Speelgoedwinkels verdwijnen?!

12-02-2019 18:19 233 berichten
Na Bart Smit nu ook Intertoys in de problemen en er zijn al zo weinig speelgoedwinkels.
Zou het echt jammer vinden als ze verdwijnen gewoon omdat ik het vroeger als kind helemaal geweldig vond om alles rustig te bekijken en eventueel te proberen en dat gaat toch wat moeilijker online.
Loop soms nog een speelgoedwinkel binnen gewoon omdat ik dat zo leuk vind.
Alle reacties Link kopieren
Aan mij als kind een stofzuigertje cadeau geven heeft in elk geval niets gedaan voor mijn huishoudelijke skills of enthousiasme. :P

Zoon was praktischer met cadeaus, die wilde gewoon"uitbreidingen" (knex, sio, spoorbaan). Dat kon gewoon bij de al bestaande kratten in. Scheelt veel troep.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
ManOpHetPrikbord schreef:
17-02-2019 10:08
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... bde3605bd/

Samenvatting:

- Winkeliers worden ‘misbruikt’ door mensen die tijd en aandacht vragen en vervolgens het product goedkoop op internet bestellen.

- De winkelleegstand daalt licht. Maar dat komt omdat steeds meer winkelpanden een woonbestemming krijgen en doordat er veel horeca-achtige zaken terugkomen.
Groningen wil na het verbieden van auto's en het niet meer door de binnenstad laten rijden van bussen (u kunt gezellig uitstappen op het Zuiderdiep) nu de overlast van geparkeerde fietsen aanpakken.

Fantastisch, zo'n beleid. Maar goed, linkse gemeenteraad, dus die rottige geldwillenverdienende winkeliers moeten én zullen ze de nek omdraaien.

Als ik een printer of een broodbakmachine wil kopen, dan ga ik niet moeizaam parkeren in de krappe parkeergarages (er zijn amper plekken) of me lam sjouwen naar de ruimere parkeergarages buiten het winkelgebied, maar komt het ronde blauwe mannetje binnen 24 uur langs.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Snoesje666 schreef:
17-02-2019 10:39
Groningen wil na het verbieden van auto's en het niet meer door de binnenstad laten rijden van bussen (u kunt gezellig uitstappen op het Zuiderdiep) nu de overlast van geparkeerde fietsen aanpakken.

Fantastisch, zo'n beleid. Maar goed, linkse gemeenteraad, dus die rottige geld-willen-verdienende winkeliers moeten én zullen ze de nek omdraaien.

Als ik een printer of een broodbakmachine wil kopen, dan ga ik niet moeizaam parkeren in de krappe parkeergarages (er zijn amper plekken) of me lam sjouwen naar de ruimere parkeergarages buiten het winkelgebied, maar komt het ronde blauwe mannetje binnen 24 uur langs.
Dit.
Geen wonder dat online shoppen aantrekkelijker is.
Ik zag laatst een PostNL bus rijden, energieneutraal. Dat stond er op het busje. Zie je veel meer op de weg.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
ManOpHetPrikbord schreef:
17-02-2019 10:08
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... bde3605bd/

Samenvatting:

- Winkeliers worden ‘misbruikt’ door mensen die tijd en aandacht vragen en vervolgens het product goedkoop op internet bestellen.

- De winkelleegstand daalt licht. Maar dat komt omdat steeds meer winkelpanden een woonbestemming krijgen en doordat er veel horeca-achtige zaken terugkomen.
Ik ga nooit in een winkel advies vragen en daarna ergens bestellen
-Darkside- schreef:
17-02-2019 12:19
Ik ga nooit in een winkel advies vragen en daarna ergens bestellen
Ik ook niet. En ik sponsor graag MBK-ers. Dan wil ik zelfs wachten op een bestelling die zij moeten doen als ze het niet op voorraad hebben.

Grote ketens die nooit hebben wat ik moet hebben dus niet meer. Dan regel ik het zelf wel online. Maar ik ga nooit kijken en advies vragen en dan online bestellen.
ManOpHetPrikbord schreef:
17-02-2019 10:12
Haha, een stofzuiger kado geven aan je dochter. Serieus?

Heeheehee, ik had vroeger ook mijn eigen kleine strijkplank! Met strijkijzertje! Gezellig samen strijken met mijn mams.

Nu haat ik strijken en doe ik het nooit. Heb niet eens een strijkijzer of -plank in huis.
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn lokale bouwmarkt gekeken voor een nieuwe WC bril, oude was gebroken. Ja dan moet je zus en zo hebben want je hebt een speciale WC, hoppa 200 euro, moest besteld worden. Later zie ik dezelfde bril online voor 105 euro. Dat soort verschillen vind ik niet grappig. Uiteindelijk is de winkel ons wat tegemoet gekomen.

Ik bestel meestal online en dan vaak ook nog uit Duitsland. Ik ga hier niet het dubbele betalen voor BRIO of Petit Bateau. Ik spek liever de bankrekening van mijn kinderen van het verschil.
Alle reacties Link kopieren
Huur van winkelpanden zijn niet goedkoop.
Hoge parkeerkosten.
Bereikbaarheid van het centrum.

Hem.AH gaan samenwerken. Food en non-food in 1 pand (ook Bol van Ahold).
Tel daar de samenwerking met Post.NL servicepunten bij Appie erbij op.

Consumenten veranderen. Handel/tijd/techniek = veranderd.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Alle reacties Link kopieren
Sara9876 schreef:
17-02-2019 09:57
Maar als je gaat rekenen is 20 euro nog steeds veel te goedkoop voor als het echt kwaliteit moet zijn. De productiekosten mogen niet meer dan 1 of 2 euro zijn als je het (winstgevend) voor 20 euro in de winkel wilt kunnen leggen. En dan is het al heel krap. Als je dan niet alles verkoopt ga je de rode cijfers in.

Tja, voor een effen, niet bijzonder shirt of top vind ik 20 euro wel voldoende. Juist omdat de kwaliteit vaak tegenvalt.
Als ik kijk, ik heb shirts (effen met v-hals) van de WE van 15 jaar geleden en die worden veel gedragen en gewassen en ja, die worden nu ondertussen lelijk. Ik verwacht niet dat de shirts die er nu liggen net zo duur zijn, maar ze zijn én een heel stuk duurder, maar ze zijn ook een stuk dunner en kwalitatief slechter.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Een hypermarkt in grotere gemeentes zou ik ook een uitkomst vinden, een beetje zoals wat AH van plan is. Kun je 's avonds nog even een fatsoenlijk cadeautje kopen voor een verjaardag waar je eigenlijk niet heen zou gaan. Of een schoon rompertje voor je logeerkind. Lijkt me heel handig.
Alle reacties Link kopieren
Jaja007 schreef:
17-02-2019 14:15
Huur van winkelpanden zijn niet goedkoop.
Hoge parkeerkosten.
Bereikbaarheid van het centrum.
Ik geloof niet dat die laatste 2 punten echt van belang zijn. Zelfs in het provinciestadje waar ik woon zijn de parkeergarages in het weekend gewoon bijna vol (ondanks geklaag over de hoge tarieven en het feit dat het hier zo klein is dat iedereen die niet ziek is het allemaal aan kan fietsen). De belangrijke winkelstraten zijn ook vol genoeg.

Het gaat fout omdat de marges in retail heel erg mager zijn, waardoor een paar procent minder klanten die voor het gemak online gaan bestellen al roet in het eten gaan gooien. Dat deel maakt het verschil tussen winst en verlies. Door bijvoorbeeld parkeren goedkoper te maken haal je die mensen echt niet over de streep om weer in een stenen winkel te gaan kopen.

Wat je wel zou kunnen doen is de huurprijzen afhankelijk maken van de omzet. Maar dan kan de waarde van het OG dalen en daar hebben ook onze pensioenfondsen en andere beleggingen die we doen last van...
Alle reacties Link kopieren
Kind heeft centjes voor zijn verjaardag gehad.
Hij was ook heel duidelijke wat hij ervoor wou kopen.
We hebben op internet gekeken wat het moest kosten
Vandaag naar de intertoys geweest om te kijken of ze de bewuste lego doos daar hadden en wat het moest kosten
Scheelde maar 5 cent met wat we op internet zagen dus mannetje daar blij de deur uit gelopen met de doos onder zijn arm.

Was het duurder geweest dan was ik zo weer naar buiten gelopen en had het op i internet besteld
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk
Alle reacties Link kopieren
Ze hebben ineens ook minder in de online shop staan.
Van de week gekeken voor kind omdat hij een technisch lego set wou hebben, toen stonden er nog meerdere pagina's met sets.
Nu waren er in de online shop nog maar 6 sets te krijgen.
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk
Alle reacties Link kopieren
V&D verkocht de laatste jaren geen Casio schoolrekenmachines meer, Casio weigerde te leveren.

Misschien is dat ook het geval met Lego?
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Het zullen wel allerlei redenen bij elkaar zijn waarom winkels verdwijnen. Misschien waren er in het verleden eigenlijk ook gewoon teveel. Bijvoorbeeld boekwinkels waren in het verleden meer per hoofd van de bevolking dan in de ons omringende landen. En als er dan ook nog minder gelezen wordt dan vroeger, is het voor veel filialen snel bekeken. En die franchise-ketens hebben sowieso een ondoorgrondelijke manier van werken en ze zijn er geloof ik ook niet altijd puur voor het belang van de franchisenemers. Bij Gall&Gall valt me op dat er de laatste tijd vaker gratis bezorging is, tja sneu voor de plaatselijk Gall&Gall winkelier in de buurt, maar ik kies dan toch voor het gemak van een doos online bestellen.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Alle reacties Link kopieren
Sara9876 schreef:
18-02-2019 10:33
Ik geloof niet dat die laatste 2 punten echt van belang zijn. Zelfs in het provinciestadje waar ik woon zijn de parkeergarages in het weekend gewoon bijna vol (ondanks geklaag over de hoge tarieven en het feit dat het hier zo klein is dat iedereen die niet ziek is het allemaal aan kan fietsen). De belangrijke winkelstraten zijn ook vol genoeg.

Het gaat fout omdat de marges in retail heel erg mager zijn, waardoor een paar procent minder klanten die voor het gemak online gaan bestellen al roet in het eten gaan gooien. Dat deel maakt het verschil tussen winst en verlies. Door bijvoorbeeld parkeren goedkoper te maken haal je die mensen echt niet over de streep om weer in een stenen winkel te gaan kopen.

Wat je wel zou kunnen doen is de huurprijzen afhankelijk maken van de omzet. Maar dan kan de waarde van het OG dalen en daar hebben ook onze pensioenfondsen en andere beleggingen die we doen last van...
Dat klopt hoor. De marges zijn heel klein. En als je franchisenemer bent, soms nog kleiner. Maar een reden voor de dalende marges is dat de prijzen dalen mede door verkoop via internet en andere winkels dat de traditionele speelgoedwinkels. Vroeger kon het best zijn dat in een dorp verderop de prijzen lager waren of dat er een actie was, maar dat wist je niet, dus je kocht die doos lego gewoon bij de winkel in het dorp. Tegen de volle prijs. Nu weet je het wel en winkeliers begrijpen dat een verkoop met een kleine marge beter is dan geen verkoop, dus ze gaan mee in de lagere prijzen. Het is gewoon een race-to-the-bottom.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Snoesje666 schreef:
19-02-2019 21:02
V&D verkocht de laatste jaren geen Casio schoolrekenmachines meer, Casio weigerde te leveren.

Misschien is dat ook het geval met Lego?
Nee hoor.
Alle reacties Link kopieren
nessemeisje schreef:
13-02-2019 17:07
Hij zal vast wel eens open geweest zijn, maar op willekeurige tijden was ie dicht.
zo'n winkeltje hadden wij ook. na een aantal keer maar eens gestopt en op het bordje gekeken:

dinsdag, donderdag en vrijdag open van 11:30 tot 14:30...

ja, dan snap ik het wel...
En doooooor!
Alle reacties Link kopieren
broadway schreef:
21-02-2019 12:46
zo'n winkeltje hadden wij ook. na een aantal keer maar eens gestopt en op het bordje gekeken:

dinsdag, donderdag en vrijdag open van 11:30 tot 14:30...

ja, dan snap ik het wel...
Bij ons in het dorp ook zo'n winkel in lego en allerhande technisch speelgoed. Alleen op woensdagmiddag en zaterdag open.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Het zat er natuurlijk al aan te komen, maar nu is het echt over.
Speelgoedketen Intertoys failliet, winkels blijven voorlopig open
We used to be friends...
Alle reacties Link kopieren
Ik was gisteren bij de plaatselijke vestiging en eerlijk gezegd had ik het er nog nooit zo leeg gezien. Er leek minder speelgoed te zijn (wordt er niet meer geleverd), het was keurig opgeruimd en er waren nauwelijks klanten.
Ontzettend jammer
Ik heb kinderen en kocht alleen nog bij een speelgoedwinkel als ik echt lastminute nog iets nodig had. Voor de rest altijd online en laat het ingepakt en al bezorgen. Niet leuk dat deze winkels verdwijnen maar het is wel logisch.

Als ik kijk naar wat wij nog wél in winkels kopen vrees ik het ergste voor de winkelstraten en -centra. Alleen nog boodschappen eigenlijk en kleren en dat ook nog maar voor de helft of zo.
Alle reacties Link kopieren
CourtneyTT schreef:
21-02-2019 14:25
Het zat er natuurlijk al aan te komen, maar nu is het echt over.
Speelgoedketen Intertoys failliet, winkels blijven voorlopig open

Wat een stom stukje in dit artikel. Ik wist niet dat de Intertoys een koffiehoek heeft/had?

Volgens Armbruster is er ook nog steeds behoefte aan een gevulde winkelstraat. "Waar gaan die mensen op een zaterdagochtend anders naartoe? Niet iedereen zit voor de computer om online te bestellen. Mensen komen voor de belevenis, voor de ontmoeting en om een kopje koffie te drinken. Dat is wat je in de vrije tijd doet. Dat zal in de toekomst ook zo zijn."



Op het overdekte winkelcentrum Paddepoel in Groningen struikel je over de hangbejaarden, die alle bankjes de hele dag gezellig bezet houden. Spenderen doen ze niet en een terrasje pakken ook niet.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Zaterdagochtend heeft dit mens het druk met taxichauffeur spelen vanwege zoons clubjes en tussendoor snel door de Lidl rennen.

Ik ga echt nooit op zaterdag "de stad in". Heel veel mensen met kinderen in de speelgoedleeftijd niet, vermoed ik.

Als die Intertoys baas dat denkt, dan zie je direct waar het dus mis ging.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven