Te veel recreatie in de natuur

26-01-2024 16:42 140 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Vandaag op nu.nl: 'Het is dramatisch gesteld met veel Nederlandse natuurgebieden. Om aan vooraf afgesproken doelen te voldoen moeten provincies hard ingrijpen, blijkt uit adviezen die NU.nl analyseerde. Niet alleen stikstof is de boosdoener, maar ook verdroging, slechte waterkwaliteit en te veel recreatie.' (https://www.nu.nl/binnenland/6298731/he ... kstof.html)

Te veel recreatie dus.

Vroeger werd er vooral gewandeld en er waren enkele fietsers en ruiters. Nu gebeurt er van alles in een natuurgebied: powerwalking, wildplukwandelingen, geocaching, enz. En er moeten aparte en interessante routes zijn voor fietsers, kinderen, MTB'ers, nordic walking, paarden, paarden met een kar erachter, enz. De rustgebieden worden hierdoor steeds kleiner en steeds minder rustig. De routes zijn ook niet alleen aan de randen, maar gaan ook dwars door de natuurgebieden heen (bijvoorbeeld deze MTB route https://mtb-utrechtseheuvelrug.nl/mtb-routes/leersum/ )

Op de Veluwe zijn ze al bezig met een recreatiezoneringsplan (https://www.gelderland.nl/projecten/rec ... -de-veluwe),

Wat doe jij voor recreatie in de natuur? Ervaar je het als druk? Ervaar je het als drukker dan voorheen? Ga je voor de natuur of is de natuur niet meer dan de achtergrond? Ga je anders of minder recreeeren nu je weet dat het schadelijk is? Of vindt je dat vooral een andere groep gebruikers zich moet aanpassen om de natuur te bewaren? Of moet er veel meer natuur komen zodat er meer ruimte is voor recreatie? Of is het gewoon jammer, en moet de natuur zich maar aanpassen aan ons recreatief gebruik?
Alle reacties Link kopieren Quote
k zie dat het op sommige plekken echt wel druk is. Maar ik vind het dan ook weer goed dat mensen genieten van de natuur en ik hoop dan dat ervan genieten ook betekent dat ze de waarde ervan gaan inzien. En als je maar een paar honderd meter van de parkeerplaats bent is het vaak al een stuk rustiger, dus het stoort me niet dat er zoveel recreanten zijn. Ik hoop dan ook dat de natuur open blijft voor iedereen! De soort recreatie waarbij veel geluid wordt gemaakt, mensen snel gaan (en dieren schrikken), of grote groepen zou dan aan de rand kunnen. Het midden van de natuurgebieden kan dan rustgebied worden voor de dieren en alleen toegankelijk voor bv de rustige wandelaars en natuurgenieters.

Meer natuur, dat lijkt me sowieso heel goed! En dan hoeven het niet eens bossen of moerassen te zijn, maar een stukje extensieve landbouw met kruidig grasland en poeltjes is ook al mooie natuur en kan voor veel recreanten prachtig zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Klinkt goed, maar ik ben bang dat het gros niet wil.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij zijn ook de natuur.

Ik vind dat zo scheef, al die maatregelen om stikstof te verminderen naast natura2000 gebieden.

Wij zijn ook een belangrijk natuurgebied. Iedereen krijgt meer kanker, autoimmuunziektes en parkinson door alle vervuiling en pesticiden. De maatregelen mogen van mij nog veel ingrijpender. We maken onszelf kapot.

Alleen maar goed dat mensen genieten van de natuur, betekent dat ze het belang in gaan zien en er dus meer natuur moet komen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Soms heb ik het idee dat we zelf onze eigen problemen verzinnen.
'Natuurgebieden zijn ook in veel gevallen te klein of versnipperd.'
Alle reacties Link kopieren Quote
Dropdrop schreef:
26-01-2024 16:58
Wij zijn ook de natuur.

Ik vind dat zo scheef, al die maatregelen om stikstof te verminderen naast natura2000 gebieden.

Wij zijn ook een belangrijk natuurgebied. Iedereen krijgt meer kanker, autoimmuunziektes en parkinson door alle vervuiling en pesticiden. De maatregelen mogen van mij nog veel ingrijpender. We maken onszelf kapot.

Alleen maar goed dat mensen genieten van de natuur, betekent dat ze het belang in gaan zien en er dus meer natuur moet komen.
Wat bedoel je met wij zijn ook de natuur? Dat het buiten de natuurgebieden (en de nabije omgeving) ook beter moet? Meer natuur in de steden?
Alle reacties Link kopieren Quote
thistle schreef:
26-01-2024 17:06
Wat bedoel je met wij zijn ook de natuur? Dat het buiten de natuurgebieden (en de nabije omgeving) ook beter moet? Meer natuur in de steden?
Dat stikstof ook voor onze gezondheid schadelijk is. Niet alleen voor dieren en bomen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Heb wel het idee dat het sinds corona tijd explosief gestegen is en sindsdien bijna niet meer gedaald.
Ik wandel graag hier door het duingebied, maar het is een heel stuk drukker dan voor corona tijd. Meest vervelend vind ik die groepen mtb'ers die naar elkaar aan het schreeuwen zijn naar elkaar. Vooral in de ochtend als het verder rustig is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier in de buurt mogen mountainbikers tot 11.00 uur op deels dezelfde routes als wandelaars. En ja, dat is soms druk en ze houden zich niet altijd aan die tijd (maar geen handhaving). Het zou al schelen als ze ruim op tijd even bellen/roepen dat ze er aan komen, en niet op het allerlaatste moment waardoor wandelaars en schrikken en kinderen niet even aan de kant geduwd kunnen worden.

Ook is het handig als ze in het voorbijgaan zeggen hoeveel er nog komen, zodat je je niet iedere keer om hoeft te draaien. Dan is het allemaal goed te doen, zo samen.

Snap dat je niet voor iedere groep een apart pad kunt aanleggen, vaak hoeft dat ook helemaal niet zolang je rekening met elkaar houdt. En soms kun je simpelweg niet met je paard-en-wagen door gebied X, maar wel door Y. Het is niet anders.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren Quote
Fairway schreef:
26-01-2024 17:00
Soms heb ik het idee dat we zelf onze eigen problemen verzinnen.
'Natuurgebieden zijn ook in veel gevallen te klein of versnipperd.'

Versnippering is één van de grootste problemen, hoe kom je er in godsnaam bij dat dat verzonnen is?
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Alle reacties Link kopieren Quote
Er is maar één probleem, en dat is er véél te véél mensen zijn.
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
On topic: ja soms is het druk en dat doet wel een beetje af aan de ervaring, maarja, ik ben er ook, dus ik heb niet echt recht van spreken.

Ik ga daarom heel vroeg of met rotweer, zodat het niet is alsof je door de kalverstraat loopt.

Ik recreër niet anders, omdat ik volgens mij al in de minst schadelijke vorm recreër: fietsen op het fietspad, wandelen.
Alle reacties Link kopieren Quote
LaFolie schreef:
26-01-2024 17:23
Versnippering is één van de grootste problemen, hoe kom je er in godsnaam bij dat dat verzonnen is?
Omdat we dat toch echt zelf zo in hebben gericht in ons design-landschap.
Hier is het echt veel te druk, maar dan ook een dichtbevolkt gebied en weinig groen.
Ik wandel regelmaat in een bos/duingebied en kom daar regelmatig mensen met versterkte muziek tegen of kinderen die met muziek aan gamen op de telefoon. Geen idee waarom dat nodig is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik liep begin oktober op een maandag de N70 (dat is een beroemde prachtige wandeling bij Nijmegen) en het was er echt heel erg druk.

Maar op andere wandelingen kom ik vaak kilometers lang geen mens tegen en dat is wel zo lekker.

De natuur is er ook wel een beetje voor mij (en mijn medemens) om van te genieten.

Midden in de lockdown klaagden de boswachters ook dat de herten van slag waren door al die nieuwe wandelaars. Pecht, voor die herten, die verstoppen zich dan maar even (in de duinen zijn ze zo tam dat ze dat niet eens meer doen).
HiltjeHillegonda schreef:
26-01-2024 17:32
Ik liep begin oktober op een maandag de N70 (dat is een beroemde prachtige wandeling bij Nijmegen) en het was er echt heel erg druk.

Maar op andere wandelingen kom ik vaak kilometers lang geen mens tegen en dat is wel zo lekker.

De natuur is er ook wel een beetje voor mij (en mijn medemens) om van te genieten.

Midden in de lockdown klaagden de boswachters ook dat de herten van slag waren door al die nieuwe wandelaars. Pecht, voor die herten, die verstoppen zich dan maar even (in de duinen zijn ze zo tam dat ze dat niet eens meer doen).
Dat is nou juist het probleem. Net als die wilde zwijnen die auto’s volgden, omdat mensen ze voortdurend voer(d)en. Het is geen hertenkamp, maar natuur.
Alle reacties Link kopieren Quote
TinyTiny schreef:
26-01-2024 17:21
Heb wel het idee dat het sinds corona tijd explosief gestegen is en sindsdien bijna niet meer gedaald.
Ik wandel graag hier door het duingebied, maar het is een heel stuk drukker dan voor corona tijd. Meest vervelend vind ik die groepen mtb'ers die naar elkaar aan het schreeuwen zijn naar elkaar. Vooral in de ochtend als het verder rustig is.
Ik heb ook het idee dat het drukker is geworden. Ook wel weer leuk toch, 'wandelen in het bos' was voor mensen toch wat suffig, nu wordt het weer leuk gevonden.
Dat schreeuwen vind ik ook irritant. Zelfs als ze stilstaan is het volume nog hoog. Als ik in het boos loop hoef ik echt niet mee te genieten van de kantoorroddels. Ik wandel regelmatig in een gebied waar heel veel MTB'ers en veel reeen zijn, die reeen zijn dus herriemakers gewend. Zolang ik daar kletsend rondloop, al is het maar tegen de hond, blijven de reeen relaxed, soms passeer ik ze maar op een paar meter. Zodra ik stil sta en mijn mond houd worden ze ineens alert. Kennelijk went (een deel van) de natuur dus wel.
Alle reacties Link kopieren Quote
LaFolie schreef:
26-01-2024 17:23
Versnippering is één van de grootste problemen, hoe kom je er in godsnaam bij dat dat verzonnen is?
Toch is daar al een heleboel aan gedaan de laatste jaren. Eerst heette dat Ecologische hoofdstructuur, nu Natuurnetwerk Nederland. Hier in de omgeving zijn heel veel natuurgebiedjes bijgekomen om andere, grotere gebieden met elkaar te verbinden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Moiren schreef:
26-01-2024 17:35
Dat is nou juist het probleem. Net als die wilde zwijnen die auto’s volgden, omdat mensen ze voortdurend voer(d)en. Het is geen hertenkamp, maar natuur.

Volgens mij zijn de (uitgezette) damherten in de duinen ook als soort sneller tam dan bijvoorbeeld de edelherten op de Veluwe. Op het hoogtepunt van de drukte tijdens corona kon je ook dichterbij ze komen dan nu het weer wat rustiger is, merk ik.

Voeren van wild is natuurlijk een ontzettende no-no. Ik hoorde dat de vossen in de duinen nu bijna obees zijn en je boterhammen uit je rugzak jatten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Maar zijn de obese vossen en tamme herten niet gewoon een gevolg van dat er te weinig natuur is?

Als er genoeg natuur was geweest om in terug te trekken, hadden ze nooit in de buurt gekomen.

Dus moet het probleem opgelost met minder recreëren of gewoon meer natuur? Waardoor ook grotere gebieden afgesloten kunnen blijven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Fairway schreef:
26-01-2024 17:29
Omdat we dat toch echt zelf zo in hebben gericht in ons design-landschap.

Dat is toch voortschrijdend inzicht?
Alle reacties Link kopieren Quote
Poeszie schreef:
26-01-2024 18:05
Dat is toch voortschrijdend inzicht?
Dat weet ik niet. Het komt me eerder over als beleid dat alle kanten opwaait. Natuurlijk kun je he druk maken om de versnippering van natuurgebieden, maar mijn vraag is dan: wat willen we nou precies? We hebben twintig jaar geleden juist voor deze versnippering gekozen met z’n allen! En nu is het ineens weer een enorm probleem?
Alle reacties Link kopieren Quote
Kijk hoe klein dit poeplandje is en hoeveel mensen er wonen, niet zo gek dat natuurgebieden hier niet welig tieren dan toch? Beetje zinloos dit soort " nieuws" wat mij betreft. Vooral naast alle berichten over dat er meer gebouwd moet worden.
Fairway schreef:
26-01-2024 18:08
Dat weet ik niet. Het komt me eerder over als beleid dat alle kanten opwaait. Natuurlijk kun je he druk maken om de versnippering van natuurgebieden, maar mijn vraag is dan: wat willen we nou precies? We hebben twintig jaar geleden juist voor deze versnippering gekozen met z’n allen! En nu is het ineens weer een enorm probleem?
Natura2000 is in 1992 begonnen, dus de afgelopen 20 jaar juist versnippering klopt niet.
Fairway schreef:
26-01-2024 18:08
Dat weet ik niet. Het komt me eerder over als beleid dat alle kanten opwaait. Natuurlijk kun je he druk maken om de versnippering van natuurgebieden, maar mijn vraag is dan: wat willen we nou precies? We hebben twintig jaar geleden juist voor deze versnippering gekozen met z’n allen! En nu is het ineens weer een enorm probleem?
Natura2000 is in 1992 begonnen, dus de afgelopen 20 jaar juist versnippering klopt niet.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven