Stelling: te dik zijn is iemands eigen schuld

04-07-2018 09:04 4374 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanochtend stond een artikel in de telegraaf dat Nederlanders steeds dikker worden.
Meer dan de helft van de 20 plussers kampt inmiddels met matige tot extreem overgewicht.

Daaronder stond de stelling zoals in de topic opener beschreven is.

Te dik zijn is iemands eigen schuld.

Hoe denken jullie daarover? Waar denken jullie waar het probleem ligt?

To trapt af: zelf ben ik zon 5 kilo te zwaar en vind het lastig om deze eraf te krijgen. Ik begin vaak heel enthousiast met minder snoepen en meer bewegen maar al snel laat ik de teugels weer vieren. Blijkbaar wil ik het toch niet graag genoeg.

Ik was van het weekend in een dierentuin en schrok wel van het aantal dikke mensen om mij heen.

Ik geloof zeker dat er een groep is waarbij het niet iemand zijn eigen schuld is dat er overgewicht is maar ik denk dat deze groep wel relatief klein is.

Daarnaast geloof ik wel dat ieder pondje door het mondje gaat. Het is geen hogere wiskunde dat als je meer energie inneemt dan verbruikt je aankomt. Is het dan mensen hun eigen schuld? Misschien in zekere zin wel maar je kiest natuurlijk niet voor het dik zijn. Je kunt moeilijk stoppen met eten enkel andere keuzes maken en dat maakt het allemaal zo moeilijk. We moeten continu weerstand bieden tegen verleidingen en overal is volop eten.

Ik heb altijd respect voor mensen die goed die balans kunnen vinden en de juiste keuzes maken in hun eetpatroon want je voelt je uiteindelijk wel beter en bent gezonder.
Alle reacties Link kopieren
Vlinder1963 schreef:
19-07-2018 17:18
Omdat jij niet kan geloven dat het echt zo kan zijn?, probeer het eens uit om kha te eten zonder pakjes en zakjes en je zult verbaasd zijn aan het einde van de dag.

Been there, done that, hielp geen flikker. En nu?
oh en 3maanden lang, voordat ik weer toegeworpen krijg, dat je het wel láng vol moet houden.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Dreamer schreef:
19-07-2018 18:20
Zo dan. Muntje heeft al gezegd dat ze met een gehandicapt kind zit, dat veel energie kost. Lekker om zo'n sneer te geven.
En ik eet dus ook gezond, verse groentes en kruiden, geen pakje of zakje, maar zit er halverwege de dag al doorheen.
Daar kan ik echt ontzettend boos om worden. 'Je moet maar gezond en vers eten, dan had je zulke problemen niet'. Echt, een rode waas voor mijn ogen.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Dreamer schreef:
19-07-2018 18:24
Been there, done that, hielp geen flikker. En nu?
oh en 3maanden lang, voordat ik weer toegeworpen krijg, dat je het wel láng vol moet houden.
Je wil je brood en andere meelproducten niet drastisch verminderen, heb je vaker gezegd. Je hebt het alleen over toegevoegde suiker.
.
Dreamer schreef:
19-07-2018 18:24
Been there, done that, hielp geen flikker. En nu?
oh en 3maanden lang, voordat ik weer toegeworpen krijg, dat je het wel láng vol moet houden.
Krijg je vast toegeworpen dat het er minstens 6 hadden moeten zijn.
Alle reacties Link kopieren
JustcallmeTuT schreef:
19-07-2018 17:40
Wat een gehakketak. Jammer.
Het wordt tijd dat het wat minder warm wordt.

NEE
;-)
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Dreamer schreef:
19-07-2018 18:29
NEE
;-)
Nou, voor de natuur dan. Een paar nachten regen. :proud:
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
zoutopmijnhuid schreef:
19-07-2018 17:42
Daarom moet je dat systeem niet vernaggelen met verkeerde voeding, ( waar is een lampjessmiley als je hem nodig hebt?)
: lightbulb : zonder spaties is :lightbulb:
Niet zo moeilijk hoor ;-)
Later is nu
:flag:

Ik zit nu aan de tomatensap met ijs door Impala, ik eet straks vis dankzij YouWish en vannacht eet ik een gekookt eitje dankzij Muntje.

Kunnen we weer terug naar een leuk en leerzaam topic? :cry:
tyche schreef:
19-07-2018 17:03
Door de discussie over apsartaam en andere e-nummers en 'vers versus pakjes' moest ik hieraan denken:

Afbeelding

Gemaakt door James Kennedy in zijn strijd tegen 'chemiefobie' (in de VS is een redelijk vocale groep erg anti-gmo's (genetisch-gemodificeerde gewassen)).
Ja heel leuk, alleen had ik niks gezegd over e- nummers :)

Wat een discussie zeg :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Edit:, laat dat lampje ook maar. Topic is al genoeg vervuild.
impala wijzigde dit bericht op 19-07-2018 18:37
83.44% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
19-07-2018 18:25
Daar kan ik echt ontzettend boos om worden. 'Je moet maar gezond en vers eten, dan had je zulke problemen niet'. Echt, een rode waas voor mijn ogen.

Ja!
En ander geloof je er niet genoeg in, ofzo. (secret)

Helaas is het leven en je gezondheid niet maakbaar. Werkte het maar zo, dan hield ik een strak dieet aan.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
19-07-2018 18:26
Je wil je brood en andere meelproducten niet drastisch verminderen, heb je vaker gezegd. Je hebt het alleen over toegevoegde suiker.

Ik heb vanwege andere klachten een dieet gevolgd.
Wat ik zeg: hielp niets. Geen gluten, geen lactose en heel veel andere dingen niet. Alles vers, geen pakje of zakje. Hoop uitgezoek en ik viel ook nog eens niet af. Stom gedoe.
Later is nu
doornroosje9 schreef:
19-07-2018 18:25
Daar kan ik echt ontzettend boos om worden. 'Je moet maar gezond en vers eten, dan had je zulke problemen niet'. Echt, een rode waas voor mijn ogen.


Jij bent het wonder dat de tekst van een ander uit de context haalt, zo te zien!

Verder: Alsof wij geen problemen hebben. Dat is alles wat ik te zeggen heb over je rode waas ( maak je niet dik) pun intended))
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
19-07-2018 18:33
:proud: niet dus.
:idee: die heet nu idee.

Er is ook nog een tijdje een :lightbulb: geweest. (nu nog steeds zie ik)

Hee net schreef je nog lampje, dat heb je snel aangepast... Die werkt dus niet. Toch moeilijker dan je dacht.
Ja, stom, is veranderd.

Maar je hebt dus : idee : en die gebruikte jij :idee:
En : lightbulb : die eerst lampje heette..
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
iris1969 schreef:
19-07-2018 18:32
:flag:

Ik zit nu aan de tomatensap met ijs door Impala, ik eet straks vis dankzij YouWish en vannacht eet ik een gekookt eitje dankzij Muntje.

Kunnen we weer terug naar een leuk en leerzaam topic? :cry:
Klinkt goed! Maar je eet dus wel vis en ei en ook kaas neem ik aan? Dat scheelt al een stuk.

Gister was ik aan de vis. Een haring, een lekkerbek én een blikje tonijn. Hmm dat was weer wat overdreven misschien.
Ik heb nog wel een tip: als je van lekkerbekjes houdt, vraag dan of de visboer een dik! stuk kabeljauw wil afsnijden en frituren. Dan heb je meer vis. Gewone lekkerbekjes zijn vaak zo dun, dan eet je vooral beslag.
impala wijzigde dit bericht op 19-07-2018 18:43
30.99% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren
zoutopmijnhuid schreef:
19-07-2018 18:37
Jij bent het wonder dat de tekst van een ander uit de context haalt, zo te zien!

Verder: Alsof wij geen problemen hebben. Dat is alles wat ik te zeggen heb over je rode waas ( maak je niet dik) pun intended))
Ondergrens gezond gewicht hier hoor. En wie is 'wij' precies?
Life is short. Eat dessert first.
iris1969 schreef:
19-07-2018 18:32
:flag:

Ik zit nu aan de tomatensap met ijs door Impala, ik eet straks vis dankzij YouWish en vannacht eet ik een gekookt eitje dankzij Muntje.

Kunnen we weer terug naar een leuk en leerzaam topic? :cry:

Heerlijk :heart:
Tomatensap drink ik ook veel, en ook kokoswater. Zeer hydraterend dus fijn met deze warmte :)

Eet smakelijk vast! Mijn visje zit er al in.
Wanneer je een rode waas van woede voor je ogen krijgt van een topic op Viva is het misschien tijd om je computer uit te zetten... het is maar internet hoor...jeez
Alle reacties Link kopieren
Dreamer schreef:
19-07-2018 18:36
Ik heb vanwege andere klachten een dieet gevolgd.
Wat ik zeg: hielp niets. Geen gluten, geen lactose en heel veel andere dingen niet. Alles vers, geen pakje of zakje. Hoop uitgezoek en ik viel ook nog eens niet af. Stom gedoe.
Ik had het niet over gluten en lactose.
.
Alle reacties Link kopieren
Dreamer schreef:
19-07-2018 18:35
Ja!
En ander geloof je er niet genoeg in, ofzo. (secret)

Helaas is het leven en je gezondheid niet maakbaar. Werkte het maar zo, dan hield ik een strak dieet aan.
1000x eens! Maar dan niet voor mezelf maar voor mn lieve man.
Alle reacties Link kopieren
tyche schreef:
19-07-2018 18:13
Ik hoor dit zo vaak, en ben het gaan opzoeken.

Het voedingscentrum wordt 100% gesubsidieerd door de overheid.
Ze baseren zich op wetenschappelijk onderzoek waar consensus over bestaat (dus niet op 1 onderzoek, maar meerdere; waarover verschillende experts op dat gebied het eens zijn).
Aangezien voedingswetenschap een onderzoeksgebied is waarin veel nog in onderzoek is, en waarin er nog steeds nieuwe producten en technologieën bijkomen, betekent dat dat hun kennis steeds opnieuw moet worden aangescherpt. En dus verandert er soms een advies, of blijkt iets schadelijker dan vroeger gedacht. Dat is inherent aan wetenschap, geen teken van onbetrouwbaarheid of afhankelijkheid van de industrie.

Dus ik ben wel benieuwd waarom het Voedingscentrum (en de Gezondheidsraad) volgens jou niet betrouwbaar zijn. En wat dan het alternatief is; wie zijn er wel aantoonbaar opgeleid, ervaren en onafhankelijk genoeg om advies van aan te nemen?
Dit is al zó lang bekend.

Soms hoor ik dat het voedingscentrum achterloopt, maar dat komt nou juist doordat ze iets pas melden als er gedegen wetenschappelijk bewijs voor is.
Als zij bijv ooit melden dat koolhydraten ongezonder zijn dan we dachten zullen veel mensen zeggen: zie je wel, dat wist ik al jaren.
Maar pas als het voedingscentrum het meldt kun je er vanuitgaan dat er consensus over is.

Tot die tijd zijn al dat soort uitspraken gewoon onwetenschappelijk geneuzel.

En als het voedingscentrum op een dag constateert dat koolhydraten echt echt echt waar niet de boosdoener zijn zullen de mensen die dat nu niet geloven het dan nog steeds niet geloven en weer aankomen met dat fabeltje dat het voedingscentrum niet onafhankelijk is.

Daarom zijn dit soort discussies zo oeverloos.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
YouWish schreef:
19-07-2018 18:45
Wanneer je een rode waas van woede voor je ogen krijgt van een topic op Viva is het misschien tijd om je computer uit te zetten... het is maar internet hoor...jeez
Jammer genoeg zitten er echte mensen achter die computers en telefoons. Die echt zo denken. Niet alleen op Viva hoor. De maakbaarheid van het leven is groot, volgens velen.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
YouWish schreef:
19-07-2018 18:43
Heerlijk :heart:
Tomatensap drink ik ook veel, en ook kokoswater. Zeer hydraterend dus fijn met deze warmte :)

Eet smakelijk vast! Mijn visje zit er al in.
Jaah kokoswater! Ook een van mijn favos. Na het sporten bijvoorbeeld. Wel even kijken waar je het koopt. Soms is het heel duur en ergens anders juist weer niet. Bij mijn Plus hebben ze pakjes voor 80 ct ofzo.

Wb de vis: eet jij ook panga en tilapia? Ik heel soms diepvriespanga, in een viscurry bv, maar ik vertrouw het niet zo.
impala wijzigde dit bericht op 19-07-2018 18:49
12.09% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren
Dreamer schreef:
19-07-2018 18:24
Been there, done that, hielp geen flikker. En nu?
oh en 3maanden lang, voordat ik weer toegeworpen krijg, dat je het wel láng vol moet houden.
Jammer, het werkt pas na 3 maanden en een dag.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
impala schreef:
19-07-2018 18:38
Klinkt goed! Maar je eet dus wel vis en ei en ook kaas neem ik aan? Dat scheelt al een stuk.

Gister was ik aan de vis. Een haring, een lekkerbek én een blikje tonijn. Hmm dat was weer wat overdreven misschien.
Ik heb nog wel een tip: als je van lekkerbekjes houdt, vraag dan of de visboer een dik! stuk kabeljauw wil afsnijden en frituren. Dan heb je meer vis. Gewone lekkerbekjes zijn vaak zo dun, dan eet je vooral beslag.
Ja ik ben gelukkig geen vegan. Dat is me echt te lastig.

Ik kan geen lekkerbekje eten, want dat breekt me op, net als donuts en oliebollen.

En de tomatensap is :yum:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven