Ontruiming station Zwolle: vragen, vragen, vragen

07-01-2019 09:00 100 berichten
Gisteren ging mijn trein niet, omdat er op Station Zwolle vanalles aan de hand was. Eerst een bommelding, toen nog twee verdachte mannen in een andere trein, en toen nog een man met een bijl. De Stentor geeft een reconstructie: https://www.destentor.nl/zwolle/chaos-b ... ~a82081bd/

Nou snap ik een paar dingen niet. Mevrouw belt politie, omdat ze mannen op het perron heeft horen praten over explosief.

Als je denkt dat ze je trein gaan opblazen, waarom stap je dan alsnog in?

Als je van plan bent de trein op te blazen, waarom zou je dan op het perron staan kletsen over je bom? (“Heb jij hem ingepakt?” “Nee jij zou hem toch meenemen?” “O wacht, ik heb hem, hij lag onder het pak stroopwafels”)

Vervolgens moet iedereen met z’n handen op z’n hoofd de trein uit. Nu ben ik, zoals bekend, een brave, gepriviligeerde middelbare mevrouw, maar ik zou hier heel chagrijnig van worden.

Zouden jullie zonder sarcastische tekst de trein hebben verlaten met je handen op je hoofd?

En over die bijl: man had er niemand mee bedreigd. Stel, je hebt net een bijl gekocht bij de Bouwmarkt, wat is dan de juiste wijze om hem te vervoeren?
Alle reacties Link kopieren
Ik vroeg het me laatst nog af toen ik een appeltje aan het schillen was in de trein. Stel nou dat het net zo wordt zoals in het vliegtuig, dan kan ik niet eens meer zo’n klein schilmesje of ern zakmes mee nemen.
Rosabella1 schreef:
07-01-2019 09:37
Nah toch wel vreemd om de trein pas in Zwolle te ontruimen.
Tussen Emmen en Zwolle zit minimaal een uur en tig stations.
Ja, er is pas gebeld vanuit de trein, voordat je van alles geregeld heb, de trein stil heb laten zetten en een team daar hebt ben je wel even verder.
Zie echt niet waarom er zo grappig over gedaan word eerlijk gezegd.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
07-01-2019 09:44
Ik vroeg het me laatst nog af toen ik een appeltje aan het schillen was in de trein. Stel nou dat het net zo wordt zoals in het vliegtuig, dan kan ik niet eens meer zo’n klein schilmesje of ern zakmes mee nemen.


Je wordt echt oud als je dat doet. En ook als je een appel appeltje noemt.

:P
Yasna schreef:
07-01-2019 09:39
Toch geen Yvonne Kroonenberg hè?
Doe niet zo eng.
stroman schreef:
07-01-2019 09:44
Sterker nog: als ik dat had gedaan, was de kans groot dat ik ermee was weg gekomen. Ik heb wel eens een douanier heel onvriendelijk behandeld (laat, moe, veel vertraging), dat ik later dacht: daarmee kom je niet weg als je een andere leeftijd, andere kleur of andere sekse zou hebben.

Dus het ging mij eigenlijk niet om zelf stoer doen, maar om de kans dat iemand die alleen maar stoer doet er niet mee weg komt.

De kans is groot dat ze in zo'n situatie geen enkel grapje pikken, van niemand.
Alle reacties Link kopieren
De trein duurt er 55 minuten over. Voordat er een volledig AT ter plekke is duurt even. Een trein stil zetten en ontruimen doe je op een veilige plek en als je de organisatie op orde hebt.
Alle reacties Link kopieren
Yasna schreef:
07-01-2019 09:46
Je wordt echt oud als je dat doet. En ook als je een appel appeltje noemt.

:P
Ik ben ook al 40+! Nog net geen brave geprivilegieerde dame.

Ik deed het voor mijn kind trouwens, en het was uit een zak zoete kleine appeltjes.
Lucifer2018 schreef:
07-01-2019 09:45
Ja, er is pas gebeld vanuit de trein, [...]
Zie echt niet waarom er zo grappig over gedaan word eerlijk gezegd.
Sorry hoor, maar als ik echt denk dat er iets aan de hand is, dan stap ik niet in die trein.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
07-01-2019 09:45
Ja, er is pas gebeld vanuit de trein, voordat je van alles geregeld heb, de trein stil heb laten zetten en een team daar hebt ben je wel even verder.
Zie echt niet waarom er zo grappig over gedaan word eerlijk gezegd.
Keep calm and carry on, niet waar?
Mevrouw75 schreef:
07-01-2019 09:44
Ik vroeg het me laatst nog af toen ik een appeltje aan het schillen was in de trein. Stel nou dat het net zo wordt zoals in het vliegtuig, dan kan ik niet eens meer zo’n klein schilmesje of ern zakmes mee nemen.
Nou ja daar zijn al jaren regels over. Je mág een mesje bij je hebben, binnen bepaalde afmetingen en als het voldoet aan bepaalde voorwaarden. Maar dan nog: in de trein is dat prima. Heb je datzelfde compleet legale zakmesje bij je in een om vechtpartijen bekend staand uitgaansgebied dan kan het in beslag genomen worden.

Context is nogal belangrijk. En voor een mevrouw die een appeltje schilt belt niemand de politie. Een man met complete kampeeruitrusting, type biologieleraar, op sandalen, met een wat stoffige uitstraling, waarbij je een bijl in zijn uitrusting ziet zitten ook niet.

Twee grote kale scheldende kerels met tattoos en een blik bier in de ene en een bijl in de andere hand geven toch een wat ander gevoel. De bioleraar is op zich net zo goed in overtreding, maar een stuk minder bedreigend, en zal dus minder snel de politie tegenkomen (maar hij kan evengoed een boete krijgen hoor).
Alle reacties Link kopieren
stroman schreef:
07-01-2019 09:50
Sorry hoor, maar als ik echt denk dat er iets aan de hand is, dan stap ik niet in die trein.
Zal ik nu verhalen van mijn brandweerbroer vertellen? Mensen dien de gekste dingen, waarvan dit echt het normaalste is.
Ikzegookwat schreef:
07-01-2019 09:41
Ik zou niet sarcastisch gereageerd hebben. Hooguit een binnen pretje in de trant van "denk je nou echt dat ik gevaarlijk ben?", want ik ben ook een nette 50+ mevrouw. Maar ja ze kunnen natuurlijk moeilijk door die trein gaan en zeggen: "jij je handen op je hoofd, jij niet," enz.
Daar zeg je wat. Ik zou ook hoogst beledigd zijn als ik dan niet m’n handen op m’n hoofd hoefde.
Alle reacties Link kopieren
Thordis* schreef:
07-01-2019 09:52
Nou ja daar zijn al jaren regels over. Je mág een mesje bij je hebben, binnen bepaalde afmetingen en als het voldoet aan bepaalde voorwaarden. Maar dan nog: in de trein is dat prima. Heb je datzelfde compleet legale zakmesje bij je in een om vechtpartijen bekend staand uitgaansgebied dan kan het in beslag genomen worden.

Context is nogal belangrijk. En voor een mevrouw die een appeltje schilt belt niemand de politie. Een man met complete kampeeruitrusting, type biologieleraar, op sandalen, met een wat stoffige uitstraling, waarbij je een bijl in zijn uitrusting ziet zitten ook niet.

Twee grote kale scheldende kerels met tattoos en een blik bier in de ene en een bijl in de andere hand geven toch een wat ander gevoel. De bioleraar is op zich net zo goed in overtreding, maar een stuk minder bedreigend, en zal dus minder snel de politie tegenkomen (maar hij kan evengoed een boete krijgen hoor).
Zo is het nu, maar in die brave geprivilegieerde dame die haar appeltje gaat schillen mag in het vliegtuig óók haar mesje niet meenemen, ook niet gedoogd. Dat was mijn gedachte eigenlijk.
Mevrouw75 schreef:
07-01-2019 09:55
Zo is het nu, maar in die brave geprivilegieerde dame die haar appeltje gaat schillen mag in het vliegtuig óók haar mesje niet meenemen, ook niet gedoogd. Dat was mijn gedachte eigenlijk.
De trein is wel wat lastiger te controleren, en de strenge regels hier zijn voor een deel ook onder invloed van het buitenland. Maar het zou kunnen idd. Maar tegen die tijd kun jij je eigen appeltjes denk ik niet meer schillen :P
Ikzegookwat schreef:
07-01-2019 09:41
Ik zou niet sarcastisch gereageerd hebben. Hooguit een binnen pretje in de trant van "denk je nou echt dat ik gevaarlijk ben?", want ik ben ook een nette 50+ mevrouw. Maar ja ze kunnen natuurlijk moeilijk door die trein gaan en zeggen: "jij je handen op je hoofd, jij niet," enz.

En dan allemaal beteuterde pubers die zichzelf heel gangster vinden en niet hoeven.
Mijn kleuter zou al verontwaardigd zijn.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
07-01-2019 09:45
Ja, er is pas gebeld vanuit de trein, voordat je van alles geregeld heb, de trein stil heb laten zetten en een team daar hebt ben je wel even verder.
Zie echt niet waarom er zo grappig over gedaan word eerlijk gezegd.
Nou lekker is dat,er zou maar werkelijk iets aan de hand zijn ben je bijna dood en begraven voor er actie wordt ondernomen.
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
07-01-2019 09:52
Zal ik nu verhalen van mijn brandweerbroer vertellen? Mensen dien de gekste dingen, waarvan dit echt het normaalste is.
O dat geloof ik meteen,ik zou ook niet weten wat ik echt zou doen in zo'n situatie.
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
Alle reacties Link kopieren
stroman schreef:
07-01-2019 09:48
Doe niet zo eng.
Yvonne Kroonenberg heeft anders hele leuke boeken geschreven.
Schrijft ze trouwens tegenwoordig nog?
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
Alle reacties Link kopieren
Rosabella1 schreef:
07-01-2019 10:01
Nou lekker is dat,er zou maar werkelijk iets aan de hand zijn ben je bijna dood en begraven voor er actie wordt ondernomen.
Er is wel degelijk gelijk actie ondernomen, maar het is totaal onrealistisch om te verwachten dat men met 5 minuten klaar staat. Dat men gewoon de trein stopzet en dan maar ziet wat men doet. Het AT is getraind om snel op te treden, maar heeft ook even tijd nodig om zich te organiseren.
Yasna schreef:
07-01-2019 09:42
Vreemde logica.

Waarom zou je geen tuin hebben als je geen auto hebt?
Je weet toch....geen auto hebben moet een geldkwestie zijn en dan heb je 'dus' ook geen huis met tuin.

Kortzichtig.
Mevrouw75 schreef:
07-01-2019 09:52
Zal ik nu verhalen van mijn brandweerbroer vertellen? Mensen dien de gekste dingen, waarvan dit echt het normaalste is.
Vertel!
Alle reacties Link kopieren
Rosabella1 schreef:
07-01-2019 10:01
Nou lekker is dat,er zou maar werkelijk iets aan de hand zijn ben je bijna dood en begraven voor er actie wordt ondernomen.
Je weet dat een AT een speciaal team is dat niet binnen 3 min op een station kan staan? Ze hebben net als andere (zwaailicht dragende) hulpverleners een aanrijtijd, ze zullen écht hun best gedaan hebben om er zo snel mogelijk te zijn en de situatie zo veilig mogelijk te laten verlopen. En daarbij zijn ze ook afhankelijk van in dit geval de NS, die moet de trein stil zetten en haar mensen op de hoogte stellen van de ontruiming. Mensen verwachten allemaal een superman actie die na het roepen van zijn naam er binnen een minuut is, beetje onrealistisch.
kia・ora wijzigde dit bericht op 07-01-2019 10:49
10.51% gewijzigd
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Alle reacties Link kopieren
stroman schreef:
07-01-2019 09:44
Sterker nog: als ik dat had gedaan, was de kans groot dat ik ermee was weg gekomen. Ik heb wel eens een douanier heel onvriendelijk behandeld (laat, moe, veel vertraging), dat ik later dacht: daarmee kom je niet weg als je een andere leeftijd, andere kleur of andere sekse zou hebben.

Dus het ging mij eigenlijk niet om zelf stoer doen, maar om de kans dat iemand die alleen maar stoer doet er niet mee weg komt.
Leuke smoesjes om een ander rot te behandelen. Die kan het helpen dat je vertraging hebt en moe bent...
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Kia•Ora schreef:
07-01-2019 10:48
Leuke smoesjes om een ander rot te behandelen. Die kan het helpen dat je vertraging hebt en moe bent...
Nee hoor, dat kan hij niet helpen. Maar ik ben niet perfect. Jij?
Alle reacties Link kopieren
stroman schreef:
07-01-2019 10:31
Vertel!
Mensen die weigeren het restaurant te verlaten terwijl datzelfde restaurant al half in de fik staat, want ik zit hier net lekker te eten!
Of jezelf een brandende metrotunnel in eisen tegen de autoriteiten die je tegenhouden terwijl je dikke rookwolken uit diezelfde tunnel ziet komen, want je móet naar je werk! En dat is belangrijk!

Dat soort verhalen? Daar valt in een trein stappen terwijl je iemand ‘iets’ hebt horen zeggen toch best bij in het niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven