Geen resultaten gevonden Probeer een andere zoekterm

Zoekfilters:

Sinterklaasjournaal: geen Zwarte Piet meer.

04-10-2018 08:04 3044 berichten
Alle reacties Link kopieren
De kogel ging begin oktober 2018 definitief door de kerk:

Om nu maar met het als erg serieus bekend staande nieuwsmedium af te trappen:

NTR wil alleen roetveegpieten, zwarte maillots blijven thuis bron NRC op 4 oktober rond 0800 uur
https://www.nrc.nl/nieuws/2018/10/03/nt ... s-a2140707

De eerste reacties van natuurlijk politici kwamen al binnen, de ene gaat weer kijken en de andere weigert vanaf nu te kijken.

op DONDERDAG 4 OKTOBER 2018, 21:25 was het:

NTR: Toch Zwarte Pieten bij landelijke intocht in Zaandam
Foto: ANPFoto: ANP

https://www.nhnieuws.nl/nieuws/232514/N ... in-Zaandam

Onze nationale pietenjoker kwam ook weer van stal: Sylvana Simons blaatte mee.
Waarom blaten? Omdat zij al jaren een methode gebruikt die mij ernstig tegen de borst stuit.

Wie volgt hier op vivaforum?

Ik blaat af..... De manier waarop dit afgelopen jaren werd afgedwongen is niet mijn ding. Als een meerderheid van de bevolking voor zou zijn is het prima, maar ik betwijfel dat anno 2018 nog sterk. Ik zou nu dus op neutraal de poll invullen.

Goed besluit?

Totaal aantal stemmen: 352

Ja (41%)
Nee (48%)
Neutraal (7%)
Geen mening (4%)
thedutchwiseguy wijzigde dit bericht op 14-10-2018 22:43
Reden: Laatste aanvulling NTR nieuws
18.60% gewijzigd
Scherpte is fijn, maar als je vindt dat ik op de man/vrouw speel wil je dat dan gewoon via PB even melden. Dan verwijder ik als het klopt mijn reactie(deel).
Zullen we het topic gewoon weer sluiten? Zijn er echt dingen denk je die hierover nog niet gezegd zijn? Alle argumenten over en weer zijn uitgekauwd en tot in den treure herhaald. Als je er over wil lezen, lees dan een van de vele oude topics.

Laat het gaan please. We hebben toch wel andere dingen om ons druk om te maken.
.
racists coming in on
1
2
3
go!!!!
Ik heb:'nee' gestemd.
Heb het probleem nooit zo begrepen. Mensen lijken ieder jaar zich weer zo druk te maken..
Natuurlijk alle mogelijke reacties wel mee gekregen.
Mijn idee van zwarte Piet veranderd er niet van, namelijk: zwarte piet is zwart van het roet in de schoorsteen.
ClumsyNinja schreef:
04-10-2018 08:06
Zullen we het topic gewoon weer sluiten? Zijn er echt dingen denk je die hierover nog niet gezegd zijn? Alle argumenten over en weer zijn uitgekauwd en tot in den treure herhaald. Als je er over wil lezen, lees dan een van de vele oude topics.

Laat het gaan please. We hebben toch wel andere dingen om ons druk om te maken.
Je hoeft niet te lezen/reageren, het actuele aan “nu” is toch echt dat er nu definitief knoop is doorgehakt hoor! Alles na “nu” is straks wel oud nieuws.
Scherpte is fijn, maar als je vindt dat ik op de man/vrouw speel wil je dat dan gewoon via PB even melden. Dan verwijder ik als het klopt mijn reactie(deel).
lilalinda schreef:
04-10-2018 08:08
racists coming in on
1
2
3
go!!!!
Tuurlijk, iemand die niks tegen zwarte pieten heeft wordt meteen weer in het racistenhoekje gezet
:facepalm:
Zucht..jammer dat dit feest waar ik als kind zoveel plezier van had helemaal naar de kloten is geholpen om iets waar kinderen zich totaal niet druk om maken. Roetpiet, zwarte piet..whatever. Als die kadootjes maar komen op 5 december ;-D waarom zijn volwassener tegenwoordig kinderachtiger dan kinderen?
Ik vind het allemaal best, als het gezanik over zwarte Piet nu dan eindelijk mag stoppen. Geen blatende Sylvana meer, geen demonstraties bij de intocht, geen racistische opmerkingen.... Klaar nu.
Taralina schreef:
04-10-2018 08:14
Tuurlijk, iemand die niks tegen zwarte pieten heeft wordt meteen weer in het racistenhoekje gezet
dat zeg ik niet
maar wedden, dat dit topic binnen no-time uit de hand loopt
en verwijderd wordt wegens diverse racistische uitgingen?
wedden???
Goede zaak. Werd tijd.
The kind rebel
Ik heb nee gestemd maar ben inmiddels voor het compleet afschaffen van sinterklaas. Het zit te dicht op kerst en het is de afgelopen jaren compleet verziekt door de anti-zwarte piet lobby.
Everything will kill you, just choose something you enjoy
lilalinda schreef:
04-10-2018 08:17
dat zeg ik niet
wedden???
Zou jammer zijn, maar “we” kunnen racistische opmerkingen ook nog staffen toch?
lilalinda schreef:
04-10-2018 08:17
dat zeg ik niet
wedden???
Nou, als ik zeg dat ik tegen roetpieten ben omdat Sylvana vóór is zal kan dat hier als racisme worden uitgelegd.
Maar voor mij persoonlijk heeft het niets met kleur of afkomst te maken, maar met de manier waarop e.e.a. is afgedwongen.
Dat ik Sylvana een blatende drama queen vind zal ook als racistisch worden weggezet. Terwijl dat - nogmaals - voor mij niets met kleur te maken heeft. Ik vind o.a. Churandy Martina, Steven Brunswijk, Pierre van Hooijdonk, Ruud Gullit en de Kluijvertjes wel heel leuk.
De enige manier om jezelf natuurlijk echt goed onherkenbaar te maken is om je gezicht helemaal zwart te maken, dat lukt gewoon minder goed met een andere kleur.
Het gaat om een verkleedpartijtje en het heeft dus duidelijk praktisch nut.
Dat anderen daar allerlei moralistische ideeën aan verbinden is totaal onnodig.
Kinderen zullen er niets raars van denken als volwassenen dat ook niet doen.
De zwarte piet is een volledig op zichzelf staand fenomeen en heeft niets met de realiteit te maken.
Dat zou net zoiets zijn als Donald duck verbieden omdat hij geen onderbroek aanheeft.
Nog ééntje dan!
[...]

Kan je ergens het Sinterklaasjournaal op dvd krijgen uit 2004 ofzo? Speel ik die thuis wel af voor kind. Jammer dat het dan straks niet matcht met school.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 04-10-2018 09:31
Reden: Ongepast.
26.37% gewijzigd
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Het jammere van de roetpiet is dat het 'grenskind' waarschijnlijk pieten gaat herkennen, maar aan de andere kant zullen deze kinderen er toch wel achter komen wanneer de eerste slecht verklede Sint, met loshangende vilten baard, aantrede doet op school.

Dus als dat het enige is...

Fijn dat er een knoop doorgehakt is en laten we er nu weer een leuk feestje van maken.
shisha schreef:
04-10-2018 08:34
De enige manier om jezelf natuurlijk echt goed onherkenbaar te maken is om je gezicht helemaal zwart te maken, dat lukt gewoon minder goed met een andere kleur.
nee joh, kan prima met blauw, groen, rood
Taralina schreef:
de meeste racisten vinden zichzelf ook nooit racistisch he.
Klein maar fijn
shisha schreef:
Dat zou net zoiets zijn als Donald duck verbieden omdat hij geen onderbroek aanheeft.
Wacht maar, dat komt ook nog wel een keer aan de beurt.
RockOla schreef:
Zucht..jammer dat dit feest waar ik als kind zoveel plezier van had helemaal naar de kloten is geholpen om iets waar kinderen zich totaal niet druk om maken. Roetpiet, zwarte piet..whatever. Als die kadootjes maar komen op 5 december ;-D waarom zijn volwassener tegenwoordig kinderachtiger dan kinderen?
Leuk dat JIJ dat feestje zo geweldig vind, maar de wereld bestaat uit meer dan alleen JIJ
Klein maar fijn
carrie-bradshaw schreef:
In en in triest dat dit ons door de strot wordt geduwd door een klein clubje werkloze linkse parasieten.
Dit dus. Zo triest.
lilalinda schreef:
04-10-2018 08:36
nee joh, kan prima met blauw, groen, rood
Nee, dat haalt een essentie van het traditionele verhaal weg. Zwarte piet was zwart vanwege het roet van de schoorsteen. De schoorsteen is een belangrijk onderdeel van het verhaal, omdat pieten op die manier ongezien in huis konden komen om cadeautjes achter te laten.
carrie-bradshaw schreef:
In en in triest dat dit ons door de strot wordt geduwd door een klein clubje werkloze linkse parasieten.

Kan je ergens het Sinterklaasjournaal op dvd krijgen uit 2004 ofzo? Speel ik die thuis wel af voor kind. Jammer dat er dan straks niet matcht met school.
Boycot sinterklaas gewoon en vertel die kinderen dat het een verzinsel is en ga kadootjes doen met kerst.
HaPu schreef:
04-10-2018 08:35
Het jammere van de roetpiet is dat het 'grenskind' waarschijnlijk pieten gaat herkennen, maar aan de andere kant zullen deze kinderen er toch wel achter komen wanneer de eerste slecht verklede Sint, met loshangende vilten baard, aantrede doet op school.

Dus als dat het enige is...

Fijn dat er een knoop doorgehakt is en laten we er nu weer een leuk feestje van maken.

Onzin, Sinterklaas is toch ook niet zwart gesminkt en toch wordt hij niet herkend. Die zwarte smink en alle andere stereotyperende BS is niet nodig om een piet onherkenbaar te maken.
Klein maar fijn
Oakes schreef:
04-10-2018 08:39
Nee, dat haalt een essentie van het traditionele verhaal weg. Zwarte piet was zwart vanwege het roet van de schoorsteen. De schoorsteen is een belangrijk onderdeel van het verhaal, omdat pieten op die manier ongezien in huis konden komen om cadeautjes achter te laten.
HET-IS-EEN-FANTASIE !!!

oftewel een lulverhaal. Verzin gewoon wat anders en de kids vinden het net zo leuk. het zijn vooral volwassenen die geen afstand willen doen van dat figuur.
Klein maar fijn

Anonymous
Dit topic is vergrendeld, alleen moderators kunnen reageren

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven