Ontruiming station Zwolle: vragen, vragen, vragen

07-01-2019 09:00 100 berichten
Gisteren ging mijn trein niet, omdat er op Station Zwolle vanalles aan de hand was. Eerst een bommelding, toen nog twee verdachte mannen in een andere trein, en toen nog een man met een bijl. De Stentor geeft een reconstructie: https://www.destentor.nl/zwolle/chaos-b ... ~a82081bd/

Nou snap ik een paar dingen niet. Mevrouw belt politie, omdat ze mannen op het perron heeft horen praten over explosief.

Als je denkt dat ze je trein gaan opblazen, waarom stap je dan alsnog in?

Als je van plan bent de trein op te blazen, waarom zou je dan op het perron staan kletsen over je bom? (“Heb jij hem ingepakt?” “Nee jij zou hem toch meenemen?” “O wacht, ik heb hem, hij lag onder het pak stroopwafels”)

Vervolgens moet iedereen met z’n handen op z’n hoofd de trein uit. Nu ben ik, zoals bekend, een brave, gepriviligeerde middelbare mevrouw, maar ik zou hier heel chagrijnig van worden.

Zouden jullie zonder sarcastische tekst de trein hebben verlaten met je handen op je hoofd?

En over die bijl: man had er niemand mee bedreigd. Stel, je hebt net een bijl gekocht bij de Bouwmarkt, wat is dan de juiste wijze om hem te vervoeren?
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
07-01-2019 09:06
Bouwmarkten liggen doorgaans ver buiten de bebouwde kom. Een bijl vervoer je dus met 'n auto.
Ik zou hem gewoon in de bakfiets flikkeren.
redbulletje schreef:
07-01-2019 09:26
Bijzonder. Dan doe je die toch minstens in 'n duffelbag lijkt me. Je gaat niet met 'n bijl open en bloot rondlopen.

Dat lijkt me wel.

Ik heb nergens gelezen dat hij met een bijl in zijn handen liep zonder tas.
Rosabella1 schreef:
07-01-2019 09:11
Geen idee wat ik zou doen maar wat is een brave gepriviligeerde middelbare mevrouw? :bonk:
Dat ben ik. Wit, hoogopgeleid, grachtengordel, politiek correct, nooit zonder licht fietsen en stoppen voor een zebrapad. O ja, en 50+.
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me ook geen prettig gevoel. Naast een man in de trein zitten die een bijl in zijn handen heeft.
Je mag niet zomaar een bijl meenemen in de trein. Dat weet ik want jaren geleden had ik dat een keer wel, in een grote ah shopper en de steel stak een stukje uit. De conducteur kwam en vroeg: wat is dat? Dus ik zei eerlijk: een bijl. De man kreeg een halve rolberoerte.
Nu mocht ik hem uiteindelijk houden. Waarschijnlijk ook omdat dit nog voor 9/11 was en ik blond met blauwe ogen ben. Maar het mag dus niet zomaar.
Alle reacties Link kopieren
Rosabella1 schreef:
07-01-2019 09:11
Geen idee wat ik zou doen maar wat is een brave gepriviligeerde middelbare mevrouw? :bonk:
Een witte mevrouw van een jaar of 50 die met dure lippenstift en parelketting om een boek van Connie Palmen zit te lezen.
Dahlia74 schreef:
07-01-2019 09:28
Vind ik niet bijzonder, veel mesen maken gebruik van het OV ipv de auto. Hoe de bijl verpakt wordt volgens mij niet genoemd. Hij was er in ieder geval niet mee aan het zwaaien.
Omstanders kunnen alleen van de bijl weten als ie niet goed verpakt was. Lijkt me echt niet meer van deze tijd om op publieke plaatsen als 'n station een bijl openlijk bij je te dragen.
Thordis* schreef:
07-01-2019 09:29
Als die bijl ingepakt was zoals moest had niemand gezien dat het een bijl was. Dus dikke kans dat hij niet goed ingepakt was en dan ben je wel degelijk strafbaar
:lightbulb:
Kijk, dat had ik nog niet bedacht. Dus piepschuim en tape meenemen naar de bouwmarkt.
Thordis* schreef:
07-01-2019 09:28
En die bijl, daar mag je dus niet zomaar mee over straat. Die mag je best hébben en je mag hem vervoeren, maar je mag niet met een losse bijl in je hand in de trein gaan zitten.

Die moet je verpakken en daarna vervoeren. Dat staat gewoon in de wapenwet.
Had hij hem dan los in zijn hand? En wat voor bijl was het? Een zware kloofbijl of een klein licht handbijltje?
Als wij vroeger gekampeerd hadden (autoloos, dus met de trein) hadden we beide mee. Vastgebonden aan onze rugzak. Wel zichtbaar, maar niet bepaald voor het grijpen. Nooit last mee gehad overigens.

Oh en ja, dat kamperen gebeurde ook wel eens in de winter.
Of er was gewoon wel wat aan de hand en hebben ze dat zo rustig mogelijk aangepakt.

In Nederland hebben ze nogal de neiging om zulke gekkies 'in de war' te noemen. Of last van hun suiker.

En het helpt, hier al zat die denken dat er niks aan de hand was. Gewoon wat in de war types en iemand die niet snapt ivm laag IQ ( net als een aantal hier) dat je niet met een bijl zo de trein in mag.
:-D
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
07-01-2019 09:33
Een witte mevrouw van een jaar of 50 die met dure lippenstift en parelketting om een boek van Connie Palmen zit te lezen.
Ah dankje dat wist ik niet :proud:
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
Mevrouw75 schreef:
07-01-2019 09:33
Een witte mevrouw van een jaar of 50 die met dure lippenstift en parelketting om een boek van Connie Palmen zit te lezen.
Nee, zo erg is het nou ook weer niet. Connie Palmen, yuk.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
07-01-2019 09:35
Of er was gewoon wel wat aan de hand en hebben ze dat zo rustig mogelijk aangepakt.

In Nederland hebben ze nogal de neiging om zulke gekkies 'in de war' te noemen. Of last van hun suiker.

En het helpt, hier al zat die denken dat er niks aan de hand was. Gewoon wat in de war types en iemand die niet snapt ivm laag IQ ( net als een aantal hier) dat je niet met een bijl zo de trein in mag.
:-D
Nah toch wel vreemd om de trein pas in Zwolle te ontruimen.
Tussen Emmen en Zwolle zit minimaal een uur en tig stations.
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
07-01-2019 09:06
Bouwmarkten liggen doorgaans ver buiten de bebouwde kom. Een bijl vervoer je dus met 'n auto.

En als je geen auto hebt?
Maar de vraag blijft: je hoort op sation Emmen een paar mannen praten over een bom in de trein. Vervolgens stap je in die trein en bel je de politie.

Waarom??
Alle reacties Link kopieren
stroman schreef:
07-01-2019 09:35
Nee, zo erg is het nou ook weer niet. Connie Palmen, yuk.

Toch geen Yvonne Kroonenberg hè?
-Darkside- schreef:
07-01-2019 09:34
Had hij hem dan los in zijn hand? En wat voor bijl was het? Een zware kloofbijl of een klein licht handbijltje?
Als wij vroeger gekampeerd hadden (autoloos, dus met de trein) hadden we beide mee. Vastgebonden aan onze rugzak. Wel zichtbaar, maar niet bepaald voor het grijpen. Nooit last mee gehad overigens.

Oh en ja, dat kamperen gebeurde ook wel eens in de winter.
De wet is echt best helder. Het mag niet. Al zul je als onderdeel van een kampeeruitrusting als gezin minder gezeik krijgen dan een man met een losse bijl in zijn hand.
Yasna schreef:
07-01-2019 09:38
En als je geen auto hebt?
Dan heb je vast ook geen tuin waar je houtblokken voor je openhaard zelf kan hakken.
Alle reacties Link kopieren
stroman schreef:
07-01-2019 09:38
Maar de vraag blijft: je hoort op sation Emmen een paar mannen praten over een bom in de trein. Vervolgens stap je in die trein en bel je de politie.

Waarom??
Je hoort iets, stapt in en gaat er dan over malen en twijfelen, moet ik nou bellen of niet? Dat een minuutje of 5, denk ik en dan het zekere voor het onzekere nemen: Ach, bellen kan geen kwaad, beter teveel gebeld dan in een opgeblazen trein zitten, stel dat zeg. En dan bel je.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
07-01-2019 09:40
Dan heb je vast ook geen tuin waar je houtblokken voor je openhaard zelf kan hakken.
Jawel hoor.
Ik zou niet sarcastisch gereageerd hebben. Hooguit een binnen pretje in de trant van "denk je nou echt dat ik gevaarlijk ben?", want ik ben ook een nette 50+ mevrouw. Maar ja ze kunnen natuurlijk moeilijk door die trein gaan en zeggen: "jij je handen op je hoofd, jij niet," enz.

Punt met deze dingen is, dat je natuurlijk pas achteraf kunt zeggen of het overdreven was of niet. Zouden ze niets gedaan hebben en er was wel wat gebeurd, dan waren de poppen pas echt aan het dansen.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
07-01-2019 09:40
Dan heb je vast ook geen tuin waar je houtblokken voor je openhaard zelf kan hakken.


Vreemde logica.

Waarom zou je geen tuin hebben als je geen auto hebt?
stroman schreef:
07-01-2019 09:38
Maar de vraag blijft: je hoort op sation Emmen een paar mannen praten over een bom in de trein. Vervolgens stap je in die trein en bel je de politie.

Waarom??
Context. Misschien was er een voetbaltoestand gaande en dan is Zwolle best een beruchte stad, misschien belde ze niet vanwege dat explosief maar ook omdat die mannen zich vervelend gedroegen. Je leest iets over een explosief, maar mogelijk was er iets anders waardoor de politie gebeld werd en ingreep
stroman schreef:
07-01-2019 09:38
Maar de vraag blijft: je hoort op sation Emmen een paar mannen praten over een bom in de trein. Vervolgens stap je in die trein en bel je de politie.

Waarom??

Omdat je het eerst laat gaan en je later toch niet op je gemak voelt?

Maar misschien was de beller gewoon niet helemaal fris, dat kan natuurlijk ook. Wij weten het niet.
Thordis* schreef:
07-01-2019 09:06
Je was er niet bij, je hebt geen idee hoe je zou hebben gereageerd. Maar stoer hoor, dat je denkt dat je een sarcastischs opmerking zou hebben gemaakt.
Sterker nog: als ik dat had gedaan, was de kans groot dat ik ermee was weg gekomen. Ik heb wel eens een douanier heel onvriendelijk behandeld (laat, moe, veel vertraging), dat ik later dacht: daarmee kom je niet weg als je een andere leeftijd, andere kleur of andere sekse zou hebben.

Dus het ging mij eigenlijk niet om zelf stoer doen, maar om de kans dat iemand die alleen maar stoer doet er niet mee weg komt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven