Steeds meer waarschuwingen wereldoorlog

15-02-2024 08:01 26 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
De afgelopen maanden komen er vanuit meerdere militaire hoeken steeds vaker waarschuwingen omtrent een conflict waarbij de NAVO betrokken zal raken(expansie Rusland naar Baltische staten). Ook Noord-Korea/Zuid-Korea en China/Taiwan zijn het afgelopen jaar meermalen genoemd. We reppen over overlevingspakketten(heb zelf ook eea in huis, vooral door de drift van mijn hoogbejaarde moeder:-)) maar zijn de kernwapenangst van de eerste maand Oekraine lijkt het alweer voorbij. Ik vraag me af: is het sentiment kweken van hogerhand, is het feitelijke voorkennis, zien wij het grote geheel niet doordat we zo gewend zijn aan ons moderne leven van havermelk en reisjes naar Bali(niet per se mijn leven maar gechargeerd). Het lijkt me echt een surrealistische situatie, maar tegelijkertijd:oorlogen zijn van alle tijden. En de wereld heeft in mijn bestaan nog niet zoveel crisissen tegelijk gehad. Zelfs mijn net puber af zoon maakt zich zorgen. Hoe denken jullie hier inmiddels over?
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier is al een topic over.
Ik maak me niet zoveel zorgen om een echte wereldoorlog. Dat wil niemand. Niet opnieuw. Een oorlog waarin we tanks door de straten zien rijden zie ik niet zo snel gebeuren.
Cyberdreiging maak ik me dan weer wel zorgen om.
Power is always dangerous. It attracts the worst and corrupts the best.
Laat je toch niet gek maken. Die militaire oorlogshitsers willen maar een ding: meer geld voor defensie en ze pakken het momentum. Meer niet. Ik vind het een belachelijk doorzichtig reclame praatje. Haal je schouders op en ga lekker leven. :)
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb niet de indruk dat het iets toevoegt als ik me daar druk over ga maken.
Alle reacties Link kopieren Quote
La_Galette schreef:
15-02-2024 08:58
Ik heb niet de indruk dat het iets toevoegt als ik me daar druk over ga maken.
Dit is ook wat ik denk. Ik acht de kans op dit moment nog niet heel groot en ik hoop dat dat zo blijft. Maar dan nog, je doet er niks aan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja, en da’s precies wat ik bedoel. Wij willen dat niet, niemand wil en kan zich nog voorstellen dat fysieke legers tegenover elkaar komen te staan, maar tegelijkertijd wordt hier dus wel letterlijk voor gewaarschuwd door experts uit allerlei hoeken. Daar zit voor mij de kwestie. En inderdaad, cyberdreiging vind ik sowieso niet ondenkbaar: ‘Supermarkten kampen massaal met storing’, ik zie de aanvankelijk luchtige kop al voor me als alle bank- en pintransacties door een attack dagenlang down gaan, of ziekenhuizen, energiecentrales of waterschappen digitaal worden aangevallen. Mijn gedachte is dus eigenlijk: is het geopolitieke stemmingmakerij of is het echt niet ondenkbaar?
La_Galette schreef:
15-02-2024 08:58
Ik heb niet de indruk dat het iets toevoegt als ik me daar druk over ga maken.
Dit.

Ben je bang ervoor TO? Beïnvloedt het jouw stemming?
Alle reacties Link kopieren Quote
La_Galette schreef:
15-02-2024 08:58
Ik heb niet de indruk dat het iets toevoegt als ik me daar druk over ga maken.
Ja ook dit dus. Wat voegt het toe aan je leven om daar steeds aan te denken en over in paniek te raken?
Wat komen moet komt toch, ik maak me er wel druk om als het zover is ( om maar even Hagrid te quoten uit Harry Potter ).
Power is always dangerous. It attracts the worst and corrupts the best.
Alle reacties Link kopieren Quote
Emmetje schreef:
15-02-2024 09:17
Ja, en da’s precies wat ik bedoel. Wij willen dat niet, niemand wil en kan zich nog voorstellen dat fysieke legers tegenover elkaar komen te staan, maar tegelijkertijd wordt hier dus wel letterlijk voor gewaarschuwd door experts uit allerlei hoeken. Daar zit voor mij de kwestie. En inderdaad, cyberdreiging vind ik sowieso niet ondenkbaar: ‘Supermarkten kampen massaal met storing’, ik zie de aanvankelijk luchtige kop al voor me als alle bank- en pintransacties door een attack dagenlang down gaan, of ziekenhuizen, energiecentrales of waterschappen digitaal worden aangevallen. Mijn gedachte is dus eigenlijk: is het geopolitieke stemmingmakerij of is het echt niet ondenkbaar?
Ongetwijfeld een combinatie van beide. Wereldmachten brengen nieuws de wereld in om spierballen te laten zien, en een oorlog is nooit ondenkbaar.

Maar ik ben daar dus niet zo mee bezig, zonde van mijn tijd die ik veel leuker kan besteden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Volgens mij gaat het om een opschaling van onwaarschijnlijk naar niet meer onwaarschijnlijk. Ik snap dat in militair opzicht dan veranderingen plaatsvinden en ook dat die veranderingen aangekondigd worden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik maak mij meer zorgen over mijn rimpels en kalkoennek. Ook zinloos helaas.
Alle reacties Link kopieren Quote
Jollaheu schreef:
15-02-2024 09:42
Ik maak mij meer zorgen over mijn rimpels en kalkoennek. Ook zinloos helaas.
😅
Alle reacties Link kopieren Quote
Tsja..we kunnen ons overal druk over gaan maken, uiteindelijk hebben we alleen onszelf ermee...
Wel denk ik dat het goed is om wat meer in het nu te leven. Of het nu een wereldoorlog, klimaatramp of enge ziekte/virus is, in je leven vinden altijd wel ergens bedreigingen plaats en dat zal ook nooit veranderen.
Dus: geniet en pluk de dag waar mogelijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het schiet niet op als ik mij zelf hier bang ga zitten maken .
Ik luister en kijk het nieuws . Vind het n drama voor die landen .maar het helpt niet als ik in n hoekje ga zitten janken kan er niks tegen beginnen .
Am ende wird alles gut.und wen es nicht gut ist .ist es nicht das ende .
Emmetje schreef:
15-02-2024 09:17
Ja, en da’s precies wat ik bedoel. Wij willen dat niet, niemand wil en kan zich nog voorstellen dat fysieke legers tegenover elkaar komen te staan, maar tegelijkertijd wordt hier dus wel letterlijk voor gewaarschuwd door experts uit allerlei hoeken. Daar zit voor mij de kwestie. En inderdaad, cyberdreiging vind ik sowieso niet ondenkbaar: ‘Supermarkten kampen massaal met storing’, ik zie de aanvankelijk luchtige kop al voor me als alle bank- en pintransacties door een attack dagenlang down gaan, of ziekenhuizen, energiecentrales of waterschappen digitaal worden aangevallen. Mijn gedachte is dus eigenlijk: is het geopolitieke stemmingmakerij of is het echt niet ondenkbaar?
Het is nooit ondenkbaar geweest. Er is altijd een kans geweest dat er een oorlog zal uitbreken. Nu weet je het eerder dan "vroeger"toen er geen internet en sociale media was. De Cubacrisis is bijvoorbeeld heel bedreigend gewest. Enkel was dat minder indringend dan nu, omdat iedere scheet die ergens wordt gelaten binnen 10 minuten al in je woonkamer is. Toen de aanval op de twin towers was, is men ook bevreesd geweest voor zware aanvallen en toen ten tijde van is, kwam er niets anders op het nieuws en op internet. We werden met de corona pandemie door media die over niets anders berichtte ook bang(er) gemaakt dan naar mijn mening nodig was geweest.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik maak me niet zo'n zorgen over een nieuwe wereldoorlog. Ja het kan natuurlijk wel altijd gebeuren maar ik denk niet dat Nederland dusdanige vijanden heeft die echt oorlog zouden overwegen.

Wat dat betreft maak ik me meer zorgen over cyber aanvallen die wel steeds meer impact lijken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hadalabo schreef:
15-02-2024 12:42
Ik maak me niet zo'n zorgen over een nieuwe wereldoorlog. Ja het kan natuurlijk wel altijd gebeuren maar ik denk niet dat Nederland dusdanige vijanden heeft die echt oorlog zouden overwegen.

Wat dat betreft maak ik me meer zorgen over cyber aanvallen die wel steeds meer impact lijken.
Nederland is lid van de NAVO en dat houdt in dat als een van de andere leden in oorlog komt, Nederland daar in meegaat.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren Quote
Emmetje schreef:
15-02-2024 09:17
Ja, en da’s precies wat ik bedoel. Wij willen dat niet, niemand wil en kan zich nog voorstellen dat fysieke legers tegenover elkaar komen te staan, maar tegelijkertijd wordt hier dus wel letterlijk voor gewaarschuwd door experts uit allerlei hoeken. Daar zit voor mij de kwestie. En inderdaad, cyberdreiging vind ik sowieso niet ondenkbaar: ‘Supermarkten kampen massaal met storing’, ik zie de aanvankelijk luchtige kop al voor me als alle bank- en pintransacties door een attack dagenlang down gaan, of ziekenhuizen, energiecentrales of waterschappen digitaal worden aangevallen. Mijn gedachte is dus eigenlijk: is het geopolitieke stemmingmakerij of is het echt niet ondenkbaar?
Ik denk dat een wereldoorlog, waar ook de NAVO en dus Nederland bij betrokken zal raken, niet zo dichtbij is geweest sinds WO2. En ook ik vind de nieuwsberichten en waarschuwingen lastig te interpreteren. Wij zijn, als gezin, wel verder in gedachten en handelingen. We hebben inmiddels een optie op klein 2e huisje op een plek waar de kans op oorlog erg klein is en waar het fijn toeven is mocht de oorlog niet uitbreken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Waterflesje schreef:
15-02-2024 14:15
Ik denk dat een wereldoorlog, waar ook de NAVO en dus Nederland bij betrokken zal raken, niet zo dichtbij is geweest sinds WO2. En ook ik vind de nieuwsberichten en waarschuwingen lastig te interpreteren. Wij zijn, als gezin, wel verder in gedachten en handelingen. We hebben inmiddels een optie op klein 2e huisje op een plek waar de kans op oorlog erg klein is en waar het fijn toeven is mocht de oorlog niet uitbreken.
Zuid Hoorn?
Get on, boogie, turnin' me on
(Shine up, shine up) - Doris D And the Pins
Alle reacties Link kopieren Quote
Droogtrommel schreef:
15-02-2024 10:49
Het is nooit ondenkbaar geweest. Er is altijd een kans geweest dat er een oorlog zal uitbreken. Nu weet je het eerder dan "vroeger"toen er geen internet en sociale media was. De Cubacrisis is bijvoorbeeld heel bedreigend gewest. Enkel was dat minder indringend dan nu, omdat iedere scheet die ergens wordt gelaten binnen 10 minuten al in je woonkamer is. Toen de aanval op de twin towers was, is men ook bevreesd geweest voor zware aanvallen en toen ten tijde van is, kwam er niets anders op het nieuws en op internet. We werden met de corona pandemie door media die over niets anders berichtte ook bang(er) gemaakt dan naar mijn mening nodig was geweest.
Qua kansen vind ik toch wel een essentieel verschil zitten in de periodes die je hier noemt. Het Westers liberalisme was toen de norm. Dat is het inmiddels niet meer, ook niet in Europese landen als Italië en Frankrijk, die zijn een conservatievere weg ingeslagen.

De behoefte om het vrije Westen te verdedigen is daarmee afgenomen en het risico op oorlog toegenomen.

Verder wel eens dat elke poepscheet gelijj gemeld kan worden, dat werkt een hoop problemen in de hand die voorkomen kunnen worden.
I bet we could go explore the galaxy if we could stop being dicks for like five minutes
Alle reacties Link kopieren Quote
In de jaren 80 waren er demonstraties tegen kernwapens. Doe maar zong er over.

Her leek een reële mogelijkheid dat die binnenafzienbare tijd ingezet zouden worden.

We zijn meer da n 30 jaar verder en ze zijn niet gebruikt.

Ik denk dat het niet zo'n vaart zL lopen. En mocht er toch oorlog komen dan houd je dat toch niet tegen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik snap best dat je je zorgen maakt want de spanningen nemen weer toe over de hele wereld. We zijn lid van de NATO, dat betekent dat als een land ons aanvalt, 30 andere landen ons te hulp schieten. Een NATO land wordt niet snel aangevallen omdat het met name uit westerse landen bestaat die in technologisch en economisch opzicht erg belangrijk zijn voor de rest van de wereld. Dat laatste is al een reden dat een oorlog al bijna uitgesloten kan worden omdat een economische boycot al een land onderuit kan halen.

Sommige mensen hebben het over moslim landen maar die zijn onderling zo verdeeld, dat ze gewoon niet de macht hebben om het te kunnen doen.

Gewoon lekker slapen, ons bestaan wordt vooral bedreigd door milieuproblematiek.
Alle reacties Link kopieren Quote
Henk-und-Roelie schreef:
15-02-2024 14:52
Zuid Hoorn?
Gelukkig is de wereld groter dan Nederland.
Alle reacties Link kopieren Quote
Goudglitter schreef:
15-02-2024 18:18
In de jaren 80 waren er demonstraties tegen kernwapens. Doe maar zong er over.

Her leek een reële mogelijkheid dat die binnenafzienbare tijd ingezet zouden worden.

We zijn meer da n 30 jaar verder en ze zijn niet gebruikt.

Ik denk dat het niet zo'n vaart zL lopen. En mocht er toch oorlog komen dan houd je dat toch niet tegen.
In de jaren ‘80 werden het Witte Huis en het Kremlin nog bemand door redelijk intelligente en rationele mensen. Nu zit er in het Kremlin een oorlogsmaniak en is de kans groot dat er over een jaar een narcistische randdebiel in het Witte Huis zit.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren Quote
oudebaas schreef:
15-02-2024 23:25
In de jaren ‘80 werden het Witte Huis en het Kremlin nog bemand door redelijk intelligente en rationele mensen. Nu zit er in het Kremlin een oorlogsmaniak en is de kans groot dat er over een jaar een narcistische randdebiel in het Witte Huis zit.
Ik ben het met je eens maar wat erg fijn is dat een president niet zomaar in zijn eentje op DE knop kan drukken, daar zijn altijd meerdere mensen bij betrokken die allemaal een gezin hebben. Zelfs een totale gek als Trump zal tegen gehouden worden door generaals en andere betrokkenen.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven