Situatie Midden-Oosten IX

08-08-2025 11:56 1727 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Op 7 oktober 2023 pleegde Hamas een gruwelijke terroristische aanslag op de staat Israël. Hierbij kwamen vele onschuldige burgers om, inclusief jongeren van een festival. Zijn er burgers gegijzeld waarvan het lot nog steeds onduidelijk is. Zijn er gruwelijke daden gepleegd.

Dit was een aanzet tot een tegenreactie van Israël waarbij vele burgers aan Palestijnse kant slachtoffer zijn geworden en inmiddels zijn ook gevechten in Libanon tegen Hezbollah.

Inmiddels zijn we bijna 2 jaar verder en is Gaza veranderd in een oorlogsgebied en zijn honderdduizenden Gazanen op de vlucht, worden van links naar rechts gedirigeerd en heerst er hongersnood.

In dit topic kunnen jullie de gebeurtenissen bespreken en discussiëren.

Wel heeft het topic een aantal (strenge) regels om hier mee te mogen schrijven.

Als je iets wilt posten over de gruwelijkheden dan doe je dit doormiddel van een linkje MET een waarschuwing!* Teksten ook niet in het wit schrijven. Gewoon helemaal niet

Linkjes mogen alleen nog in het Nederlands of Engels en moeten door medeschrijvers of ons kunnen worden gechecked op betrouwbaarheid.

Alleen een linkje plaatsen zonder uitleg/ eigen inbreng draagt niet bij aan de discussie dus ook dat staan we niet meer toe.

Antisemitisme, racisme, discriminatie, framen, provocatie, moslim of andere geloven bashen, complottheorieën gaan we ook streng(er) bestraffen.

We beschouwen alle opmerkingen over gevolgen die men had kunnen voorzien als bevolking als victimblaming, wanneer het gaat om de machthebbers zijn we wat terughoudender.

Ongeacht wat je mening over de terroristische aanslag, de huidige acties van Israël/Hamas, de keuzes van onze (wereld) leiders, etc. verwachten wij respect en een normale discussie. Dus geen steken onder water meer of opmerkingen die niet bijdragen aan een goede, respectvolle discussie.

Artikelen achter een betaalmuur mogen niet in hun geheel worden geplaatst! 1 of 2 alinea's zijn toegestaan, evenals een samenvatting in eigen woorden.

We zullen in dit deel nog strenger gaan modereren, er worden GEEN waarschuwingen meer uitgedeeld en gaan direct over tot een ban.
Met vriendelijke groet,

Moderator Viva.
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Redhead70 schreef:
26-10-2025 15:58
Ik had het inmiddels ook gevonden en inderdaad ook haar naam. Ik suggereerde niet het wantrouwen. Ik vond het gek dat alleen de telegraaf hierover bericht. Al jazeera bericht niet alleen over het MO. Maar als daar hierover niks staat bevreemd me dat wel. Daar zijn ze normaal als de kippen bij. En al naar gelang in welk land je luistert, meer of minder fanatiek.

En wat vind je hiervan dan?

Want daar gaat het mij meer om, niet om welke media dit bericht plaatst.
SirDidymus schreef:
26-10-2025 16:07
We wonen toch niet in Amerika?

Het feit dat deze hoogleraar wegens haar veiligheid niet meer kan werken door die kneus van een student, die zonder consequenties dit schijnbaar maar kan doen, dat moeten we toch allemaal niet willen?

Waar is dan de academische vrijheid zoals die dan wel moet gelden voor Pettit? Een hoogleraar met een andere mening dan die van een student, en de verkeerde achtergrond (echt waar hoe dan???) daar mag tegen worden gedemonstreerd want in Amerika....
Beetje een dooddoener. We wonen ook niet in Israël of Gaza, maar zijn toch op de een of andere manier betrokken. Overigens zijn er ook petities tegen Harry Pettit hoor. Ik vind ook dat de universiteiten sterker moeten optreden tegen dit soort mensen. Denk dat een basisschoolleerkracht of middelbare schooldocent dit niet hoeft te flikken. Net als een middelbareschoolleerling die een docent doxxt. Er wordt om minder geschorst.
Pluviofiel|Firm believer of Karma
SirDidymus schreef:
26-10-2025 16:09
En wat vind je hiervan dan?

Want daar gaat het mij meer om, niet om welke media dit bericht plaatst.
Ik weet het nog niet. Bedreiging is nooit oké. Er wordt verwezen naar quotes van haar maar dat zijn stukjes. Dus niet eerlijk en waarschijnlijk uit de context gerukt. Maar die rechtenstudent is ook geen koekenpan natuurlijk.
Afkoelen heeft gewerkt
https://www.ad.nl/show/drie-ade-feesten ... ~a092d4e9/

Overigens hier ook een verontrustend bericht. Een privé feest wat nu misbruikt wordt om een bedrijf (The Loft in Amsterdam) te dwingen hun beleid aan te passen in de toekomst.

‘We erkennen de zorgen die zijn geuit en hebben sindsdien onze interne procedures voor het screenen van privé-evenementen aangepast om ervoor te zorgen dat alle activiteiten in The Loft in overeenstemming zijn met onze waarden en ons beleid.’

Dit bedrijf wordt ter verantwoording geroepen vanwege een feest in privesfeer van Joodse mensen. Een plaats waar ze veilig konden dansen en ter nagedachtenis aan de slachtoffers van 7 oktober.
SirDidymus schreef:
26-10-2025 16:07
We wonen toch niet in Amerika?

Het feit dat deze hoogleraar wegens haar veiligheid niet meer kan werken door die kneus van een student, die zonder consequenties dit schijnbaar maar kan doen, dat moeten we toch allemaal niet willen?

Waar is dan de academische vrijheid zoals die dan wel moet gelden voor Pettit? Een hoogleraar met een andere mening dan die van een student, en de verkeerde achtergrond (echt waar hoe dan???) daar mag tegen worden gedemonstreerd want in Amerika....
Iedereen mag tegen alles demonstreren.
Ik zou echter graag zien dat de rechter bepaalt of er sprake is van strafbare feiten, niet wij of de Telegraaf.
Petit wordt ook flink van tegengas voorzien, zelfs van een minister en er wordt ook tegen hem gedemonstreerd/ petities ingevuld.
Kidneybean schreef:
26-10-2025 16:14
Beetje een dooddoener. We wonen ook niet in Israël of Gaza, maar zijn toch op de een of andere manier betrokken. Overigens zijn er ook petities tegen Harry Pettit hoor. Ik vind ook dat de universiteiten sterker moeten optreden tegen dit soort mensen. Denk dat een basisschoolleerkracht of middelbare schooldocent dit niet hoeft te flikken. Net als een middelbareschoolleerling die een docent doxxt. Er wordt om minder geschorst.

Ja idd een dooddoener, en toch wordt de oorlog in Gaza hierheen gebracht om mensen ofwel met een andere mening, ofwel een "verkeerde" achtergrond, de mond te snoeren en te bedreigen.

Het feit dat deze leerling dit gewoon kan doen zonder van de opleiding gestuurd te worden verontrust mij. Het feit dat het OM de zaak nog onderzoekt, terwijl deze hoogleraar al maanden thuis is vanwege bedreigingen is schandalig, het feit dat de demonstratie aanstaande dinsdag plaatsvindt zonder dat het OM tot nu toe ingegrepen heeft, het feit dat het veiligheidsgevoel van studenten met een andere mening wellicht hierdoor vermindert wordt, dat is hoogst onwenselijk.

Ik heb de petitie tegen Pettit ook getekend, en ik hoop dat daar iets mee wordt gedaan. Want ook dit is schandalig gedrag van een medewerker van een universiteit notabene.
72Jelle schreef:
26-10-2025 16:17
Iedereen mag tegen alles demonstreren.
Ik zou echter graag zien dat de rechter bepaalt of er sprake is van strafbare feiten, niet wij of de Telegraaf.
Petit wordt ook flink van tegengas voorzien, zelfs van een minister en er wordt ook tegen hem gedemonstreerd/ petities ingevuld.

Tja als het OM capaciteitsproblemen heeft dan wordt het wel heel moeilijk gemaakt om dit via een rechter te laten lopen niet?

En zover ik weet is Doxxen gewoon strafbaar.

En dat Pettit tegengas krijgt, dat is toch niet meer dan normaal. Wat die man uitkraamt is gewoon antisemitisme. Daar hoef ik die kaart niet onterecht voor te trekken. Overigens is daar ook genoeg over te doen geweest, namelijk de academische vrijheden. Die zouden dan toch net zo goed moeten gelden voor deze hoogleraar?
SirDidymus schreef:
26-10-2025 16:25
Tja als het OM capaciteitsproblemen heeft dan wordt het wel heel moeilijk gemaakt om dit via een rechter te laten lopen niet?

En zover ik weet is Doxxen gewoon strafbaar.

En dat Pettit tegengas krijgt, dat is toch niet meer dan normaal. Wat die man uitkraamt is gewoon antisemitisme. Daar hoef ik die kaart niet onterecht voor te trekken. Overigens is daar ook genoeg over te doen geweest, namelijk de academische vrijheden. Die zouden dan toch net zo goed moeten gelden voor deze hoogleraar?
Natuurlijk gelden dezelfde regels voor elke hoogleraar. Ook daar ligt de grens bij strafbare feiten. Maar die gelden toch ook voor haar, ze mag toch zeggen wat ze wil?
Er komen reacties op.
Het be/ veroordelen daarvan moet ook via de rechter lopen. Capaciteitsproblemen zijn wel een erg slechte ontwikkeling, zeker als er voor deze hoogleraar idealiter snel gehandeld zou moeten worden.
Verder kan ik het dus niet lezen en heb ik er inhoudelijk geen mening over. Het zou uiteraard fijn zijn als iedereen zich veilig voelt op een universiteit. Maar een gevoel is wel subjectief.
72Jelle schreef:
26-10-2025 16:42
Natuurlijk gelden dezelfde regels voor elke hoogleraar. Ook daar ligt de grens bij strafbare feiten. Maar die gelden toch ook voor haar, ze mag toch zeggen wat ze wil?
Er komen reacties op.
Het be/ veroordelen daarvan moet ook via de rechter lopen. Capaciteitsproblemen zijn wel een erg slechte ontwikkeling, zeker als er voor deze hoogleraar idealiter snel gehandeld zou moeten worden.
Verder kan ik het dus niet lezen en heb ik er inhoudelijk geen mening over. Het zou uiteraard fijn zijn als iedereen zich veilig voelt op een universiteit. Maar een gevoel is wel subjectief.

Het zou "fijn" zijn als iedereen zich veilig voelt op een universiteit? Nogal een groot understatement vind je niet?

Er komen reacties op, dusdanig dat deze mevrouw met persoonlijke beveiliging naar haar werk moet komen en vervolgens helemaal niet meer kan komen? Een demonstratie gericht tegen haar persoonlijk. Dat valt onder een "reactie"?

Dat zou gewoon zo moeten zijn voor iedereen, en een universiteit dient maatregelen te nemen tegen mensen die anderen een onveilig gevoel geven. Daar hoeft het OM niet eens bij te komen kijken, een schorsing of verwijdering, of een ontslag gaat buiten het OM om tenzij er een rechtszaak van komt.

Sorry ik begrijp jou soms niet. Zo gepassioneerd en vol overgave kom je op voor alles wat met de Palestijnse zaak te maken heeft, maar een regelrechte heksenjacht jegens een hoogleraar van "verkeerde" afkomst, doe je af met "reacties" en "niet fijn".

Het 1 staat toch los van het ander? Wat Israël doet kun je walgelijk vinden, en aan de andere kant kun je je hiertegen toch ook op die manier uitspreken?

Wat als de hoogleraar een transvrouw was geweest en de student een rechts extremist? Was je reactie dan ook hetzelfde geweest? Dat is geheel aan het OM? En dat is "niet fijn" en ja er komen "reacties" op.

Ik merk dat ik een beetje geraakt wordt door de onverschilligheid hierover.
Ik vind dat uitspraken of gedraging helemaal niet per se strafbaar hoeven te zijn om voor een werkgever te zeggen dit willen we niet hebben.
En ik vind het in het geval van Harry Pettit vooral kwalijk, dat hij zich actief bemoeit met de studentenprotesten op die universiteit en ook openlijk zijn mening verkondigt, dat Sinwar een held is. Om maar een voorbeeld te geven.

Hij is een docent en bevindt zich dus in een gezagspostitie. Zou jij als student die daar probeert op te komen voor Gazanen nog durven zeggen, ‘meneer Pettit, ik vind dat u veel en veel te ver gaat in het uiten van uw mening over Israël/Gaza’?

Zo ontstaat er dus steeds meer een sfeer waarin er geen enkele ruimte is voor genuanceerde of afwijkende meningen. Dat is vanaf het begin al mijn ‘probleem’ met die studentenprotesten. Maar met zo een professor wordt het wel heel overduidelijk.
What would Patsy do?
Ik hecht veel waarde aan de rechtstaat. Dat geldt voor Israël ( internationaal recht en mensenrechten) maar ook in dit geval.
Een universiteit kan niet iedereen een veilig gevoel geven. Wat als wat zij vertelde in haar college anderen een onveilig gevoel gaf? Haar de mond snoeren, ontslaan of toch maar kijken of het wel of niet strafbaar is?
Wie gaat dat anders voor wie bepalen?
De rechtstaat zou deze mevrouw moeten beschermen, indien strafbaar. Dat is geen onverschilligheid, dat is in alle gevallen, dus ook bij transgender/ extreemrechts of wat dan ook, wat mij betreft de enige weg.
72Jelle schreef:
26-10-2025 17:33
Ik hecht veel waarde aan de rechtstaat. Dat geldt voor Israël ( internationaal recht en mensenrechten) maar ook in dit geval.
Een universiteit kan niet iedereen een veilig gevoel geven. Wat als wat zij vertelde in haar college anderen een onveilig gevoel gaf? Haar de mond snoeren, ontslaan of toch maar kijken of het wel of niet strafbaar is?
De rechtstaat zou deze mevrouw moeten beschermen, indien strafbaar. Dat is geen onverschilligheid, dat is in alle gevallen, dus ook bij transgender/ extreemrechts of wat dan ook, wat mij betreft de enige weg.

Nee dat kan misschien niet maar ze zouden hun verdomde best moeten doen om dit te bewerkstelligen. En wanneer meningen van docenten indruisen tegen het beleid van zo'n univedsiteit, dan kun je een docent prima op non-actief zetten en een student prima schorsen.

Ik bescherm liever mijn leerlingen en ander personeel in zo'n geval. Want die instructeur gaat bij mij op non-actief en die leerling komt niet meer in de auto.

En de rechtsstaat schiet mijlenver tekort in deze. Zo'n Pettit zorgt voor een onveilige leeromgeving van studenten met zijn radicale uitspraken, wat Ladyday21 zegt, welke student durft hier nog iets over te zeggen? Het wegzetten van Sinwar als een verzetsheld? Dat is geen strafbaar feit, je mag dat vinden in Nederland. De vraag is of je dat wenselijk vindt als instituut dat hierdoor groepen tegen elkaar opgezet worden of anderen monddood worden gemaakt vanwege het machtsverschil tussen docent en leerling.

En in zo'n situatie dient een werkgever of instelling altijd in te grijpen. Is mijn mening dan.
Tegen wenselijkheid kun je niet ingrijpen. Tegen strafbare feiten wel. En dat is in beide gevallen nog niet bevestigd en duidelijk.
Afkoelen heeft gewerkt
Redhead70 schreef:
26-10-2025 18:11
Tegen wenselijkheid kun je niet ingrijpen. Tegen strafbare feiten wel. En dat is in beide gevallen nog niet bevestigd en duidelijk.
Dat hangt er maar helemaal vanaf hoe hij op de universiteit omgaat met andere meningen.
What would Patsy do?
Ladyday21 schreef:
26-10-2025 18:28
Dat hangt er maar helemaal vanaf hoe hij op de universiteit omgaat met andere meningen.
Klopt, maar zolang het niet duidelijk is is het niet aan ons. En dan even persoonlijk. Door het vervelende klimaat ben ik met mijn witte man weg uit Nederland, terwijl mij dat zoveel goeds heeft gebracht al die jaren vanaf 92. Nu lijkt Nederland voor mij op een tijdbom, even gechargeerd. Ik voelde me oprecht buitenstaander.
Afkoelen heeft gewerkt
Redhead70 schreef:
26-10-2025 18:37
Klopt, maar zolang het niet duidelijk is is het niet aan ons. En dan even persoonlijk. Door het vervelende klimaat ben ik met mijn witte man weg uit Nederland, terwijl mij dat zoveel goeds heeft gebracht al die jaren vanaf 92. Nu lijkt Nederland voor mij op een tijdbom, even gechargeerd. Ik voelde me oprecht buitenstaander.
Ja hoor, ik vind met zijn recente uitlatingen dat het zeker aan ons mag zijn om de universiteit, een publiekrechtelijke instelling, erop te wijzen dat een groep mensen zich zorgen maakt over het klimaat binnen die universiteit en het beleid. Tot nu toe heeft de universiteit er niet veel blijk van gegeven deze docent aan te spreken op zijn gedrag/verantwoordelijkheid. En hij wordt maar extremer en extremer in zijn uitlatingen.

Ik voel me hier ook niet echt meer thuis. Heb ik ook al vaker aangegeven en ik hoop voor dat ik echt oud ben weg te zijn.
What would Patsy do?
72Jelle schreef:
26-10-2025 17:33
Ik heb het artikel gelezen en deze reactie is echt ongepast. De betreffende hoogleraar wordt door die student al maanden bedreigd. Het is geen kwestie van een gevoelentje, maar daadwerkelijk bedreigingen!
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Ladyday21 schreef:
26-10-2025 18:55
Ja hoor, ik vind met zijn recente uitlatingen dat het zeker aan ons mag zijn om de universiteit, een publiekrechtelijke instelling, erop te wijzen dat een groep mensen zich zorgen maakt over het klimaat binnen die universiteit en het beleid. Tot nu toe heeft de universiteit er niet veel blijk van gegeven deze docent aan te spreken op zijn gedrag/verantwoordelijkheid. En hij wordt maar extremer en extremer in zijn uitlatingen.

Ik voel me hier ook niet echt meer thuis. Heb ik ook al vaker aangegeven en ik hoop voor dat ik echt oud ben weg te zijn.
Ik ben het met je eens, maar juist bij (semi-)overheidsinstellingen is het ongelooflijk moeilijk om medewerkers eruit te knikkeren. Helemaal als de uitlatingen op X zijn (privésfeer). En dat geldt ook voor de bedreigingen aan het adres van de hoogleraar: het gaat om een PhD-student. Dat is dus een medewerker.

En verder: :hug:
Ars longa, vita brevis
Ladyday21 schreef:
26-10-2025 18:55

Natuurlijk mag je daarop wijzen, dat is zelfs zeer wenselijk. Maar ergens op wijzen wil niet zeggen dat je het gelijk aan je zijde hebt. Van welke kant ook. Je laatste zin snap ik heel goed. Ik woon in een klein stadje, maar de dichtstbijzijnde stad herbergt 120 nationaliteiten hier. Ik val niet op. In Nederland wel in het dorp waar ik woonde.
Afkoelen heeft gewerkt
Redhead70 schreef:
26-10-2025 20:23
Natuurlijk mag je daarop wijzen, dat is zelfs zeer wenselijk. Maar ergens op wijzen wil niet zeggen dat je het gelijk aan je zijde hebt. Van welke kant ook. Je laatste zin snap ik heel goed. Ik woon in een klein stadje, maar de dichtstbijzijnde stad herbergt 120 nationaliteiten hier. Ik val niet op. In Nederland wel in het dorp waar ik woonde.
Eh, ja dat is als je er van uit gaat dat er een ‘gelijk’ bestaat. Als je in dit geval bedoelt of de uitlatingen van die Pettit strafbaar zijn, nee, daar ga ik niet over. Een van de dingen waar de petitie om verzoekt, is dat de universiteit dat de politie, het OM en eventueel uiteindelijk dan de rechter laat uitzoeken

Maar óók als het niet strafbaar is, kan iemand zo de gedragscode van de universiteit schenden. Ik weet daar natuurlijk niet het fijne van, hoe deze docent zich precies opstelt op de universiteit -ik zie zijn publieke uitingen- , maar de studenten die de petitie hebben opgesteld en ondertekend wellicht wel. Voor hun zou het de Radboud Universiteit sieren als in ieder geval een signaal afgegeven wordt dat deze zorgen serieus genomen worden.

En ik val hier niet op. Ik zal veel meer opvallen in het gehucht in Galicië waar ik hopelijk ooit beland. Jouw redenen om weg te gaan zijn waarschijnlijk veel externer dan die van mij.

En aan Anna: lief, ook een :hug: voor jou,. Het is niet alleen het politieke klimaat, aan alle kanten, waar ik van weg wil vluchten, het is ook de Nutellapannekoekenficatie van de stad waar ik ooit zo vreselijk veel van hield…. Het zal vooral de leeftijd wel zijn :lol:
What would Patsy do?
rosanna08 schreef:
26-10-2025 19:25
Ik heb het artikel gelezen en deze reactie is echt ongepast. De betreffende hoogleraar wordt door die student al maanden bedreigd. Het is geen kwestie van een gevoelentje, maar daadwerkelijk bedreigingen!
Dan moet hij dus strafrechtelijk worden aangepakt. Zoals gezegd, inhoudelijk weet ik niet waar het over gaat.
Hoezo ongepast, hoezo is dit aan de rechtstaat over laten ongepast?
72Jelle schreef:
26-10-2025 22:04
Dan moet hij dus strafrechtelijk worden aangepakt. Zoals gezegd, inhoudelijk weet ik niet waar het over gaat.
Hoezo ongepast, hoezo is dit aan de rechtstaat over laten ongepast?
Je hebt het over haar gevoel van onveiligheid, het gaat niet om een gevoel, maar om daadwerkelijk bedreigen.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Ladyday21 schreef:
26-10-2025 15:35
Ik zag zelfs Tofik Dibi staan. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik me direct afvroeg of iemand niet met zijn naam aan de haal is gegaan…. Zou het wel veelzeggend vinden als die die petitie ook ondertekend zou hebben.
Hm, ja, dat vraag ik me dan ook af. Niet dat hij zich zo extreem uit als Pettit, maar hij zit wel behoorlijk "aan die kant". Ik zag vooral namen van mensen die zich bij mijn weten niet zo uitdrukkelijk in het debat mengen en het deed me goed dat ze hier een statement maken, dat ook hier sprake is van een soort rode lijn qua wat - van een hoogleraar/onderzoeker aan een uni - als toelaatbaar beschouwd wordt. Nog los van wat er aan consequenties mogelijk is.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
Anna75 schreef:
26-10-2025 20:16
Ik ben het met je eens, maar juist bij (semi-)overheidsinstellingen is het ongelooflijk moeilijk om medewerkers eruit te knikkeren. Helemaal als de uitlatingen op X zijn (privésfeer). En dat geldt ook voor de bedreigingen aan het adres van de hoogleraar: het gaat om een PhD-student. Dat is dus een medewerker.

En verder: :hug:
Volgens mij staat in de gedragscodes van universiteiten, maar ook bijv, gemeentes iets over bewustzijn m.b.t. uitlatingen in het publieke domein: voorbeeldfunctie en gedrag in lijn met de waarden van de universiteit. Eruit knikkeren zal dan inderdaad niet gauw aan de orde zijn, maar er kan denk ik best íets gedaan worden.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
canis-felis schreef:
26-10-2025 23:51
Volgens mij staat in de gedragscodes van universiteiten, maar ook bijv, gemeentes iets over bewustzijn m.b.t. uitlatingen in het publieke domein: voorbeeldfunctie en gedrag in lijn met de waarden van de universiteit. Eruit knikkeren zal dan inderdaad niet gauw aan de orde zijn, maar er kan denk ik best íets gedaan worden.
Ja sorry, ik zat weer eens wat te prutsen op m'n foon en heb een half bericht geplaatst, dus een toelichting: de PVV en BBB willen hem 'eruit knikkeren', en dat is niet alleen onwenselijk (bovendien gaan zij daar niet over) maar praktisch gezien ook vrijwel onmogelijk.

Wat kan, is dit:
CvB: Harry, kan het niet wat minder?
Harry: Nee.

Zou het juridisch niet toelaatbaar zijn wat hij zegt, dan heb je een ander gesprek. Maar dan met justitie en niet met het CvB.
Ars longa, vita brevis

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven