Vier agenten ontslagen na dood ongewapende zwarte arrestant

27-05-2020 10:00 2735 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vier agenten in de Amerikaanse stad Minneapolis, in de noordelijke staat Minnesota, zijn dinsdag ontslagen nadat een zwarte man die ze maandag hardhandig arresteerden later in het ziekenhuis overleed. Dat heeft burgemeester Jacob Frey bekendgemaakt.

Afbeelding


Frey via Twitter aan dat de agenten, die in eerste instantie met betaald verlof waren gestuurd, hun baan definitief kwijt zijn. “Dit is de juiste beslissing”, aldus de burgemeester.

Van de arrestatie doken videobeelden op zowel binnen als buiten de VS voor ophef zorgden. Zo was te zien hoe een van de agenten zijn knie minutenlang in de nek van de ongewapende man, George Floyd, drukte. Frey noemde de beelden van de arrestatie tijdens een persconferentie ‘vreselijk en volledig gestoord’: “Hij had niet mogen sterven.”

De agenten kregen maandagavond een melding dat er iemand verdacht werd van vervalsing en troffen Floyd aan in zijn auto. De verdachte stapte uit en er ontstond een worsteling, waarbij de man langdurig hardhandig tegen de grond werd gedrukt. Floyd schreeuwt het uit en zegt herhaaldelijk dat hij geen adem krijgt. “Mijn buik doet pijn. Mijn nek doet pijn. Alles doet pijn. Ik heb water nodig, alstublieft. Vermoord me niet.” Een ambulance bracht hem naar het ziekenhuis, waar hij korte tijd later overleed.

De Amerikaanse federale recherche FBI onderzoekt de dood op de man, aldus een verklaring van de politie van Minneapolis.

Demonstratie
Duizenden demonstranten waren dinsdag op de been in Minneapolis als reactie op de dood van Floyd. Rond 20.00 uur (lokale tijd) kwam het tot botsingen met de politie. Volgens lokale media zetten agenten traangas in en schoten ze met rubberkogels. Of er slachtoffers zijn gevallen is onbekend.

De afgelopen jaren is de politie betrokken geweest bij een reeks van schietpartijen waarbij zwarte mannen om het leven kwamen. Dat leidde tot massale protesten in de VS en de vorming van de protestbeweging Black Lives Matter. Die groep wil een einde aan politiegeweld tegen zwarte mensen.

Van alle Amerikanen lopen zwarte mannen de meeste kans om te worden gedood door de politie. Voor hen is het risico 1 op 1.000, tweeënhalf keer zo hoog als voor witte mannen. Politiegeweld is daarmee met name voor jonge zwarte mannen een van de belangrijkste doodsoorzaken in het land. Dat blijkt een onderzoek dat vorig jaar werd gepubliceerd door wetenschappers van drie Amerikaanse universiteiten, waaronder Rutgers University.

Dit is het gevolg van onzuivere praktijken zoals etnisch profileren, wat veelvuldig ook in Nederland gebeurt, maar wordt allemaal in de doofpot gestopt. :roll:
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
27-05-2020 17:44
Moord kan niet, dan moet er sprake zijn van een voorbereiding etc.
Doodslag is ook lastig, dan moet een aanklager bewijzen dat het doel was het doden van George Floyd

Dood door schuld zal wel lukken voor de agent die met zijn knie op zijn keel zit maar het zal wel een juridisch gevecht worden.

Nee hoor; in sommige staten in Amerika is voor " murder" voldoende dat men zich op het moment van de handeling bewust is geweest dat eea tot de dood zou kunnen leiden, en dat men dan toch doorging. In welke staten dat is weet ik dan weer niet, maar er is lang niet altijd een voorbereidende handeling nodig om tot het oordeel " moord" te kunnen komen.

Voor doodslag is in het Amerikaanse rechtsstelsel geen opzet of doel nodig: involuntary manslaughter is doodslag zonder doel het slachtoffer te doden, en daarvoor kan levenslang worden opgelegd.
Alle reacties Link kopieren
LadyTramp schreef:
27-05-2020 18:37
Nee hoor; in sommige staten in Amerika is voor " murder" voldoende dat men zich op het moment van de handeling bewust is geweest dat eea tot de dood zou kunnen leiden, en dat men dan toch doorging. In welke staten dat is weet ik dan weer niet, maar er is lang niet altijd een voorbereidende handeling nodig om tot het oordeel " moord" te kunnen komen.

Voor doodslag is in het Amerikaanse rechtsstelsel geen opzet of doel nodig: involuntary manslaughter is doodslag zonder doel het slachtoffer te doden, en daarvoor kan levenslang worden opgelegd.

Ze hebben daar First-degree murder, Second-degree murder, Voluntary manslaughter, Involuntary manslaughter
https://en.wikipedia.org/wiki/Murder_(U ... tates_law)

Maar inderdaad er zitten per staat verchillen.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
strings-attached schreef:
27-05-2020 16:19
Dus jij wil de Nederlandse belasting dienst gaan vergelijken met Amerikaanse politieagenten??
De ergste probleemwijk in Nederland haalt het niet bij de agressie die in Amerika heerst.
Dit incident is niet goed te praten maar de mensen daar zijn echt niet (nog niet) te vergelijken met hier. Alhoewel het hier snel bergafwaarts gaat is het echt nog niet op Amerikaans niveau. Daar koop je op iedere straathoek een wapen en kan dus iedereen een wapen bezitten én er mee schieten. Daar moeten wetshandhavers natuurlijk wel rekening mee houden.
Gewoon niet te vergelijken hier en daar.
Nee klopt. En de schaal waarop het hier gebeurt is heel anders, wat niet wil zeggen dat wat hier gebeurt te verdedigen is omdat het daar zo dramatisch is.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
27-05-2020 18:53
Ze hebben daar First-degree murder, Second-degree murder, Voluntary manslaughter, Involuntary manslaughter



Dat weet ik, maar mijn punt was dus dat in sommige staten er geen vooropgezet doel bij de dader hoeft te zijn, om toch tot "moord" te komen, namelijk als de dader tijdens de handeling had kunnen weten dat die handeling de dood tot gevolg kan hebben. Met je knie en je volle gewicht langdurig op de keel van een persoon gaan zitten lijkt me daar wel in te passen. Maar of die regel ook in de staat waarin deze afgrijselijke gebeurtenis heeft plaatsgevonden geldt, weet ik niet.

Wat ik dan weer WEL heel zeker weet is dat wanneer in Amerika een zwarte man met zijn knie en volle gewicht langdurig op de keel van een blanke gaat zitten, die man zonder enige reserve veroordeeld wordt tot levenslang zonder kans op vervroegde vrijlating en vaak zelfs de doodstraf.
fashionvictim schreef:
27-05-2020 14:25
Dat denk ik ook niet, maar het valt me wel op dat er als het om zwarte mensen gaat vrijwel nooit wordt meegehuild. Door niemand.

Hoe anders is dat als het om een wit persoon gaat.
Precies
Ik zie een aardig aantal actueelschrijvers die op andere momenten niet weten hoe snel ze een topic moeten openen, en daar bijna leven (dus het is niet zo dat ze dit topic niet gezien hebben), en daar maar schreeuwen, hier niet terug.
Alle reacties Link kopieren
syntax18 schreef:
27-05-2020 17:41


Het zal alleen nooit in Amerika veranderen. Ik begrijp dat als je donker bent de kans dat dit gebeurt groter is, maar er zijn zat voorbeelden van andere groepen waar het ook gebeurt - dit is een politie probleem.

Door eerst met elkaar te vechten over wie het erger heeft krijg je alleen "wij hebben het erger!", "nee, WIJ hebben het erger!", "Nee wij!"

Is dat hoe je verandering brengt?
We hoeven niet te vechten wie het erger heeft. Het is een FEIT dat zwarte Amerikanen meer kans hebben om door politiegeweld om het leven te komen dan American Native/ Alaskan Amerikanen. En dan Latino Amerikanen. En allemaal hebben ze sowieso meer kans om door politiegeweld om het leven te komen dan witte Amerikanen.

Zelfs zwarte vrouwen komen vaker door politiegeweld om het leven dan witte mannen. En we weten allemaal dat het ook een FEIT is dat mannen vaker crimineel zijn dan vrouwen.

Kortom; zwart zijn betekent in Amerika belachelijk vaak de doodstraf krijgen. Omdat je jogt. Of omdat je auto rijdt. Of omdat je een ijsje gaat halen. Of omdat je in een park loopt. Of omdat je cd's verkoopt.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
27-05-2020 19:04
Nee klopt. En de schaal waarop het hier gebeurt is heel anders, wat niet wil zeggen dat wat hier gebeurt te verdedigen is omdat het daar zo dramatisch is.
Nou, vrijwel alle bekende zwarte slachtoffers waren anders ongewapende mannen die in de verste verte niet eens in de buurt van gewelddadig gedrag kwamen. Of je moet een vast rondje joggen in het park natuurlijk heel gewelddadig vinden. Of een ijsje kopen. Of in je auto zitten. Of cd's verkopen. Of barbecuen in het park.
Am Yisrael Chai!
bethweeter schreef:
27-05-2020 16:16
Het ligt er maar net aan hoe de jury is opgebouwd. En Minnesota is volgens mij een vrij witte staat ...

Oeps. Ik had het al over een eventuele rechtszaak, niet over vervolging
Ja en? Of doe jij nu zelf aan dat etnische gedoe.
Ik vind het hartverscheurend dat een samenleving zo verziekt is dat mensen die de wet zouden moeten handhaven de wet overtreden terwijl ze denken dat het prima is wat ze doen. Dat je in een land dat zichzelf graag internationaal op de borst klopt als land of the free blijkbaar niet vrij bent als je zwart bent. Ik heb het vermoeden dat de huidige president het aanpakken van deze wantoestanden niet als hoogste prioriteit heeft.
Dit is een tekst uit 1993, toen liep het al de spuigaten uit.

Rage Against the Machine - Killing In The Name of
Killing in the name of!

Some of those that work forces
are the same that burn crosses.
Some of those that work forces
are the same that burn crosses.
Some of those that work forces
are the same that burn crosses.
Some of those that work forces
are the same that burn crosses. Uggh!

Killing in the name of!
Killing in the name of!

And now you do what they told ya
And now you do what they told ya
And now you do what they told ya
And now you do what they told ya
And now you do what they told ya
And now you do what they told ya
And now you do what they told ya
And now you do what they told ya
And now you do what they told ya
And now you do what they told ya
And now you do what they told ya
And now you do what they told ya

Those who died
are justified
for wearing the badge, they're the chosen whites
You justify
those that died
by wearing the badge, they're the chosen whites
Those who died
are justified
for wearing the badge, they're the chosen whites
You justify
those that died
by wearing the badge, they're the chosen whites

Some of those that work forces
are the same that burn crosses.
Some of those that work forces
are the same that burn crosses.
Some of those that work forces
are the same that burn crosses.
Some of those that work forces
are the same that burn crosses.

Killing in the name of!
Killing in the name of!

And now you do what they told ya
And now you do what they told ya
And now you do what they told ya
And now you do what they told ya
And now you do what they told ya, now you're under control
And now you do what they told ya, now you're under control
And now you do what they told ya, now you're under control
And now you do what they told ya, now you're under control
And now you do what they told ya, now you're under control
And now you do what they told ya, now you're under control
And now you do what they told ya, now you're under control

Those who died
are justified
for wearing the badge, they're the chosen whites
You justify
those that died
by wearing the badge, they're the chosen whites
Those who died
are justified
for wearing the badge, they're the chosen whites
You justify
those that died
by wearing the badge, they're the chosen whites
Come on!

(Guitar Solo)
Uggh!

Yeah! Come on! Uggh!

Fuck you, I won't do what you tell me.
Fuck you, I won't do what you tell me.
Fuck you, I won't do what you tell me.
Fuck you, I won't do what you tell me.
Fuck you, I won't do what you tell me.
Fuck you, I won't do what you tell me.
Fuck you, I won't do what you tell me.
Fuck you, I won't do what you tell me.
FUCK YOU, I WON'T DO WHAT YOU TELL ME!!
FUCK YOU, I WON'T DO WHAT YOU TELL ME!!
FUCK YOU, I WON'T DO WHAT YOU TELL ME!!
FUCK YOU, I WON'T DO WHAT YOU TELL ME!!
FUCK YOU, I WON'T DO WHAT YOU TELL ME!!!
FUCK YOU, I WON'T DO WHAT YOU TELL ME!!!
FUCK YOU, I WON'T DO WHAT YOU TELL ME!!!
FUCK YOU, I WON'T DO WHAT YOU TELL ME!!!

MOTHERFUCKER!!!! Ugh!!
lilalinda schreef:
27-05-2020 16:35
Mitch Henriquez
Dat wil jij gaan vergelijken?
overleed mogelijk aan de gevolgen van geweld bij een aanhouding door de politie. Naar aanleiding van zijn overlijden ontstond veel ophef over de toedracht en de doodsoorzaak en werd er vervolging ingesteld tegen twee van de betrokken agenten.
Verloop

Op 27 juni 2015 vond in het Zuiderpark in Den Haag het muziekfestival Night at the Park plaats. Tijdens het evenement riep de ongewapende Arubaanse bezoeker Mitch Henriquez herhaaldelijk dat hij een wapen bij zich zou hebben en wees of greep daarbij naar zijn kruis of broekband.[2][3]


Ja joh echt hetzelfde als die man die heel erg rustig op de grond blijft liggen terwijl hij stikt
En er werd niets gesust, veel ophef is het tegenovergestelde hé.
Een vent die onder invloed is en roept dat ie een wapen heeft vraagt er toch een beetje om (aangehouden te worden met bepaald geweld) een agent gaat er dan vanuit dat er idd een wapen is wat ik logisch vind.
Alle reacties Link kopieren
strings-attached schreef:
27-05-2020 19:25
Ja en? Of doe jij nu zelf aan dat etnische gedoe.
Dat lijkt me toch een feit wat ik schrijf.
Lees je anders even in wat etnisch profileren inhoudt voor je je met de discussie gaat bemoeien
Porterenee schreef:
27-05-2020 17:05
Je bedoelt de Marokkanen natuurlijk.
Zeg het maar gewoon.

Dat gedraai ook altijd.
De groep wisseld van tijd tot tijd. Joegoslaven, Russen. Nu idd Marokkanen. Alleen de Chinezen hebben al heel lang "hun" wereldje en daar merk je als gemiddelde burger niets van. Geen zakkenrollers, geen messen naar gewone mensen. Die houden het onder hunzelf.

Ach waar is die tijd dat je nog gewoon mocht zeggen "het zal wel weer zo'n joego zijn" :D
strings-attached schreef:
27-05-2020 19:40
De groep wisseld van tijd tot tijd. Joegoslaven, Russen. Nu idd Marokkanen. Alleen de Chinezen hebben al heel lang "hun" wereldje en daar merk je als gemiddelde burger niets van. Geen zakkenrollers, geen messen naar gewone mensen. Die houden het onder hunzelf.

Ach waar is die tijd dat je nog gewoon mocht zeggen "het zal wel weer zo'n joego zijn" :D
Ja, dat was grappig. Hahahahaha.
Winterland schreef:
27-05-2020 17:12
Heb het filmpje ook gezien. VERSCHRIKKELIJK!

Het 'vervelende' is natuurlijk wel dat zowat elke arrestant zal roepen 'laat me los, ik krijg geen lucht', om dan vervolgens ten aanval te gaan of te vluchten. Maar het lijkt me logisch dat een knie op de hals gelijk staat aan geen lucht??!!
Ik vind het ook moord.... bewust of niet, dat moet de jury maar uitvechten.
Dit idd. De kans dat een vent met tanktop toch wel een wapen heeft is daar gewoon ontzettend groot. Ik snap dat een handhaver daar gewoon wat ruiger is dan hier. Maar die knie had ook gewoon op de rug gekund. Zelfs op de elleboog. Probeer maar. Op de buik en je kunt met één knie een elleboog op de grond houden en iemand kan niet overeind komen.
Wat deze "agent" deed was buiten proportie. Een zeer rotte appel.
syntax18 schreef:
27-05-2020 17:41
Natuurlijk niet, politie agenten hebben authoriteit, maar je hoeft geen studie te doen om agent te worden. Het is een aantrekkelijke baan voor mensen die graag authoriteit willen, maar niet slim genoeg zijn voor politiek of andere banen met authoriteit.

Zeker niet alle agenten though, ik denk niet eens 50%, sommige proberen oprecht goed te doen maar zoals deze video bewijst, er zijn helaas te veel agenten die hun macht misbruiken, of het naar hun hoofd laten steigen.

En dit is niet eens specifiek Amerikaans. Als je ziet hoe agenten zich gedragen in Brazilië, India en andere armere landen dan is dit iets dood normaals.

Het is jammer genoeg een baan die machtzoekende mensen aantrekt.


Het zal alleen nooit in Amerika veranderen. Ik begrijp dat als je donker bent de kans dat dit gebeurt groter is, maar er zijn zat voorbeelden van andere groepen waar het ook gebeurt - dit is een politie probleem.

Door eerst met elkaar te vechten over wie het erger heeft krijg je alleen "wij hebben het erger!", "nee, WIJ hebben het erger!", "Nee wij!"

Is dat hoe je verandering brengt? Nee, zo blijft alles hetzelfde. Succesvolle groepen vinden success en verandering door een gezamelijk doel te hebben, in dit geval iets doen aan politie aggressie. Solidariteit.

Helaas zal er daarom nooit verandering komen, als Amerikanen samen staan hiertegen kunnen ze veel bereiken, maar door te zeggen het is blanke politie vs donkere bewoners zullen blanke Amerikanen niet heel snel er tegen zijn. Het is, IMO, Amerikanen vs politie. Solidariteit leidt tot verandering, ik weet zeker dat de politie heel blij is dat Amerikanen nu tegen elkaar vechten, inplaats van met elkaar.
Met de politie in Spanje anders alleen maar goede ervaringen. Hier in Nederland toch best wel wat slechte.
fashionvictim schreef:
27-05-2020 18:16
@Herfstappeltaart:

Lees de reactie van strings-attached maar: ik ben gewoon gefixeerd op dit soort zaken, verder is het vast zo dat al die zwarten zelf allemaal crimineel zijn, daarom gaan ze massaal dood door politiegeweld.

Als dat geen goedpraten is dan weet ik het niet meer.
[..]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 27-05-2020 20:39
Reden: provoceren
4.11% gewijzigd
fashionvictim schreef:
27-05-2020 19:20
Nou, vrijwel alle bekende zwarte slachtoffers waren anders ongewapende mannen die in de verste verte niet eens in de buurt van gewelddadig gedrag kwamen. Of je moet een vast rondje joggen in het park natuurlijk heel gewelddadig vinden. Of een ijsje kopen. Of in je auto zitten. Of cd's verkopen. Of barbecuen in het park.
Ja dat vind ik zo schokkend. Een tijdje terug een filmpje van een politieagent die een moeder met een dreumes op haar arm staat te bedreigen.
Het is daar bloedheet en dat kindje had per ongeluk iets van een dollar ofzo uit de winkel meegenomen (hoe vaak ik wel niet terug ben gelopen om iets terug te brengen wat kind in de knuist had). Het item was gewoon teruggegeven.
Die vrouw moest haar handen omhoog houden maar wist niet hoe, want ze wist niet waar ze haar kindje moest laten, op het hete asfalt?
Zo dreigend en zo onredelijk, ik werd er misselijk van. Ze kunnen gewoon doen waar ze zin in hebben en anders ben je dood.
Het-groepje schreef:
27-05-2020 19:04
Nee klopt. En de schaal waarop het hier gebeurt is heel anders, wat niet wil zeggen dat wat hier gebeurt te verdedigen is omdat het daar zo dramatisch is.
Maar dat schreef ik ook niet. :)
Wel dat je hier ook al merkt dat er een bepaald verwachtingspatroon ontstaat omdat het nou eenmaal zo vaak zo is.
fashionvictim schreef:
27-05-2020 19:17
We hoeven niet te vechten wie het erger heeft. Het is een FEIT dat zwarte Amerikanen meer kans hebben om door politiegeweld om het leven te komen dan American Native/ Alaskan Amerikanen. En dan Latino Amerikanen. En allemaal hebben ze sowieso meer kans om door politiegeweld om het leven te komen dan witte Amerikanen.

Zelfs zwarte vrouwen komen vaker door politiegeweld om het leven dan witte mannen. En we weten allemaal dat het ook een FEIT is dat mannen vaker crimineel zijn dan vrouwen.

Kortom; zwart zijn betekent in Amerika belachelijk vaak de doodstraf krijgen. Omdat je jogt. Of omdat je auto rijdt. Of omdat je een ijsje gaat halen. Of omdat je in een park loopt. Of omdat je cd's verkoopt.
Vertel dit maar tegen de 200 miljoen blanke Amerikanen. Of ze geloven je niet, of door hierop te focussen kiezen ze liever de kant van de blanke agenten.

Het gaat om wat pragmatisch is. Door op ras te focussen ipv het politie geweld in het algemeen, komt er nooit verandering. Als je dat okay vind, then sure.

Solidariteit. Stel je voor als dit met de LGBT gemeenschap in de jaren 70 had gebeurt.

"Homoseksueele mannen hebben het het ergst!"

"Nee! Het is een feit dat wij transeksueelen het erger hebben!"

Hadden ze dan ooit wat bereikt? Nee, ze realiseerden dat ze allemaal dezelfde verandering wilde, omdat ze er allemaal onder lijde, wie meer of wie minder eronder lijde maakte niet uit, het probleem raakte hun allemaal.

Politiegeweld bestaat over de hele wereld, het probleem ligt bij de politie in het algemeen.

Zoals ik zei, ik weet zeker dat de Amerikaanse politie en overheid erg blij zijn dat het wit vs zwart is IPV Amerikanen vs politie.
anoniem_386559 wijzigde dit bericht op 27-05-2020 19:49
4.00% gewijzigd
strings-attached schreef:
27-05-2020 19:31
Dat wil jij gaan vergelijken?
overleed mogelijk aan de gevolgen van geweld bij een aanhouding door de politie. Naar aanleiding van zijn overlijden ontstond veel ophef over de toedracht en de doodsoorzaak en werd er vervolging ingesteld tegen twee van de betrokken agenten.
Verloop

Op 27 juni 2015 vond in het Zuiderpark in Den Haag het muziekfestival Night at the Park plaats. Tijdens het evenement riep de ongewapende Arubaanse bezoeker Mitch Henriquez herhaaldelijk dat hij een wapen bij zich zou hebben en wees of greep daarbij naar zijn kruis of broekband.[2][3]


Ja joh echt hetzelfde als die man die heel erg rustig op de grond blijft liggen terwijl hij stikt
En er werd niets gesust, veel ophef is het tegenovergestelde hé.
Een vent die onder invloed is en roept dat ie een wapen heeft vraagt er toch een beetje om (aangehouden te worden met bepaald geweld) een agent gaat er dan vanuit dat er idd een wapen is wat ik logisch vind.
Ik vind het wel degelijk te vergelijken. De damschreeuwer leeft bijvoorbeeld nog en liep een periode dagelijks te zieken. Dat hoeft een zwarte man niet eens te denken.
Nou, er is in elk ééntje die het allemaal prima vindt dat er zo streng opgetreden wordt.
syntax18 schreef:
27-05-2020 19:47
Vertel dit maar tegen de 200 miljoen blanke Amerikanen. Of ze geloven je niet, of door hierop te focussen kiezen ze liever de kant van de blanke agenten.

Het gaat om wat pragmatisch is. Door op ras te focussen ipv het politie geweld in het algemeen, komt er nooit verandering. Als je dat okay vind, then sure.

Solidariteit. Stel je voor als dit met de LGBT gemeenschap in de jaren 70 had gebeurt.

"Homoseksueele mannen hebben het het ergst!"

"Nee! Het is een feit dat wij transeksueelen het erger hebben!"

Hadden ze dan ooit wat bereikt? Nee, ze realiseerden dat ze allemaal dezelfde verandering wilde, omdat ze er allemaal onder lijde, wie meer of wie minder eronder lijde maakte niet uit, het probleem raakte hun allemaal.

Politiegeweld bestaat over de hele wereld, het probleem ligt bij de politie in het algemeen.
Het gaat niet alleen om politiegeweld

https://edition.cnn.com/2020/05/26/us/c ... index.html
LadyTramp schreef:
27-05-2020 19:07
Dat weet ik, maar mijn punt was dus dat in sommige staten er geen vooropgezet doel bij de dader hoeft te zijn, om toch tot "moord" te komen, namelijk als de dader tijdens de handeling had kunnen weten dat die handeling de dood tot gevolg kan hebben. Met je knie en je volle gewicht langdurig op de keel van een persoon gaan zitten lijkt me daar wel in te passen. Maar of die regel ook in de staat waarin deze afgrijselijke gebeurtenis heeft plaatsgevonden geldt, weet ik niet.

Wat ik dan weer WEL heel zeker weet is dat wanneer in Amerika een zwarte man met zijn knie en volle gewicht langdurig op de keel van een blanke gaat zitten, die man zonder enige reserve veroordeeld wordt tot levenslang zonder kans op vervroegde vrijlating en vaak zelfs de doodstraf.
Als je een zwarte agent bedoelt die met zijn knie op zo'n tanktop dragende blanke zit... Ik denk zomaar van niet.
Niet bij een willekeurige donkere man die op een man in pak zit.
Ik denk echt dat het vaak om uitstraling en houding gaat en niet om de kleur.

Geldautomaat. Zo'n schuivelgang stoer lopend type met hoodie. Tja, daar vind ik in de eerste instantie wat van. Bleek een schatje en heeft me fijn geholpen. Maar de eerste indruk doet toch wat.
Ab_Normaal schreef:
27-05-2020 19:49
Het gaat niet alleen om politiegeweld

https://edition.cnn.com/2020/05/26/us/c ... index.html
Precies. Of dit incident: https://www.theguardian.com/us-news/202 ... irdwatcher
Een vogelaar (ja, dat is dus officieel de minst enge groep mannen op deze aarde) vraagt een mevrouw of zij haar hond aan de lijn wil doen, want dat moet op die locatie en de tjiftjaf vliegt anders steeds weg. Zij belt in paniek de politie op, omdat ze "bedreigd" wordt door een zwarte man. Dat zij de politie belt met die mededeling is in de VS een potentiele dood voor die meneer. Zo jofel is het daar. Gelukkig treft deze man op een agent met verstand.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven