Opkomende economische crisis?

19-08-2019 19:08 120 berichten
Het lijkt alsof het niet aan te ontkomen is, de opkomende economische crisis. Maar klopt dat wel?

De arbeidsmarkt is in nog geen jaren zo goed geweest als nu. Bedrijven groeien en investeren volop. De huizenmarkt loopt goed en de rente is laag. En toch hoor je de afgelopen weken continu in het nieuws dat er hoogstwaarschijnlijk een economische crisis eraan zit te komen, op korte termijn. Deze zal zelfs nog erger en langer duren dan de vorige.

Ik ben nogal skeptisch aangelegd en ik vind het allemaal een beetje op propaganda lijken. Ik ben er nog niet over uit wat daar de bedoeling van zou kunnen zijn, maar het is zo over the top, dat ik sterk twijfel over de motieven van het in het nieuws houden van de zogenaamde crisis wat eraan zit te komen. Ik ben ervan op de hoogte dat er altijd een dip komt na de groei maar toch lijkt dit me niet helemaal zuiver.

Ik weet niet hoe het is gegaan bij de vorige crisis. ik was toen te jong en kreeg niet veel mee.
Ik volg nu het economische en politieke klimaat sinds een aantal jaar maar ik ben geen expert hoor.

Zijn er hier nog meer mensen die er zo over denken of misschien heel anders erover denken?

Geloof je dat de info omtrent een opkomende crisis in het nieuws oprecht is?

Totaal aantal stemmen: 95

Ja (59%)
Nee (37%)
Anders (4%)
RikM schreef:
19-08-2019 19:56
Die blonde met dat rare haar zou wel voor de hand liggen.


Afbeelding
:proud:
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
19-08-2019 19:21
En als we hier niet oppassen zit er straks ook een idioot in het torentje. Of die idioot nou Geert heet of Thierry maakt dan ook niks meer uit.
Die zit er al
Alle reacties Link kopieren
Subnautica schreef:
19-08-2019 21:00
Wat moet je dan met je spaargeld doen?
Ik weet niet of je iets van het geldsysteem weet, maar weinig mensen weten dat wanneer jij je geld op de bank zet het niet meer van jou is. Je hebt dan een vordering op de bank. In dat geval kun je in de rij gaan staan, want eerst komen de preferente schuldeisers.

Maar omdat ons systeem fractioneel bankieren kent, bezit een bank derhalve maar een fractie van de deposito´s ook werkelijk in cash geld. Dat is maar een procent of 5. Dus dikke kans dat in de rij staan niet eens iets oplevert.

We kennen dan ook nog het depositogarantiestelsel, maar voor die garantie draaien de andere banken op. Je kunt je voorstellen dat wanneer het fout gaat zij ook geen cent meer hebben. Als dan de centrale bank garant staat dan moet er zoveel bijgedrukt worden dat je je moet afvragen wat je dan nog kunt kopen voor 100.000.

En al dat risico voor 0,02% rente op dit moment en een negatieve binnen afzienbare tijd. Een negatieve rente betekent dat de markt deflatie verwacht. In dat geval kun je je geld beter in een oude sok bewaren dan betaal je geen rente en wordt het toch meer waard. Resulteert het in hyperinflatie dan wil je goud bezitten.
Alle reacties Link kopieren
Een beetje minder verdienen op de beurzen lijkt me prima.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
spell68 schreef:
19-08-2019 21:25
Ik weet niet of je iets van het geldsysteem weet, maar weinig mensen weten dat wanneer jij je geld op de bank zet het niet meer van jou is. Je hebt dan een vordering op de bank. In dat geval kun je in de rij gaan staan, want eerst komen de preferente schuldeisers.

Maar omdat ons systeem fractioneel bankieren kent, bezit een bank derhalve maar een fractie van de deposito´s ook werkelijk in cash geld. Dat is maar een procent of 5. Dus dikke kans dat in de rij staan niet eens iets oplevert.

We kennen dan ook nog het depositogarantiestelsel, maar voor die garantie draaien de andere banken op. Je kunt je voorstellen dat wanneer het fout gaat zij ook geen cent meer hebben. Als dan de centrale bank garant staat dan moet er zoveel bijgedrukt worden dat je je moet afvragen wat je dan nog kunt kopen voor 100.000.

En al dat risico voor 0,02% rente op dit moment en een negatieve binnen afzienbare tijd. Een negatieve rente betekent dat de markt deflatie verwacht. In dat geval kun je je geld beter in een oude sok bewaren dan betaal je geen rente en wordt het toch meer waard. Resulteert het in hyperinflatie dan wil je goud bezitten.
Dat begreep ik. Ik las ergens dat je je geld het beste kunt spreiden over verschillende banken.

Ook de goudoptie kwam voorbij maar daarvan las ik dat de goudprijs tijdens de recessie met 25% daalde.

Dus dan blijft de sok over.
spell68 schreef:
19-08-2019 21:25
Ik weet niet of je iets van het geldsysteem weet, maar weinig mensen weten dat wanneer jij je geld op de bank zet het niet meer van jou is. Je hebt dan een vordering op de bank. In dat geval kun je in de rij gaan staan, want eerst komen de preferente schuldeisers.

Maar omdat ons systeem fractioneel bankieren kent, bezit een bank derhalve maar een fractie van de deposito´s ook werkelijk in cash geld. Dat is maar een procent of 5. Dus dikke kans dat in de rij staan niet eens iets oplevert.

We kennen dan ook nog het depositogarantiestelsel, maar voor die garantie draaien de andere banken op. Je kunt je voorstellen dat wanneer het fout gaat zij ook geen cent meer hebben. Als dan de centrale bank garant staat dan moet er zoveel bijgedrukt worden dat je je moet afvragen wat je dan nog kunt kopen voor 100.000.

En al dat risico voor 0,02% rente op dit moment en een negatieve binnen afzienbare tijd. Een negatieve rente betekent dat de markt deflatie verwacht. In dat geval kun je je geld beter in een oude sok bewaren dan betaal je geen rente en wordt het toch meer waard. Resulteert het in hyperinflatie dan wil je goud bezitten.
Is dit niet een beetje bangmakerij? Volgens mij is het scenario dat je je geld kwijraakt in de recente geschiedenia alleen bij de DSB Bank gebeurd toch?
Alle reacties Link kopieren
Kukita-Del-Barrio schreef:
19-08-2019 21:31
Is dit niet een beetje bangmakerij? Volgens mij is het scenario dat je je geld kwijraakt in de recente geschiedenia alleen bij de DSB Bank gebeurd toch?
Dat iets nog niet is gebeurd, wil niet zeggen dat het niet kan gebeuren.

De mensen op de Titanic hielden er ook geen rekening mee dat dit schip kon zinken. Vandaar ook het gebrek aan reddingsboten.

Banken hebben schulden aan rekeninghouders en vorderingen in de vorm van uitgeleend geld. Als de vorderingen niets meer waard zijn (slechte leningen, vastgoedmarkt dondert in elkaar) dan hebben rekeninghouders een probleem.

Garantiestelsel geldt maar voor een beperkt bedrag.
Alle reacties Link kopieren
https://nl.wikipedia.org/wiki/Bankrun
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Dat. Bankrekeningen zijn vaak direct opeisbaar terwijl geld langdurig is uitgeleend (aflossingsvrije hypotheken en zo). Dat alleen al geeft een enorme mismatch. Je kunt maar beter vooraan in de rij staan... of dingen regelen voordat de rij begint.
Alle reacties Link kopieren
Dus wel spreiden. Ik heb altijd gedacht: laat t maar bij 1 bank staan want je valt tot een ton per rekeninghouder onder het garantiestelsel, en zoveel heb ik nou ook weer niet.

Maar ga toch maar eens denken om te spreiden. Wel even opletten dat de verschillende banken niet toch stiekem bij elkaar horen.
Alle reacties Link kopieren
Subnautica schreef:
19-08-2019 21:30
Dat begreep ik. Ik las ergens dat je je geld het beste kunt spreiden over verschillende banken.

Ook de goudoptie kwam voorbij maar daarvan las ik dat de goudprijs tijdens de recessie met 25% daalde.

Dus dan blijft de sok over.
Dat is punt. Je kunt het wel spreiden, maar als er een bank gaat, gaan ze allemaal. Het is een schijn garantie om ervoor te zorgen dat klanten niet massaal hun geld opnemen, want dan zijn ze morgen allemaal failliet. Kijk maar eens naar de DSB. Een `gezonde` bank die binnen 24 failliet was.

Veel beleggers en bezitters van goud denken dat het primair een inflatiehedge is. Maar dat is het niet specifiek. Dat is het voornamelijk in het geval van hyperinflatie. Goud is op de korte termijn vnl een barometer van het vertrouwen in de acties van de centrale banken.

Dat is precies de reden dat in de crisis goud daalde. De FED kwam met renteverlagingen en QE, om de economie te redden. Ze gaven toen aan dat het een crisismaatregel was en dat wanneer de economie weer op eigen benen kon staan dit extra geld weer uit de economie gehaald zou worden en de rente genormaliseerd. Beleggers vertrouwden de FED en dumpten hun goud.

Toen kon je al op je vingers natellen dat het gelul was en dat ze die belofte nooit waar zouden kunnen maken. Ze hebben inmiddels 600 mld uit de markt gehaald en de rente kunnen verhogen van 0 naar 2,5%. Dat is het. Meer kan de economie niet aan. Normalisatie is een illusie en langzaam aan beginnen steeds meer beleggers en ook gewone spaarders dit door te krijgen. Dat is de reden dat de goudprijs sinds november gestaag stijgt en in veel valuta een all time high noteert. In de euro zaten we er een tientje naast vorige week. Er is nu een correctie, maar het is een kwestie van tijd. Op dit moment zijn goud en zilver de enige ondergewaardeerde assets. We staan aan het begin van een mega stierenmarkt.

De AEX steeg vandaag met 1,1%, maar alle banken noteerden rood. De Europese bankindex is sinds de crisis nauwelijks hersteld en staat nu op bijna het niveau van tijdens de crisis. Dit is niet voor niets. Er is iets heel heel erg mis en de negatieve rentes maken het alleen maar erger.

Ik zou iedereen aanraden om eens heel goed na te denken hoe je dit wilt spelen, want de massa is ingedut. Het zou jammer zijn als je van de ene op andere dag alles kwijt bent. Nogmaals, kijk maar naar Argentinië hoe snel het kan gaan. Maar uiteindelijk is iedereen verantwoordelijk voor zijn eigen beslissingen.
Alle reacties Link kopieren
Kukita-Del-Barrio schreef:
19-08-2019 21:31
Is dit niet een beetje bangmakerij? Volgens mij is het scenario dat je je geld kwijraakt in de recente geschiedenia alleen bij de DSB Bank gebeurd toch?
Bij de DSB bank, en zelfs bij Icesave hebben de gewone spaarders allemaal hun geld terug gehad. Maar inderdaad, stel dat bijvoorbeeld Rabo en ABN-Amro tegelijk omvallen dan kan het Nederlandse stelsel dat niet dragen. Eén grote bank tegelijk kan, ABN-amro is natuurlijk destijds ook gewoon gered.
Alle reacties Link kopieren
Kukita-Del-Barrio schreef:
19-08-2019 21:31
Is dit niet een beetje bangmakerij? Volgens mij is het scenario dat je je geld kwijraakt in de recente geschiedenia alleen bij de DSB Bank gebeurd toch?
Geen bangmakerij. Gewoon een uitleg hoe het in elkaar zit. Het geldsysteem is zo gebouwd dat het de rijken en de overheid bevoordeelt en de armen benadeelt. Waarom denk je dat de pensioenfondsen verplicht zijn een groot percentage overheidsobligaties in hun portefeuille te hebben? Waarom denk je dat je wel belasting betaalt over je vermogen als dat boven een bepaald bedrag is, maar geen belasting op koerswinsten? Waarom denk je dat Rutte de dividendbelasting wilde afschaffen?

Je zou overigens ook je geld zijn kwijtgeraakt bij Fortis, ING, ABN. De enige reden dat dat niet gebeurd is, is omdat ze belastinggeld hebben gekregen om ze te redden. Maar dat uitstel heeft de fundamentele problemen niet opgelost. Ze zijn vooruitgeschoven en feitelijk verergerd. En de 70.000 mld schuld die in die tijd is gecreëerd is nu uitgewerkt, dus krijgen we dezelfde problemen opnieuw alleen factor 10 erger.

Overigens is er een aantal jaren geleden een wet aangenomen die bail ins mogelijk maakt. Als spaarder ben je dan medeverantwoordelijk voor het redden van een bank. De Cyprioten kunnen daarover meepraten. Overnight al hun geld boven de 100.000 weg. Dat doet heel veel pijn als je daarvoor krom hebt gelegen.

Je hoeft dit verder niet aan te nemen. Ik adviseer je alleen om eens op youtube wat videootjes te bekijken over hoe het geldsysteem werkt en wat voor een gigantisch piramidespel het eigenlijk is.
spell68 schreef:
19-08-2019 19:33
Tuurlijk. Het is wel een beetje mistig dus hopelijk snap je er iets van.

Ik kom binnen nu en 2 jaar wel even `told you so` melden.
als je de markt kan voorspellen zou je wel miljardair zijn...
Alle reacties Link kopieren
toeffie schreef:
19-08-2019 22:02
als je de markt kan voorspellen zou je wel miljardair zijn...
Iedereen kan een markt voorspellen, timing is iets heel anders. Maar dat staat los van het zien van mathematische onmogelijkheden.
Alle reacties Link kopieren
Spell68, dank je wel voor je uitgebreide uitleg.
Alle reacties Link kopieren
Subnautica schreef:
19-08-2019 22:07
Spell68, dank je wel voor je uitgebreide uitleg.
Geen dank. Het is overigens geen bangmakerij, maar mensen zijn te gezapig. Ik hoop altijd dat ik mensen wakker kan schudden, maar dat is een hard gelag heb ik gemerkt. Ik hoop dat je voor jezelf de juiste keuzes maakt.
spell68 wijzigde dit bericht op 19-08-2019 22:12
1.02% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik ga me erin verdiepen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zal de post even opvrolijken met een kleurig plaatje: :proud:

Afbeelding
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
De banken zijn gewoon niet meer geïnteresseerd in geld van spaarders. Ze weten niks meer te investeren en de EU geeft het gratis aan de banken.

Toch spaart men meer dan ooit. Op de banken.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
2019 schreef:
19-08-2019 19:50

Nog steeds krijgen veel mensen geen vast contracten.
Ja daar zit een heel groot probleem in.
Alle reacties Link kopieren
Zou nog een hele klus worden om de ATM bij de plaatselijke Albert Heijn meer dan een paar honderd euro te ontfutselen. Ik denk niet dat er een harde krach komt maar eerder wat zachtje pufjes.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Waarom is iedereen altijd weer verbaasd als er recessie komt? Het is een natuurlijke cyclus die er altijd al was en altijd zal blijven. Tijdens economisch goede tijden stijgt de vraag naar resources tot een punt waarop niet meer geleverd kan worden. Dan volgt automatisch een recessie voor de nodige correcties.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben niet verbaasd over de recessie an sich maar ik denk wel dat het er eentje gaat worden waar we allemaal akelig van gaan zijn.

Stel in een "gunstig" geval dat de bank voorlopig de tegoeden bevriest zoals in Griekenland gebeurde. Dan kun je dus uren in de rij gaan staan om het maximaal toegestane bedrag te pinnen. als je gelukt hebt is de automaat niet net leeg als je aan de beurt bent.

Ik lees dat het verstandig is om contant geld in huis te hebben om de eerste maanden te kunnen overbruggen mbt boodschappen, benzine enz.

Stel dat de banken omvallen en het geld van hun klanten gaan gebruiken om hun schulden te betalen..... dan heb je niks meer. Of dat de bank omvalt en je daar zowel je hypotheek als je spaargeld hebt. Dan kunnen ze je spaargeld verrekenen met de openstaande hypotheek.

stel dat er hyperinflatie komt dan ben je ook alles kwijt. Geld is niks meer dan papier met inkt waar wij zelf waarde aan hebben toegekend. Als het vertrouwen daarin wordt opgezegd heb je niks meer.

Wat overblijft volgens mij is bv investeren in fysiek goud. Bv gouden munten die je bij een totale instorting van het financiele stelsel als ruilmiddel kunt gebruiken. Probleem is dat de goudprijs blijft stijgen. Dus als je nu koopt en de goudprijs daalt tijdens de hyperinflatie dan ben je ook een deel van je geld kwijt.

investeren in zaken die altijd wel zullen blijven, moet nog onderzoeken welke dingen dat zullen zijn. Grondstoffen zoals graan ofzo (denk ik)
Alle reacties Link kopieren
Subnautica schreef:
19-08-2019 21:30

Dus dan blijft de sok over.
Vanuit je oude sok je vaste lasten betalen gaat niet dus je zal altijd geld op de bank moeten hebben met alle risico's van dien (wanneer de boel instort)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven