Opkomende economische crisis?

19-08-2019 19:08 120 berichten
Het lijkt alsof het niet aan te ontkomen is, de opkomende economische crisis. Maar klopt dat wel?

De arbeidsmarkt is in nog geen jaren zo goed geweest als nu. Bedrijven groeien en investeren volop. De huizenmarkt loopt goed en de rente is laag. En toch hoor je de afgelopen weken continu in het nieuws dat er hoogstwaarschijnlijk een economische crisis eraan zit te komen, op korte termijn. Deze zal zelfs nog erger en langer duren dan de vorige.

Ik ben nogal skeptisch aangelegd en ik vind het allemaal een beetje op propaganda lijken. Ik ben er nog niet over uit wat daar de bedoeling van zou kunnen zijn, maar het is zo over the top, dat ik sterk twijfel over de motieven van het in het nieuws houden van de zogenaamde crisis wat eraan zit te komen. Ik ben ervan op de hoogte dat er altijd een dip komt na de groei maar toch lijkt dit me niet helemaal zuiver.

Ik weet niet hoe het is gegaan bij de vorige crisis. ik was toen te jong en kreeg niet veel mee.
Ik volg nu het economische en politieke klimaat sinds een aantal jaar maar ik ben geen expert hoor.

Zijn er hier nog meer mensen die er zo over denken of misschien heel anders erover denken?

Geloof je dat de info omtrent een opkomende crisis in het nieuws oprecht is?

Totaal aantal stemmen: 95

Ja (59%)
Nee (37%)
Anders (4%)
Alle reacties Link kopieren
Geronimo2 schreef:
29-08-2019 23:05
Je mag geloven wat je wil, een ander is om mensen hier bijna beleggingsadvies te geven. Iedereen weet dat particulieren ver weg moeten blijven van termijnmarkten en fysiek edelmetaal kopen is een slecht advies omdat je veel meer betaald dan de beursprijs en deze fluctueert enorm dus de verliezen kunnen erg groot zijn.
Bijna hè. Niet helemaal. Ik heb geantwoord op een vraag wat te doen met wat ik doe. Iedereen moet zelf weten wat daarmee te doen. Als je het verhaal niets vind, dan vooral iets anders kiezen. Ik heb een plan en een visie en daar handel ik naar, ongeacht wat iedereen roept.

Ik zou niet weten, waarom je van termijnmarkten weg zou moeten blijven. En de prijs van goud heeft niks te maken met een beurs. Ik heb mijn goud al in 2007 gekocht voor 550 euro, omdat ik de shit van 2009 al zag aankomen, dus ik heb dikke winst en mijn koopkracht dik behouden.

Door een kunstmatig herstel mag de verdere waardestijging 10 jaar gerekt zijn, maar we gaan sky high met goud en alle papiermarkten gaan imploderen. Ik blijf short op de DOW en ik wacht wel af.

Maar goed, je bent, net zoals heel veel anderen goed in het afschieten van ideeën, want dat is makkelijk, uiteraard totaal niet onderbouwd met een reden waarom het een slecht idee is, dus kom jij eens met een goed onderbouwd idee van wat je zou moeten doen in geval van een crisis.
Ik ben zeer benieuwd.
Alle reacties Link kopieren
Tvp
Hatsjikideee...
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
19-08-2019 19:21
En als we hier niet oppassen zit er straks ook een idioot in het torentje. Of die idioot nou Geert heet of Thierry maakt dan ook niks meer uit.
We hebben al 10 jaar een idioot in het torentje zitten
Alle reacties Link kopieren
Waar heb je dat goud dan Spell?
Heb doorgaans geen stuiver in huis, ik ga hier in de wiedeweerga verandering in aanbrengen.
Hatsjikideee...
Alle reacties Link kopieren
pausini schreef:
30-08-2019 12:31
Waar heb je dat goud dan Spell?
Heb doorgaans geen stuiver in huis, ik ga hier in de wiedeweerga verandering in aanbrengen.
Ik heb niet zoveel goud. Dat was toen al aan de prijs en toen had ik niet zoveel geld. Ik heb vnl zilver en dat ligt overal verspreid. Goud is zo klein dat als je het zwart schildert en in een la gooit, niemand dat ziet, sowieso, omdat niemand er naar zoekt.

Ik heb daarna veel geld verloren op de aandelenmarkten. Ik heb daar wel ongelooflijk van geleerd. Dat heb ik dus niet kunnen gebruiken om aan te kopen. Maar ik hoef ook geen miljonair te worden. Mijn koopkracht behouden is voldoende en met mijn kennis en wat mijn valkuilen zijn, probeer ik nu een passief inkomen te genereren wat gelijk is aan mijn salaris, zodat mocht ik mijn baan kwijt raken in een crisis ik iets heb om op terug te vallen.

Voordeel is ook nog eens dat je over een passief inkomen niet tot nauwelijks belasting betaalt. Die eer is vnl weggelegd voor de werkende. De rijken werken niet, die laten hun geld werken, daarom betalen ze ook bijna geen belasting.

Ik heb trouwens geen cent op de bank, behalve voor de vaste lasten en dat gaat ook niet gebeuren.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor je antwoord, maar je laatste zin 'dat gaat ook niet gebeuren', begrijp ik niet.
Hatsjikideee...
Alle reacties Link kopieren
Ik kom nog uit uit het tijdperk dat we ons salaris handje contantje kregen. Had een vriend die absoluut weigerde om een bankrekening aan te leggen, natuurlijk verloor hij.
Weet niet waarom ik dit wil zeggen.
Heb het vandaag aan met twee mensen erover gehad dat we eigenlijk zeer, zeer afhankelijk zijn van de overheid.

Moet nu even naar mijn kind kijken tijdens de dorpsfeesten.
Hatsjikideee...
Alle reacties Link kopieren
Doemdenkers en pessimisten over de economie zijn altijd populair, ongeacht of het goed of slecht gaat ... .
Alle reacties Link kopieren
pausini schreef:
30-08-2019 21:40
Bedankt voor je antwoord, maar je laatste zin 'dat gaat ook niet gebeuren', begrijp ik niet.
Dat ik mijn salaris altijd meteen van mijn bankrekening afhaal. Alleen het broodnodige staat erop, want behalve de huur kan ik niets cash betalen.

Jij kreeg je salaris nog handje contantje en je hebt een kind? Dat is dan toch nog niet zo lang geleden?

Alles is zo opgezet dat je binnen het fiatgeld systeem moet blijven. Dat via bankrekeningen, wettelijke betaalmiddelen, salarissen in de overheidsmunt, straffen tegen het oproepen van een bankrun, etc. Anders stort alles in elkaar.

Banken kunnen fractioneel krediet creëren. Voor elke euro die iemand op de bank zet, mogen ze er iets van 10 uitlenen. Je begrijpt wel dat dat alleen werkt als niet teveel mensen cash geld opnemen, want dat geld hebben ze niet meer (vandaar dat het oproepen tot een bank run verboden is). Als ze 3% van de de spaargelden die gestort zijn ook daadwerkelijk in cash hebben, is het veel.

Als het fout gaat is er een dikke kans dat je gewoon misgrijpt. De meeste mensen begrijpen namelijk ook niet dat wanneer je geld op een rekening stort het geld niet meer van jou is, maar je slechts een vordering hebt op de bank. Dat wil dus zeggen dat preferente schuldenaren ook nog eens voorrang hebben op jou.

En tegen 0,02% rente is het gewoon niets een afweging om je geld op de bank te laten staan. Veel te risicovol. Pas wanneer banken weer ouderwets hun business gaan bedrijven dan is het het overwegen weer waard. Tot die tijd gaat het niet gebeuren dat ik het erop zet. Mijns inziens was je vriend gezond sceptisch.

Heel deze werking zorgt er uiteindelijk ook voor dat steeds meer mensen arm worden (inflatie) en uiteindelijk van de overheid afhankelijk worden. Dus dat heb je goed geconstateerd!

Ik moet wel meedoen, want iedereen eist als betaling euro's, maar mijn spaargeld houd ik mooi buiten het systeem. Daar loop ik 0 tegenpartij risico over.

Veel plezier op de feesten en een prettig weekend!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb sinds begin vorig jaar het idee al dat er n nieuwe crisis aankomt.
Ik kan het niet goed onderbouwen waarom, maar als je er een beetje over leest, is het logisch aangezien we er nu slechter voor staan dan voor de crisis van 2008.
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dat ook Noa. Hier trouwens niks van waarde in huis. Maar als ik de bizarre huizenprijzen in mijn stad zie dan denk ik dat kan gewoon niet goed gaan.
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
27-08-2019 12:34
Half Nederland zit niet voor niets aan de antidepressiva. Steeds meer mensen hebben moeite om mee te komen of hun hoofd boven water te houden. Zo lang je gezond bent en een goede baan hebt is het prima te doen, maar als dat wegvalt dan wordt het ineens een heel ander verhaal.



Als schuldhulpverlener kan ik bovenstaande alleen maar beamen.
Zelfs nu het goed gaat kunnen we de 40 tot 60 aanvragen per week niet aan, dus als de recessie losbarst dan kunnen we onze borst natmaken.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Miskotto schreef:
31-08-2019 11:30
[/b]


Als schuldhulpverlener kan ik bovenstaande alleen maar beamen.
Zelfs nu het goed gaat kunnen we de 40 tot 60 aanvragen per week niet aan, dus als de recessie losbarst dan kunnen we onze borst natmaken.
Dat is toch vreselijk? Blijft allemaal erg verborgen hoor, daar hoor je die Rutte niet over.
Alle reacties Link kopieren
noa schreef:
30-08-2019 23:43
Ik heb sinds begin vorig jaar het idee al dat er n nieuwe crisis aankomt.
Ik kan het niet goed onderbouwen waarom, maar als je er een beetje over leest, is het logisch aangezien we er nu slechter voor staan dan voor de crisis van 2008.
Het is ook geen rocket science om dat te voorspellen. Het komt gemiddeld om de 7 a 8 jaar voor. Daar is niks nieuws of spannends aan.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind best eng om goud te kopen. Heb er geen verstand van hoe of wat. En stel dat het nep is.
Is het handiger om munten of goud in plakken te hebben.
Is het een goed plan om je geld van de bank te halen? Niet dat ik heel veel heb maar toch wil ik erbij kunnen als nodig is.
Alle reacties Link kopieren
woesjje schreef:
31-08-2019 13:29
Ik vind best eng om goud te kopen. Heb er geen verstand van hoe of wat. En stel dat het nep is.
Is het handiger om munten of goud in plakken te hebben.
Is het een goed plan om je geld van de bank te halen? Niet dat ik heel veel heb maar toch wil ik erbij kunnen als nodig is.
Nee gewoon op de bank houden. Alleen doemdenkers, pessimisten en mensen die geloven in allerlei samenzweringen & complottheorieën halen steeds al hun geld van de bank om het thuis te bewaren. Discussiëren met hen heeft geen zin. Daar kom je nooit uit.

Eventueel je geld op meerdere banken zetten en niet meer dan een ton per bank i.v.m. depositogarantiestelsel, voor zover van tepassing.
Alle reacties Link kopieren
Boogschutter10 schreef:
31-08-2019 13:41
Nee gewoon op de bank houden. Alleen doemdenkers, pessimisten en mensen die geloven in allerlei samenzweringen & complottheorieën halen steeds al hun geld van de bank om het thuis te bewaren. Discussiëren met hen heeft geen zin. Daar kom je nooit uit.

Eventueel je geld op meerdere banken zetten en niet meer dan een ton per bank i.v.m. depositogarantiestelsel, voor zover van tepassing.
Nou er kunnen meerdere redenen zijn. Ik ken meerdere mensen die appeltje voor de dorst hebben onder hun matras zeg maar.
Zou het op de bank staan dan hadden ze geen recht op diverse toeslagen.
Alle reacties Link kopieren
Sara9876 schreef:
31-08-2019 12:54
Het is ook geen rocket science om dat te voorspellen. Het komt gemiddeld om de 7 a 8 jaar voor. Daar is niks nieuws of spannends aan.
Nou, veel economen zagen de crisis van 2008 echt niet aankomen hoor.
Natuurlijk is er altijd een golfbeweging, maar er is niet iedere 7 of 8 jaar een crisis.
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren
woesjje schreef:
31-08-2019 15:45
Nou er kunnen meerdere redenen zijn. Ik ken meerdere mensen die appeltje voor de dorst hebben onder hun matras zeg maar.
Zou het op de bank staan dan hadden ze geen recht op diverse toeslagen.
Dat heet fraude of is zwart geld! En die haal jij als voorbeeld aan om geld contant thuis te bewaren?
spell68 schreef:
30-08-2019 10:34

Maar goed, je bent, net zoals heel veel anderen goed in het afschieten van ideeën, want dat is makkelijk, uiteraard totaal niet onderbouwd met een reden waarom het een slecht idee is, dus kom jij eens met een goed onderbouwd idee van wat je zou moeten doen in geval van een crisis.
Ik ben zeer benieuwd.
Mondiaal is daar al een oplossing voor, namelijk het verlagen van de rente en de toename van overheidsinvesteringen om de arbeidsmarkt zo stabiel mogelijk te houden. De goederentermijnmarkt is prima voor mensen die veel geld over hebben aangezien de kosten van opties en futures (5%) erg hoog is maar het is ook een te complex product voor de meeste mensen die niets weten van spreads,call/put en het verlies van waarde wanneer de looptijd korter wordt, dit buiten het feit dat het moeilijk is om 5 maanden van te voorspellen wat de graanoogst zal doen en als je een tegengestelde positie hebt je al je geld kwijt bent.

Edelstenen zijn waardevaster dan goud, als jij morgen geld nodig hebt en je moet het verkopen krijg je ook de dagprijs en kan je lager uitkomen dan die 550,00 die je ooit hebt betaald.

Een idee afschieten gewoon om het afschieten is inderdaad flauw maar jij speculeert op het omvallen van banken, hongersnood en corruptie, dat mag, alles kan gebeuren maar het is wel goed om iets proportioneel te bekijken en dat is niet wat je doet. Nederland zit niet in een conflict, we staan wereldwijd op de 2de plaats als het gaat om landbouw en qua veeteelt doen we het heel goed voor een zeer klein land.

Het is altijd slim om cash geld in huis te hebben (desnoods begraaf je het in de tuin), je merkt zelf al hoe kwetsbaar we zijn als we niet kunnen pinnen door praktische problemen door uitval digitale verbinding of elektra maar echt veel kun je niet doen behalve...…..

Bouw een bunker in je tuin, een voedselvoorraad aanleggen voor minsten 3 jaar (gevalletje kernoorlog), een grote moestuin met klein vee in geval van hongersnood, wapens aanschaffen(want iedereen wil wat jij als enige hebt) en je hele leven geen cent extra uitgeven maar alles investeren in overleven.
Alle reacties Link kopieren
Subnautica schreef:
27-08-2019 16:52
Ik stel me voor dat er eerder een cyberaanval komt waarbij het land platgelegd wordt. Geen bankverkeer, geen pintransacties mogelijk, ziekenhuizen die plat gaan enz.

En dan niet voor een paar uur maar echt dagen of misschien wel weken. En dan breekt de pleuris uit.




En als ik niet kan Netflixen dan breekt niet alleen de pleuris uit maar gelijk WOlll
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren
Subnautica schreef:
27-08-2019 16:52
Ik stel me voor dat er eerder een cyberaanval komt waarbij het land platgelegd wordt. Geen bankverkeer, geen pintransacties mogelijk, ziekenhuizen die plat gaan enz.

En dan niet voor een paar uur maar echt dagen of misschien wel weken. En dan breekt de pleuris uit.




En als ik niet kan Netflixen dan breekt niet alleen de pleuris uit maar gelijk WOlll
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Boogschutter10 schreef:
31-08-2019 13:41
Nee gewoon op de bank houden. Alleen doemdenkers, pessimisten en mensen die geloven in allerlei samenzweringen & complottheorieën halen steeds al hun geld van de bank om het thuis te bewaren. Discussiëren met hen heeft geen zin. Daar kom je nooit uit.

Eventueel je geld op meerdere banken zetten en niet meer dan een ton per bank i.v.m. depositogarantiestelsel, voor zover van tepassing.

Alleen mensen die last hebben van cognitieve dissonantie braken dit soort onzin.

Droom lekker verder trouwens.

Oh, by the way. Ik heb gewoon spaargeld (niet veel, maar toch) en een broertje dood aan complottheorieën.

Maar ik gebruik wel mijn verstand, en roeptoeter niet zomaar wat rond waar ik geen verstand van heb.
Alle reacties Link kopieren
Miskotto schreef:
31-08-2019 11:30
[/b]


Als schuldhulpverlener kan ik bovenstaande alleen maar beamen.
Zelfs nu het goed gaat kunnen we de 40 tot 60 aanvragen per week niet aan, dus als de recessie losbarst dan kunnen we onze borst natmaken.
Wat mij op een idee brengt mbt tot mijn eigen toekomst. Ik heb een juridische opleiding. Ideetje om me een beetje bij te scholen en als zzp er in de branche aan de slag te gaan.
Boogschutter10 schreef:
31-08-2019 17:32
Dat heet fraude of is zwart geld! En die haal jij als voorbeeld aan om geld contant thuis te bewaren?
Niks zwarts of frauduleus aan als je de herkomst gewoon eerlijk kunt aantonen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven