Vmbo'er mag voortaan altijd doorstromen naar havo

11-01-2017 22:48 186 berichten
Alle reacties Link kopieren
quote:De Kamer had er eind vorig jaar al op aangedrongen, en nu wordt het een feit: staatssecretaris Sander Dekker van Onderwijs komt vandaag met een wettelijk 'doorstroomrecht' voor vmbo'ers.



Leerlingen met een vmbo-diploma van de gemengde en theoretische leerweg krijgen daardoor 'zonder meer' recht om naar de havo te gaan. Er is wel één voorwaarde: ze moeten op het vmbo in een extra vak eindexamen doen. Want dan hebben ze op de havo meer kans van slagen.



TE VEEL DREMPELS

Op dit moment zijn er te veel drempels voor vmbo'ers die 'hogerop' willen. Zij moeten bij veel scholen minstens gemiddeld een 6,8 staan op hun eindlijst, en soms is er een motivatiebrief of een aanbevelingsbrief van hun vmbo-mentor nodig.



Daar moet een eind aan komen, vindt Dekker: "We willen dat leerlingen de kans krijgen hun talent zo goed mogelijk te benutten." Dekker doet ook wat aan het 'verbod op zittenblijven' dat geldt voor havo-leerlingen die van het vmbo afkomstig zijn. Zij moeten in de huidige situatie van school als ze blijven zitten.



Een Kamermeerderheid had Dekker opgedragen het doorstroomrecht in te voeren. Dekker voelde er aanvankelijk weinig voor, omdat de aansluiting niet goed geregeld zou zijn en hij vreesde dat meer vmbo'ers dan boven hun macht zouden grijpen.



Leerlingen die in schooljaar 2019-2020 overstappen van het vmbo naar het havo moeten van de nieuwe wet gebruik kunnen gaan maken.Bron: http://www.rtlnieuws.nl/n ... ijd-doorstromen-naar-havo

Doorstromen op voorwaarde "1 vak extra" is...

Totaal aantal stemmen: 101

een goede maatregel om bepaalde drempels voor vmbo'ers (46%)
een slecht idee. Het hanteren van een minimum cijfergemiddel (45%)
een overbodige maatregel. Laat scholen zelf beslissen wat ze (7%)
anders... (bijv. motivatie als leidraad nemen) (3%)
quote:Snoesje666 schreef op 12 januari 2017 @ 07:48:

[...]





Dan is het afschaffen van de Mavo blijkbaar écht een gemis ?Mavo is gewoon vmbo-t hoor. Ik heb voor mijn jongste een school op het oog die zichzelf mavo noemt, maar natuurlijk gewoon vmbo is. Mavo klinkt wat fijner, voor sommige mensen.
Alle reacties Link kopieren
quote:MinkeDeWit schreef op 12 januari 2017 @ 09:02:

[...]



Ik ken meerdere vmbo-scholen met een mavo plusklas. Daarin krijgen kinderen inderdaad een extra vak en worden ze voorbereid op doorstroming naar de havo.Ja, maar dan blijft het school die besluit of je kind daar wèl of niet in mag.
Alle reacties Link kopieren
quote:MinkeDeWit schreef op 12 januari 2017 @ 09:05:

[...]



Mavo is gewoon vmbo-t hoor. Ik heb voor mijn jongste een school op het oog die zichzelf mavo noemt, maar natuurlijk gewoon vmbo is. Mavo klinkt wat fijner, voor sommige mensen.Blijkbaar is het niet hetzelfde, als eerst zes vakken op D-niveau voldoende waren voor opstromen naar de Havo en dit nu zeven vakken moeten zijn.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
quote:Snoesje666 schreef op 12 januari 2017 @ 09:14:

[...]





Blijkbaar is het niet hetzelfde, als eerst zes vakken op D-niveau voldoende waren voor opstromen naar de Havo en dit nu zeven vakken moeten zijn.Ik weet niet hoe dat tegenwoordig werkt. Volgens mij heeft mijn oudste (6vwo) ook al meer examenvakken dan wij vroeger. Op de mavo heb je toch ook profielen?
Mijn zoon doet nu mavo/havo en de opstroomeisen zijn best hoog, geloof dat ie overal een 8 moet hebben op de mavo om naar de havo te kunnen.
Ik snap wel dat de opstroomeisen hoog zijn. Havo is gaat een stuk sneller dan mavo en er zijn er een hoop die in 4 havo onderuit gaan.



Het verschil tussen mavo en havo zit hem vooral in economie, de beta-vakken en geschiedenis volgens mij.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pruttie schreef op 12 januari 2017 @ 00:11:

[...]





Sorry.



Ik moet ook eerlijk toegeven dat ik niet echt een talent voor school. Ik blink in geen vak uit. Misschien Engels, maar ik kreeg laatst een punt aftrek omdat ik iets...niet zo netjes eruit flapte bij mijn mondeling. *ahum* Laten we het maar op mijn spontaniteit houden.



Ik vind dit lastiger dan een beroepsgerichte opleiding, omdat het zo algemeen is. Biologie vind ik best leuk. Over mensjes en beessies. Niet over fucking planten en ecologie, maar ik moet het wel leren.Dat herken ik inderdaad wel. Ik blonk vooral uit in vakken waar je praktisch gezien niet zo veel aan hebt. Handvaardigheid, ckv, tekenen, (kunst)geschiedenis. Ik heb dyscalculie, dus alles waar cijfers en inzicht voor nodig is was voor mij dramatisch. Blij dat de schooltijd achter me ligt in dat opzicht.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
quote:Pruttie schreef op 12 januari 2017 @ 09:20:

Mijn zoon doet nu mavo/havo en de opstroomeisen zijn best hoog, geloof dat ie overal een 8 moet hebben op de mavo om naar de havo te kunnen.Ik vind dat nogal wat. Meestal zie ik gemiddelde examencijfers van rond de 6,2. Een 8 (cum laude dus) is dan toch onrealistisch hoog, alleen voor de echte slimmerds? Havo is ook maar gewoon havo, daar hoef je niet hoogbegaafd voor te zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:MinkeDeWit schreef op 12 januari 2017 @ 09:19:

[...]



Ik weet niet hoe dat tegenwoordig werkt. Volgens mij heeft mijn oudste (6vwo) ook al meer examenvakken dan wij vroeger. Op de mavo heb je toch ook profielen?



Niet in 1988. Gewoon zelf je pretpakket samenstellen.

Ik had vier talen, economie en aardrijkskunde op de mavo.



Op de havo-mbo deed ik vier talen havo, Spaans meao en bedrijfsadministratie meao.

Geslaagd met vijf talen. Bedrijfsadministratie cadeau gekregen (een 4).
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
quote:Pruttie schreef op 12 januari 2017 @ 09:20:

Mijn zoon doet nu mavo/havo en de opstroomeisen zijn best hoog, geloof dat ie overal een 8 moet hebben op de mavo om naar de havo te kunnen.Dit is nog in de brugklas ?
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Bij mij op school was vroeger de voorwaarde: zeven vakken en allemaal op D niveau.
Alle reacties Link kopieren
quote:MinkeDeWit schreef op 12 januari 2017 @ 09:19:

[...]



Ik weet niet hoe dat tegenwoordig werkt. Volgens mij heeft mijn oudste (6vwo) ook al meer examenvakken dan wij vroeger. Op de mavo heb je toch ook profielen?Mijn oma deed in 19 vakken examen op de HBS, maar volgens mij waren zoveel vakken niet verplicht.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
quote:Mejuffrouwmuis schreef op 12 januari 2017 @ 07:36:

Wat mij betreft klopt het hele schoolsysteem niet. Ik pleit voor standaard zes jaar voortgezet onderwijs met een veel groter aanbod aan vakken. Houtbewerken, kunstgeschiedenis, sociologie en dergelijke lijken me nuttig en tof. HAVO op de Vrije School is al 6 jaar.
quote:Snoesje666 schreef op 12 januari 2017 @ 09:47:

[...]





Niet in 1988. Gewoon zelf je pretpakket samenstellen.

Ik had vier talen, economie en aardrijkskunde op de mavo.



Op de havo-mbo deed ik vier talen havo, Spaans meao en bedrijfsadministratie meao.

Geslaagd met vijf talen. Bedrijfsadministratie cadeau gekregen (een 4).Mijn dochter (vwo) heeft nu vier talen, geschiedenis, aardrijkskunde, wiskunde, kunst algemeen en drama, daarnaast volgens mij nog een vak dat al in de vijfde is afgerond. Ik had vroeger (1990) echt maar 7 examenvakken op het vwo.
quote:MinkeDeWit schreef op 12 januari 2017 @ 09:27:

[...]



Ik vind dat nogal wat. Meestal zie ik gemiddelde examencijfers van rond de 6,2. Een 8 (cum laude dus) is dan toch onrealistisch hoog, alleen voor de echte slimmerds? Havo is ook maar gewoon havo, daar hoef je niet hoogbegaafd voor te zijn.



Ik vind het ook best hoog, hoor. Zeker omdat er altijd wel een vak is waar je niet goed in bent en met geen mogelijkheid een 8 kunt krijgen.



Dit staat er op de website:



"Normen:

Overstap: van 2 M naar 2 H, van 2H naar 2 A, van 3M naar 3H en van 3H naar 3A:

1. Als een leerling gemiddeld een 8.0 staat voor de Kernvakken(op basis van niet-afgeronde cijfers, op één

decimaal)

2. De teamleider beoordeelt of een verzoek, waarbij niet aan de gestelde eisen is voldaan, aan de lesgevende

docenten aangeboden wordt.

3. De beslissing van de teamleider is bindend"



De kernvakken...Dat zijn er ook 5 of 7. Geloof dat alleen drama, tekenenen, muziek en de stroom die het kind kiest niet meetelt dan. (En gym natuurlijk)
quote:Snoesje666 schreef op 12 januari 2017 @ 09:49:

[...]





Dit is nog in de brugklas ?



Blijkbaar de hele mavo.



Oh, wacht. Van 4M naar 4H is het dit:



"1. Voor een vakkenpakket met 7 vakken moet de leerling 48 punten hebben. Dat komt op het volgende

neer: 6x een 7 en 1x een 6.

2. De leerling heeft examen gedaan in 7 vakken (maatschappijleer niet meegeteld).

De beslissing over doorstroming wordt niet eerder genomen dan nadat de leerling zijn of haar diploma heeft

behaald en de examencijfers bekend zijn."
quote:nimbus schreef op 12 januari 2017 @ 07:47:

Volgens mij heb je op de havo maar drie soorten wiskunde: A, B en D.



A en B kun je niet samen kiezen (de examens zijn ook tegelijk). Wiskunde D kun je kiezen naast wiskunde B.



De gemakkelijke wiskunde C die je op het VWO hebt, heb je niet op de havo. Kinderen op de havo waarvoor wiskunde A te moeilijk is kunnen immers examen doen zonder wiskunde.

Op de HAVO heb je Wiskunde A en B op het VWO Wiskunde C en D

Mijn zoon heeft HAVO profiel NT waar Wiskunde B verplicht is,bij het slagen kreeg hij het diploma HAVO met profiel NG er ook bij. Hij doet nu een HBO+ opleiding.
quote:Pruttie schreef op 12 januari 2017 @ 09:55:

[...]





Ik vind het ook best hoog, hoor. Zeker omdat er altijd wel een vak is waar je niet goed in bent en met geen mogelijkheid een 8 kunt krijgen.



Dit staat er op de website:



"Normen:

Overstap: van 2 M naar 2 H, van 2H naar 2 A, van 3M naar 3H en van 3H naar 3A:

1. Als een leerling gemiddeld een 8.0 staat voor de Kernvakken(op basis van niet-afgeronde cijfers, op één

decimaal)

2. De teamleider beoordeelt of een verzoek, waarbij niet aan de gestelde eisen is voldaan, aan de lesgevende

docenten aangeboden wordt.

3. De beslissing van de teamleider is bindend"



De kernvakken...Dat zijn er ook 5 of 7. Geloof dat alleen drama, tekenenen, muziek en de stroom die het kind kiest niet meetelt dan. (En gym natuurlijk)Bizar. Ik heb vroeger nog nooit een 8 gemiddeld gehad voor meer dan drie vakken. Eindexamen gemiddeld een 7,5 en ik was echt niet de slechtste van de klas.
quote:Habbekratz schreef op 12 januari 2017 @ 09:58:

[...]



Op de HAVO heb je Wiskunde A en B op het VWO Wiskunde C en D

Mijn zoon heeft HAVO profiel NT waar Wiskunde B verplicht is,bij het slagen kreeg hij het diploma HAVO met profiel NG er ook bij. Hij doet nu een HBO+ opleiding.Op het vwo heb je wiskunde C, voor degenen voor wie A te moeilijk is. Wiskunde A hoort bij de profielen CM en EM, en daarnaast heb je wiskunde B, voor de natuurprofielen, en wiskunde D (in de volksmond wiskunde 'Delft')) voor de echte toppers.
Ja, maar als je dus na de mavo alsnog havo wilt doen, gelden dus de eisen die ik daarna heb gepost. 6x een 7 en 1x6. Vind ik alsnog best hoog, ik heb niet zulke cijfers nu ik havo doe.



Geen idee meer wat mijn cijfers voor de examens op de mavo waren.
Ik weet niet wat ik een betere maatregel vind, een cijfergemiddelde of een extra examenvak. In hoeveel vakken moeten ze minimaal examen doen op de havo?



Waar ik laatst wel over zat na te denken is dat het een VMBO scholier eigenlijk vaak dubbel zwaar heeft ten opzichte van HAVO of VWO scholieren. Allereerst wanneer je bedenkt dat het gemiddelde IQ lager zal liggen (gemiddeld gezien vaak ook van de ouders denk ik) waardoor weloverwogen beslissingen over opleiding en carrièremogelijkheden lastiger kunnen zijn, er misschien minder over gepraat wordt, minder begeleiding vanuit huis gegeven wordt etc.

Maar daarnaast: een scholier op het VMBO moet die keuze ook al op veel jongere leeftijd maken dan een scholier op de havo of het vwo. Dat is eigenlijk ook best kwalijk.



Regionaal zijn er bovendien vaak niet alle mogelijkheden. Iemand die met 18 van het VWO komt gaat misschien wel vanuit Zuid-Limburg naar Wageningen voor een milieutechnische opleiding. Iemand van 15 of 16 die van het vmbo komt gaat hoogstwaarschijnlijk niet naar de andere kant van het land omdat daar een specifieke beroepsopleiding zit. Als ze al een uitgesproken mening hebben over de richting die ze uit willen. De meeste VWO-leerlingen weten dat met 14 jaar ook nog niet terwijl op die leeftijd vmbo scholieren al keuzes over vakken moeten maken...
quote:Mejuffrouwmuis schreef op 12 januari 2017 @ 07:36:

Wat mij betreft klopt het hele schoolsysteem niet. Ik pleit voor standaard zes jaar voortgezet onderwijs met een veel groter aanbod aan vakken. Houtbewerken, kunstgeschiedenis, sociologie en dergelijke lijken me nuttig en tof. Daarnaast kan je verschillende vakken op verschillende niveaus doen denk ik.



Zo moeilijk kan het niet zijn. Formuleer een basisvereiste voor slagen en de rest kunnen leelingen aan de hand van interesses en kunde zelf invullen.Met het eerste ben ik het eens, zes jaar standaard ongeacht vmbo, havo of vmbo. Al is dat alleen al om het moment uit te stellen waarop je je studiekeuze (van MBO tot en met WO) hoeft te maken. Uitbreiding van het aanbod aan vakken hoeft wat mij betreft niet. Tenzij genoemde vakken niet verplicht zijn.
Ik moet op de havo verplicht in 8 vakken examen doen. Maar dat klopt niet helemaal, want 2 van de 8 vakken heb ik afgesloten zonder examen (maatschappijleer, wat echt voor iedereen verplicht is, en NLT).



Ik zou het prima vinden als zoon na de mavo havo gaat doen. Ik heb dat zelfs liever dan dat ie nu gelijk havo doet. Hij is met 11 begonnen op het VO en zal 15 zijn als ie klaar is met de mavo (als ie niet blijft zitten, uiteraard). Da's best jong om je vervolgopleiding te kiezen.



Als ik naar mezelf kijk: Ik was met 15 ook klaar met de mavo. Had geen idee wat ik wilde doen. Mijn mentor zei dat ik te dom was voor de havo, dus ben ik maar SPW gaan doen. Want dat deden bijna alles meisjes.
quote:Pruttie schreef op 12 januari 2017 @ 10:09:

Ik moet op de havo verplicht in 8 vakken examen doen. Maar dat klopt niet helemaal, want 2 van de 8 vakken heb ik afgesloten zonder examen (maatschappijleer, wat echt voor iedereen verplicht is, en NLT).



Ik zou het prima vinden als zoon na de mavo havo gaat doen. Ik heb dat zelfs liever dan dat ie nu gelijk havo doet. Hij is met 11 begonnen op het VO en zal 15 zijn als ie klaar is met de mavo (als ie niet blijft zitten, uiteraard). Da's best jong om je vervolgopleiding te kiezen.



Als ik naar mezelf kijk: Ik was met 15 ook klaar met de mavo. Had geen idee wat ik wilde doen. Mijn mentor zei dat ik te dom was voor de havo, dus ben ik maar SPW gaan doen. Want dat deden bijna alles meisjes.Maar jij hebt dus mbo, en doet nu de havo? Vanwaar die stap?
Nee, ik heb mijn MBO's nooit afgemaakt. En als ik een beroep had gevonden wat ik wilde uitvoeren op MBO niveau kon doen, was ik daar opnieuw begonnen. Helaas voor mij wilde ik diëtist worden en is dat alleen op HBO niveau, de kortse weg was dan eerst "even" havo en daarna HBO. En vanwege de bètavakken leek het me ook verstandiger.



En nu wil ik wat anders doen. Hahaha. De arbeidsmarkt voor diëtisten is heel klein en ik kan de reiskosten naar de school die de opleiding duaal aanbiedt niet betalen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven