Vier agenten ontslagen na dood ongewapende zwarte arrestant

27-05-2020 10:00 2735 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vier agenten in de Amerikaanse stad Minneapolis, in de noordelijke staat Minnesota, zijn dinsdag ontslagen nadat een zwarte man die ze maandag hardhandig arresteerden later in het ziekenhuis overleed. Dat heeft burgemeester Jacob Frey bekendgemaakt.

Afbeelding


Frey via Twitter aan dat de agenten, die in eerste instantie met betaald verlof waren gestuurd, hun baan definitief kwijt zijn. “Dit is de juiste beslissing”, aldus de burgemeester.

Van de arrestatie doken videobeelden op zowel binnen als buiten de VS voor ophef zorgden. Zo was te zien hoe een van de agenten zijn knie minutenlang in de nek van de ongewapende man, George Floyd, drukte. Frey noemde de beelden van de arrestatie tijdens een persconferentie ‘vreselijk en volledig gestoord’: “Hij had niet mogen sterven.”

De agenten kregen maandagavond een melding dat er iemand verdacht werd van vervalsing en troffen Floyd aan in zijn auto. De verdachte stapte uit en er ontstond een worsteling, waarbij de man langdurig hardhandig tegen de grond werd gedrukt. Floyd schreeuwt het uit en zegt herhaaldelijk dat hij geen adem krijgt. “Mijn buik doet pijn. Mijn nek doet pijn. Alles doet pijn. Ik heb water nodig, alstublieft. Vermoord me niet.” Een ambulance bracht hem naar het ziekenhuis, waar hij korte tijd later overleed.

De Amerikaanse federale recherche FBI onderzoekt de dood op de man, aldus een verklaring van de politie van Minneapolis.

Demonstratie
Duizenden demonstranten waren dinsdag op de been in Minneapolis als reactie op de dood van Floyd. Rond 20.00 uur (lokale tijd) kwam het tot botsingen met de politie. Volgens lokale media zetten agenten traangas in en schoten ze met rubberkogels. Of er slachtoffers zijn gevallen is onbekend.

De afgelopen jaren is de politie betrokken geweest bij een reeks van schietpartijen waarbij zwarte mannen om het leven kwamen. Dat leidde tot massale protesten in de VS en de vorming van de protestbeweging Black Lives Matter. Die groep wil een einde aan politiegeweld tegen zwarte mensen.

Van alle Amerikanen lopen zwarte mannen de meeste kans om te worden gedood door de politie. Voor hen is het risico 1 op 1.000, tweeënhalf keer zo hoog als voor witte mannen. Politiegeweld is daarmee met name voor jonge zwarte mannen een van de belangrijkste doodsoorzaken in het land. Dat blijkt een onderzoek dat vorig jaar werd gepubliceerd door wetenschappers van drie Amerikaanse universiteiten, waaronder Rutgers University.

Dit is het gevolg van onzuivere praktijken zoals etnisch profileren, wat veelvuldig ook in Nederland gebeurt, maar wordt allemaal in de doofpot gestopt. :roll:
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
04-06-2020 11:04

Ik denk dat heel veel witte mensen geen idee hebben hoe bepalend die slavernij is geweest voor heel veel tradities, gebruiken, rituelen en andere cultuuruitingen in zwarte culturen in de diaspora.

Ik denk dat ik dat ook niet weet. Wil je iets vertellen over hedendaagse tradities/gebruiken/rituelen die hun oorsprong vinden in slavernij?
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
04-06-2020 11:04


Ik denk dat heel veel witte mensen geen idee hebben hoe bepalend die slavernij is geweest voor heel veel tradities, gebruiken, rituelen en andere cultuuruitingen in zwarte culturen in de diaspora.

Dat klopt, daar heb je gelijk in. Ik had een hele goede geschiedenislerares (ze gaf ook estetica) die ons de negrospirituals liet horen, de opkomst van de jazz en blues daaraan verbond en later de hiphop. Ze leerde ons heel uitgebreid de misdaden van Leopold in Congo, wat blijkbaar niet evident is in België (al heb ik geen idee waarom niet).

Ik denk dat daar de kern van het probleem zit. De slavernij was slecht en het heeft generaties met trauma's opgezadeld tot op de dag van vandaag. Maar witte mensen krijgen het gevoel dat ze zich eeuwig en altijd schuldig moeten voelen omdat ze er door zwarte mensen altijd aan herinnerd worden. Wat niet juist is, zwarte mensen willen vooral erkenning! (Of vul aan want ik weet het niet zeker natuurlijk) Ze zeggen dan "houden jullie er dan nooit over op? Wat kunnen wij eraan doen? Tis 100den jaren geleden!" Zolang die miscommunicatie blijft bestaan blijven we in deze situaties komen.
Alle reacties Link kopieren
Quaintrelle schreef:
04-06-2020 10:12
Wat een onzin dat het in ons dna zit. We hebben geen genen die ons racistisch maken. Of hebben racisten een chromosoom te weinig ofzo?
Aan de andere kant is het natuurlijk zo dat wij in Nederland al vanaf de basisschool en de eerste geschiedenislessen leren over de blanke of Kaukasische overheersing en dominantie over andere rassen. Van het Romeinse Rijk tot de middeleeuwen en kruistochten tot aan de kolonisatie. Met de paplepel krijgen we ingegoten dat de blanken de baas waren/zijn en vooral de Afrikaanse bevolking als bijvoorbeeld slaaf. Als ik mijn dochter vraag naar welk beeld ze bij Afrika heeft dan horen slavernij, honger en armoede daar zeker bij. Afrika kent ze van school en televisie en in toenemende mate internet. Ze neemt het als gebeurd in een ver verleden en daarmee afgelopen aan.

Ik als vader voel de behoefte haar te wijzen op wat voor catastrofale gevolgen dat nu nog elke dag heeft. Dat dat ook dingen zijn waar wij geen invloed op hadden maar wel kunnen hebben door de “ andere “ kant te leren en te lezen. Wat kan zorgen voor meer begrip onderling. Want de “ andere “ kant is altijd onderbelicht gebleven en daardoor vaak als niet belangrijk beschouwd.
Let’s Go Brandon!
Alle reacties Link kopieren
LadyTramp schreef:
04-06-2020 11:13
Ik denk dat ik dat ook niet weet. Wil je iets vertellen over hedendaagse tradities/gebruiken/rituelen die hun oorsprong vinden in slavernij?
Het lijkt me beter om daar een apart topic over te openen. Maar als je dat doet dan kom ik graag reageren, ik vind het een leuk onderwerp.
Am Yisrael Chai!
TanteOlivia schreef:
04-06-2020 10:20
Ik ben opgegroeid met 95% witte mensen om me heen. Beschermde jeugd gehad, curling ouders, erg liefdevol.

Vervolgens heb ik 10 jaar lang in een achterstandswijk gewoond waar 50% van de buurt zwart was. Elke dag werd ik nagesist en geroepen door zwarte mannen die op straat stonden. Ik voelde me erg onveilig, af en toe werd er iemand vermoord, of neergestoken en elke paar dagen was er wel weer een overval, of een ander delict. Ik ben zelf ook eens bedreigd door een zwarte man en aangerand.

Dat soort ervaringen hebben invloed, hoe graag ik zou willen dat het niet zo was. Ik doe mijn best ieder mens te zien voor de persoon die hij/ zij is, maar merk wel dat mijn ervaringen invloed hebben gehad.

Hoe kom ik hier nu van af? Ik lees nu veel over het onderwerp, doe mijn huiswerk, maar ik kan niet ontkennen dat als ik alleen een wandeling maak in een verlaten gebied mijn hartslag omhoog gaat als een zwarte man mij nadert.
Heeft iemand nog iets zinnigs te zeggen over het bovenstaande verhaal? Ik wil er graag van afkomen en ik ben oprecht geïnteresseerd in mogelijkheden om mezelf op dit punt te veranderen/verbeteren.
Alle reacties Link kopieren
Wijndruifje schreef:
04-06-2020 11:16
Dat klopt, daar heb je gelijk in. Ik had een hele goede geschiedenislerares (ze gaf ook estetica) die ons de negrospirituals liet horen, de opkomst van de jazz en blues daaraan verbond en later de hiphop. Ze leerde ons heel uitgebreid de misdaden van Leopold in Congo, wat blijkbaar niet evident is in België (al heb ik geen idee waarom niet).

Ik denk dat daar de kern van het probleem zit. De slavernij was slecht en het heeft generaties met trauma's opgezadeld tot op de dag van vandaag. Maar witte mensen krijgen het gevoel dat ze zich eeuwig en altijd schuldig moeten voelen omdat ze er door zwarte mensen altijd aan herinnerd worden. Wat niet juist is, zwarte mensen willen vooral erkenning! (Of vul aan want ik weet het niet zeker natuurlijk) Ze zeggen dan "houden jullie er dan nooit over op? Wat kunnen wij eraan doen? Tis 100den jaren geleden!" Zolang die miscommunicatie blijft bestaan blijven we in deze situaties komen.
Als je met erkenning bedoelt dat het bespreekbaar zou moeten zijn, dan ja.

Ik hoef niet per se excuses van individuen. Wel van de staat, dat vind ik wel belangrijk.

Maar wat ik nog veel liever zou willen is dat zwarte cultuur ook er gewoon mag zijn. Dat er op school over onderwezen wordt, en dan niet alleen als oh jee, zwarte bladzij in onze geschiedenis, maar gewoon als volwaardig deel van de geschiedenis. Goed en slecht. Ik vind het altijd heel erg pijnlijk om te merken dat de gemiddelde Nederlander echt nul algemene kennis over de Antillen en Suriname heeft en die landen over het algemeen ook niet als volwaardig worden beschouwd. Terwijl ze een cruciale rol hebben gespeeld in het Nederland van vandaag en in de Nederlandse rijkdom van vandaag.

Dat doet me wel eens pijn, dat dat nooit erkend wordt.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
TanteOlivia schreef:
04-06-2020 11:29
Heeft iemand nog iets zinnigs te zeggen over het bovenstaande verhaal? Ik wil er graag van afkomen en ik ben oprecht geïnteresseerd in mogelijkheden om mezelf op dit punt te veranderen/verbeteren.
Tja, ik ben in mijn leven alleen maar belazerd door witte mannen en meer dan eens aangerand door een witte man, maar ik loop toch ook niet met bonzend hart bij mijn werk naar binnen? En ben toch ook niet bang als ik op kantoor met mijn collega's zit te vergaderen? En wat dacht je van de hoeveelheid keren dat ik racistisch bejegend ben door zowel witte mannen als vrouwen?

Als ik ieder wit persoon daarvoor moest wantrouwen of er bang voor moest zijn dan kon ik nooit meer naar buiten want ik ben surrounded by white people.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
04-06-2020 11:29
Als je met erkenning bedoelt dat het bespreekbaar zou moeten zijn, dan ja.

Ik hoef niet per se excuses van individuen. Wel van de staat, dat vind ik wel belangrijk.

Maar wat ik nog veel liever zou willen is dat zwarte cultuur ook er gewoon mag zijn. Dat er op school over onderwezen wordt, en dan niet alleen als oh jee, zwarte bladzij in onze geschiedenis, maar gewoon als volwaardig deel van de geschiedenis. Goed en slecht. Ik vind het altijd heel erg pijnlijk om te merken dat de gemiddelde Nederlander echt nul algemene kennis over de Antillen en Suriname heeft en die landen over het algemeen ook niet als volwaardig worden beschouwd. Terwijl ze een cruciale rol hebben gespeeld in het Nederland van vandaag en in de Nederlandse rijkdom van vandaag.

Dat doet me wel eens pijn, dat dat nooit erkend wordt.
Het curriculum mag zeker weleens herzien worden. Slavernij wordt in geschiedenisboeken uiteraard afgekeurd, maar er is weinig oog voor de gevolgen, zeker in eigen land. En wat je zegt klopt, ik heb zelf op school niks meegekregen over de Antillen en Suriname, en ik weet uit mijn werk in het onderwijs tot een jaar of vijf geleden dat dat toen niet anders was. Het zou wat mij betreft echt een speerpunt moeten zijn om dat aan te passen. Kennis helpt!
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
04-06-2020 11:24
Het lijkt me beter om daar een apart topic over te openen. Maar als je dat doet dan kom ik graag reageren, ik vind het een leuk onderwerp.

OK, dat ga ik doen want ik ben oprecht geinteresseerd.
Alle reacties Link kopieren
@FV Bedankt! Dit zijn vragen waar ik al lang over nadenk, maar moeite heb om het antwoord te vinden. Het is een moeilijk onderwerp dat vaak uitdraait op geroep.

Ik ben gisteren op Netflix "13th" beginnen kijken. Waarom Amerika de hoogste gevangenispopulatie van de wereld heeft en waarom zwarte mannen er over vertegenwoordigd zijn. Een aanrader! Om terug on topic te komen :-D
fashionvictim schreef:
04-06-2020 11:33
Tja, ik ben in mijn leven alleen maar belazerd door witte mannen en meer dan eens aangerand door een witte man, maar ik loop toch ook niet met bonzend hart bij mijn werk naar binnen? En ben toch ook niet bang als ik op kantoor met mijn collega's zit te vergaderen? En wat dacht je van de hoeveelheid keren dat ik racistisch bejegend ben door zowel witte mannen als vrouwen?

Als ik ieder wit persoon daarvoor moest wantrouwen of er bang voor moest zijn dan kon ik nooit meer naar buiten want ik ben surrounded by white people.
Ja, dat is waar. Je zet me wel aan het denken. Ik wilde typen dat ik met witte mannen geen nare ervaringen heb opgedaan, maar dat is onzin. Ik denk alleen dat doordat ik zoveel meer contact heb met witte mannen (voornamelijk positief), dat ik bij hen de nuance zie, die ik bij zwarte mannen niet zie, domweg omdat ik heel weinig zwarte mannen in mijn vrienden- en kennissenkring heb.

Ik schaam me echt voor deze gevoelens en ideeen. Ik betrap mezelf erop dat ik racistisch ben en dat haat ik.
Alle reacties Link kopieren
TanteOlivia schreef:
04-06-2020 11:46

Ik schaam me echt voor deze gevoelens en ideeen. Ik betrap mezelf erop dat ik racistisch ben en dat haat ik.

Ik denk dat de meerwaarde van deze discussie zit in het feit dat mensen die eigenlijk helemaal geen hardcore racisten zijn (zoals jij dus, en ik waarschijnlijk ook) ervan leren. Hardcore racisten zijn niet van gedachten te veranderen door een discussie op inhoud. Mensen die niet racistisch zijn WEL. In de afgelopen periode hebben we geleerd dat het niet voldoende is om geen racist te zijn, je moet expliciet anti-racisme zijn en daar kan ik me in vinden. Ik vind het dus belangrijk om het huiswerk te doen, en dat doe jij ook. Die haat die je voelt, lijkt me dus echt onnodig hoor.
Alle reacties Link kopieren
TanteOlivia schreef:
04-06-2020 11:46
Ja, dat is waar. Je zet me wel aan het denken. Ik wilde typen dat ik met witte mannen geen nare ervaringen heb opgedaan, maar dat is onzin. Ik denk alleen dat doordat ik zoveel meer contact heb met witte mannen (voornamelijk positief), dat ik bij hen de nuance zie, die ik bij zwarte mannen niet zie, domweg omdat ik heel weinig zwarte mannen in mijn vrienden- en kennissenkring heb.

Ik schaam me echt voor deze gevoelens en ideeen. Ik betrap mezelf erop dat ik racistisch ben en dat haat ik.
Nou nou, dat hoeft ook weer niet. Ik geloof in: when you know better, you do better.

Je weet nu beter, dus nu kun je er bewust voor kiezen om het beter te doen. Wat je zegt hebben veel witte mensen in Nederland last van: het verbaast mij altijd hoe weinig kennissen of vrienden van andere culturen men eigenlijk vaak heeft in Nederland. Ik woon en werk en socialize in een hoogopgeleide bubbel maar ben vrijwel altijd 'the only black in the village'.
En dat zijn dan mensen die reizen, gestudeerd hebben, goede banen hebben, soms zelfs internationale banen hebben of studies hebben gedaan en toch kennen ze geen enkele Turk, Marokkaan, Chinees, Surinamer, Irakees, Ethiopiër of wat dan ook.

Dus in jouw geval lijkt een wat diversere omgeving creëren een goede optie (al is dat moeilijk, ik zoek er bewust naar en mij lukt het ook nauwelijks) en in ieder geval je ervan bewust zijn dat ook zwarte mensen dezelfde dingen in het leven willen als witte mensen. Leuk huis, lieve partner, gezonde lieve kindertjes en een leuke baan en dan ben je er wel.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Uit de autopsie blijkt dat George Floyd besmet was met het coronavirus. Dit had geen invloed op zijn dood. Het idee komt nu op dat hij mogelijks de agenten besmet heeft. Waarschijnlijk niet aangezien hij asymptomatisch was, maar het kan.

Dat zou pas karma zijn!

(Bron: hln.be)
fashionvictim schreef:
04-06-2020 11:53
Dus in jouw geval lijkt een wat diversere omgeving creëren een goede optie (al is dat moeilijk, ik zoek er bewust naar en mij lukt het ook nauwelijks) en in ieder geval je ervan bewust zijn dat ook zwarte mensen dezelfde dingen in het leven willen als witte mensen. Leuk huis, lieve partner, gezonde lieve kindertjes en een leuke baan en dan ben je er wel.
Dit wilde ik inderdaad ook typen. Omring je met mensen van verschillende culturen.
Alle reacties Link kopieren
LadyTramp schreef:
04-06-2020 11:52
Ik denk dat de meerwaarde van deze discussie zit in het feit dat mensen die eigenlijk helemaal geen hardcore racisten zijn (zoals jij dus, en ik waarschijnlijk ook) ervan leren. Hardcore racisten zijn niet van gedachten te veranderen door een discussie op inhoud. Mensen die niet racistisch zijn WEL. In de afgelopen periode hebben we geleerd dat het niet voldoende is om geen racist te zijn, je moet expliciet anti-racisme zijn en daar kan ik me in vinden. Ik vind het dus belangrijk om het huiswerk te doen, en dat doe jij ook. Die haat die je voelt, lijkt me dus echt onnodig hoor.
Dit vind ik goed verwoord, zo zie ik dat ook.
alfea wijzigde dit bericht op 04-06-2020 12:08
Reden: spellen is blijkbaar moeilijk
0.21% gewijzigd
LadyTramp schreef:
04-06-2020 11:52
In de afgelopen periode hebben we geleerd dat het niet voldoende is om geen racist te zijn, je moet expliciet anti-racisme zijn
Niet echt. In het tegengestelde extremum gaan zitten, is even destructief, contraproductief, irrationeel en onzinnig als in het oorspronkelijke extremum te zitten.

Dat is trouwens goed te merken in topics als deze. Hardcore racisten ga je idd nooit overtuigen, maar de hardcore anti-racisten in dit topic benaderen het hele verhaal ook zo emotioneel, irrationeel en blind, dat ze meer schade toebrengen dan wat anders. Enkel goed om te polariseren, nergens anders goed voor.
Alle reacties Link kopieren
ardni schreef:
04-06-2020 10:52
Poepchinees was in mijn tijd ook erg populair, zwarte piet al wat minder
Maar k************ zwarte door een mede volwassene . Een oprechte vraag, Hoe dan?
In kan het plaatje gewoon niet schilderen?
Wat is dat voor slag mensen en waar dan?
ik heb het in ieder geval nog nooit meegemaakt. Dus het is in ieder geval niet schering en inslag.
Alle reacties Link kopieren
TanteOlivia schreef:
04-06-2020 11:46
Ja, dat is waar. Je zet me wel aan het denken. Ik wilde typen dat ik met witte mannen geen nare ervaringen heb opgedaan, maar dat is onzin. Ik denk alleen dat doordat ik zoveel meer contact heb met witte mannen (voornamelijk positief), dat ik bij hen de nuance zie, die ik bij zwarte mannen niet zie, domweg omdat ik heel weinig zwarte mannen in mijn vrienden- en kennissenkring heb.
ik heb met mannen van alle kleuren negatieve dingen meegemaakt
en toch ben ik geen seksist, omdat er ook voldoende positiviteit tegenover staat, vermoed ik
fashionvictim schreef:
04-06-2020 11:53
Nou nou, dat hoeft ook weer niet. Ik geloof in: when you know better, you do better.

Je weet nu beter, dus nu kun je er bewust voor kiezen om het beter te doen. Wat je zegt hebben veel witte mensen in Nederland last van: het verbaast mij altijd hoe weinig kennissen of vrienden van andere culturen men eigenlijk vaak heeft in Nederland. Ik woon en werk en socialize in een hoogopgeleide bubbel maar ben vrijwel altijd 'the only black in the village'.
En dat zijn dan mensen die reizen, gestudeerd hebben, goede banen hebben, soms zelfs internationale banen hebben of studies hebben gedaan en toch kennen ze geen enkele Turk, Marokkaan, Chinees, Surinamer, Irakees, Ethiopiër of wat dan ook.

Dus in jouw geval lijkt een wat diversere omgeving creëren een goede optie (al is dat moeilijk, ik zoek er bewust naar en mij lukt het ook nauwelijks) en in ieder geval je ervan bewust zijn dat ook zwarte mensen dezelfde dingen in het leven willen als witte mensen. Leuk huis, lieve partner, gezonde lieve kindertjes en een leuke baan en dan ben je er wel.
Ik zou graag een meer diverse omgeving creëren, maar wat je zegt, dat is moeilijk! Vreemd toch? Ik ben best een open persoon en ken mensen met veel verschillende achtergronden, maar het lijkt alsof vriendschap er nooit inzit, alsof er altijd een afstand blijft. Hoe zou dat komen? Wie creëert die afstandelijkheid? Doe ik dat? Niet bewust in elk geval. Maar ik kan niet ontkennen dat mijn vrienden wit zijn, op een enkele uitzondering na.
Alle reacties Link kopieren
alfea schreef:
04-06-2020 12:00
Dit vind ik goed verwoord, zo zie ik dat ook.
Ik ook.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Sinjoren schreef:
04-06-2020 12:43
Niet echt. In het tegengestelde extremum gaan zitten, is even destructief, contraproductief, irrationeel en onzinnig als in het oorspronkelijke extremum te zitten.

Dat is trouwens goed te merken in topics als deze. Hardcore racisten ga je idd nooit overtuigen, maar de hardcore anti-racisten in dit topic benaderen het hele verhaal ook zo emotioneel, irrationeel en blind, dat ze meer schade toebrengen dan wat anders. Enkel goed om te polariseren, nergens anders goed voor.
De hardcore anti-racisten heb ik hier wel gezien.
De hardcore racisten niet. Ik heb niet alle pagina’s gelezen dus misschien dat ik het gemist heb maar heb geen hardcore racisten gezien.
Let’s go Brandon!
lilalinda schreef:
04-06-2020 12:56
ik heb met mannen van alle kleuren negatieve dingen meegemaakt
en toch ben ik geen seksist, omdat er ook voldoende positiviteit tegenover staat, vermoed ik
Over het algemeen vertrouw ik mannen minder snel dan vrouwen. Als ik alleen in een donker steegje loop en er komt een gedaante me tegemoet, dan ben ik opgelucht als ik zie dat het een vrouw is.
Alle reacties Link kopieren
TanteOlivia schreef:
04-06-2020 13:03
Over het algemeen vertrouw ik mannen minder snel dan vrouwen. Als ik alleen in een donker steegje loop en er komt een gedaante me tegemoet, dan ben ik opgelucht als ik zie dat het een vrouw is.
Da's heel normaal hoor, zou ik willen zeggen. Heeft niets te doen met dit topic, maar dat vrouwen zich onveilig voelen is ook een maatschappelijk probleem dat voortkomt uit het feit dat vrouwen ook al honderden jaren oppressie ervaren.
Alle reacties Link kopieren
TanteOlivia schreef:
04-06-2020 13:03
Over het algemeen vertrouw ik mannen minder snel dan vrouwen. Als ik alleen in een donker steegje loop en er komt een gedaante me tegemoet, dan ben ik opgelucht als ik zie dat het een vrouw is.
en toch is het vergelijkbaar met racisme.
Ik herken het zeker hoor! Maar ik ontken ook niet, dat ik vooroordelen heb.
Zou willen, dat het niet zo was.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven