Somalische Brexit-terugkeerders krijgen huis

23-08-2019 22:23 654 berichten
Alle reacties Link kopieren
Almere - Een Somalisch-Nederlands gezin dat uit Birmingham naar Nederland is gevlucht, moet per direct een huis krijgen in Almere. Dat oordeelde de rechtbank in Utrecht vrijdag in een spoedprocedure.

Afbeelding
https://www.telegraaf.nl/nieuws/4162613 ... of75?amp=1

Nog veel meer Somaliërs met een Nederlands paspoort willen weg uit het Verenigd Koninkrijk – meestal vanwege de Brexit. Nederlandse ministeries hebben aan de overkant van het Kanaal zelfs gericht campagne gevoerd onder de circa 25.000 Somalische ex-Nederlanders om te voorkomen dat die massaal hun koffers pakken en terugkeren naar ons land.

Het gaat om een groep Somaliërs die in de jaren negentig als asielzoeker in Nederland is opgevangen en daarna is doorgereisd naar Engeland. Ze gaven de voorkeur aan Engeland vanwege betere mogelijkheden om daar als gemeenschap bij elkaar te wonen. Ook heerste er een beter ondernemersklimaat. Velen hebben daar nu spijt van en willen terug.

Geweld

De rechter baseert zich echter op het kinderrechtenverdrag. Een kind heeft recht op een dak boven het hoofd. Bovendien zou het gezin in Engeland hebben gevreesd voor geweld, waardoor het snel moest vertrekken.

TO trapt af:

Engeland is geen derde wereld land en dus binnen Engeland zijn genoeg mogelijkheden om middels een verhuizing een veilige plek te vinden tegen een eventuele bedreiging.
Wie bewust emigreert en zijn huis in Nederland opgeeft moet zelf - voor hij terug keert naar Nederland - een woning regelen en anders gewoon op de wachtlijst.

Met een kind naar Nederland reizen en dan een woning EISEN is chantage.


Er is in deze draad EXTRA informatie aangeleverd en het is wel zo sportief deze ook te delen
https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/1 ... k-opvangen

Dat deze familie met voorrang een huis krijgt

Totaal aantal stemmen: 156

Gekker moet het niet worden in Nederland (87%)
Logisch (9%)
Lastig ik geef een toelichting (4%)
hollebollegijs wijzigde dit bericht op 24-08-2019 16:12
5.04% gewijzigd
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
LadyStardust schreef:
23-08-2019 22:56
Dat zijn de omstandigheden waardoor het gezin dakloos is geraakt. Klopt. Maar dat verandert niets aan het feit dat zij als dakloos gezin met minderjarigen op Nederlands grondgebied en in bezit van een Nederlands paspoort recht hebben op de voorrang bij een woning omdat in het Kinderrechten verdrag staat dat kinderen het recht hebben op een dak boven hun hoofd.

Wat moet de rechter dan doen?

Ze zijn niet dakloos!

In het kader van discriminatie en dergelijke: laten we ze als gewone Nederlanders behandelen. Geen voorrang dus.
Alle reacties Link kopieren
Krijgen ze dan ook een uitkering?
Gisselle schreef:
23-08-2019 22:59
Krijgen ze dan ook een uitkering?

Ja.
het Somalier zijn heeft er geen hol mee te maken, ze zijn ook Nederlander.

Volgens mij moet iedereen proberen zijn eigen boontjes te doppen, en dat betekent niet zomaar je huis opgeven en vervolgens niets regelen (zie stuk o.a. Trouw). En dan je kinderen als zieligheidstrofee naar voren schuiven.
*TanteSjaan* schreef:
23-08-2019 22:56
Ladystardust, dat valt dus vies tegen. Je gaat maar bij je ouders wonen ofzo.

Die terugkerende Somalische Nederlanders zijn ook niet dakloos en komen op oneigenlijke gronden terug. Met voorrang. En dat terwijl we dus al veel dak- en thuislozen hebben,

Hoe leg je het uit aan mensen die echt geen dak boven hun hoofd hebben dat een stel remigranten terugkeren en een huis toegewezen krijgen?
In het artikel lees je dat deze mensen niet bij eigen netwerk terecht kunnen omdat er anders gekort word op uitkeringen. Ze worden dus dakloos met kids en al en dat mag niet volgens het verdrag
Ik snap het hele topic niet. Een blank Nederlands gezin had ook een rechtszaak kunnen aanspannen en winnen.
Alle reacties Link kopieren
miedo schreef:
23-08-2019 22:47
Ze hadden een Engels dak boven hun hoofd.
Ik kan morgen ook geen huis opeisen in bv Denemarken omdat ik Nederland te vol vind worden
.
Niet zonder Deens paspoort vermoed ik, maar ik ken de Deense wetten omtrent dit thema niet.
Alle reacties Link kopieren
LadyStardust schreef:
23-08-2019 22:56
Dat zijn de omstandigheden waardoor het gezin dakloos is geraakt. Klopt. Maar dat verandert niets aan het feit dat zij als dakloos gezin met minderjarigen op Nederlands grondgebied en in bezit van een Nederlands paspoort recht hebben op de voorrang bij een woning omdat in het Kinderrechten verdrag staat dat kinderen het recht hebben op een dak boven hun hoofd.

Wat moet de rechter dan doen?


De forum regels verbieden verdere uitspraken.
En dan blijft "men" zich verbazen over radicalisering.
Goh hoe zou het nu komen dat Nederland verrechtst :cencored:
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
23-08-2019 23:01
Ik snap het hele topic niet. Een blank Nederlands gezin had ook een rechtszaak kunnen aanspannen en winnen.
Ook absurd alleen dat is momenteel geen nieuws
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
hollebollegijs schreef:
23-08-2019 23:02
De forum regels verbieden verdere uitspraken.
En dan blijft "men" zich verbazen over radicalisering.
Goh hoe zou het nu komen dat Nederland verrechtst :cencored:
Ze lezen teveel Telegraaf-onzin.

Een leukere vraag is waarom jij wel aanslaat op die onzin en ik niet.
anoniem_126923 wijzigde dit bericht op 23-08-2019 23:04
11.40% gewijzigd
*TanteSjaan* schreef:
23-08-2019 22:58
Ze zijn niet dakloos!

In het kader van discriminatie en dergelijke: laten we ze als gewone Nederlanders behandelen. Geen voorrang dus.
Maar blanke nederlanders flikken dit ook hoor. Je doet net alsof het alleen bij mensen met een immigranten achtergrond voorkomt.
Alle reacties Link kopieren
*TanteSjaan* schreef:
23-08-2019 22:44
Ehhh...

Ik ben al eens geremigreerd naar Nederland. Wij konden en moesten gewoon zelf ons huis regelen. Lijkt me wel zo logisch.
Wat verandert dat aan het feit dat deze kinderen dakloos waren? Daar baseert de rechter zijn oordeel immers op in deze zaak.
Alle reacties Link kopieren
Hetvrijewoord schreef:
23-08-2019 23:00
het Somalier zijn heeft er geen hol mee te maken, ze zijn ook Nederlander.

Volgens mij moet iedereen proberen zijn eigen boontjes te doppen, en dat betekent niet zomaar je huis opgeven en vervolgens niets regelen (zie stuk o.a. Trouw). En dan je kinderen als zieligheidstrofee naar voren schuiven.

Precies

Ik las het vanmorgen al in Trouw maar toen was er nog geen uitspraak.

Je stapt op de boot, kind op de arm, de overheid betaald de advocaat en eisen maar.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
hollebollegijs schreef:
23-08-2019 23:02
Ook absurd alleen dat is momenteel geen nieuws
Natuurlijk word dat nooit nieuws. Is niet boeiens genoeg.
Alle reacties Link kopieren
Kukita-Del-Barrio schreef:
23-08-2019 23:03
Maar blanke nederlanders flikken dit ook hoor. Je doet net alsof het alleen bij mensen met een immigranten achtergrond voorkomt.
Dat is toch net zo idioot?
Alle reacties Link kopieren
LadyStardust schreef:
23-08-2019 23:04
Wat verandert dat aan het feit dat deze kinderen dakloos waren? Daar baseert de rechter zijn oordeel immers op in deze zaak.
Je kind als chantagemiddel.
Het zal volgens de letter van de wet best kloppen maar wat een waanzin dit.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Kukita-Del-Barrio schreef:
23-08-2019 23:03
Maar blanke nederlanders flikken dit ook hoor. Je doet net alsof het alleen bij mensen met een immigranten achtergrond voorkomt.

En dat vind ik net zo schandalig.

Hierheen komen, huis en uitkering krijgen, door naar GB, terug naar NL en dan dezelfde voorkeursregeling afdwingen?

Goh, ik heb mijn remigratie compleet verkeerd aangepakt. Vanuit land destijds een baan in NL gezocht, toen een huis gezocht (huren ging niet zonder werkgeversverklaring), mijn spullen gepakt en hierheen gekomen. Met man en kinderen!

We hadden beter de huur in het buitenland op kunnen zeggen, naar NL komen en eisen dat we een huis kregen. We waren namelijk dakloos.

Newsflash: je bent altijd dakloos als je de huur opzegt zonder dat je vervangende woonruimte hebt gevonden.
Alle reacties Link kopieren
Kukita-Del-Barrio schreef:
23-08-2019 23:01
In het artikel lees je dat deze mensen niet bij eigen netwerk terecht kunnen omdat er anders gekort word op uitkeringen. Ze worden dus dakloos met kids en al en dat mag niet volgens het verdrag
Dat wisten ze al voordat ze vertrokken. Ik begrijp alleen niet hoe er gekort kan worden op uitkeringen, want al die Somaliërs hebben toch een baan?
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
23-08-2019 23:03
Ze lezen teveel Telegraaf-onzin.

Een leukere vraag is waarom jij wel aanslaat op die onzin en ik niet.
Lekker oninteressant.

Leukere vraag waarom jij het normaal vind dat gezinnen kinderen inzetten als chantagemiddel.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
23-08-2019 23:06
Je kind als chantagemiddel.
Het zal volgens de letter van de wet best kloppen maar wat een waanzin dit.
Het wordt tijd dat er eens wat verdragen worden aangepast. Het misbruik dat ervan wordt gemaakt, rijst de pan uit.
Fizz schreef:
23-08-2019 23:05
Dat is toch net zo idioot?
Wat vind je idioot? Dat kinderen in nederland bij wet niet dakloos mogen zijn?
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
23-08-2019 23:08
Het wordt tijd dat er eens wat verdragen worden aangepast. Het misbruik dat ervan wordt gemaakt, rijst de pan uit.
Het probleem is dat deze rechters, politici etc. die die verdragen tekenen nooit op een wachtlijst hebben gestaan voor sociale woningbouw.
De laatste keer dat ze iets huurden was een studentenkamer om hun roes uit te slapen na een avond doorzakken op het dispuut.

Deze mensen zijn compleet wereldvreemd.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Kukita-Del-Barrio schreef:
23-08-2019 23:10
Wat vind je idioot? Dat kinderen in nederland bij wet niet dakloos mogen zijn?
Ja

Ook een kind kan prima terecht bij het leger des heils
Dat zijn keuzes van de ouders
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
*TanteSjaan* schreef:
23-08-2019 22:56
Ladystardust, dat valt dus vies tegen. Je gaat maar bij je ouders wonen ofzo.

Die terugkerende Somalische Nederlanders zijn ook niet dakloos en komen op oneigenlijke gronden terug. Met voorrang. En dat terwijl we dus al veel dak- en thuislozen hebben,

Hoe leg je het uit aan mensen die echt geen dak boven hun hoofd hebben dat een stel remigranten terugkeren en een huis toegewezen krijgen?
Nogmaals: wat moet de rechter dan doen?

Op Nederlands grondgebied en in bezit van een Nederlands paspoort hebben gezinnen met minderjarigen het recht om met urgentie een woning toegewezen te krijgen omdat het Kinderrechten verdrag voorschrijft dat kinderen het recht op een dak boven hun hoofd hebben.

Die rechter moet een oordeel vellen op basis van de wet en heeft geen enkele invloed op hoe het dakloze gezin in kwestie dakloos geraakt is.

De omstandigheden of motieven of wat dan ook dat ervoor gezorgd heeft dat het gezin dakloos in Nederland aanklopt voor urgentie bij een woning staat volledig los de opdracht van de rechter in deze zaak. Die moet door toetsing aan de wet beoordelen of de aanvraag rechtmatig is.
Alle reacties Link kopieren
Kukita-Del-Barrio schreef:
23-08-2019 23:10
Wat vind je idioot? Dat kinderen in nederland bij wet niet dakloos mogen zijn?
Die mensen waren niet dakloos. Ze hadden eerst hier onderdak moeten regelen alvorens te verhuizen naar Nederland. Als je je huur opzegt of je huis verkoopt, krijg je ook niet met voorrang een huis van de gemeente.

En dit dan?

https://www.zorgwelzijn.nl/begeleiding- ... ze-ouders/

Ondertussen zijn er al 40.000 daklozen in Nederland, waaronder ook kinderen. Die kunnen blijkbaar allemaal in de stront zakken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven