een maatschappelijk probleem. Het gaat ons allemaal aan.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
18-01-2020 21:14
Precies, dat moet de leerkracht ook. Staken scheelt inkomsten. Dat hebben leerkrachten over voor goed onderwijs voor jouw kind.

Soms worden leerkrachten doorbetaald door het samenwerkingsverband, of doordat ze bij een bond zijn aangesloten. Ik weet het. Toch zijn er ook die voor eigen rekening staken.
Ik ben het helemaal met je eens. Wij staken ook voor eigen rekening. Het schoolbestuur deelt onze mening, maar betaalt de stakingsdagen niet uit. Dat scheelt inderdaad twee dagen inkomsten, die je ook niet kunt opvullen met overuren. Echt geen uitbetaling dus.
Maar goed, het is voor een doel: meer middelen voor beter onderwijs. Ouders zouden inderdaad de handen ineen moeten slaan en gaan demonstreren of een andere actie bedenken. Tenslotte hebben zij er ook baat bij als het onderwijs verbetert voor hun kinderen.
Maar eigenlijk moet iedereen in Nederland het besef krijgen dat het hier gaat om een maatschappelijk probleem. Een probleem wat ons allemaal aangaat. Zeker in de huidige tijd van vergrijzing zullen we het land aan het draaien moeten houden.
Volgens mij ligt onderwijs aan de basis hiervan. Dus wakker worden Nederland, het is de hoogste tijd voor verbetering!
Alle reacties Link kopieren
Sonja78 schreef:
20-01-2020 13:18
Ook ouders moeten hun steentje (bijvoorbeeld petitie tekenen, actie bedenken) bijdragen, want het gaat om jullie kinderen. En al met al moet het besef er snel komen dat het gaat om een maatschappelijk probleem. Het gaat ons allemaal aan.

Nee, ouders zijn hier geen partij in. Ouders worden al jaren systematisch uit het onderwijs aan hun kinderen geweerd. Ouders mogen niet meepraten, mogen geen mening hebben en worden als groep door het onderwijs en daarbuiten vooral als een probleem beschouwd. Ouders zullen binnen die maatschappelijke context nooit 'hun steentje bijdragen'. Ik zou die illusie laten varen.
Pandax schreef:
20-01-2020 13:43
Nee, ouders zijn hier geen partij in. Ouders worden al jaren systematisch uit het onderwijs aan hun kinderen geweerd. Ouders mogen niet meepraten, mogen geen mening hebben en worden als groep door het onderwijs en daarbuiten vooral als een probleem beschouwd. Ouders zullen binnen die maatschappelijke context nooit 'hun steentje bijdragen'. Ik zou die illusie laten varen.

Maar waarom schikken ouders zich in die rol? Waarom komen ze ook dat niet tegen in opstand? Elke school heeft een medezeggenschapsraad, waar ouders in kunnen plaatsnemen, dat is toch geen wassen neus?

Bij ons op school zit een afvaardiging van de MR ook bij sollicitatiegesprekken, ouders hebben wel zeker iets te zeggen over algemene zaken die voor ieder kind van belang zijn.

Wat wel een dingetje is, is dat ouders het als groep niet snel eens worden omdat ieder denkt en stemt vanuit zijn eigen context. Onderzoek naar de behoefte voor een continurooster eindige in 46% tegen, 47% voor en 3% maakte het niet uit. De meeste tegenstemmers kwamen uit de onderbouw dus het werd afgeblazen. Andere ouders boos omdat er niet naar hen geluisterd wordt.
Met betrekking tot het onderwijs van hun kind hebben ouders geen rechten.
Bezopen maar waar.
Hetvrijewoord schreef:
20-01-2020 19:27
Met betrekking tot het onderwijs van hun kind hebben ouders geen rechten.
Bezopen maar waar.
Ik vind het ook bezopen. Maar het lijkt mij ook dat in deze tijd waarbij scholen dus sluiten of moeten kiezen tussen klas naar huis sturen of helemaal geen eisen stellen aan wie er voor de klas staat dat de overheid de leerplicht ook gaat veranderen. Ik heb voorbij zien komen dat ongeschoolde mensen voor de klas moeten en dat ze overwegen om ouders voor de klas te zetten. Dat kan toch niet? Bij kinderdagverblijven zijn al zoveel meer eisen dan op een reguliere school aan het personeel. En sowieso wordt er van ouders verwacht dat ze voor de veiligheid van hun kinderen zorgen. Heel raar allemaal.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
20-01-2020 15:19
Maar waarom schikken ouders zich in die rol? Waarom komen ze ook dat niet tegen in opstand?

Dat is een mooie vraag. Ik denk dat de reden waarom ouders deze onderschikte positie accepteren vergelijkbaar is met de reden waarom leerkrachten jarenlang (en nog steeds! andere discussie, maar ik verbaas me er dagelijks over) een ondergeschikte positie accepteren. Leerkrachten stellen al meer dan vijftien dat hun werkdruk te hoog is. Die uitspraak is door allerlei betrokkenen in en rondom het onderwijs (beleidsmakers, politici, onderzoekers, schoolleiders en leerkrachten zelf) altijd afgedaan als gezeur, als een kwestie van prioriteit in plaats van tijd. De mening en ervaring van leerkrachten werd systematisch gebagatelliseerd, extern en intern. En dat werkt verlammend: als iedereen stelt dat jouw mening niet telt, dat jouw ervaring een kwestie van perceptie is in plaats van realiteit, dan ga je daarnaar leven. Pas sinds heel recent is er een kentering gaande in het onderwijs, en die kentering kwam niet tot stand doordat leerkrachten in opstand kwamen, maar omdat zoveel leerkrachten het onderwijs verlieten dat het probleem dat al heel lang speelde in de ervaring van leerkrachten voelbaar werd in de dagelijkse gang van zaken.

Bij ouders speelt hetzelfde proces: ouders doen het altijd fout in hun interactie met de school. Het maakt daarin niet zoveel uit wat ze precies doen, als ze betrokken zijn bemoeien ze zich teveel met hoe de leerkracht zijn werk doet, als ze op de leerkracht en de school vertrouwen zijn ze niet betrokken genoeg. De ervaring en de mening van ouders worden steevast ontkent, belachelijk gemaakt en afgedaan als gezeur. Net zoals dat bij leerkrachten jarenlang gebeurd is. Daarachter zitten allerlei oorzaken, waaronder communicatieproblemen en een mismatch aan wederzijdse verwachtingen: leerkrachten zien ouderbetrokkenheid het liefst als het oppakken van klusjes en het verminderen van hun werkdruk. Ouders zien ouderbetrokkenheid het liefst als meepraten en meedenken over het onderwijs aan hun kind, en nee, niet aan alle kinderen. Want de betrokkenheid van ouders ligt doorgaans bij hun individuele kind - ook iets dat wordt veroordeeld.

Maar het punt: een context waarin je het niet goed kunt doen, waarin jouw mening en ervaringen niet meetellen, werkt verlammend. En net zoals het geval was bij leerkrachten, zijn het ook de ouders zèlf die stellen dat ze het niet goed doen. Zelfcensuur. Dat maakt het oneindig ingewikkeld om in opstand te komen. Want tegen wie dan? Bij leerkrachten ontstond die kentering pas toen de problemen niet alleen maar ervaren werden, maar resulteerden in een expliciet tekort omdat velen besloten niet meer mee te doen. Bij ouders is dat lastiger: die hebben immers geen andere keus dan hun kind naar school te sturen. Er is geen alternatief, niet meer mee doen is geen optie, want dan komt het strafrecht om de hoek kijken. Niet meer meedoen is alleen een laatste redmiddel, als een kind inmiddels zo getraumatiseerd is dat school niet meer kan en zelfs dan is het voor ouders een zwaar en pijnlijk traject om dat te realiseren. Het aantal thuiszitters groeit, ik denk dat dat een van de signalen is dat er iets heel erg aan het misgaan is.

En misschien dat ouders uiteindelijk wel in opstand komen. Maar niet mèt leerkrachten. Er is weliswaar een gezamenlijk belang, maar zolang ouders als irrelevant gezien worden in het onderwijs aan hun kinderen, zullen ze nooit samen met leerkrachten werken aan een hervorming van de onderwijsstructuur.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit er tussen de bedrijven door nog even over na te denken, maar ik denk eigenlijk dat er niet eens sprake is van een gemeenschappelijk belang tussen ouders en leerkrachten. Ik denk er nog even verder over na.
Er zijn wel degelijk ouders die in opstand komen, gisteren nog bij onderwijsinspectie aan tafel gezeten.

https://nos.nl/artikel/2319457-ouders-i ... gkind.html

Maar zolang Arie Slob geen consequenties verbindt aan het niet nakomen van zorgplicht en leerrecht door schoolbesturen en samenwerkingsverbanden verandert er niets. De thuiszitters worden kennelijk gezien als collateral damage.
Dat collateral damage kunnen ze toch niet lang meer volhouden? https://youtu.be/OGt7UIL6S_I

Onbevoegden voor de klas waarbij je niet eens weet wat hun gedrag tegen leerlingen is of zal zijn.
Alle reacties Link kopieren
Pandax, dat wat jij beschrijft, dat ouders belachelijk worden gemaakt en als irritant worden neergezet, wat ze ook doen, dat ervaar ik eigenlijk voornamelijk op internet en dan zijn het meestal zelf ouders die dat dan vinden van ándere ouders. Of het is zo'n artikel over een juf (op internet of in een tijdschrift) die uit de school klapt over hoe vreselijk ouders wel niet zijn. Op school heb ik dat gevoel niet bij de leerkrachten van mijn dochter. Heb jij dat gevoel wel ook in het echt?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sophiever schreef:
21-01-2020 10:47
Dat collateral damage kunnen ze toch niet lang meer volhouden? https://youtu.be/OGt7UIL6S_I

Onbevoegden voor de klas waarbij je niet eens weet wat hun gedrag tegen leerlingen is of zal zijn.

Dat is vol te houden door het alternatief (kinderen naar huis sturen) te blijven herhalen.

Hier een groep 8 met 3 dagen een onderwijsassistent die alleen ervaring heeft in de kleutergroepen en dit jaar met de PABO is gestart. Het is een teringzooi in de klas, kind voelt zich onveilig, krijgt werk flink onder zijn niveau en het risico op definitieve uitval is reeël.

Maar ik ben een zeikouder en moet vooral niet meer verwachten want ze doen toch hun best. Uitzingen is het devies.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
21-01-2020 10:55
Pandax, dat wat jij beschrijft, dat ouders belachelijk worden gemaakt en als irritant worden neergezet, wat ze ook doen, dat ervaar ik eigenlijk voornamelijk op internet en dan zijn het meestal zelf ouders die dat dan vinden van ándere ouders. Of het is zo'n artikel over een juf (op internet of in een tijdschrift) die uit de school klapt over hoe vreselijk ouders wel niet zijn. Op school heb ik dat gevoel niet bij de leerkrachten van mijn dochter. Heb jij dat gevoel wel ook in het echt?

Ja, helaas. Niet in de fysieke interactie binnen school gelukkig, ik denk dat alle partijen aan tafel professioneel genoeg zijn voor een productief gesprek. Maar ik kan zien wat de leerkracht van mijn kind op internet post en dat is niet oordeelvrij. Niet specifiek over ons, wel over ouders in het algemeen. Ik vind dat niet netjes, maar het past wel binnen de cultuur van hoe leerkrachten over ouders praten. Ik kom leerkrachten ook nog in een andere context tegen en in die context ervaren leerkrachten geen drempel om hun overtuigingen over ouders te delen. Ik ga er wel eens met ze over in discussie, maar er lijkt een hardnekkige weigering om op een andere manier naar contact met ouders te kijken.
Iedereen die een kind op de basisschool heeft of op een basisschool werkt kent ze wel: schoolpleinouders. Van het soort dat op het plein staat te mopperen en klagen, elkaar opjutten, maar geen actie ondernemen om hun probleem aan te kaarten of op te lossen. Die echt niet naar de leerkracht stappen om open en eensgezind te kijken hoe het beter kan. Die de directeur niet lijken te weten te vinden, al is het een directeur die juist luisteren naar en praten met ouders hoog in het vaandel heeft staan.

Ik zie wel een overeenkomst met leerkrachten die klagen over werkdruk maar klakkeloos alles willen gaan doen dat ze opgedragen wordt zonder zich af te vragen of het ook anders kan. Dan moet je misschien dingen uitzoeken, initiatief nemen en verbetervoorstellen doen. Da's weer meer werk aanvankelijk, maar kan je veel tijdswinst opleveren. Vraag je bij alles af: van wie moet dat, waar staat dat en voor welk probleem is dit een oplossing. Veel constructiever. Wees geen schoolpleinouder.
Alle reacties Link kopieren
Pandax schreef:
21-01-2020 11:13
Ja, helaas. Niet in de fysieke interactie binnen school gelukkig, ik denk dat alle partijen aan tafel professioneel genoeg zijn voor een productief gesprek. Maar ik kan zien wat de leerkracht van mijn kind op internet post en dat is niet oordeelvrij. Niet specifiek over ons, wel over ouders in het algemeen. Ik vind dat niet netjes, maar het past wel binnen de cultuur van hoe leerkrachten over ouders praten. Ik kom leerkrachten ook nog in een andere context tegen en in die context ervaren leerkrachten geen drempel om hun overtuigingen over ouders te delen. Ik ga er wel eens met ze over in discussie, maar er lijkt een hardnekkige weigering om op een andere manier naar contact met ouders te kijken.
O, dat lijkt me een heel vreemde gewaarwording, dat heb ik nooit zo meegemaakt.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
21-01-2020 11:51
O, dat lijkt me een heel vreemde gewaarwording, dat heb ik nooit zo meegemaakt.

Het is een symptoom van iets dat heel erg scheef zit in het onderwijs, denk ik.
Pandax schreef:
21-01-2020 10:01
Ik zit er tussen de bedrijven door nog even over na te denken, maar ik denk eigenlijk dat er niet eens sprake is van een gemeenschappelijk belang tussen ouders en leerkrachten. Ik denk er nog even verder over na.
Dit is ook zo natuurlijk. Leerkrachten dienen het belang van de groep terwijl voor ouders het belang van het individuele kind voorop staat.

Die twee gaan zelden samen.
Tiana_76 schreef:
21-01-2020 16:47
Dit is ook zo natuurlijk. Leerkrachten dienen het belang van de groep terwijl voor ouders het belang van het individuele kind voorop staat.

Die twee gaan zelden samen.

Dat is en blijft natuurrijk heel lastig. Op mijn school kunnen we redelijk wat maatwerk bieden.

Het vervelende aan dat maatwerk in het contact met ouders is dat veel ouders over het maatwerk van een ander beginnen in relatie tot hun eigen kind en dat er dan heel vaak iets bijkomt dat niet klopt. Iets dat de ouder dan zelf invult.

Als een slim kind maar de helft van de reguliere sommen hoeft te maken en daarna pluswerk maakt dan komt er geheid iemand vragen of zijn kind dan ook maar de helft hoeft te maken. Het slimme kind moet even laten zien dat hij het kan en gaat daarna voor de uitdaging het andere kind moet die sommen maken voor inoefening en blijkt dat ook echt nodig te hebben. En dan zijn er dus ouders die dat oneerlijk vinden. Tja, als ouders echt een punt hebben wordt daarnaar geluisterd maar oneerlijk is een slecht maar wel heel vaak aangedragen argument.
Tiana_76 schreef:
21-01-2020 16:47
Dit is ook zo natuurlijk. Leerkrachten dienen het belang van de groep terwijl voor ouders het belang van het individuele kind voorop staat.

Die twee gaan zelden samen.
Ik denk dat het juist wel goed samen gaat. Om de groep goed te houden moeten de kinderen in balans zijn, en de signalen als er iets niet goed gaat daar heeft zowel een kind als een leerkracht de ouders voor nodig, vooral omdat het er veel zijn in een groep en omdat kinderen thuis uitblazen. Als een kind een goede leerkracht heeft die samenwerking met de ouders een groot goed vindt dan gaat dat juist heel goed samen. En ik geloof ook echt dat merendeel van de leerkrachten graag wil dat het goed gaat met een kind en echt iets wil betekenen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven