Transgender en (top)sport

26-03-2024 10:37 594 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi allen,

Ik wist even niet in welke pijler dit hoorde, maar hier geplaatst, omdat ik er gisteren weer over las in de media en het dus een actueel issue is.

Hoe denken jullie nu eigenlijk over dat hele transgenders in de (top)sport gebeuren?

Het is natuurlijk al eerder in het nieuws geweest met (ik dacht) een zwemmer, nu met de darters en zo zijn er ongetwijfeld meer voorbeelden.

Ik merk dat ik niet zo goed weet wat ik ervan moet vinden.

Ik hoop dat dit een respectvol topic wordt en blijft, ik wil er graag wat meer invalshoeken over lezen van mensen die (in mijn ogen) het niveau van de Nu-reaguurders ontstijgen.

Groetjes van HobbeltVerder.

Wat is volgens jou de beste oplossing?

Totaal aantal stemmen: 126

Laten zoals het nu is (37%)
3 competities: mannen - vrouwen - alles ertussenin (49%)
anders, namelijk... (13%)
Alle reacties Link kopieren Quote
Maleficent schreef:
26-03-2024 10:52
Ik zie nu veel gedoe om een transgender die vroeger man was en nu vrouw en de dartcompetitie. Maar maakt dat met darten nou echt zoveel verschil, vraag ik me af?

Ik kan me ook wel voorstellen dat als je fanatiek sporter bent, dat je niet wil opgeven en dat je je als transgender vrouw niet senang voelt tussen de mannen.
De dartbord heeft er regels voor, daar mag het dus.neem aan dat ze er dus naar hebben gekeken en dat ze vinden dat het geen voordeel oplevert.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind het altijd een lastige want ook al is iemand transgender, biologisch gezien is die persoon nog van het andere geslacht met alle voor- en nadelen.
Of het bij darten heel erg in je voordeel werkt als je biologisch een man bent geen idee maar bij andere sporten zoals gewichtheffen werkt het wel in je voordeel.

Maar ik vind dan ook weer niet dat je transgender personen moet uitsluiten en ze bij het biologische geslacht indelen is ook onnodig kwetsend.
graze wijzigde dit bericht op 26-03-2024 11:24
0.11% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat mij irriteert aan deze hele discussie is dat mensen, maar vooral mannen zich nooit druk maken over topsport voor vrouwen. Sterker nog het wordt vaak als minderwaardig gezien. Als vrouwen in de Eredivisie voetbal het minimumloon willen verdienen is dat al belachelijk. Slecht 10 procent van de sport op TV betreft vrouwen. Het meeste onderzoek ivm sport gaat over mannen. Vrouwen worden structureel onderbetaald. Maar oh wee als er één transvrouw aan topsport wil doen dan maakt iedereen zich ineens heel druk over gelijkheid in de sport.
Wat mij betreft zijn er eerst heel veel andere discussies te voeren voordat we deze voeren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Graze schreef:
26-03-2024 11:24
Ik vind het altijd een lastige want ook al is iemand transgender, biologisch gezien is die persoon nog van het andere geslacht met alle voor- en nadelen.
Of het bij darten heel erg in je voordeel werkt als je biologisch een man bent geen idee maar bij andere sporten zoals gewichtheffen werkt het wel in je voordeel.

Maar ik vind dan ook weer niet dat je transgender personen moet uitsluiten en ze bij het biologische geslacht indelen is ook onnodig kwetsend.
Na transitie zou ik dat toch niet meer zo zien.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
okkervil schreef:
26-03-2024 11:24
Wat mij irriteert aan deze hele discussie is dat mensen, maar vooral mannen zich nooit druk maken over topsport voor vrouwen. Sterker nog het wordt vaak als minderwaardig gezien. Als vrouwen in de Eredivisie voetbal het minimumloon willen verdienen is dat al belachelijk. Slecht 10 procent van de sport op TV betreft vrouwen. Het meeste onderzoek ivm sport gaat over mannen. Vrouwen worden structureel onderbetaald. Maar oh wee als er één transvrouw aan topsport wil doen dan maakt iedereen zich ineens heel druk over gelijkheid in de sport.
Wat mij betreft zijn er eerst heel veel andere discussies te voeren voordat we deze voeren.
:worship:
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Solomio schreef:
26-03-2024 11:20
De huidige toestand bij het darten laat zien dat het helemaal niet gaat om eventueel fysiek voordeel voor transvrouwen.
Wat een hoop transfobie leeft er toch nog.
Precies dit. Heb het gevoel dat deze situatie nu vooral door veel transfoben wordt aangegrepen om maar weer eens in te kunnen hakken op de transgemeenschap (en nee, daar bedoel ik niet de mensen in dit topic met oprecht vragen mee).
De scheiding tussen mannen en vrouwen heeft niets met verschillen in fysiek te maken. Er doen ook cisvrouwen mee bij mannencompetities zoals bijvoorbeeld in 2019. In het geval van darts is dit echt geen zuivere discussie.
Alle reacties Link kopieren Quote
hagelslagjes schreef:
26-03-2024 11:22
Een volwassen man die zich presenteert als 15-jarige jongedame, wat? Waar gaat dit nou weer over.

En welke zwemmer was dat?

Enig idee welke invloed hormoontherapie op een lichaam heeft? (Retorische vraag)
Ik ben op zoek. Ik was ook totaal verbaasd. Ik krijg nu alleen Lia Thomas overal op het scherm, maar dat is niet wie ik zoek.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Doreia* schreef:
26-03-2024 11:19
Punt is dat zo'n zwemmer bijvoorbeeld, alle zwemrecords verpulverd en de andere zwemsters op seconden afstand houdt.
Daar begint het te wringen voor wat betreft eerlijke competitie. En dán moet je gaan onderbouwen wáárom het oneerlijke competitie is. Ja, en dán kom je aan de uiterlijke en biologische kenmerken van mensen en definities.

En soms is het ook echt wel psychisch niet juist. Een volwassen man die zich presenteert als 15 jarige jongedame en daarom ook bij de jonge meiden in de kleedkamer mag omkleden en mee mag zwemmen. Ja, welke veiligheid en welke eerlijkheid voor wie is er dan nog?
Wat? Waar heb jij het over?

een volwassen man die zich presenteert als 15-jarige? en dan laat ik het gendergedeelte nog weg.
Alle reacties Link kopieren Quote
okkervil schreef:
26-03-2024 11:24
Wat mij irriteert aan deze hele discussie is dat mensen, maar vooral mannen zich nooit druk maken over topsport voor vrouwen. Sterker nog het wordt vaak als minderwaardig gezien. Als vrouwen in de Eredivisie voetbal het minimumloon willen verdienen is dat al belachelijk. Slecht 10 procent van de sport op TV betreft vrouwen. Het meeste onderzoek ivm sport gaat over mannen. Vrouwen worden structureel onderbetaald. Maar oh wee als er één transvrouw aan topsport wil doen dan maakt iedereen zich ineens heel druk over gelijkheid in de sport.
Wat mij betreft zijn er eerst heel veel andere discussies te voeren voordat we deze voeren.
Hear!
Alle reacties Link kopieren Quote
Doreia* schreef:
26-03-2024 11:27
Ik ben op zoek. Ik was ook totaal verbaasd. Ik krijg nu alleen Lia Thomas overal op het scherm, maar dat is niet wie ik zoek.
weer zo'n broodje aap verhaal zeker.

Het is niet zo dat een willekeurige man in een badpak/bikini mag meezwemmen en omkleden bij meisjes
Alle reacties Link kopieren Quote
Pelle schreef:
26-03-2024 11:29
weer zo'n broodje aap verhaal zeker.

Het is niet zo dat een willekeurige man in een badpak/bikini mag meezwemmen en omkleden bij meisjes
Ik loop al heel lang mee op het forum en ik schrijf alleen wat ik zeker weet thank you very much.
Ik denk dat ik de sport verkeerd heb. Ik ben aan het zoeken hoor.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
De dartbond heeft gewoon regels en de betreffende transgender voldoet daar aan,
Klaar. Het is niet zo dat elke man in een rokje mee mag doen bij de dames.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zolang het geen voordeel oplevert zou het niet uit moeten maken. Als het bijv. wel in het voordeel is als je voorheen man was bij bepaalde sporten dan zou deze, dan vrouw, niet mee moeten mogen doen , idem als je voorheen man was en het nu vrouw zijn je voordeel oplevert.

Bij athletiek, zwemmen, etc. daar levert het wel degelijk voordeel op als je voorheen biologisch man was, dat daar goed naar moeten worden gekeken lijkt mij evident.
Het is domweg oneerlijk.

En hoe ruk het ook is, je kan de biologie niet uit de mens halen door een operatie/medicijnen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Doreia* schreef:
26-03-2024 11:31
Ik loop al heel lang mee op het forum en ik schrijf alleen wat ik zeker weet thank you very much.
Ik denk dat ik de sport verkeerd heb. Ik ben aan het zoeken hoor.
dan weet je ook dat niet alles wat je leest op internet waar is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nana_Mouskouri schreef:
26-03-2024 11:10
Ik kan me er niet druk om maken. De groep transgenders die ook nog eens topsport bedrijft is vrij klein, maar er wordt nogal een hoop heisa om gemaakt.
De groep is klein, maar 1 persoon benadeelt wel tientallen meisjes (iedere wedstrijd weer andere) door medailles en finaleplaatsen te halen. Want een middelmatige jongen wordt gewoon een topper bij de meisjes in het zwemmen (en waarschijnlijk de meeste andere sporten ook). Dat is nou eenmaal het lichaamsvoordeel. Dat zo iemand niet op wereldniveau mee mag doen van de wereldzwembond maakt voor de grote massa meisjes op nationaal, regionaal en provinciaal niveau niet uit, omdat het van de nationale zwembond daar wél mag. Als iemand als meisje even hard blijft gaan als toen die persoon een jongen was, maar daar nu een 200 plaatsen hogere ranking aan vast zit, kun je het fysieke voordeel niet ontkennen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik hoop vooral dat sportbonden professioneel genoeg zijn om zich niet te baseren op meningen, maar op onderzoek.

Het zal per sport verschillen of, en in welke mate, een transpersoon in het voordeel of nadeel is (daar hoor je mensen dan weer zelden over, transmannen, maar ik vermoed dat mensen het toch raar vinden als een transman bij de vrouwen wordt ingedeeld). Het is zeker niet per definitie zo dat een transvrouw voordeel heeft van haar positie.
Over het algemeen zou ik zeggen: als de betreffende vrouw op de relevante factoren (bv: testosteronlevel) een score heeft die ook bij cis-vrouwen voorkomt, dan kan ze meedoen in de vrouwecategorie. Idem voor transmannen. Voor degenen die daar buiten vallen weet ik niet zo goed wat de oplossing is. Daar hebben andere mensen die er meer verstand van hebben ongetwijfeld over nagedacht, iemand die dat weet?

Bij darten vraag ik me af of de gescheiden categoriën überhaupt iets te maken hebben met biologische verschillen, en niet bv met het feit dat het traditioneel een mannensport is waar mannen in veel grotere getale aan meedoen en veel hoger prijzengeld opstrijken.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren Quote
hagelslagjes schreef:
26-03-2024 11:11
Dat is bullshit. Er is een vrouwencompetitie om de barrière om mee te doen te verlagen. Er darten veel meer mannen dan vrouwen, dus is de kans dat mannen er gemiddeld beter in zijn groter. Om ervoor te zorgen dat darten bij vrouwen populairder wordt, is er een vrouwencompetitie gestart. Er doen soms overigens ook vrouwen mee aan de mannencompetitie darts.
Ik ben ook voorstander van een open competitie en een biologische vrouwen competitie.
Alle reacties Link kopieren Quote
Solomio schreef:
26-03-2024 11:25
Na transitie zou ik dat toch niet meer zo zien.
Biologie verander je niet , waarom denk je dat een transitie ook zo enorm moeilijk is ? Je blijft als transgender toch altijd tegen die biologie aanlopen. Je hele leven lang moet je medicijnen slikken om je biologie uit te schakelen, je hele leven lang wordt je met je neus erop gedruk dat je niet biologisch een man of vrouw bent. Dat is toch ruk ?

Ik heb enorm respect voor mensen die die transitie aandurven met alles wat daarbij komt kijken. Daarom snap ik die intense haat die ik op X en FB zag niet.. Dit doe je niet voor je lol he.. Het is je hele leven die op zijn kop gaat.
poldervrouw wijzigde dit bericht op 26-03-2024 11:37
Reden: was nog niet klaar
19.93% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Poeszie schreef:
26-03-2024 11:05
Poeh ik vind dit ook een lastige situatie. Ik vind het behoorlijk klote voor iemand als je in een verkeerd lichaam bent geboren, een lastige transitie hebt ondergaan, met alle ellende die daar bij komt kijken en je jezelf na een lang proces eindelijk vrouw kan noemen, dat je dan alsnog met de mannen moet meedoen.

Maar ik snap ook het idee dat het niet eerlijk zou kunnen zijn, biologisch gezien.

Waar ik vooral van schrok waren de reacties op Facebook. Echt heel heftig, hoe mensen zonder enige nuance reageren... Wat een haat. Treurig. Ook mensen die haar weigeren als vrouw te erkennen en haar een hem of een het blijven noemen, want je wordt nooit een vrouw. Ze is al een vrouw
Nou precies, die gedachten deel ik dus en ook ik schrok enorm van de vele super ongenuanceerde reacties op FB.
Ik moet de rest nog bijlezen maar ik ben tot dusverre blij dat er hier op normaler en respectvoller toon over deze lastige en gevoelige kwestie gesproken wordt.

Ik ben blij met jullie gedachten. het helpt mij echt, al blijf ik het lastig vinden.
En ik ben blij te merken dat ik niet de enige ben die dit moeilijk vindt, zonder overigens wie dan ook te (willen) veroordelen.
Alle reacties Link kopieren Quote
okkervil schreef:
26-03-2024 11:24
Wat mij irriteert aan deze hele discussie is dat mensen, maar vooral mannen zich nooit druk maken over topsport voor vrouwen. Sterker nog het wordt vaak als minderwaardig gezien. Als vrouwen in de Eredivisie voetbal het minimumloon willen verdienen is dat al belachelijk. Slecht 10 procent van de sport op TV betreft vrouwen. Het meeste onderzoek ivm sport gaat over mannen. Vrouwen worden structureel onderbetaald. Maar oh wee als er één transvrouw aan topsport wil doen dan maakt iedereen zich ineens heel druk over gelijkheid in de sport.
Wat mij betreft zijn er eerst heel veel andere discussies te voeren voordat we deze voeren.
Geheel eens. Ik vond het ook schaamteloos toen Pierre van Hooijdonk gehakt maakte van Sherida Spitse toen ze aangaf dat ze ooit trainster wilde worden van een mannen voetbalteam. Hoezo is dat niet mogelijk? Het gaat niet om fysiek maar om spelinzicht en leiderschapskwaliteiten en die kunnen vrouwen net zo goed hebben als mannen.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren Quote
HobbeltVerder schreef:
26-03-2024 11:34
Nou precies, die gedachten deel ik dus en ook ik schrok enorm van de vele super ongenuanceerde reacties op FB.
Ik moet de rest nog bijlezen maar ik ben tot dusverre blij dat er hier op normaler en respectvoller toon over deze lastige en gevoelige kwestie gesproken wordt.

Ik ben blij met jullie gedachten. het helpt mij echt, al blijf ik het lastig vinden.
En ik ben blij te merken dat ik niet de enige ben die dit moeilijk vindt, zonder overigens wie dan ook te (willen) veroordelen.
Waarom vind jij dat lastig?
Alle reacties Link kopieren Quote
Pelle schreef:
26-03-2024 11:29
weer zo'n broodje aap verhaal zeker.

Het is niet zo dat een willekeurige man in een badpak/bikini mag meezwemmen en omkleden bij meisjes
Een willekeurige man niet, maar er worden verder geen eisen gesteld als een man besluit bij de vrouwen mee te willen gaan doen: Voor breedtesport volgt de KNZB het advies van NOC*NSF, wat inhoudt dat de transpersoon zelf de keuze mag maken of de persoon uitkomt bij de jongens/mannen of bij de meisjes/vrouwen.
Alle reacties Link kopieren Quote
poldervrouw schreef:
26-03-2024 11:34
Biologie verander je niet , waarom denk je dat een transitie ook zo enorm moeilijk is ? Je blijft als transgender toch altijd tegen die biologie aanlopen. Je hele leven lang moet je medicijnen slikken om je biologie uit te schakelen, je hele leven lang wordt je met je neus erop gedruk dat je niet biologisch een man of vrouw bent. Dat is toch ruk ?

Ik heb enorm respect voor mensen die die transitie aandurven met alles wat daarbij komt kijken. Daarom snap ik die intense haat die ik op X en FB zag niet.. Dit doe je niet voor je lol he.. Het is je hele leven die op zijn kop gaat.
Ik denk dat Solo bedoelt dat de hormoonwaarden en fysiologie van een transvrouw in transitie niet hetzelfde zijn als die van een cisman, dus zeggen dat het ‘gewoon een man in de vrouwenconpetitie’ is niet helemaal klopt.
(Even daargelaten of we transvrouwen wel of niet bij alle sporten zouden moeten kunnen meedoen aan de (cis)vrouwencompetitie)
Alle reacties Link kopieren Quote
Maleficent schreef:
26-03-2024 11:35
Geheel eens. Ik vond het ook schaamteloos toen Pierre van Hooijdonk gehakt maakte van Sherida Spitse toen ze aangaf dat ze ooit trainster wilde worden van een mannen voetbalteam. Hoezo is dat niet mogelijk? Het gaat niet om fysiek maar om spelinzicht en leiderschapskwaliteiten en die kunnen vrouwen net zo goed hebben als mannen.
In theorie ben ik het helemaal met je eens. Maar ik ben bang dat het in de praktijk (nog) niet zo werkt. De meeste profvoetballers (mannen) zullen een vrouw minder serieus nemen. Triest, maar waar.
Alle reacties Link kopieren Quote
Blablabla97 schreef:
26-03-2024 11:39
Ik denk dat Solo bedoelt dat de hormoonwaarden en fysiologie van een transvrouw in transitie niet hetzelfde zijn als die van een cisman, dus zeggen dat het ‘gewoon een man in de vrouwenconpetitie’ is niet helemaal klopt.
(Even daargelaten of we transvrouwen wel of niet bij alle sporten zouden moeten kunnen meedoen aan de (cis)vrouwencompetitie)
Ah oke op die manier

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven