sylvana wil de betavakken zoals wiskunde dekoloniseren

20-09-2019 13:21 414 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb haar al vaker op briljante opmerkingen en ideeën kunnen betrappen. Dit idee valt wat mij betreft in hetzelfde mandje.

even kijken of ik een link kan plakken:
https://www.telegraaf.nl/video/11138924 ... oloniseren

Mijn vraag is eigenlijk: welk vak zou jij graag willen dekoloniseren en waarom?
grenada wijzigde dit bericht op 20-09-2019 14:25
13.94% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
20-09-2019 19:21
Standaardlesmateriaal. Gebruiken ze overal ter wereld. :proud:

Edit: Ik reageerde op een ander plaatje, wat je eerst had geplakt. En waar nota bene ook nog bij stond dat het bedoeld was om eens een heel andere kijk op de wereld te geven. ;-)
groenteboerin wijzigde dit bericht op 20-09-2019 19:27
40.22% gewijzigd
groenteboerin schreef:
20-09-2019 19:20
Zucht. Ja, omdat er ooit bedacht is dat het wel handig is om de noord- en zuidpool als boven- en onderkant van de kaart te nemen.

Maar een wereldkaart als deze bijvoorbeeld, is net zo goed een keuze en heb ik serieus nog nooit ergens als standaard lesmateriaal op een school waar ook ter wereld zien hangen.

Afbeelding

Maar natuurlijk vinden VF'ers dit een héél normale en herkenbare kaart die ze echt heus waar bijvoorbeeld in Azië overal gebruiken. :wtf:

Je kan zuchten, maar je had het zelf over kaarten die in schoolklassen worden gebruikt waarbij Europa in het midden staat. Dat klopt dus niet. Dat de kaarten überhaupt niet kloppen, is een andere discussie.
Alle reacties Link kopieren
nerdopviva schreef:
20-09-2019 19:25
Je kan zuchten, maar je had het zelf over kaarten die in schoolklassen worden gebruikt waarbij Europa in het midden staat. Dat klopt dus niet. Dat de kaarten überhaupt niet kloppen, is een andere discussie.
Kijk effe naar die Petersprojectie die op de vorige pagina is gepost. Die zou qua verhoudingen al een stuk realistischer zijn en daarbij staat Afrika nog een hele hoop meer in het midden.

Van links naar rechts gezien staat Europa wel degelijk erg in het midden op de gangbare kaarten. Maar al stond Europa ergens in een hoekje. Dan nog is het een feit dat de wereldkaart die gebruikt werd door de zogenaamde ontdekkingsreizigers en door de koloniale mogendheden zo'n beetje wereldwijd als standaard werd ingevoerd op hun schooltjes, ook nu nog wereldwijd de meest gebruikte kaart is.
groenteboerin schreef:
20-09-2019 19:32
Kijk effe naar die Petersprojectie die op de vorige pagina is gepost. Die zou qua verhoudingen al een stuk realistischer zijn en daarbij staat Afrika nog een hele hoop meer in het midden.

Van links naar rechts gezien staat Europa wel degelijk erg in het midden op de gangbare kaarten. Maar al stond Europa ergens in een hoekje. Dan nog is het een feit dat de wereldkaart die gebruikt werd door de zogenaamde ontdekkingsreizigers en door de koloniale mogendheden zo'n beetje wereldwijd als standaard werd ingevoerd op hun schooltjes, ook nu nog wereldwijd de meest gebruikte kaart is.
We hebben het over 100 jaar geleden dus. Oké.

Heeft dit alles nog iets met wiskunde te maken?
groenteboerin schreef:
20-09-2019 19:32
Kijk effe naar die Petersprojectie die op de vorige pagina is gepost. Die zou qua verhoudingen al een stuk realistischer zijn en daarbij staat Afrika nog een hele hoop meer in het midden.

Van links naar rechts gezien staat Europa wel degelijk erg in het midden op de gangbare kaarten. Maar al stond Europa ergens in een hoekje. Dan nog is het een feit dat de wereldkaart die gebruikt werd door de zogenaamde ontdekkingsreizigers en door de koloniale mogendheden zo'n beetje wereldwijd als standaard werd ingevoerd op hun schooltjes, ook nu nog wereldwijd de meest gebruikte kaart is.
Dan welk continent zou in het midden moeten staan?

Amerika? Dan moet je Eurazië door tweeën scheuren.

Azië? Die werkt, maar niet beter dan die we nu hebben.

Of je moet een heel andere projectie gebruiken maar kan je dat uberhaupt behalen met een vierkante kaart? Want zolang we vierkante kaarten gebruiken als standaard zul je, denk ik, altijd problemen houden met afmetingen and such.
groenteboerin schreef:
20-09-2019 19:32
Kijk effe naar die Petersprojectie die op de vorige pagina is gepost. Die zou qua verhoudingen al een stuk realistischer zijn en daarbij staat Afrika nog een hele hoop meer in het midden.

Van links naar rechts gezien staat Europa wel degelijk erg in het midden op de gangbare kaarten. Maar al stond Europa ergens in een hoekje. Dan nog is het een feit dat de wereldkaart die gebruikt werd door de zogenaamde ontdekkingsreizigers en door de koloniale mogendheden zo'n beetje wereldwijd als standaard werd ingevoerd op hun schooltjes, ook nu nog wereldwijd de meest gebruikte kaart is.

Van links naar rechts staat Afrika ook in het midden.

Als we voor realistisch gaan, dit schijnt de meest accurate kaart te zijn:

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
groenteboerin schreef:
20-09-2019 19:25
Standaardlesmateriaal. Gebruiken ze overal ter wereld. :proud:

Edit: Ik reageerde op een ander plaatje, wat je eerst had geplakt. En waar nota bene ook nog bij stond dat het bedoeld was om eens een heel andere kijk op de wereld te geven. ;-)

Ja, ik snapte het al niet.
Ik wilde de Mercator-projectie (die van Nerdopviva), de Peters-projectie, en nog een andere projectie (een omgekeerde Peters-projectie, geloof ik) onder elkaar plakken, voor de duidelijkheid, maar bij het plaatsen verdwenen er afbeeldingem.

Dit is die omgekeerde kaart:

Afbeelding
nounou
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
20-09-2019 15:04
"Knettergek", altijd een leuk inhoudelijk argument.
Heb ik al zo vaak onderbouwd. Geen zin meer in.
.
Een vak dekoloniseren, welke mentaal gestoorde verzint zoiets dan?
Alle reacties Link kopieren
Suðri schreef:
20-09-2019 19:37
We hebben het over 100 jaar geleden dus. Oké.

Heeft dit alles nog iets met wiskunde te maken?
Jij kunt niet lezen? Dan hoop ik maar dat je niet zelf die bereisde aardrijkskundeleraar bent.

Voor de rest: nee, ik zeg niet dat er iets anders in het midden moet staan. Ik reageerde alleen maar op Suðri's opmerking dat elk werelddeel zichzelf in het midden plaatst en dat ze een aardrijkskundeleraar kent die dat zelluf gezien heeft op scholen in minstens 80 landen.

Maar het heeft inderdaad nog maar zijdelings met wiskunde te maken (al kun je dat niet isoleren, je kunt niet 1 of enkele vakken dekoloniseren en de rest ongemoeid laten, dat zal Sylvana ook beslist niet bedoelen).
groenteboerin schreef:
20-09-2019 19:48
Jij kunt niet lezen? Dan hoop ik maar dat je niet zelf die bereisde aardrijkskundeleraar bent.

Voor de rest: nee, ik zeg niet dat er iets anders in het midden moet staan. Ik reageerde alleen maar op Suðri's opmerking dat elk werelddeel zichzelf in het midden plaatst en dat ze een aardrijkskundeleraar kent die dat zelluf gezien heeft op scholen in minstens 80 landen.

Maar het heeft inderdaad nog maar zijdelings met wiskunde te maken (al kun je dat niet isoleren, je kunt niet 1 of enkele vakken dekoloniseren en de rest ongemoeid laten, dat zal Sylvana ook beslist niet bedoelen).
Dat heb ik niet gezegd.
Ik ben voor koloniseren van wiskunde.
nerdopviva schreef:
20-09-2019 19:40
Van links naar rechts staat Afrika ook in het midden.

Als we voor realistisch gaan, dit schijnt de meest accurate kaart te zijn:

Afbeelding
Dan ligt het er toch nog aan vanuit welk perspectief je naar de wereldbol kijkt.
Alle reacties Link kopieren
Doe gewoon lekker een wereldbol. Iedereen tevreden.
(Behalve de flat earthers dan :proud:)


Sylvana is ook een soort flat earther, maar dan met een andere overtuiging.
.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
20-09-2019 14:05
Ik weet niet of dit eraan ten grondslag ligt. Maar in het algemeen: Sylvana moet ook eens ophouden met de positie van zwarte mensen in de VS te projecteren op Nederland. Geldt überhaupt voor het black activisme in NL.
Helemaal mee eens.
Het is ook zo triest dat zij daarmee ook de beoogde doelgroep helemaal niet 'dient' of helpt. Integendeel vaak zelfs.
Alle reacties Link kopieren
Dubbel
fizz wijzigde dit bericht op 20-09-2019 20:49
97.78% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
20-09-2019 13:35
Wat houdt die dekolonisatie van de wiskunde in?
Dat zou wel nuttig zijn om in je OP te vermelden.
Nu wek je de indruk dat dat je eigenlijk niet interesseert, en je dit topic om andere redenen geschreven hebt.
Dat zou ik ook wel willen weten, maar niemand schijnt enig idee te hebben.
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
20-09-2019 14:47
Tsja, een filmpje van de Telegraaf zonder enige context zal wel uit de besmeurgelederen van die krant komen.
Ik heb op de site van Bij1 gekeken maar daar is niets aan achtergronden over deze uitspraak van Sylvana Simons te vinden.

Je zou toch hopen dat ze inmiddels wat wijzer geworden is omdat ze weet dat op elke quote van haar een leger aasgieren landt.
Wiskunde, of betavakken in het algemeen, met kolonisatie verbinden vergt nogal wat mentale lenigheid. Met achterstelling van sommige kinderen, vrouwelijke of met een kleurtje, is het gemakkelijker te verbinden, al vraag ik me af of dat de laatste decennia niet veel beter is geworden.
Meer dan 40 jaar geleden kregen de meisjes van onze gymnasiumklas gewoon geen aandacht van de wiskundeleraar, dat was een rare lompe vent. Ik vond het een leuk vak, en was er goed in, maar gooide van de weeromstuit de kont in de krib.

Daarom was ik benieuwd wat Simons erover te melden heeft. Zonder enige andere context is het een rookwolk die onder grote hoon direct oplost.
Simons heeft er verder in de gemeenteraad niets over uitgelegd, dus de rest van de gemeenteraad weet ook niet waar ze het over heeft. Ik zie niet in wat de Telegraaf daar verder aan kan doen.
Alle reacties Link kopieren
Zijn er bijvoorbeeld belangrijke Afrikaanse wiskundigen, natuurkundigen of scheikundigen geweest met belangrijke ontdekkingen/stellingen binnen hun vakgebied die niet zijn opgenomen in de wiskundeboeken? Zou ze zoiets bedoelen?
Ik zou bijna denken dat zij door kennis te nemen van de slavernij ptss heeft gekregen.
Op zich zou ik best graag nadenken over hoe lesmateriaal vaak toch nog onbewust vooroordelen verspreidt of in stand houdt.
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
20-09-2019 21:12
Op zich zou ik best graag nadenken over hoe lesmateriaal vaak toch nog onbewust vooroordelen verspreidt of in stand houdt.
Lesmateriaal voor het vak wiskunde, scheikunde of natuurkunde? Wat voor vooroordelen zouden dat moeten zijn dan?
Fizz schreef:
20-09-2019 21:18
Lesmateriaal voor het vak wiskunde, scheikunde of natuurkunde? Wat voor vooroordelen zouden dat moeten zijn dan?
"Betty zegt dat een pizza met 8 stukken veel te groot is, ze eet liever een pizza met 6 stukken. Thijmen moet hier hard om lachen. Leg uit waarom Betty dom is."

Ik zeg maar wat. Ik had als leerling in de bovenbouw vwo een natuurkundeboek waarin in de inleiding stond dat er een bepaald onderdeel was toegevoegd om het vak interessanter te maken voor meisjes omdat de ervaring was dat meisjes moeite hadden met het complexere rekenwerk. Ik heb dat nog aangekaart bij de schoolleiding, want ik was een zuigerige trut, maar iedereen vond me een zeurkous en bovendien, "het was toch ook gewoon zo"
Betty_Slocombe schreef:
20-09-2019 21:25
"Betty zegt dat een pizza met 8 stukken veel te groot is, ze eet liever een pizza met 6 stukken. Thijmen moet hier hard om lachen. Leg uit waarom Betty dom is."

Ik zeg maar wat. Ik had als leerling in de bovenbouw vwo een natuurkundeboek waarin in de inleiding stond dat er een bepaald onderdeel was toegevoegd om het vak interessanter te maken voor meisjes omdat de ervaring was dat meisjes moeite hadden met het complexere rekenwerk. Ik heb dat nog aangekaart bij de schoolleiding, want ik was een zuigerige trut, maar iedereen vond me een zeurkous en bovendien, "het was toch ook gewoon zo"
Dit is geen kolonialisering toch?

Wat namen betreft, volgens mij is er niet meer iets typisch Hollands.
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
20-09-2019 21:25
"Betty zegt dat een pizza met 8 stukken veel te groot is, ze eet liever een pizza met 6 stukken. Thijmen moet hier hard om lachen. Leg uit waarom Betty dom is."

Ik zeg maar wat. Ik had als leerling in de bovenbouw vwo een natuurkundeboek waarin in de inleiding stond dat er een bepaald onderdeel was toegevoegd om het vak interessanter te maken voor meisjes omdat de ervaring was dat meisjes moeite hadden met het complexere rekenwerk. Ik heb dat nog aangekaart bij de schoolleiding, want ik was een zuigerige trut, maar iedereen vond me een zeurkous en bovendien, "het was toch ook gewoon zo"
Je hebt het nu over 35 jaar geleden?
.
Fizz schreef:
20-09-2019 21:18
Lesmateriaal voor het vak wiskunde, scheikunde of natuurkunde? Wat voor vooroordelen zouden dat moeten zijn dan?
Het vooroordeel dat westers-gerelateerde wiskunde (stelling van Pythagoras bijvoorbeeld) belangrijker is dan wiskunde van Afrikaanse origine.


De wiskunde die we leren is grootendeels Europees in afkomst - Midden Oosten, India en China ook, maar er is geen focus op wiskunde van bijvoorbeeld Afrikaanse afkomst.

Misschien dit?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven