Titel voor mbo'ers?

19-10-2018 10:09 91 berichten
GroenLinks wil titel voor afgestudeerde mbo'er - https://nos.nl/l/2255434

Als mbo'er vind ik het niet echt nodig, maar toch geeft het me een fijn gevoel. Een soort van erkenning dat ik niet 'maar' een mbo'er ben.
Onzin uiteraard, want iedereen -niet alleen hbo'ers of universitair geschoolden- draagt zijn steentje bij.

Al met al vind ik het geen slecht plan.
Snoesje666 schreef:
20-10-2018 09:08
Ted talks kijken?
Of Youtube.
Ah, ik kom op zich wel aan mijn kennis.
Maar ik wil gewoon badges en dan sluipenderwijs op mijn 70ste tegen mijn kleinkinderen kunnen zeggen dat ik masterlevel heb gehaald op iets bizars. Gewoon voor de leuk.
lilguinea schreef:
19-10-2018 10:54
Ik vind het ook onnodig. Dat vond ik ook al toen je met Hbo opeens iets achter je naam mocht gaan zetten. Net of maakt dat je boeiender.

Ik heb respect voor iedereen, wat zijn of haar beroep ook is, dat wordt bij mij echt niet meer of minder als er een titel bij komt kijken.
Ik heb HBO gestudeerd maar lees nu serieus voor het eerst dat je dan iets achter je naam mag zetten - wát dan? En wanneer is dat ingegaan?
Ik heb dat helemaal gemist maar zou dat ook nooit doen, sneu gedoe.
Wie goed is in zijn vak maakt daar vanzelf naam in.
Alle reacties Link kopieren
Taralina schreef:
20-10-2018 09:31
Ik heb HBO gestudeerd maar lees nu serieus voor het eerst dat je dan iets achter je naam mag zetten - wát dan? En wanneer is dat ingegaan?
Ik heb dat helemaal gemist maar zou dat ook nooit doen, sneu gedoe.
Wie goed is in zijn vak maakt daar vanzelf naam in.

Nooit gekeken wat er op je diploma staat?
.
Ik vind het soms wel bijzonder als ik een academicus tegenkom waar naar mijn idee ‘niet veel bij zit’. Van hbo wist ik wel dat dat niet al te moeilijk is, maar aangezien ik zelf gefaald heb/ben op de universiteit had ik het idee dat je daarvoor toch wel wat meer in je mars moet hebben. Kennelijk zijn er dan toch richtingen waar je met een beetje lesjes leren en rijtjes opdreunen een titel haalt.
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
20-10-2018 15:47
Nooit gekeken wat er op je diploma staat?

Het is pas sinds 2002, of ergens in die buurt. Als je voor die tijd een hbo-opleiding hebt gevolgd snap ik best dat je daar geen weet van hebt.
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
20-10-2018 15:47
Nooit gekeken wat er op je diploma staat?
Volgens mij is dat pas sinds het bachelor-mastersysteem en als je hbo deed in het doctoraalsysteem dan heb je als hbo’er geen titel.
Alle reacties Link kopieren
Ik sta de titel die ik heb per direct af voor meer salaris 😛
Alle reacties Link kopieren
Pandax schreef:
20-10-2018 18:14
Het is pas sinds 2002, of ergens in die buurt. Als je voor die tijd een hbo-opleiding hebt gevolgd snap ik best dat je daar geen weet van hebt.

Oh natuurlijk, niet bij nagedacht, excuus! :facepalm:
.
Alle reacties Link kopieren
Wat een onzin. Titel ontwaarding. Het is al zo dat je voor een titel tegenwoordig veel minder hoeft te doen dan vroeger. Maar als je iedereen een titel geeft heeft zo'n titel straks geen enkele waarde meer. Bovendien, wat is de meerwaarde voor een mbo'er? Daar koop je toch niks voor in de praktijk?
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
En dan nog even ter relativering:


Kand.: Titel na 3-jarige universitaire studie; vanaf de invoering van de tweefasenstructuur uitgefaseerd, wordt thans niet meer verleend.

Bacc.Titel na 4-jarige studie bij sommige universiteiten; niet meer verleend sinds 1981 (behalve bij de theologische faculteit van de Universiteit van Tilburg).

Handig als je zo'n titel hebt behaald. Niemand kent hem meer. ;-)
óu sont les neiges d'antan

In mijn tijd (jaren 90) mocht je al die B achter je naam gebruiken na hbo. Tegenwoordig is het voor economische opleidingen BBA (bachelor of business administration) en andere richtingen hebben hun eigen variant. Maar hbo leidt dus al sinds jaar en dag op tot bachelor.
Via Google vind ik dat het vroeger bc. was maar ik kan me toch echt herinneren dat het alleen een B was. Van de huidige hbo-titels vind ik alleen LLB wel aardig.
anoniem_228429 wijzigde dit bericht op 20-10-2018 23:04
23.14% gewijzigd
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Baccalaureus

Bc komt voor je naam.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond het wel grappig toen ik keurig werd aangeschreven als "weledelgestrenge Vrouwe".

Gebeurt maar zelden, overigens.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Pandax schreef:
20-10-2018 18:14
Het is pas sinds 2002, of ergens in die buurt. Als je voor die tijd een hbo-opleiding hebt gevolgd snap ik best dat je daar geen weet van hebt.
Ik ben idd voor die tijd afgestudeerd, en had er nog nooit over gelezen of iemand over gehoord.
Er zit voor mij echt geen meerwaarde aan. Hier mbo en dat past bij mij. Hbo dat er echt niet in. Ik kan een goede boterham verdienen en heb leuk werk.

Voel me echt zo'n stumper als je er een titel aanhangt. Een titel hoort in mijn optiek in het wo. Laat het in zijn waarde.
Alle reacties Link kopieren
Ik mag BEc achter mijn naam zetten, aangezien ik HBO Accountancy heb. Vriend als WO-er oude stijl mag drs. voor zijn naam zeggen. Persoonlijk vind ik het sneu als iemand zo'n 'titel' echt voert. Het geeft alleen maar aan dat je een opleiding/studie hebt voltooid. (Drs. betekent zelf: "hij die (nog) doctor worden moet")
Een specifieke titel voeren zoals Mr., AA, RA, dr. in een zakelijke omgeving vind ik logisch. Privé vind ik het ook nogal bijzonder.
Ik vind titel voor een hbo-er al raar, en dus ook voor een mbo-er. Maar misschien ben ik gewoon ouderwets.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven