Turnschandaal, beschuldigingen turntrainers.

28-07-2020 14:32 192 berichten
Alle reacties Link kopieren
https://nos.nl/artikel/2342006-beltmans ... halen.html
Met stijgende verbazing lees ik de verhalen en luister ik de interviews van (oud-) turnsters. Vorig jaar was ik geschokt door de documentaire Turn! https://www.2doc.nl/documentaires/serie ... /turn.html
maar dat blijkt dus geen uitzondering te zijn. Hoe kan het dat heden ten dage er nog van dit soort praktijken bestaan. De nationale turnploeg heeft dan wel laten weten dat zij zich niet herkennen in het geschetste beeld maar wie zegt dat dat klopt als de bondstrainer de vader is van twee van die turnsters?
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
Vincent Wevers heeft de aantijgingen ontkent.

Waarom niet zeggen, oke ik kan het me niet zo herinneren, maar als diverse meiden dit verklaren, dan ga ik dat niet ontkennen. Als zij dit zo hebben ervaren, dan zal er destijds iets gebeurt zijn wat ze zo hebben geïnterpreteerd.
Hij weet toch ook wel dat als er meerdere verklaringen en getuigen zijn (en die zijn er), dat hij hier niet mee weg komt?
Er heerst nu wel een enorme (aan)klaagcultuur ook he, dus een spreekwoordelijke schop onder de kont kan opeens opgeblazen worden tot mishandeling. Die Wevers heeft in elk geval 2 dochters getraind dus die zullen wel in het voordeel van hem getuigen.
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
01-08-2020 14:28
Precies.
Ik vind dat er bijzondere parallellen bestaan tussen topsport (en voornamelijk turnen) en grooming. Dat klinkt wellicht wat heftig, maar wanneer je een kind van jongs af aan op een bepaalde wijze "africht", hoe weet je dan of het kind wel écht wil wat het doet?
Wat ik eerder al zei: het heeft wat weg van een sekte
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
01-08-2020 23:46
Er heerst nu wel een enorme (aan)klaagcultuur ook he, dus een spreekwoordelijke schop onder de kont kan opeens opgeblazen worden tot mishandeling. Die Wevers heeft in elk geval 2 dochters getraind dus die zullen wel in het voordeel van hem getuigen.
Ik denk idd dat Sanne en Lieke niet echt onpartijdig kunnen zijn.
Maar ik neem aan dat daar rekening mee gehouden wordt in het onderzoek.
Dit verbaast me echt helemaal niets. Toen ik (ongeveer 15 jaar geleden) op de basisschool zat werd er alles gedaan om meisjes op het turnen te krijgen. Reclame van de turnvereniging met proeflessen, juffen die het ouders adviseren, boeken die we moesten lezen gingen toevallig allemaal over turnen (serie Sanne uit 2006) meisjes die elkaar uitlachten omdat ze geen (goede) handstand konden of niet met de juiste turnkleding in de gymles zaten (idd hoog uitgesneden en de armen gek genoeg wel bedekt), als er eentje iets had gepresteerd op de turnvereniging moesten we daar de hele middag over praten ipv gewoon rekensommen maken, ook steeds praten over hoe gezond topsport (voor je hart) is etc.
We werden als kinderen eigenlijk een soort ban geindoctrineerd.

Wiens belang is werkelijk het dat de meisjes allemaal gaan turnen? Die turnverenigingen zijn echt geen liefdadigheidsinstellingen en hadden eerder dubbele agenda’s. En ik zie nu ook pas ik dat het wel erg gek is hoe meisjes “enthousiast” (via school) werd gemaakt voor het turnen.

Gelukkig mocht ik er van mijn ouders nooit op omdat ze vonden dat turnen niets voor mij is. En een vriendin van me moest van haar ouders eraf omdat ze voor de tweede keer bijna iets had gebroken op die lange smalle balk terwijl ze er niet eens meer op mocht.
Alle reacties Link kopieren
iones schreef:
31-07-2020 20:24
Oke, en vrouw zijn is dus ene goede reden om meisjes af te zeiken en te kleineren en te beschadigen. Aha!
nee, maar iemand vroeg waar het verschil in zat. daar gaf ik antwoord op, zonder oordeel.
Kinderen vinden het prachtig wat zo’n turner doet, willen het ook kunnen, en zijn zich totaal niet bewust van dat alles waar de turnwereld nu op wordt aangesproken fout is.
Anderszijds weten ouders vaak niet eens dat ze bij problemen meestal een klacht kunnen indienen bij een instantie erboven of denken ze dat het geen zin heeft en laten ze het zitten.
Ik heb een tijdje gepaaldanst en daar gebeuren die dingen van het turnen helaas ook. Ook geen veilige sport.

Hier in dit topic zag ik een reactie van dat die turntrainers narcisten zijn die nooit wat hebben gepresteerd en anderen gebruiken om hun droom waar te maken. Dat klinkt heel herkenbaar.
Ik denk dat bij alle sporten waar kracht en lenigheid een rol spelen dit helaas terug komt.
evelien2010 schreef:
30-07-2020 14:55
Gezien de zeer jonge leeftijd is het maar de vraag in hoeverre het een echte keuze is. Ze zien de trainer meer dan 30 uur per week. Soms wel 5 a 6 dagen in de week. Hun hele leven draait om de sport. Andere sociale activiteiten bestaan niet of nauwelijks meer. Gezinsleven draait erom. Ze gaan naar een speciale school etc.

Als jij en je ouders al die tijd, geld en moeite in iets stoppen. Jarenlang kan je dan nog zomaar stoppen? En wat als er niets tegenover staat. Veel volwassen oudsporters vallen al in een zwart gat.

Het is niet iets dat je doet maat wat je bent. Een levensstijl met ook een bepaald aanzien (en bij ouders ook trots etc. Dat weet een kind ook wel).
Turnen als topsport is een investering die vrijwel niks oplevert. Je moet er op jonge leeftijd mee stoppen en tot dan verdien je financieel bijna niets.
Ouders zullen wel met de wens van hun kind meegaan omdat die het wil, het leuk vindt...
Alle reacties Link kopieren
Het programma van de huidige turnsters wordt hervat vanaf a.s. donderdag.
Alleen Gerben Wiersma heeft aangegeven zich in de luwte te willen houden tijdens het onderzoek. Persoonlijk zag ik hem juist als de meest liefdevolle trainers. En ook geen beschuldigingen gehoord richting hem.
Vincent wevers gaat juist wél aan de slag terwijl tegen hem behoorlijke uitlatingen zijn gedaan.
Maar ja, zaken uit het verleden hoeven uiteraard nu niet meer aan de orde te zijn. Met andere woorden: hij zou nu een prima trainer kunnen zijn (mochten de aanklachten bewezen worden).

Ik vind het iig voor de sport en de turnsters fijn dat het olympisch traject weer opgepakt wordt. Uiteindelijk vind ik namelijk dat zij niet de dupe moeten worden van beschuldigingen van vroeger.
Alle reacties Link kopieren
Wel een klap in het gezicht van de dames die de aantijgingen hebben geuit. Er was hun beloofd dat er een diepgaand onderzoek zou komen naar de trainers, vóórdat ze weer aan het werk mochten. Dat is niet gedaan, dus de turnsters worden weer met een kluitje in het riet gestuurd.
Alle reacties Link kopieren
Het onderzoek loopt nog wel toch? De trainers zijn alleen idd wel weer aan het werk. Dat klopt dus niet met eerdere toezeggingen.
Ergens begrijp ik het wel richting de huidige generatie, maar ik vind het wel opmerkelijk ja.

Al geloof ik ook dat een trainer nú écht anders, gezonder, beter training kan geven dan bv 20 jaar geleden. Dat neemt niet weg dat ik de beschuldigingen gelijk geloof, herkenbaar helaas.
Boarn schreef:
07-09-2020 12:35
Wel een klap in het gezicht van de dames die de aantijgingen hebben geuit. Er was hun beloofd dat er een diepgaand onderzoek zou komen naar de trainers, vóórdat ze weer aan het werk mochten. Dat is niet gedaan, dus de turnsters worden weer met een kluitje in het riet gestuurd.
Degenen die klagen hoeven niet verder te gaan met de sport natuurlijk.
redbulletje schreef:
08-09-2020 23:19
Degenen die klagen hoeven niet verder te gaan met de sport natuurlijk.

Dus de dames moeten weg en de trainer kan gewoon blijven zitten? Aparte kijk op de zaak.
In_Tenebris schreef:
08-09-2020 23:24
Dus de dames moeten weg en de trainer kan gewoon blijven zitten? Aparte kijk op de zaak.
Je kunt wel koppig gaan lopen doen over je trainer, maar als meid heb je maar 'n paar jaar om te presteren en de OS is volgend jaar. Trainers op dat niveau zullen niet dik gezaaid zijn, dus het is op dit moment kiezen of delen denk ik.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
08-09-2020 23:19
Degenen die klagen hoeven niet verder te gaan met de sport natuurlijk.
De gene die klagen (totaal verkeerd woord vind ik trouwens, dat komt over alsof het gezeur is, terwijl ze toch echt een zeer serieus probleem/exces aan de kaak stellen) zijn vaak al jaren gestopt met trainen. Omdat ik ook denk dat het onmogelijk is in je turntijd deze beschuldigingen te doen. Ivm trainer/pupil afhankelijkheid en dat het wel wat tijd kost om een normaal leven met een normaal ritme op te bouwen en je vaak dan pas tot het besef komt dat al die jaren die je in de turnzaal hebt doorgebracht toch niet zo normaal waren als dat je werd voorgehouden. Volgens mij moet je eerst afstand nemen voordat je pas kunt zien dat wat je is aangedaan alles behalve normaal was.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
08-09-2020 23:19
Degenen die klagen hoeven niet verder te gaan met de sport natuurlijk.
Degenen die beschuldigingen hebben geuit zíjn al gestopt

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven