Scholen radeloos over mobieltjes

30-05-2011 08:22 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
http://nos.nl/artikel/244 ... loos-over-mobieltjes.html



Tweederde van de leerlingen gebruikt de telefoon tijdens de les wel eens om muziek te luisteren, spelletjes te doen of iets op te zoeken op internet.



Van de ondervraagde leerlingen zegt 42 procent wel eens aan digitaal pesten te hebben meegedaan. Daarbij worden bijvoorbeeld opnames gemaakt van medeleerlingen of leraren die op internet worden gezet.



Soms worden docenten ermee gechanteerd, om hogere cijfers af te dwingen.



Lijkt me helemaal niet ingewikkeld. Beleid op alle scholen instellen dat mobieltjes tijdens de les uit zijn en als er een af gaat kan de mobiel worden ingeleverd en na het schoonmaken van het plein, krijg je hem weer terug. Is het gauw over zou ik denken....
quote:mama_lein schreef op 30 mei 2011 @ 10:26:

Ik vind het belachelijk! Als je je kind een mobiel geeft/laat kopen moet je je kind toch ook leren er verantwoord mee om te gaan? Dus niet tijdens de les gebruiken...ik weet t, ik denk waarschijnlijk te makkelijk....maar ik snap ouders soms echt niet. (Heb zelf 2 kids dus weet wel hoe het is om ouder te zijn )



Ik werk op een locatie waar examens afgenomen worden voor volwassenen. Ik zeg het voor ieder examen: de mobiel moet uit, de consequentie als ie afgaat is dat het examen ongeldig wordt, en toch gaan er nog regelmatig mobieltjes af. Dus ook volwassenen kunnen er niet verantwoordelijk mee omgaan.

Wij krijgen kluisjes waar ze in moeten in het vervolg. De mogelijkheden tot het kopieren van het examen, het opzoeken van dingen op internet etc zijn te riskant. Maar dan nog kunnen mensen ook een 2e mobieltje mee hebben, ik wil ze ook niet hoeven fouilleren voordat ze examen mogen doen.



Ik kan me er dus wel enigszins iets bij voorstellen dat scholen radeloos zijn, maar ik begrijp niet dat er scholen zijn waar mobieltjes aan mogen tijdens de les.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik nog voor de klas stond was ik heel duidelijk: geen telefoons in de klas. Ik ga tijdens een presentatie van een leerling ook niet smsen/bellen of de leerlingen zonder toestemming filmen/fotograferen.



Dat laatste is zelfs in strijd met de wet op privacy, zeker wanneer het beeldmateriaal gepubliceerd word. Het is verbazingwekkend om op te merken dat veel leerlingen daar niet van op de hoogte zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk ook dat je de kids beter kan leren er verantwoord mee om te gaan, dan dat je (gaat proberen) het helemaal te verbieden. En dan denk ik dat storen tijdens de les niet eens het grootste probleem is. Laatst was ik als hulpouder mee op schoolreis (groep 7, 10-12 jaar) waarbij sommige kinderen in de bus grappige filmpjes van elkaar aan het maken waren. Nou was er 1 jongen bij die blijkbaar ergens iets had gezien en hij vroeg dus aan het meisje voor hem om een bepaalde "beweging" te maken met haar zuurstok die ze hadden gekregen. Nu zullen jullie wel snappen wat dat moest voorstellen maar dat meisje had echt nog geen idee met 10 jaar, ook niet toen onder grote hilariteit de telefoon met filmpje door de bus werd doorgegeven (hoewel de helft dus ook niet wist wat er nou zo grappig was, maar goed). Toen ik het in de gaten kreeg heb ik het telefoontje afgepakt en aan de juf gegeven, die heeft het gewist, maar als dat filmpje erop was blijven staan en via via op bijvoorbeeld hyves was terechtgekomen, had dat meisje zich voorlopig niet meer kunnen vertonen op school. Dus dat was voor alle partijen een wijze les.
Alle reacties Link kopieren
quote:sosofie schreef op 30 mei 2011 @ 10:23:

Mamlein, het ebeurt steeds vaker dat ouders op hoge poten bij school aankloppen. Hoe we het in ons hoofd halen om die telefoon in te nemen en dat hun kind nu niet bereikbaar is en dat we die telefoon onmiddellijk terug moeen geven....



Op een oudersforum tijdje terug, las ik die discussie van de andere kant. Inderdaad, over advocaten inschakelen en juridische stappen tegen scholen die het in hun hoofd halen eigendommen van leerlingen in beslag te nemen. Al is het maar voor de duur van de les.

Het is pure diefstal, je moet het niet pikken, op hoge poten blabla.



De ouders vonden dat leraren die zonder strafmaatregelen niet in staat zijn voldoende overwicht te hebben om dit in de hand te houden, gewoon maar geen leraar hadden moeten worden. Hun engeltjes straffen, hoe durven ze....
er zitten natuurlijk altijd meer kanten aan een verhaal. Er zijn ook altijd kinderen die altijd gepakt worden omdat de leraar de pik op iemand heeft ('iedereen liep te sms'en, maar alleen ik werd eruit gepikt'). Of een in beslag genomen telefoon komt beschadigd terug. Of er worden te zware straffen uitgedeeld in de ogen van ouder en leerlingen.

Nogmaals, ik denk dat veel opgelost kan worden als er duidelijke schoolregels zijn, die consequent worden toegepast en dat de schoolleiding haar leraren erin steunt.



Dus niet dat je bij leraar X wel met je mobiel mag kloten en bij leraar Y ineens weer niet, of dat de schoolleiding klakkeloos ouders gelijk geeft.

Als een leerling op school komt, vertel dan in het kennismakingsgesprek meteen dat het gebruik van een mobiele telefoon in de klas niet is toegestaan en dat hij ingenomen kan worden. Violgens mij scheelt dat al de helft aan gezeur. Er zijn natuurlijk altijd mensen die niet voor rede vatbaar zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:sosofie schreef op 30 mei 2011 @ 10:23:

Mamlein, het ebeurt steeds vaker dat ouders op hoge poten bij school aankloppen. Hoe we het in ons hoofd halen om die telefoon in te nemen en dat hun kind nu niet bereikbaar is en dat we die telefoon onmiddellijk terug moeen geven....



Ik denk inderdaad dat de mobiel afpakken een boel problemen

opleverd als hij beschadigd of als hij na de les niet wordt terug

gegeven.



Maar wat is er mis met de ouderwetse correctie middelen?

Mobiel niet uit of niet in de tas is een opstel van 2 kantjes

schrijven over een @@@@@@ onderwerp zelf in te vullen.

Wat kunnen de ouders daar tegen inbrengen?
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
quote:sosofie schreef op 30 mei 2011 @ 10:23:

Mamlein, het ebeurt steeds vaker dat ouders op hoge poten bij school aankloppen. Hoe we het in ons hoofd halen om die telefoon in te nemen en dat hun kind nu niet bereikbaar is en dat we die telefoon onmiddellijk terug moeen geven....



Die zelfde ouders zijn waarschijnlijk ook de mensen die hun telefoon aanlaten, en rustig opnemen, tijdens een diner, in de bios, het theater, een uitvaart..

Je zal toch een "belangrijk telefoontje" missen nietwaar
Mobieltjes in de kluis, of een week lang kwijt, dat kun je toch gemakkelijk in de schoolregels opnemen ? Wil je je als kind/ouder er niet aan houden, dan op voorhand naar een andere school op zoek gaan.

Wij hadden in de klas geen walkmans aan, je zou wel gek zijn, elk jaar werd er door een leraar wel iemands snoertje van de koptelefoon doorgeknipt, werkt erg goed.



Maar waarom zou je als leraar mobiel bereikbaar moeten zijn in je lokaal ? De administratie kan vast wel een briefje schrijven wie er gebeld heeft voor de leraar, en in het huidige systeem heeft de leraar waarschijnlijk een computerschermpje voor zijn neus, met daarin de klassenlijsten, mededelingen etc.



Ik geloof niet dat Moppekinds conciërge de klassen nog rondgaat om te melden aan de juffen wie er ziek is.
Alle reacties Link kopieren
Bij onze dochter staat duidelijk in het vademecum dat er geen mobiele telefoons in de klas gebruikt mogen worden. Bij een eerste overtreding word de telefoon voor de lesperiode ingenomen. Bij een 2e overtreding 3 maanden. De school is niet verantwoordelijk voor beschadiging. Mijn dochter is haar telefoon dus ook al een keer 3 maanden kwijt geweest. heb hem ook niet vervangen maar leende haar een oude telefoon als ik het nodig vond. Het is natuurlijk wel belangrijk dat je dan als ouder op 1 lijn gaat staan met de schoolregels.



Ze zijn teruggekomen op de telefoons in kluisjes te laten, omdat die opeens vaker dan eerst opengebroken werden.
quote:moppetoet schreef op 30 mei 2011 @ 23:36:

Mobieltjes in de kluis, of een week lang kwijt, dat kun je toch gemakkelijk in de schoolregels opnemen ? Wil je je als kind/ouder er niet aan houden, dan op voorhand naar een andere school op zoek gaan.

Wij hadden in de klas geen walkmans aan, je zou wel gek zijn, elk jaar werd er door een leraar wel iemands snoertje van de koptelefoon doorgeknipt, werkt erg goed. Maar waarom zou je als leraar mobiel bereikbaar moeten zijn in je lokaal ? De administratie kan vast wel een briefje schrijven wie er gebeld heeft voor de leraar, en in het huidige systeem heeft de leraar waarschijnlijk een computerschermpje voor zijn neus, met daarin de klassenlijsten, mededelingen etc.



Ik geloof niet dat Moppekinds conciërge de klassen nog rondgaat om te melden aan de juffen wie er ziek is.haha, dat deden ze bij ons wel en ik heb nog nooit gehoord dat ouders daar boos om werden. Ik ook niet, ik zou zeggen: "eigen schuld"
Alle reacties Link kopieren
quote:hollebollegijs schreef op 30 mei 2011 @ 23:16:

[...]Ik denk inderdaad dat de mobiel afpakken een boel problemen

opleverd als hij beschadigd of als hij na de les niet wordt terug

gegeven.



Ook als hij na de les wél wordt teruggegeven zijn er ouders die daar een probleem van maken.



Maar wat is er mis met de ouderwetse correctie middelen?

Mobiel niet uit of niet in de tas is een opstel van 2 kantjes

schrijven over een @@@@@@ onderwerp zelf in te vullen.

Wat kunnen de ouders daar tegen inbrengen?



Je zou verbaasd staan. Genoeg ouders die op hoge poten naar school komen:"mijn kind hoeft geen strafwerk te maken". Kinderen die op school Tokkiemanieren vertonen, hebben dat vaak wel ergens vandaan
Alle reacties Link kopieren
quote:moppetoet schreef op 30 mei 2011 @ 23:36:

Maar waarom zou je als leraar mobiel bereikbaar moeten zijn in je lokaal ? De administratie kan vast wel een briefje schrijven wie er gebeld heeft voor de leraar, en in het huidige systeem heeft de leraar waarschijnlijk een computerschermpje voor zijn neus, met daarin de klassenlijsten, mededelingen etc.





Ik hoef zelf niet bereikbaar te zijn onder de les, maar ben voor of na schooltijd wel graag bereikbaar omdat ik ook als freelancer werk. En ik geef klanten echt wel door dat ik op die en die dag moeilijker/ alleen in de pauze en na 15.30 te bereiken ben, maar als er dan toch gebeld wordt, is het vaak dringend en wil ik in de pauze mijn voicemail af kunnen luisteren of terugbellen. Bijvoorbeeld.



Ik denk dat geen enkele docent per se bereikbaar wil zijn tijdens de les. Maar na het laatste uur ben je niet altijd (zelden) meteen weg....
quote:banaanaap schreef op 30 mei 2011 @ 12:02:

Dat laatste is zelfs in strijd met de wet op privacy, zeker wanneer het beeldmateriaal gepubliceerd word. Het is verbazingwekkend om op te merken dat veel leerlingen daar niet van op de hoogte zijn.



Volgens mij klopt dat niet helemaal. Zou een cameraman van het journaal of een fotograaf van de krant ook altijd moeten vragen om toestemming voordat hij zijn werk publiceert?



Ik heb altijd geleerd dat de maker van bepaalde beelden alles mag doen en laten. Achteraf kan er bezwaar worden gemaakt.



quote:Het auteursrecht is het recht van de auteur (maker) van een werk om zelf te bepalen wat er met zijn of haar werk gebeurt. De auteur mag als enig het werk publiceren (openbaar maken) of kopiëren (verveelvoudigen). De auteur mag deze rechten ook als geheel of in gedeelten aan anderen overdragen, al dan niet tegen een financiële vergoeding. Het auteursrecht blijft gelden tot 70 jaar na het overlijden van de maker.Op de middelbare school bij mij moeten mobieltjes in de kluis. Altijd. Wordt er zelfs al iemand op de gang gesnapt met een mobiel, dan is het inleveren.
Alle reacties Link kopieren
Het auteursrecht weegt alleen zwaarder wanneer er sprake is van nieuwswaarde.



In afgesloten ruimtes mag alleen met toestemming gefilmd of gefotografeerd worden.



http://www.iusmentis.com/ ... cy/filmen-cameratoezicht/



http://www.iusmentis.com/auteursrecht/n ... tretrecht/
Dat wist ik niet, weer wat geleerd. Dankjewel, dit is mij nooit verteld tijdens mijn studie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven