Somalische Brexit-terugkeerders krijgen huis

23-08-2019 22:23 654 berichten
Alle reacties Link kopieren
Almere - Een Somalisch-Nederlands gezin dat uit Birmingham naar Nederland is gevlucht, moet per direct een huis krijgen in Almere. Dat oordeelde de rechtbank in Utrecht vrijdag in een spoedprocedure.

Afbeelding
https://www.telegraaf.nl/nieuws/4162613 ... of75?amp=1

Nog veel meer Somaliërs met een Nederlands paspoort willen weg uit het Verenigd Koninkrijk – meestal vanwege de Brexit. Nederlandse ministeries hebben aan de overkant van het Kanaal zelfs gericht campagne gevoerd onder de circa 25.000 Somalische ex-Nederlanders om te voorkomen dat die massaal hun koffers pakken en terugkeren naar ons land.

Het gaat om een groep Somaliërs die in de jaren negentig als asielzoeker in Nederland is opgevangen en daarna is doorgereisd naar Engeland. Ze gaven de voorkeur aan Engeland vanwege betere mogelijkheden om daar als gemeenschap bij elkaar te wonen. Ook heerste er een beter ondernemersklimaat. Velen hebben daar nu spijt van en willen terug.

Geweld

De rechter baseert zich echter op het kinderrechtenverdrag. Een kind heeft recht op een dak boven het hoofd. Bovendien zou het gezin in Engeland hebben gevreesd voor geweld, waardoor het snel moest vertrekken.

TO trapt af:

Engeland is geen derde wereld land en dus binnen Engeland zijn genoeg mogelijkheden om middels een verhuizing een veilige plek te vinden tegen een eventuele bedreiging.
Wie bewust emigreert en zijn huis in Nederland opgeeft moet zelf - voor hij terug keert naar Nederland - een woning regelen en anders gewoon op de wachtlijst.

Met een kind naar Nederland reizen en dan een woning EISEN is chantage.


Er is in deze draad EXTRA informatie aangeleverd en het is wel zo sportief deze ook te delen
https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/1 ... k-opvangen

Dat deze familie met voorrang een huis krijgt

Totaal aantal stemmen: 156

Gekker moet het niet worden in Nederland (87%)
Logisch (9%)
Lastig ik geef een toelichting (4%)
hollebollegijs wijzigde dit bericht op 24-08-2019 16:12
5.04% gewijzigd
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
23-08-2019 23:54
Wat dacht jij dan? Het merendeel van de Somaliërs leeft van de bijstand.
Ze hebben jaren in het VK gewoond en spreken waarschijnlijk geen Nederlands.
Inrichting, zorgverzekering, uitkering, scholing voor de kinderen.
Maak je geen illusie, alles waar jij 's morgen voor uit je bed en naar je werk gaat komt zal hun deel zijn.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
23-08-2019 23:57
Inrichting, zorgverzekering, uitkering, scholing voor de kinderen.
Maak je geen illusie, alles waar jij 's morgen voor uit je bed en naar je werk gaat komt zal hun deel zijn.
Die hele bijstand moet sowieso aangepakt worden.
Het is toch van de zotte dat er niet 1 beleid is, maar dat Pietje uit gemeente A in zijn handjes mag knijpen omdat gemeente A laks is en dat Kees uit gemeente B continue achter zijn broek wordt gezeten?

Ik sprak laatst op mijn werk met iemand van de gemeente en zij gaf aan dat hun gemeente alleen actief achter nieuwelingen aanzit omdat mensen die langer dan 5 jaar in de bijstand zitten, volgens hen toch soort van opgegeven waren. En dat heet dan een vangnet.
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
24-08-2019 00:00
Die hele bijstand moet sowieso aangepakt worden.
Het is toch van de zotte dat er niet 1 beleid is, maar dat Pietje uit gemeente A in zijn handjes mag knijpen omdat gemeente A laks is en dat Kees uit gemeente B continue achter zijn broek wordt gezeten?

Ik sprak laatst op mijn werk met iemand van de gemeente en zij gaf aan dat hun gemeente alleen actief achter nieuwelingen aanzit omdat mensen die langer dan 5 jaar in de bijstand zitten, volgens hen toch soort van opgegeven waren. En dat heet dan een vangnet.
En het dan raar vinden dat de middenklasse er al jaren niet op vooruit gaat. De belastingdruk voor werkenden is veel te hoog geworden. Iedereen heeft het altijd over “recht hebben op”, maar vergeten voor het gemak de plichten die daarbij horen. Gewoon werken voor je geld als je daar toe in staat bent, is daar één van.
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
23-08-2019 23:30
Het maakt toch niet uit wat de oorzaak is van het dakloos zijn? Die Somaliërs hebben er zelf schuld aan dat ze geen woning meer hebben en komen toch voor voorrang in aanmerking. Dan doen de oorzaken van die 40.000 daklozen er dus ook niet toe.
Inderdaad. En als zij minderjarige kinderen hebben kunnen zij ook een urgentie aanvraag indienen. En een rechter zal ook dan oordelen op basis van de wet en verdragen en niet op basis van hoe het komt dat een gezin met minderjarigen dakloos is geraakt.

Dat er 40.000 daklozen is niet aan de rechter om te bestrijden. Maatschappelijke verandering is de taak van de burger zelf. En met betrekking tot beleid en wetgeving dat bij gebruik te maken van stemrecht en kun je bijvoorbeeld ook een burgerinitiatief in dienen bij de Tweede Kamer: https://www.tweedekamer.nl/zo_werkt_de_ ... initiatief
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
24-08-2019 00:05
En het dan raar vinden dat de middenklasse er al jaren niet op vooruit gaat. De belastingdruk voor werkenden is veel te hoog geworden. Iedereen heeft het altijd over “recht hebben op”, maar vergeten voor het gemak de plichten die daarbij horen. Gewoon werken voor je geld als je daar toe in staat bent, is daar één van.
Er komt een recessie aan en ik snak naar die recessie.
Hoe slechter de mensen het hebben hoe meer ze bereid zijn in actie te komen.

Ik vreet nog liever droog brood dan verder te moeten met mensen in Den Haag die zich meer zorgen maken over de kleur behang in hun nieuwe werkkamer dan om het welzijn van de burgers.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
LadyStardust schreef:
24-08-2019 00:08
Inderdaad. En als zij minderjarige kinderen hebben kunnen zij ook een urgentie aanvraag indienen. En een rechter zal ook dan oordelen op basis van de wet en verdragen en niet op basis van hoe het komt dat een gezin met minderjarigen dakloos is geraakt.

Terugkeerders uit IS gebied gaan hier ook gebruik van maken.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
[quote=hollebollegijs post_id=30307035 time=1566596962 user_id=102727]
Ik heb weinig sympathie voor een gezin dat het recht - met een kind op de arm - misbruikt.

En ik ben niet de enige die er zo over denkt.

Kijk gewoon naar de poll hier.

[URL=https://imageshack.com/i/plgb12hXp]
Alle reacties Link kopieren
LadyStardust schreef:
23-08-2019 22:43
Logisch. Kinderen hebben op basis van het verdrag inderdaad het recht op een dak boven hun hoofd. En kinderen op Nederlands grondgebied met een Nederlands paspoort die geen dak boven hun hoofd hebben krijgen (dus) voorrang. Ik zie niet hoe de rechter tot een andere uitspraak had kunnen komen.
Nederlandse kinderen een dak boven hun hoofd? Nee hoor. Dat een zoon met 17 nog bij zijn moeder op de kamer moet slapen is normaal hier en geen reden om voorrang te krijgen. Zelfs als je aan de beurt bent wordt je nog achteruit gezet ten behoeve van een man alleen. Schiet mij maar lek.
Alle reacties Link kopieren
LadyStardust schreef:
23-08-2019 22:53
Inwonen in 1 kamer is niet hetzelfde als dakloos. Wanneer zij geen gebruik meer kunnen maken van die kamer en dakloos worden krijgt dat gezin ook urgentie op grond van precies hetzelfde verdrag.
Nee dus.
Alle reacties Link kopieren
Nice. Ik woon ook in t buitenland maar als ik terugkom krijg ik dus een goedkope huurwoning lekker dicht bij Amsterdam?
Hello, can you hear me?
Alle reacties Link kopieren
Hetvrijewoord schreef:
23-08-2019 23:00
het Somalier zijn heeft er geen hol mee te maken, ze zijn ook Nederlander.

Volgens mij moet iedereen proberen zijn eigen boontjes te doppen, en dat betekent niet zomaar je huis opgeven en vervolgens niets regelen (zie stuk o.a. Trouw). En dan je kinderen als zieligheidstrofee naar voren schuiven.
En het heeft er alles mee te maken. Een geboren en getogen echte Nederlander die niet kan showen met een andere nationaliteit krijgt dat namelijk echt niet! Zonder dat Somalische en met een roomblank huidje had je 7 jaar kunnen wachten op een afgeleefd hol wat niemand anders wilde hebben, en dan was het nog snel.
Alle reacties Link kopieren
Ja dit is een recht van elke Nederlander (dus ook deze mensen). Of een wet goed of slecht is, ja dat is niet aan de rechter, dat zou totale anarchie betekenen. Maar laten we onszelf niet voor de gek houden en praten over misbruik. Elke leuke regeling sneuvelt in Nederland door fraude, denk eens aan toeslag voor oppasgrootouders en dat mensen dan aangaven dat hun ouders 5 dagen op de kleinkinderen pasten, terwijl dat niet zo was. Pot was binnen no time leeg. Toen ik in Duitsland woonde en de buschauffeur nooit kaartjes contoleerde dacht ik dat zou in Nederland nooit kunnen, mensen zouden massaal zwart gaan rijden. Van mij mogen ze tegen alle Nederlanders wel wat strenger worden. Ik ben een werken voor je geld type, maar laat je niet beinvloeden door van die opruiende krantenkoppen.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
24-08-2019 00:09
Er komt een recessie aan en ik snak naar die recessie.
Hoe slechter de mensen het hebben hoe meer ze bereid zijn in actie te komen.

Wat raar om te wensen.
Alle reacties Link kopieren
LadyStardust schreef:
23-08-2019 23:15
Wel voorrang: alle dakloze gezinnen met een Nederlands paspoort hebben op Nederlands grondgebied recht op urgentie bij het toegewezen krijgen van een woning.
:rofl: lalaland.
Alle reacties Link kopieren
Ja die Nederlandse nationaliteit is wel een probleem, die raak ik kwijt als ik hier de lokale nationaliteit aanneem.

Gelukkig geldt dat niet voor iedereen (bijvoorbeeld Maxima, en Mohammed om de hoek), maar voor mij als geboren en getogen Nederlander wel.
Hello, can you hear me?
Alle reacties Link kopieren
aloha66 schreef:
24-08-2019 00:24
Nederlandse kinderen een dak boven hun hoofd? Nee hoor. Dat een zoon met 17 nog bij zijn moeder op de kamer moet slapen is normaal hier en geen reden om voorrang te krijgen. Zelfs als je aan de beurt bent wordt je nog achteruit gezet ten behoeve van een man alleen. Schiet mij maar lek.
Met je moeder op een kamer is niet dakloos.
Alle reacties Link kopieren
aloha66 schreef:
24-08-2019 00:27
Nee dus.
Als ze naar de rechter gaan en er zijn geen andere opties dan wel.
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn voor deze kinderen, dat ze een dak boven het hoofd hebben.
Alle reacties Link kopieren
aloha66 schreef:
24-08-2019 00:29
En het heeft er alles mee te maken. Een geboren en getogen echte Nederlander die niet kan showen met een andere nationaliteit krijgt dat namelijk echt niet! Zonder dat Somalische en met een roomblank huidje had je 7 jaar kunnen wachten op een afgeleefd hol wat niemand anders wilde hebben, en dan was het nog snel.
Dat hier nu niemand over elkaar heen buitelt dat dit godbetert stelt dat je je straks als blanke vrouw die zogenaamd zo hard beschermd moet worden zich DAAROM bij het kiezen van de vader van je kinderen naast de zijn geschiktheid en je financiën en de arbeidsmarkt en de woningmarkt en je gezondheid en weet ik het allemaal wat ook nog druk moet gaan maken over de HUIDSKEUR van je toekomstige kinderen?! In een maatschappij waarin op een forum zoals dat van via een meederheid in de poll aangeeft het gek te vinden dat de rechter zijn functie uitoefent? Namelijk oordelen op basis van de wet in plaats van onder invloed van het maatschappelijk debat van de dag of op basis van huidskleur? Gaan we nu naast de Trias Politica omver trappen ook als vrouwen onze baarmoeder aan de politiek geven? Willen we geen onafhankelijke rechtspraak meer? En niet meer zelf beslissen door wie we ons laten bevruchten? Omdat mensen het niet eens zijn over het immigratiebeleid?!

Dan staat niets waar ''we'' trots op zijn meer overeind. En doen we onszelf aan wat we van een ander vrezen.

Nederland is een parlementaire democratie en iedere burger kan initiatieven indienen: ga wat doen dan, als alles zo kut is. Zoek eens een oplossing in plaats van alleen de problemen aan te wijzen als het je zo ontzettend dwars zit. Een beetje wat dat gezin verweten wordt: stop met op je luie reet zitten en zet je schouders eronder als je wat wil bereiken.

En laat kinderen en vrouwenrechten lekker buiten de cultuurstrijd.
anoniem_389664 wijzigde dit bericht op 24-08-2019 00:54
Reden: typefout en aanvulling
4.06% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Mocht de post hierboven hysterisch overkomen: in Polen zijn de grenzen dicht en zijn er vanuit de overheid allerlei beloningen voor gezinnen die toenemen naarmate ze meer kinderen krijgen.

Echt: ik vind dat er voor gewaakt moet worden om die zaken STRIKT gescheiden te houden.

En de stap naar alleen kindjes met een bepaald kleurtje belonen is echt heel klein.

Zeker wanneer zelfs meer dan de helft van het publiek op het forum van een vrouwenblad zich achtergesteld voelt in ten opzichte van een rechtszaak waarin de uitspraak ervoor zorgt dat minderjarigen niet meer dakloos zijn. En waarom? Omdat de ouders niet in Nederland geboren zijn.

En dan boos worden op de rechter.

Hoe zat het ook alweer met de rechterlijke macht in Polen tegenwoordig?
anoniem_389664 wijzigde dit bericht op 24-08-2019 01:30
0.87% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Het voelt alleen zo alsof de ouders worden beloond terwijl ze dat absoluut niet verdienen. Op geen enkele manier hebben ze rekening gehouden met het kind/kinderen. In artikel 27 van het kinderrechten verdrag staat dat de ouders de primaire verantwoordelijken zijn voor een toereikende levensstandaard. Ze hebben een toereikende levensstandaard verruild voor een ontoereikende uit vrije wil. Ik geloof dat dit het probleem van de meeste mensen hier is. Niet dat zo een kind onderdak krijgt maar dat de daden van de ouders niet worden gestraft.
Nu krijgen ze een woning en inkomen op basis van verwijtbaar gedrag en dat schiet de meeste mensen in het verkeerde keelgat.

Dat het kind onderdak moet hebben moge duidelijk zijn. Dat die wet op deze manier niet werkt ook. Die ouders hebben een maas in de wet gevonden en daar is voorlopig niks aan te doen.
Let’s Go Brandon!
Alle reacties Link kopieren
Lange-met-een-korte schreef:
24-08-2019 01:30


Dat het kind onderdak moet hebben moge duidelijk zijn. Dat die wet op deze manier niet werkt ook. Die ouders hebben een maas in de wet gevonden en daar is voorlopig niks aan te doen.
Vooropgesteld dat ik niet vind dat een kind meer of minder recht heeft op woonruimte dan een volwassene.
Dat blijft de verantwoordelijkheid van ouders.

Ik vind inderdaad dat deze wet, of eigenlijk is het een verdrag, niet werkt.
Kiezen ouders er bewust voor om woonruimte achter te laten zonder nieuwe te regelen lijkt me een enkeltje daklozen opvang of zelf iets organiseren een prima optie.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Fizz schreef:
23-08-2019 23:28
Typisch altijd dat Somaliërs wel feilloos de weg naar de rechter kunnen vinden, maar (bijna) nooit de weg naar een baan.

Ik neem aan dat er nu wel meer mensen naar de rechter zullen stappen voor een woning. Of gaan zorgen voor een baby, zodat ze met spoed geholpen gaan worden.
Dit. Het is toch zum kotzen hoeveel misbruik er wordt gemaakt van alle regelingen?

Ik ken een vrouw met haar hart op de (veel te) goede plaats die vrijwillig een Somalisch gezin begeleidt. Ze is net met pensioen maar klaagt dat ze nauwelijks tijd voor zichzelf heeft. Ze regelt alle papierwerk voor dit gezin, pro deo advocaten, uitkeringen, toeslagen, alle vertaalwerk, inschrijving van de kinderen op school, een nieuwe koelkast betaald uit een of ander potje (iig niet door hunzelf), noem maar op. Ze heeft hier bijna een dagtaak aan, en er wordt echt misbruik van haar gemaakt want ook voor elk wissewasje weten ze haar te vinden. Ze willen kunnen helemaal niks zelf.
Toen ik haar vroeg hoe kort dit gezin dan in Nederland was -ik ging uit van hooguit een paar maanden- stond ik dan ook te klapperen met mijn oren: 10 jaar!!
TIEN fucking jaren waarin de ouders allang Nederlands hadden moeten spreken, allang een baan zouden moeten hebben en gewoon zelf hun weg zouden moeten vinden in dit land en in het dagelijks leven, net zoals wij dat zouden moeten (en uiteraard gewoon doen) als wij zouden emigreren naar willekeurig welk land.

Het constante handje vasthouden hier in Nederland maakt dit soort mensen ongelofelijk lui en tegelijk arrogant omdat ze nog nooit van plichten hebben gehoord maar overal recht op menen te hebben en dit opeisen. Reken er maar niet op dat zij ooit gaan werken als ze alles zó in de schoot geworpen krijgen. En de kinderen hebben deze mentaliteit als voorbeeld en weten niet beter.
Het is weliswaar een oud, maar aardig stuk uit de VK:

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b7eac999/
Alle reacties Link kopieren
Hoezo zijn ze gevlucht naar Nederland? Is het oorlog in Engeland ofzo?
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven