"Over vijftig jaar is de islam mogelijk de leidende godsdienst van Europa"

21-04-2007 09:14 1213 berichten
Alle reacties Link kopieren
Uitspraak bij het afscheid van kardinaal Simonis.

Doembeeld of zegen?
Alle reacties Link kopieren
LizPair schreef:
15-10-2018 13:47
Misschien om aan te geven dat ook andere religies in de toekomst liberaler kunnen worden? De ontkerkelijking in Nederland duurde even, was best een harde strijd, maar uiteindelijk is het geloof flink afgenomen.
Je weet dat moslims vreselijk trots zijn op het gegeven dat de islam al 1200 jaar niet is veranderd?

Hopen mag altijd hoor, maar voorlopig worden moslims wereldwijd alleen maar strenger in de leer.
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
15-10-2018 13:52
Je weet dat moslims vreselijk trots zijn op het gegeven dat de islam al 1200 jaar niet is veranderd?

Hopen mag altijd hoor, maar voorlopig worden moslims wereldwijd alleen maar strenger in de leer.
Als je een beetje het nieuws volgt rondom Irak en Iran, dan zie je toch heel duidelijk dat de jongere generaties strijd aan het leveren zijn tegen de conservatieve oudere machthebbers. Dat lijkt mij een goede ontwikkeling. Zoals gezegd; in Nederland ging het ook niet zonder slag of stoot, maar de jeugd moet streven naar vrijheid. Dat zie je nu wel.

Overigens ook in Nederland. Moslims passen zich al snel aan, aan de welvaart hier; minder kinderen, meer meisjes (dan jongens) in het hoger onderwijs, meer behoefte aan carriere.
Alle reacties Link kopieren
LizPair schreef:
15-10-2018 14:18
Als je een beetje het nieuws volgt rondom Irak en Iran, dan zie je toch heel duidelijk dat de jongere generaties strijd aan het leveren zijn tegen de conservatieve oudere machthebbers. Dat lijkt mij een goede ontwikkeling. Zoals gezegd; in Nederland ging het ook niet zonder slag of stoot, maar de jeugd moet streven naar vrijheid. Dat zie je nu wel.
HIr is het juist de jeugd die steeds religieuzer wordt.
Overigens ook in Nederland. Moslims passen zich al snel aan, aan de welvaart hier; minder kinderen, meer meisjes (dan jongens) in het hoger onderwijs, meer behoefte aan carriere.
Het is alleen zo jammer dat het gros stopt met werken als er eenmaal kinderen zijn. Omdat dat nou eenmaal zo hoort. Komt ook door hun omstandigheden: je zegt, hier is meer welvaart, maar dat geldt voor 90% van de moslims hier echt niet. Die wonen in achterstandswijken, vaak in armoe.
Alle reacties Link kopieren
LizPair schreef:
15-10-2018 14:18
Als je een beetje het nieuws volgt rondom Irak en Iran, dan zie je toch heel duidelijk dat de jongere generaties strijd aan het leveren zijn tegen de conservatieve oudere machthebbers. Dat lijkt mij een goede ontwikkeling. Zoals gezegd; in Nederland ging het ook niet zonder slag of stoot, maar de jeugd moet streven naar vrijheid. Dat zie je nu wel.

Overigens ook in Nederland. Moslims passen zich al snel aan, aan de welvaart hier; minder kinderen, meer meisjes (dan jongens) in het hoger onderwijs, meer behoefte aan carriere.
dat! En het valt me in topics als deze altijd op dat islamieten vaak als een homogene groep wordt gezien, die allemaal de sharia willen invoeren. Terwijl het om een hele grote groep gaat, waarbinnen verschillen zijn. Een heel groot deel is niet radicaal. Een groot deel denkt Westers en is voor democratie etc.

Niet dat ik daarmee de problemen die eventueel gaan komen wil bagatalliseren. Maar we moeten ook niet doen alsof het een grote groep is die allemaal de Sharia wil. Want dat is niet zo. Een groot deel draait gewoon goed mee in De Westerse samenleving. Ik vind het voor hen naar dat de islam zo gestigmatiseerd wordt.
Alle reacties Link kopieren
Op het moment dat je moslim bent, dien je te streven naar de Sharia.

Wil je dat niet, dan moet je helemaal geen moslim zijn. Kies dan een ander geloof zou ik zeggen.
mick87 schreef:
15-10-2018 14:36
dat! En het valt me in topics als deze altijd op dat islamieten vaak als een homogene groep wordt gezien, die allemaal de sharia willen invoeren. Terwijl het om een hele grote groep gaat, waarbinnen verschillen zijn. Een heel groot deel is niet radicaal. Een groot deel denkt Westers en is voor democratie etc.

Niet dat ik daarmee de problemen die eventueel gaan komen wil bagatalliseren. Maar we moeten ook niet doen alsof het een grote groep is die allemaal de Sharia wil. Want dat is niet zo. Een groot deel draait gewoon goed mee in De Westerse samenleving. Ik vind het voor hen naar dat de islam zo gestigmatiseerd wordt.
Uit onderzoek is gebleken dat een meerderheid van de moslims in West-Europa en ook in Nederland dus wel voor de sharia is.

https://www.elsevierweekblad.nl/buitenl ... -1716213W/
mick87 schreef:
15-10-2018 14:36
dat! En het valt me in topics als deze altijd op dat islamieten vaak als een homogene groep wordt gezien, die allemaal de sharia willen invoeren. Terwijl het om een hele grote groep gaat, waarbinnen verschillen zijn. Een heel groot deel is niet radicaal. Een groot deel denkt Westers en is voor democratie etc.

Niet dat ik daarmee de problemen die eventueel gaan komen wil bagatalliseren. Maar we moeten ook niet doen alsof het een grote groep is die allemaal de Sharia wil. Want dat is niet zo. Een groot deel draait gewoon goed mee in De Westerse samenleving. Ik vind het voor hen naar dat de islam zo gestigmatiseerd wordt.
Een groot deel draait goed mee in de Westerse samenleving. Maar voor een groot deel is dit zeker niet hun ideaal. Ik vind het geen prettig idee als moslims een meerderheid vormen, dan gaat er een heleboel veranderen en dat vind ik voor bijvoorbeeld vrouwen een zorgwekkende ontwikkeling.
De vrouw is niet gelijk aan de man op heel veel punten. En ja, dat kun je teruglezen in de Koran, in meerdere verzen. Het is mij een raadsel hoe je hier als moderne vrouw achter kunt staan en in mee kunt gaan.
LizPair schreef:
15-10-2018 14:18
Als je een beetje het nieuws volgt rondom Irak en Iran, dan zie je toch heel duidelijk dat de jongere generaties strijd aan het leveren zijn tegen de conservatieve oudere machthebbers. Dat lijkt mij een goede ontwikkeling. Zoals gezegd; in Nederland ging het ook niet zonder slag of stoot, maar de jeugd moet streven naar vrijheid. Dat zie je nu wel.

Overigens ook in Nederland. Moslims passen zich al snel aan, aan de welvaart hier; minder kinderen, meer meisjes (dan jongens) in het hoger onderwijs, meer behoefte aan carriere.
Ik denk dat je nog niet zo oud bent, want als je het nieuws al wat langer gevolgd had dan had je geweten dat voor de ayatolla’s aan de macht waren in Iran en de sjah er nog zat het er veel moderner en vrijer was en dat vrouwen er zonder hoofddoek rondliepen. Het is er in de loop der jaren dus niet beter op geworden. In Afghanistan zorgden de Taliban ook voor een achteruitgang en zelfs in Turkije zie je hoe een uiterst conservatieve Erdogan zijn stempel op het land drukt.

Ook in Nederland zie je het aantal fundamentalistische moslims toenemen. Er gaan juist steeds meer meisjes hoofddoeken of geheel bedekkende kleding dragen. Dat er meer moslims gaan studeren zegt niets over hun religieuze denkbeelden. Kijk maar naar de islamitische studentenverenigen en gebedsruimtes in universiteiten en hogescholen met zelfs aparte ingangen voor mannen en vrouwen. Noem jij dat maar vooruitgang.
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
15-10-2018 14:39
Op het moment dat je moslim bent, dien je te streven naar de Sharia.

Wil je dat niet, dan moet je helemaal geen moslim zijn. Kies dan een ander geloof zou ik zeggen.
Mag iedere moslim dat voor zichzelf bepalen?
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
tonkje schreef:
15-10-2018 20:02
Mag iedere moslim dat voor zichzelf bepalen?

Nee.
tonkje schreef:
15-10-2018 20:02
Mag iedere moslim dat voor zichzelf bepalen?
Als je in Nederland woont, is het niet wenselijk dat je de sharia nastreeft. Die is immers in strijd met onze wetten.
Sharia zijn leefregels/wetten en betekent letterlijk 'de (juiste) weg'. Die kunnen over van alles gaan en zijn een essentieel deel van de Islam.

Deze niet willen naleven of nastreven staat haaks op het geloof, je kunt jezelf dan gewoon geen moslim noemen. Dus nee, dat mogen moslims niet zelf bepalen van hun geloof.
Alle reacties Link kopieren
Hetvrijewoord schreef:
15-10-2018 20:48
Sharia zijn leefregels/wetten en betekent letterlijk 'de (juiste) weg'. Die kunnen over van alles gaan en zijn een essentieel deel van de Islam.

Deze niet willen naleven of nastreven staat haaks op het geloof, je kunt jezelf dan gewoon geen moslim noemen. Dus nee, dat mogen moslims niet zelf bepalen van hun geloof.
Ik zou zeggen: praat eens met een aantal moslims.

Het zal je verbazen hoe ze allemaal voor zichzelf hun eigen islam maken.

Wel grappig. Stel een irakees komt op jou af en zegt: "Hey HetVrijeWoord: jij bent geen echte Nederlander. Nederlanders zijn tolerant tot op het bot. Ga jij eens even heel snel tolerant zijn!"

Wat zou jij daarvan zeggen?
LizPair schreef:
17-10-2018 09:15
Ik zou zeggen: praat eens met een aantal moslims.

Het zal je verbazen hoe ze allemaal voor zichzelf hun eigen islam maken.

Wel grappig. Stel een irakees komt op jou af en zegt: "Hey HetVrijeWoord: jij bent geen echte Nederlander. Nederlanders zijn tolerant tot op het bot. Ga jij eens even heel snel tolerant zijn!"

Wat zou jij daarvan zeggen?

Ik zou zeggen dat vermeende gewoonten of karaktertrekken niets te maken hebben met leefregels voorgeschreven vanuit een religie. Het heeft op geen enkele manier iets met elkaar te maken.

Ik heb de regeltjes niet verzonnen.

Iemand die zich christen noemt gelooft ook in het principe van de drie-eenheid: vader, zoon en de heilige geest en zo is sharia is een essentieel onderdeel van de Islam. Dat er moslims (en andere gelovigen) zijn die er hun eigen draai aan geven, lijkt me een intikker.

Question: Dear Sir/Madam, I am a first year degree student at Nottingham University and am studying Islam as part of my degree. At the moment I am researching the importance of Shariah law to Muslims and would be grateful for any assistance with the following questions: Why is Shariah law so important to Muslims, both today and throughout history? How important is it that Shariah law is adapted to new situations? Could Shariah be described as central to the Islamic way of life? Many thanks for your time and efforts.

Salam Helen,

Thank you for your question and for contacting Ask About Islam.
First, let me start by saying that in modern times Shariah was inaccurately translated as “Islamic Law”. This portrayed Shariah as merely a collection of laws and regulations. Perceiving Shariah as such has produced great confusion in regards to its importance in Islam.

The importance of Shariah can be seen through the meaning of the concept. The word shariah literally means a waterway that leads to a main stream, a drinking place, and a road or the right path. From this meaning, the word shariah was used to refer to a path or a passage that leads to an intended place, or to a certain goal.

The importance of Shariah is evident in the denotations of the literal meaning. Water is life for everything, Shariah is life for the Muslims souls and a way of life for them.

On the other hand, Shariah, conceptually, refers to a set of rules, regulations, teachings, and values governing the lives of Muslims. However, these rules and regulations, contrary to how they are often described by many non-Muslims, cover every aspect of life. Shariah embraces worship, morals and conduct, as well as it embraces the political, social and economic, as well as other spheres.

Muslims believe that the purpose of their creation is nothing but servitude [being servants to the creator of mankind]. They also believe that without the guidance of Allah (God) no one will meet this purpose. Therefore Allah sent messengers and prophets with teachings, values, rules and regulations to guide mankind to His way, the right way.

The first step in the fulfillment of the servitude mission is the complete submission to Allah, which is Islam. The second step is following the guidance of Allah, which is the Shariah. In other words, accepting Islam as a religion and the adherence to the Shariah as the guidance.

Hence, the importance of the Shariah is its central role in guiding Man to the right way, whereby the mission of creation can be fulfilled. The Shariah, therefore, is a path - set by Allah for those who accept Him - to follow, in order to attain success both in the worldly life and in the hereafter.

Thus, to live in Islam is to live according to the Shariah, and ignoring the Shariah or even any part of it, deliberately, is ignoring Islam itself. Muslims have to adhere to the Shariah and observe its teachings throughout their lives.

In regards to the second part of your question, concerning the Shariah’s adaptation to new situations, this particular issue is related to a major characteristic of Islam, which is its validity in every time and space. This characteristic is due to the fact that Islam is the final message and Prophet Muhammad, peace and blessings be upon him, is the seal of prophethood. Thus, in order to guide mankind to the path of Allah, the Shariah has to be applicable in every place and in every time.

Many non-Muslims, however, think that the Shariah is mainly a collection of fixed ancient laws that belong to a time other than ours. On the contrary, Muslim scholars agreed on the fact that applying the Shariah requires two essential types of understanding. These two types are; understanding the sources from which the rules are derived, the Quran and the Sunnah (the traditions of the prophet), and understanding the reality in which these rules are applicable. Hence, the application of the Shariah is not in a vacuum; rather it is in a reality that is changeable due to time and space.

Of course Allah knows the best.

Thank you again for your question and please keep in touch.
Salam



https://www.islamawareness.net/Shariah/sh_fatwa015.html
Alle reacties Link kopieren
Och jeetje. Jij bent er zo eentje die het internet afstruint om moslims om de oren te slaan met hun eigen 'regels'.

Tja, je moet ergens je tijd aan kwijt denk ik.

Maar net als dat de bijbel ook maar voor 10% op wordt gevolgd (er is althans nog geen pater gestenigd voor ontucht), zo is dat ook bij de islam lekker pragmatisch.

Ik vind trouwens die opleving wel herkenbaar. Ik ben/was katholiek opgevoed. Nooit bij stilgestaan totdat ik ergens las dat de SGP in haar partijprogramma had staan dat er streng opgetreden moest worden tegen het 'roomsche gevaar'. Ja, daar wordt je dan wel een tikkie katholieker van wanneer er refo's in de buurt zijn (of de betere benaming: ketters). :-)
Alle reacties Link kopieren
LizPair schreef:
17-10-2018 10:54
Och jeetje. Jij bent er zo eentje die het internet afstruint om moslims om de oren te slaan met hun eigen 'regels'.

Tja, je moet ergens je tijd aan kwijt denk ik.

Maar net als dat de bijbel ook maar voor 10% op wordt gevolgd (er is althans nog geen pater gestenigd voor ontucht), zo is dat ook bij de islam lekker pragmatisch.
Lekker pragmatisch zolang moslims niet in de meerderheid zijn. Je moet eens in Nigeria en Indonesië gaan kijken hoe pragmatisch moslims zijn op het moment dat ze in de meerderheid zijn, nog los van de landen die al jaren islamitisch zijn.

Pragmatisch. Grapjas.
Ik vind trouwens die opleving wel herkenbaar. Ik ben/was katholiek opgevoed. Nooit bij stilgestaan totdat ik ergens las dat de SGP in haar partijprogramma had staan dat er streng opgetreden moest worden tegen het 'roomsche gevaar'. Ja, daar wordt je dan wel een tikkie katholieker van wanneer er refo's in de buurt zijn (of de betere benaming: ketters). :-)
En als je er zelf niet katholieker van wordt, is er altijd nog je omgeving die je er fijntjes op wijst. Leuk he, religie. Iedereen is gelijk, zolang ze maar hetzelfde geloven als jij.
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
17-10-2018 11:15
Lekker pragmatisch zolang moslims niet in de meerderheid zijn.
Daar hebben we het nu over. Het zal heel lang duren blijkbaar voordat die moslims in de meerderheid zullen zijn en het is de vraag hoe islamitisch ze dan zullen zijn. In alle westerse landen passen ze zich namelijk meer aan, dan sommigen willen zien. Minder kinderen, minder hoofddoeken, minder moskeebezoek, meer scholing en meer werkenden. Maar ja, sommige mensen doen blijkbaar graag erg veel moeite om bang te blijven.
Alle reacties Link kopieren
LizPair schreef:
17-10-2018 11:33
Daar hebben we het nu over. Het zal heel lang duren blijkbaar voordat die moslims in de meerderheid zullen zijn en het is de vraag hoe islamitisch ze dan zullen zijn. In alle westerse landen passen ze zich namelijk meer aan, dan sommigen willen zien. Minder kinderen, minder hoofddoeken, minder moskeebezoek, meer scholing en meer werkenden. Maar ja, sommige mensen doen blijkbaar graag erg veel moeite om bang te blijven.
En andere mensen doen vreselijk veel moeite om de weerzin tegen religie een 'angst' te noemen.

Dat moslims geen gelijke rechten kennen, vrouwen onderdrukken en andersgelovigen en homoseksuelen hardop de hel in wensen, dat maakt niet uit. Het feit dat mensen daar iets over te zeggen hebben, dat is het grote probleem.

Maar misschien zie ik het wel te negatief allemaal. Noem jij dan eens 1 positief punt van de Islam, en waarom we blij moeten zijn met meer meer meer moslims. Misschien haalt dat de 'angst' van mensen een beetje weg.
LizPair schreef:
17-10-2018 10:54
Och jeetje. Jij bent er zo eentje die het internet afstruint om moslims om de oren te slaan met hun eigen 'regels'.

Tja, je moet ergens je tijd aan kwijt denk ik.

Maar net als dat de bijbel ook maar voor 10% op wordt gevolgd (er is althans nog geen pater gestenigd voor ontucht), zo is dat ook bij de islam lekker pragmatisch.

Ik vind trouwens die opleving wel herkenbaar. Ik ben/was katholiek opgevoed. Nooit bij stilgestaan totdat ik ergens las dat de SGP in haar partijprogramma had staan dat er streng opgetreden moest worden tegen het 'roomsche gevaar'. Ja, daar wordt je dan wel een tikkie katholieker van wanneer er refo's in de buurt zijn (of de betere benaming: ketters). :-)

Je verwart interesse en kennis met obsessief gedrag. Daardoor voel ik in het minst niet aangesproken. Ik benoem simpel een het feit dat sharia (nogmaals: leefregels in de breedste betekenis van het woord) onlosmaakbaar is verbonden aan het islamitisch geloof. Maar aan je tekst te lezen ben jij er zo een die gelooft dat sharia enkel het afhakken van handen ed. betekent. Ik zou zeggen: ga je eens informeren. :lightbulb:
Alle reacties Link kopieren
Echt? Deed kardinaal Simonis destijds al zo'n uitspraak?
Rotoorlog, ik zeg NEE tegen deze OORLOG.
LizPair schreef:
17-10-2018 11:33
Daar hebben we het nu over. Het zal heel lang duren blijkbaar voordat die moslims in de meerderheid zullen zijn en het is de vraag hoe islamitisch ze dan zullen zijn. In alle westerse landen passen ze zich namelijk meer aan, dan sommigen willen zien. Minder kinderen, minder hoofddoeken, minder moskeebezoek, meer scholing en meer werkenden. Maar ja, sommige mensen doen blijkbaar graag erg veel moeite om bang te blijven.
Een grote groep past zich ook veel minder goed aan dan sommige mensen willen zien. En indoctrineren jonge kinderen.
Ik vind het vrij bijzonder dat daar nog steeds zoveel ruimte voor is binnen Nederland en Europa.
Erg naïef naar mijn idee, de gedachte dat het allemaal wel mee zal vallen.

Interessant artikel in het Parool:
https://www.parool.nl/cs-b6970f38
Alle reacties Link kopieren
Ik zou willen dat godsdienst helemaal niet meer zoveel invloed zou hebben.

Financiering van godsdiensthuizen moeten wel beter gecontroleerd worden, met name als het uit het buitenland komt.
tonkje schreef:
15-10-2018 20:02
Mag iedere moslim dat voor zichzelf bepalen?
Als je de sharia wetten prefereert boven de wetten van het land waarin je woont (en dit boven die wetten zet) hoor je niet thuis in een westers land.
Alle reacties Link kopieren
Miss-Pippilotta schreef:
15-11-2020 14:43
Als je de sharia wetten prefereert boven de wetten van het land waarin je woont (en dit boven die wetten zet) hoor je niet thuis in een westers land.
Mee eens. Geldt ook voor streng christelijke mensen trouwens. De SGP is bijvoorbeeld geen democratische partij.

En misschien begrijp ik nu niet goed wat sharia inhoudt, maar als je thuis en voor jezelf deze regels wil naleven, prima, jouw geloof, jouw regels, maar ga ze niet stellen boven de wetten van een land. Of is dat nu juist niet mogelijk, omdat sharia regels volgen per definitie inhoudt dat je die regels boven de wetten van een land zet?
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Doembeeld en niet zo'n kleintje ook.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven