Vrouwen krijgen steeds minder kinderen
maandag 1 juni 2026 om 12:43
Vandaag in de krant: "Vrouwen krijgen nóg minder baby's". In 10 jaar tijd van 1,71 naar 1,43 gemiddeld per vrouw. In Goedemorgen Nederland zei Jet Bussemaker (Voorzitter Raad voor Volksgezondheid en Samenleving, PvdA): "Vrouwen willen geen kinderen, omdat de omstandigheden daarvoor niet aantrekkelijk genoeg zijn". Wat denken jullie, is dat de oorzaak en is het überhaupt heel erg?
woensdag 3 juni 2026 om 21:28
Ik heb nooit gevraagd of je een man of een vrouw bent.Bieb63 schreef: ↑03-06-2026 21:24Ik weet niet waarom je twijfelt aan mij intenties. Maar ook ik ben gevoelig voor opmerkingen. Dus als mannen (en wees gerust, ik ben gewoon een vrouw) op voorhand belachelijk worden gemaakt of afgeschilderd alsof het allemaal klootzakken zijn, dan neem ik de inhoud ook verre van serieus. En nog belangrijker, dan denk ik dus dat dat allemaal alleen maar averechts werkt.
En ik vind ook niet alle mannen klootzakken. Ik vind wel dat zorgtaken scheef verdeeld zijn. En ik vind dat daar over gesproken mag worden, zonder dat dat dan gelijk mannenhaat is.
Dat averechts werken, daar kan ik niet zoveel mee. Dat wordt vaker gebruikt in discussies, en vaak is het idee dan dat je heel genuanceerd moet zijn om de ander niet te grieven. Ik vind dat niet per se nodig. De problemen die werkende moeders ervaren zijn er, dus dan kunnen we het er maar beter gewoon over hebben.
Si abra la puerta hay lobos.
woensdag 3 juni 2026 om 21:33
Het is niet de enkele verantwoordelijkheid dat vrouwen de zorg voor kinderen te regelen. Beide ouders dragen evenveel verantwoordelijkheid. Het is, wat mij betreft, bijzonder de vrouw verantwoordelijk te houden als de man verzaakt, omdat zij dan niet goed genoeg gekozen heeft. Tegelijkertijd ben ik het met je eens dat je van tevoren met elkaar moet praten hierover en dat je conclusies moet verbinden aan die gesprekken, maar dat gaat wat mij betreft beide kanten op.Djondo schreef: ↑03-06-2026 21:26En daardoor hebben mannen er ook taken bij gekregen. Die moeten opeens iets met kinderen, en meedoen in het huishouden. Ik denk echt dat dat het punt niet is. Het punt is:
A- Vrouwen maken -voordat ze aan kinderen beginnen- geen goede afspraken over de zorg met hun partner. En het is kennelijk geen selectiecriteria voor een partner. Een man waarvan je verwacht dat ie geen zorgtaken zal doen wordt niet je partner. Gewoon geen match, no hard feelings. Maar de hard feelings zijn hier volop aanwezig.
B- Een vrouw wil liefde, een man wil respect. Als het thuis niet gaat zoals je wilt en je gaat een man wegzetten als een niksnut dan zal ie nooit geven waar je behoefte aan hebt. Dan gaat ie zijn eigen gang en lacht ie je uit. Als je een respectvol gesprek met hem aangaat bereik je wellicht meer. Het respect voor mannen is hier en daar ver te zoeken.
Je tweede opmerking kan ik niet zoveel mee. Ik wil respect en liefde en mijn man wil dat ook. Dat lijkt me ook wel zo fijn in een relatie. Het respect voor mensen is ver te zoeken, zou ik zeggen. Je vrouw alleen laten opdraaien voor de zorg is tenslotte ook niet respectvol.
Si abra la puerta hay lobos.
woensdag 3 juni 2026 om 21:35
Een selectiecriterium voor mannen zou misschien ook kunnen zijn om te kijken hoe sterk hun kinderwens is. Mijn indruk is dat ie vaak minder groot is dan bij de vrouw. Ik ken wel redelijk wat mannen die zoiets hebben van 'voor mij hoefde het niet zo, zij wilde het graag, en ik was ook niet tegen'. Van dat soort mannen moet je natuurlijk niet gaan verwachten dat ze hun carrière e.d. op 2 gaan zetten.
woensdag 3 juni 2026 om 21:39
Dat is dus zo een pechman. Mijn vriendin had er zo eentje. Die durfde amper een dagje met mij naar Amsterdam want dat was zielig voor de kinderen. En inderdaad, ze hadden de dag overleefd op schermen en een zak skittles die pa ze had toe geworpen. ..Yejii schreef: ↑03-06-2026 15:46Als de ander het weigert, zul je wel moeten. Je kunt een kind toch moeilijk aan zijn/haar lot overlaten.
Het is niet iets dat vrouwen laten gebeuren hoor, het is iets wat de ander laat. En als mijn man zich de luxe toeëeigent om zorgtaken niet op te pakken, dan heb ik geen keus dan ze op te pakken omdat je dit soort rare geintjes gewoon niet met kinderen uithaalt.
Vrouwen hebben de kinderen op nummer 1 staan. Mannen hebben zichzelf vaak op nummer 1 staan.
Een beetje normale man is echt letterlijk een lot uit de loterij, de kans dat je die treft is echt klein... Dat bedoel ik met debiel veel geluk hebben gehad, Canis.
woensdag 3 juni 2026 om 21:41
Degene die het probleem ervaart heeft de verantwoordelijkheid om het probleem aan te kaarten. De ander die geen probleem ervaart gaat dat niet uit zichzelf doen. Zo werkt de wereld nu eenmaal. Heel naïef als je maar blijft drammen 'ja maar, de man moet...'. Gaat niet gebeuren.
woensdag 3 juni 2026 om 21:44
Ik vind mezelf niet naïef, ik denk dat ik het anders zie dan jij. En drammen doe ik ook niet. Het zijn twee opmerkelijke woordkeuzes.Djondo schreef: ↑03-06-2026 21:41Degene die het probleem ervaart heeft de verantwoordelijkheid om het probleem aan te kaarten. De ander die geen probleem ervaart gaat dat niet uit zichzelf doen. Zo werkt de wereld nu eenmaal. Heel naïef als je maar blijft drammen 'ja maar, de man moet...'. Gaat niet gebeuren.
Het zou wel het probleem van de man moeten zijn. Dat is een principieel verschil van mening tussen jou en mij. Dat maakt mij niet naïef of een drammer, ik heb een andere mening.
Si abra la puerta hay lobos.
woensdag 3 juni 2026 om 21:45
Daar kunnen en moeten we het zeker over hebben. Maar er zijn er velen in deze topic die mannen op een bepaalde manier neerzetten (jij mss niet), waarvan ik dan denk: Hoe verwacht je dat mannen hier iets aan hebben, mee doen, willen, kunnen, als er zo naar gekeken wordt en over gesproken wordt. Dat is heel iets anders dan een inhoudelijk gesprek over waarom het komt dat vrouwen veel meer zorgtaken/huishouden doen (in geval ze evenveel werken), of denken te doen, waar dat dan aan ligt. En zeker als het een man betreft die helemaal niet vindt dat dat op zich zo zou moeten. Waar ligt het aan. Alleen aan de man? Of een verschil in ideeën erover? Of?Rabarbara schreef: ↑03-06-2026 21:28Ik heb nooit gevraagd of je een man of een vrouw bent.
En ik vind ook niet alle mannen klootzakken. Ik vind wel dat zorgtaken scheef verdeeld zijn. En ik vind dat daar over gesproken mag worden, zonder dat dat dan gelijk mannenhaat is.
Dat averechts werken, daar kan ik niet zoveel mee. Dat wordt vaker gebruikt in discussies, en vaak is het idee dan dat je heel genuanceerd moet zijn om de ander niet te grieven. Ik vind dat niet per se nodig. De problemen die werkende moeders ervaren zijn er, dus dan kunnen we het er maar beter gewoon over hebben.
woensdag 3 juni 2026 om 21:48
Dat denk ik dus ook. En vaak, moet het dan ook perse zo zoals de vrouw vindt?Djondo schreef: ↑03-06-2026 21:41Degene die het probleem ervaart heeft de verantwoordelijkheid om het probleem aan te kaarten. De ander die geen probleem ervaart gaat dat niet uit zichzelf doen. Zo werkt de wereld nu eenmaal. Heel naïef als je maar blijft drammen 'ja maar, de man moet...'. Gaat niet gebeuren.
woensdag 3 juni 2026 om 21:49
Hij werkt niet en in het weekend run jij het huishouden? Dat betekent dat jij dus de hele week aan staat en hij de hele week uit. Doordeweeks zit kind op school en jij op werk namelijk. Ik hoop dat ik het niet goed begrijp of dat hij ook de buitenboel schildert, kookt en het huishouden runt doordeweeks...Baggal schreef: ↑03-06-2026 21:03Ik veel relaties zijn de zorgtaken scheef. Mijn vader wilde weliswaar kinderen, maar wilde er vooral geen last van hebben. Zei ronduit tegen mijn moeder: wie het krijgt mag het houden, uiteraard met een grote grijns. Hij zorgde voor de financiën, mijn moeder deed het huishouden en de kinderen.
Mijn man doet het een stuk beter. Toen ons kind geboren was, had hij een prima deal en kreeg hij 6 maand shared parental leave. Als zelfstandige kreeg ik alleen statutory leave. Dus…een maand na haar geboorte was ik weer op kantoor. Maar inmiddels is dat wel verschoven: de zondagen zijn heilig en worden door hem benut voor Formule 1 en sportwedstrijden op de TV. Huiswerk met kind doen we samen en hij brengt en haalt haar naar school (omdat ik werk) en hij niet meer. Ik breng haar naar bed. Hij brengt haar een knuffel. Hij is wel gemakzuchtiger in het “heilige weekend”.
woensdag 3 juni 2026 om 21:50
woensdag 3 juni 2026 om 21:52
Dan is het op zich alleen maar goed (en ook vooral heel logisch) dat het geboortecijfer daalt want als je genoegen neemt met een partner die er in staat van "voor mij hoeft het niet per se maar als jij graag wil..." is de kans denk ik al veel groter dat het leeuwendeel op jou zal gaan neerkomen. En dan kun je dat dalende geboortecijfer dus ook zien als dat veel vrouwen (of stellen) daar dus geen genoegen meer mee nemen.Djondo schreef: ↑03-06-2026 21:35Een selectiecriterium voor mannen zou misschien ook kunnen zijn om te kijken hoe sterk hun kinderwens is. Mijn indruk is dat ie vaak minder groot is dan bij de vrouw. Ik ken wel redelijk wat mannen die zoiets hebben van 'voor mij hoefde het niet zo, zij wilde het graag, en ik was ook niet tegen'. Van dat soort mannen moet je natuurlijk niet gaan verwachten dat ze hun carrière e.d. op 2 gaan zetten.
woensdag 3 juni 2026 om 21:54
Yep, dit is inderdaad mijn wereldbeeld of in ieder geval mijn manbeeld. Het is inderdaad treurig omdat het ontstaan is vanwege en wordt bevestigd door wat ik om me heen zie en hoor...
Als je hiermee wil insinueren dat het aan mij ligt, helemaal prima. Proof me wrong please!!
woensdag 3 juni 2026 om 21:56
Hij doet ook wel het huishouden (de was) en kookt, terwijl ik werk, maar hij doet beduidend minder en heeft meer vrije tijd. Hij is immers vorig jaar met pensioen gegaan (want hij heeft daarvoor wel hard en veel gewerkt). Dat heilige weekend is mij soms wel een door in het oog.Ceester schreef: ↑03-06-2026 21:49Hij werkt niet en in het weekend run jij het huishouden? Dat betekent dat jij dus de hele week aan staat en hij de hele week uit. Doordeweeks zit kind op school en jij op werk namelijk. Ik hoop dat ik het niet goed begrijp of dat hij ook de buitenboel schildert, kookt en het huishouden runt doordeweeks...![]()
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
woensdag 3 juni 2026 om 21:57
Ik insinueer niets. Maar jij lijkt te insinueren dat slechts enkele mannen de moeite waard zijn. En dat vind ik moeilijk te geloven.Ceester schreef: ↑03-06-2026 21:54Yep, dit is inderdaad mijn wereldbeeld of in ieder geval mijn manbeeld. Het is inderdaad treurig omdat het ontstaan is vanwege en wordt bevestigd door wat ik om me heen zie en hoor...
Als je hiermee wil insinueren dat het aan mij ligt, helemaal prima. Proof me wrong please!!
woensdag 3 juni 2026 om 22:06
Hier praat je toch over voordat je gaat samenwonen? Hoe zie je dat voor je? Wat zijn jouw wensen? Wil je kinderen? Zo ja, hoeveel? Wat verwacht je van mij? In het huishouden? Als moeder? Vind je dat ik fulltime moet werken? En als er kinderen komen?Bieb63 schreef: ↑03-06-2026 21:45Daar kunnen en moeten we het zeker over hebben. Maar er zijn er velen in deze topic die mannen op een bepaalde manier neerzetten (jij mss niet), waarvan ik dan denk: Hoe verwacht je dat mannen hier iets aan hebben, mee doen, willen, kunnen, als er zo naar gekeken wordt en over gesproken wordt. Dat is heel iets anders dan een inhoudelijk gesprek over waarom het komt dat vrouwen veel meer zorgtaken/huishouden doen (in geval ze evenveel werken), of denken te doen, waar dat dan aan ligt. En zeker als het een man betreft die helemaal niet vindt dat dat op zich zo zou moeten. Waar ligt het aan. Alleen aan de man? Of een verschil in ideeën erover? Of?
Ik ben niet geïnteresseerd in wat ' mannen' verwachten van ' vrouwen' of andersom, en ook niet of dat steekhoudend is. Ik ben geïnteresseerd in wat mijn partner ( toevallig een man) wil van mij ( toevallig een vrouw) en andersom. Nu heb ik wel aardig wat vriendinnen met in meer of mindere mate teleurstellende mannen. Gelukkig ook vriendinnen met normale mannen... Maar als ik mijn vrouwelijke collega dan hoor praten over haar leven, kan ik dat alleen maar zielig vinden... Dus tja, het is heel dubbel.
woensdag 3 juni 2026 om 22:11
Jouw wereldbeeld is jouw wereldbeeld. Prima, maar als iemand daar zo tegenaan kijkt, dan denk ik dat het sowieso een no go is om überhaupt ooit met een man te gaan samenleven, laat staan een gezin te stichten. Ook goed, maar dan is het jouw probleem verder niet meer, toch?Ceester schreef: ↑03-06-2026 21:54Yep, dit is inderdaad mijn wereldbeeld of in ieder geval mijn manbeeld. Het is inderdaad treurig omdat het ontstaan is vanwege en wordt bevestigd door wat ik om me heen zie en hoor...
Als je hiermee wil insinueren dat het aan mij ligt, helemaal prima. Proof me wrong please!!
woensdag 3 juni 2026 om 22:11
Jouw wereldbeeld is jouw wereldbeeld. Prima, maar als iemand daar zo tegenaan kijkt, dan denk ik dat het sowieso een no go is om überhaupt ooit met een man te gaan samenleven, laat staan een gezin te stichten. Ook goed, maar dan is het jouw probleem verder niet meer, toch?Ceester schreef: ↑03-06-2026 21:54Yep, dit is inderdaad mijn wereldbeeld of in ieder geval mijn manbeeld. Het is inderdaad treurig omdat het ontstaan is vanwege en wordt bevestigd door wat ik om me heen zie en hoor...
Als je hiermee wil insinueren dat het aan mij ligt, helemaal prima. Proof me wrong please!!
woensdag 3 juni 2026 om 22:20
Ik ben ook diegene met het lot uit de loterij, ik ben getrouwd met een van die weinige mannen die de moeite waard is en we hebben nog een kind ook! En als ik zo om me heen lees en kijk, heb ik nog steeds debiel veel geluk gehadBieb63 schreef: ↑03-06-2026 22:11Jouw wereldbeeld is jouw wereldbeeld. Prima, maar als iemand daar zo tegenaan kijkt, dan denk ik dat het sowieso een no go is om überhaupt ooit met een man te gaan samenleven, laat staan een gezin te stichten. Ook goed, maar dan is het jouw probleem verder niet meer, toch?
woensdag 3 juni 2026 om 22:39
Ik snap jouw gedachtengangen niet.
Als een man de opstelling van een vrouw zo vreselijk zou vinden, wat dóét zo’n man dan bij zo’n vrouw? Het is toch geen treurig figuur die uit pure nood maar toch met zo’n onmens gaat en vervolgens uit pure nijd zijn kinderen verwaarloosd?
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
woensdag 3 juni 2026 om 22:49
Ik denk dat dit voor de meeste koppels wel geldt: je gaat niet over één nacht ijs en één kind of kinderen maken zijn levensveranderende beslissingen. Maar taken en verantwoordelijkheden kunnen natuurlijk ook veranderen en verschuiven ondanks een uitgebreid selectie proces. Je hebt niet alles in de hand. De een kan promotie maken en heel veel moeten werken, de ander kan door omstandigheden niet in staat zijn om veel te werken, etc. Taakverdelingen kunnen verschuiven. In ons geval waarbij er sprake is van een groot leeftijdsverschil heeft mijn man domweg minder energie om met ons kind door het bos te rennen. Huiswerk maken en koken doet hij daarentegen wel (en we besteden een en ander uit). Ik vind dat soms een beetje vervelend, maar accepteer ook dat ik dit ten dele moet toeschrijven aan onze unieke omstandigheden. Dat wil niet zeggen dat mijn partner een luiaard is, integendeel.Ceester schreef: ↑03-06-2026 22:20Ik ben ook diegene met het lot uit de loterij, ik ben getrouwd met een van die weinige mannen die de moeite waard is en we hebben nog een kind ook! En als ik zo om me heen lees en kijk, heb ik nog steeds debiel veel geluk gehadIk ben ook niet gaan samenleven met ' een man' , daar is een uitgebreid selectieproces aan vooraf gegaan. Ook het kind kwam er niet zomaar, dat heeft ons echt wel wat avondjes aan gesprekken gekost...
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
donderdag 4 juni 2026 om 07:08
Kan ik me ook goed voorstellen hoor, fijn dat dat tegenwoordig ook gewoon kan zonder dat het meteen vet afwijkend is. Ik vind samenwonen heel leukcognac schreef: ↑03-06-2026 09:02En ik had dan zelf denk ik weer niet willen samenwonen als er niet ook een kinderwens bij geweest was. Of dat als het krijgen van kinderen niet was gelukt dat de relatie het niet gered had. Daar zijn we te weinig voor op elkaar gericht als partners. En dat is niet alleen in deze relatie zo, dat heb ik ook in andere relaties ervaren en die mate van vrijheid als volwassene (zonder verantwoordelijkheid voor kinderen) past mij eigenlijk beter binnen een LAT-relatie (of zonder relatie) dan als samenwonend stel.
Edit, even verder gelezen. Ik denk dat de juiste partner vinden/selecteren wel belangrijk is. Met mn ex had ik sowieso nooit kinderen gewild. Die raakte overal overprikkeld van, dan zou alles op mij aankomen. Huidige vriend is heel zorgzaam, doet ook grootste deel huishouden en als ik kinderen zou willen zou dit de man zijn. Het liefst zou hij ook minder werken. Maakt echt wel wezenlijk verschil hoe je leven verder verloopt.
donderdag 4 juni 2026 om 08:03
Linksom of rechtsom blijft het daardoor de verantwoordelijkheid van vrouwen.Djondo schreef: ↑03-06-2026 21:35Een selectiecriterium voor mannen zou misschien ook kunnen zijn om te kijken hoe sterk hun kinderwens is. Mijn indruk is dat ie vaak minder groot is dan bij de vrouw. Ik ken wel redelijk wat mannen die zoiets hebben van 'voor mij hoefde het niet zo, zij wilde het graag, en ik was ook niet tegen'. Van dat soort mannen moet je natuurlijk niet gaan verwachten dat ze hun carrière e.d. op 2 gaan zetten.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
donderdag 4 juni 2026 om 08:04
Waarom ga je er vanuit dat die vrouwen nooit het gesprek aan zijn gegaan?Bieb63 schreef: ↑03-06-2026 21:45Daar kunnen en moeten we het zeker over hebben. Maar er zijn er velen in deze topic die mannen op een bepaalde manier neerzetten (jij mss niet), waarvan ik dan denk: Hoe verwacht je dat mannen hier iets aan hebben, mee doen, willen, kunnen, als er zo naar gekeken wordt en over gesproken wordt. Dat is heel iets anders dan een inhoudelijk gesprek over waarom het komt dat vrouwen veel meer zorgtaken/huishouden doen (in geval ze evenveel werken), of denken te doen, waar dat dan aan ligt. En zeker als het een man betreft die helemaal niet vindt dat dat op zich zo zou moeten. Waar ligt het aan. Alleen aan de man? Of een verschil in ideeën erover? Of?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in