sylvana wil de betavakken zoals wiskunde dekoloniseren

20-09-2019 13:21 414 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb haar al vaker op briljante opmerkingen en ideeën kunnen betrappen. Dit idee valt wat mij betreft in hetzelfde mandje.

even kijken of ik een link kan plakken:
https://www.telegraaf.nl/video/11138924 ... oloniseren

Mijn vraag is eigenlijk: welk vak zou jij graag willen dekoloniseren en waarom?
grenada wijzigde dit bericht op 20-09-2019 14:25
13.94% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
lattemachiato schreef:
20-09-2019 13:58
Nou ik heb serieus zitten googelen wat ze zou kunnen bedoelen. Maar ik vind een filmpje op de Telegraaf waarin ze dit zegt, daarin lijkt ze verder geen uitleg te geven wat ze bedoelt, ze komt niet met voorbeelden of het moet voortijdig afgebroken zijn. Heb daarom ook op de Social Media gekeken van Bij1 en Sylvana Simons, maar ook daar geen voorbeelden of uitleg.

Ik denk inderdaad zoiets als verhaaltjessommen, maar die heb je vooral bij rekenen en niet bij wiskunde. Ze noemt ook andere exacte vakken, maar bij scheikunde en natuurkunde kan ik al helemaal niks voorstellen. Zou ze die vakken zelf wel gevolgd hebben?

Tsja, een filmpje van de Telegraaf zonder enige context zal wel uit de besmeurgelederen van die krant komen.
Ik heb op de site van Bij1 gekeken maar daar is niets aan achtergronden over deze uitspraak van Sylvana Simons te vinden.

Je zou toch hopen dat ze inmiddels wat wijzer geworden is omdat ze weet dat op elke quote van haar een leger aasgieren landt.
Wiskunde, of betavakken in het algemeen, met kolonisatie verbinden vergt nogal wat mentale lenigheid. Met achterstelling van sommige kinderen, vrouwelijke of met een kleurtje, is het gemakkelijker te verbinden, al vraag ik me af of dat de laatste decennia niet veel beter is geworden.
Meer dan 40 jaar geleden kregen de meisjes van onze gymnasiumklas gewoon geen aandacht van de wiskundeleraar, dat was een rare lompe vent. Ik vond het een leuk vak, en was er goed in, maar gooide van de weeromstuit de kont in de krib.

Daarom was ik benieuwd wat Simons erover te melden heeft. Zonder enige andere context is het een rookwolk die onder grote hoon direct oplost.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Er zijn onderzoeken dat meisjes slechter beoordeeld worden op wiskunde dan jongens. Wellicht geldt dit ook voor zwarte mensen. Dat heeft weinig met kolonisatie te maken, maar wel met discriminatie.

https://www.ionica.nl/wiskunde-en-meisjes/
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
20-09-2019 14:47
Tsja, een filmpje van de Telegraaf zonder enige context zal wel uit de besmeurgelederen van die krant komen.
Ik heb op de site van Bij1 gekeken maar daar is niets aan achtergronden over deze uitspraak van Sylvana Simons te vinden.

Je zou toch hopen dat ze inmiddels wat wijzer geworden is omdat ze weet dat op elke quote van haar een leger aasgieren landt.
Wiskunde, of betavakken in het algemeen, met kolonisatie verbinden vergt nogal wat mentale lenigheid. Met achterstelling van sommige kinderen, vrouwelijke of met een kleurtje, is het gemakkelijker te verbinden, al vraag ik me af of dat de laatste decennia niet veel beter is geworden.
Meer dan 40 jaar geleden kregen de meisjes van onze gymnasiumklas gewoon geen aandacht van de wiskundeleraar, dat was een rare lompe vent. Ik vond het een leuk vak, en was er goed in, maar gooide van de weeromstuit de kont in de krib.

Daarom was ik benieuwd wat Simons erover te melden heeft. Zonder enige andere context is het een rookwolk die onder grote hoon direct oplost.
Daarom was ik dus ook net als jij serieus gaan zoeken, maar ook op hun eigen media niks gevonden, dat begrijp ik echt niet. Geef dan uitleg.
Meer dan 40 jaar geleden kregen wij handwerken op school en de jongens rekenen. Toen heeft mijn moeder geklaagd, dat of haar dochter ook extra rekenen zou krijgen of de jongens handwerken. Dus kregen de jongens ook handwerken, want de hoofdmeester vond eigenlijk dat ze gelijk had. Volgens mij is dat hele vak trouwens inmiddels ook afgeschaft, want mijn kinderen van begin 20 (een jongen en een meisje) hebben beiden geen idee hoe ze een knoop of losgeraakte zoom weer vast moeten zetten.
Alle reacties Link kopieren
okkervil schreef:
20-09-2019 14:50
Er zijn onderzoeken dat meisjes slechter beoordeeld worden op wiskunde dan jongens. Wellicht geldt dit ook voor zwarte mensen. Dat heeft weinig met kolonisatie te maken, maar wel met discriminatie.

https://www.ionica.nl/wiskunde-en-meisjes/
Nee het ging haar echt om het inhoudelijke, ze vroeg of de wethouder ook contact had met de organisatie curriculum.nu oid.
Alle reacties Link kopieren
okkervil schreef:
20-09-2019 14:50
Er zijn onderzoeken dat meisjes slechter beoordeeld worden op wiskunde dan jongens. Wellicht geldt dit ook voor zwarte mensen. Dat heeft weinig met kolonisatie te maken, maar wel met discriminatie.

https://www.ionica.nl/wiskunde-en-meisjes/
Ze heeft het over curriculum.nu en dat heeft vrij weinig te maken met hoe docenten leerlingen beoordelen, maar zou wel invloed kunnen hebben op hoe een vak aangevlogen wordt. Dat stereotype waar ze het over heeft zou wel een rol kunnen spelen (wiskunde moet je ‘kunnen’, is aangeboren en daar meteen een plaatje van een witte man bij zien).
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
20-09-2019 13:28
Mij verbaast niks meer als het om Sylvana gaat. Behalve dan dat er nog steeds mensen zijn die haar verdedigen en niet zien dat ze knettergek is. Misschien helpt deze actie om hier en daar weer wat oogkleppen af te krijgen.
precies
Alle reacties Link kopieren
"Knettergek", altijd een leuk inhoudelijk argument.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Bericht niet gelezen, maar Telegraaf kennende zal het wel weer verschrikkelijk overdreven of uit zijn verband getrokken zijn.
impala schreef:
20-09-2019 14:05
Ik weet niet of dit eraan ten grondslag ligt. Maar in het algemeen: Sylvana moet ook eens ophouden met de positie van zwarte mensen in de VS te projecteren op Nederland. Geldt überhaupt voor het black activisme in NL.

Ik vind Sylvana best sympathiek en ik kan vaak best een eind meegaan in haar gedachten, maar hier ben ik het zo ontzettend mee eens!!
Goed dat ik wiskunde altijd geboycot heb!
Veel geblaat en weinig wol.
Mevrouw75 schreef:
20-09-2019 14:00
Wellicht dit?

Students tend to believe that mathematics is a set of procedures to be followed. They think only particularly gifted people can do and understand these procedures. This suggests that the way mathematics is usually taught doesn’t provide opportunities for accessing mathematical knowledge. It doesn’t allow students to identify with mathematics, nor make them aspire to become mathematicians.

As a result, mathematics has a problem with diversity. All over the world, black and women mathematicians remain rare. They simply don’t take mathematics at higher academic levels as much as their white and male peers.

One reason for this is given by a study in the US, which showed that the more a field attributes success to giftedness rather than effort, the fewer female and black academics are in that field. This is because the field perpetuates stereotypes about who belongs in the field. The same study found that mathematics professors hold the most fixed ideas about giftedness.

But this view of giftedness versus effort is not borne out by research. A number of scholars have argued that all people are capable of learning mathematics, to high levels.

This suggests that a lot of the “bad press” around mathematics as a subject and discipline lies with how it is taught and learned.

Uit:
https://theconversation.com/amp/yes-mat ... egin-65963

Interessant onderwerp, zeker als je in het onderwijs werkt, waar je zelf op moet letten of je wel echt alle leerlingen langs dezelfde lat legt. Maar heeft verder weinig met kolonisatie te maken.
Alle reacties Link kopieren
Sylvana weet heel slim de pers te halen, doet ze echt knap
Kan Wilders iets van leren, die lukt het maar niet, al een hele tijd niet meer.
Alle reacties Link kopieren
Anonievrouwtje schreef:
20-09-2019 15:17
Bericht niet gelezen, maar Telegraaf kennende zal het wel weer verschrikkelijk overdreven of uit zijn verband getrokken zijn.
"Bijzondere reactie. Ik hoef het niet zelf op te zoeken, want het is de Telegraaf dus ik weet al genoeg, zal wel uit zijn verband getrokken zijn". Je hebt zeker niet het bericht op de Telegraaf opgezocht? Dan had je gezien dat het gewoon een filmpje was van haar inspraakreactie is. Dus dat is vrij lastig uit zijn verband te trekken. Om zeker te zijn dat het niet ingekort is oid, heb ik het nog even op de opname van de Amsterdamse raad terug gezocht. https://amsterdam.raadsinformatie.nl/ve ... 19-09-2019. Vanaf 2.48 ongeveer is Sylvana te zien, en nee dit is echt het enige dat ze zegt, 0 uitleg wat ze ermee bedoelt.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
20-09-2019 15:31
Sylvana weet heel slim de pers te halen, doet ze echt knap

Tot zo ver haar invloed op iets.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij waant Sylvana zich de Nederlandse Rosa Parks.
Let’s go Brandon!
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 20-09-2019 16:21
Reden: zwarte pieten discussie
98.86% gewijzigd
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
Poppy_del_Rio schreef:
20-09-2019 15:20
Ik vind Sylvana best sympathiek en ik kan vaak best een eind meegaan in haar gedachten, maar hier ben ik het zo ontzettend mee eens!!

Maar je weet helemaal niet wat er aan haar opmerking ten grondslag ligt, dus hoe kan je het er nu mee eens zijn? Mevrouw75 en ik haalden Amerikaanse onderzoeken aan als mogelijke gedachtengang van Sylvana.
Star² schreef:
20-09-2019 16:19
Maar je weet helemaal niet wat er aan haar opmerking ten grondslag ligt, dus hoe kan je het er nu mee eens zijn? Mevrouw75 en ik haalden Amerikaanse onderzoeken aan als mogelijke gedachtengang van Sylvana.

Nee, ik bedoelde dat ik het eens ben met wat Impala in algemene zin zei over het projecteren van de Amerikaanse situatie op de Nederlandse samenleving. Wat Sylvana hier precies bedoelt is mij ook onduidelijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb anders heel goed leren integreren bij Wiskunde.
Alle reacties Link kopieren
Voor de mensen die echt geïnteresseerd zijn: https://books.google.nl/books?id=05QGpO ... &q&f=false
Poppy_del_Rio schreef:
20-09-2019 16:25
Nee, ik bedoelde dat ik het eens ben met wat Impala in algemene zin zei over het projecteren van de Amerikaanse situatie op de Nederlandse samenleving. Wat Sylvana hier precies bedoelt is mij ook onduidelijk.

Daar had ik overheen gelezen, excuus.
Alle reacties Link kopieren
Of dit artikel: https://www.scienceguide.nl/2019/07/lat ... overslaan/

Juist in de exacte wetenschap doen we alsof alle kennis hier is ontstaan.
Alle reacties Link kopieren
Het gaat over visies op onderwijs. Sylvana vraagt die wethouder of ze contact heeft met curriculum.nu, een organisatie die zich bezighoudt met hoe onderwijs eruit zou moeten zien. Zo wordt er door hun bijvoorbeeld gedacht over de hele lijn van rekenen & wiskunde van basisschool tot voortgezet onderwijs. Wat we op school aanbieden, is een selectie. Wat bied je, op welke wijze en wanneer aan? Bij het dekoloniseren van onderwijs, waar Sylvana het over heeft, gaat het feitelijk om dezelfde vragen, maar daarbij kijk je ook naar hoe we zijn gekomen tot het huidige onderwijs-aanbod: is dat eenzijdig westers georiënteerd of is er voldoende aandacht voor wetenschappelijke ontwikkelingen uit andere werelddelen? Dat kan je je natuurlijk ook best afvragen mbt exacte vakken.
nimbus schreef:
20-09-2019 17:12
Voor de mensen die echt geïnteresseerd zijn: https://books.google.nl/books?id=05QGpO ... &q&f=false

Dat is een behoorlijke long read ;-)

Vraag me af hoe, als Sylvana het inderdaad hierover zou hebben, je hier op stuit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven