Vrouwen krijgen steeds minder kinderen

01-06-2026 12:43 482 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Vandaag in de krant: "Vrouwen krijgen nóg minder baby's". In 10 jaar tijd van 1,71 naar 1,43 gemiddeld per vrouw. In Goedemorgen Nederland zei Jet Bussemaker (Voorzitter Raad voor Volksgezondheid en Samenleving, PvdA): "Vrouwen willen geen kinderen, omdat de omstandigheden daarvoor niet aantrekkelijk genoeg zijn". Wat denken jullie, is dat de oorzaak en is het überhaupt heel erg?

Is het erg dat vrouwen minder kinderen krijgen?

Totaal aantal stemmen: 165

Ja (21%)
Nee (79%)
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk dat er niet 1 oorzaak is aan te wijzen.

En ik denk ook niet dat het erg is.
Ja, voor een tijdje, omdat de oudere generaties groter zijn en er dan een poosje erg weinig jongeren zijn om voor die ouderen te zorgen.

Maar dat stabiliseert natuurlijk ooit, en dan is het denk ik een zegen als de bevolking krimpt.
solomio wijzigde dit bericht op 01-06-2026 12:47
0.31% gewijzigd
You are enough. Seriously, no need for any more of you.
Week 24 van de Extremely Demotivational Calendar
Alle reacties Link kopieren Quote
Na eeuwen van gigantische bevolkingsstijging lijkt een daling mij heel welkom. Het is druk zat op aarde en zeker ook in Nederland. Zo'n daling is een tijdlang natuurlijk lastig voor de bevolkingsopbouw en het heeft gevolgen voor de pensioenleeftijd maar dat is dan maar zo.
Wat loopt ‘s ochtends op vier benen, ‘s middags op twee benen en ‘s avonds op twee benen en nog wat wielen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Er zijn veel teveel mensen op deze aarde. mensen moeten eens bedenken dat groei niet de enige weg vooruit is.

ik vind het een zegen.

en verder wat Solomio zegt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Solomio schreef:
01-06-2026 12:47
Ik denk dat er niet 1 oorzaak is aan te wijzen.

En ik denk ook niet dat het erg is.
Ja, voor een tijdje, omdat de oudere generaties groter zijn en er dan een poosje erg weinig jongeren zijn om voor die ouderen te zorgen.

Maar dat stabiliseert natuurlijk ooit, en dan is het denk ik een zegen als de bevolking krimpt.
Waarom zouden vrouwen op den duur weer meer kinderen gaan krijgen? De trend in de hele wereld is juist naar beneden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind het wel bijzonder om het op de vrouwen alleen te gooien. Er zijn toch ook een hoop vaders die minder kinderen krijgen.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Alle reacties Link kopieren Quote
de wereld is overbevolkt... en mensen kijken anders tegen het leven aan. Dus erg? Nee.. misschien een tijdje onhandig.. maar dat lost zichzelf ook vanzelf weer op.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren Quote
Eberesche schreef:
01-06-2026 12:50
Er zijn veel teveel mensen op deze aarde. mensen moeten eens bedenken dat groei niet de enige weg vooruit is.
Eens hoor, die hele groeigedachte wordt door het lage geboortecijfer snel achterhaald ook. Toch vraag ik me af hoe het komt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pioen00 schreef:
01-06-2026 12:51
Waarom zouden vrouwen op den duur weer meer kinderen gaan krijgen? De trend in de hele wereld is juist naar beneden.
Het stabiliseren gaat er toch om dat er na elkaar verschillende generaties komen met minder kinderen, waardoor er op den duur ook minder jongere mensen nodig zijn om de pensioenen en zorg van ouderen op zich te nemen?
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Alle reacties Link kopieren Quote
Pioen00 schreef:
01-06-2026 12:51
Waarom zouden vrouwen op den duur weer meer kinderen gaan krijgen? De trend in de hele wereld is juist naar beneden.
Waar lees je dat?
You are enough. Seriously, no need for any more of you.
Week 24 van de Extremely Demotivational Calendar
Alle reacties Link kopieren Quote
biol schreef:
01-06-2026 12:53
de wereld is overbevolkt... en mensen kijken anders tegen het leven aan. Dus erg? Nee.. misschien een tijdje onhandig.. maar dat lost zichzelf ook vanzelf weer op.
Eens met de overbevolking maar hoe lost het zichzelf op dan?
Alle reacties Link kopieren Quote
DG2015 schreef:
01-06-2026 12:54
Het stabiliseren gaat er toch om dat er na elkaar verschillende generaties komen met minder kinderen, waardoor er op den duur ook minder jongere mensen nodig zijn om de pensioenen en zorg van ouderen op zich te nemen?
Juist.
You are enough. Seriously, no need for any more of you.
Week 24 van de Extremely Demotivational Calendar
Alle reacties Link kopieren Quote
Pioen00 schreef:
01-06-2026 12:55
Eens met de overbevolking maar hoe lost het zichzelf op dan?
Als vrouwen 1,43 kind krijgen gaat de bevolking krimpen.
You are enough. Seriously, no need for any more of you.
Week 24 van de Extremely Demotivational Calendar
Alle reacties Link kopieren Quote
Pioen00 schreef:
01-06-2026 12:51
Waarom zouden vrouwen op den duur weer meer kinderen gaan krijgen? De trend in de hele wereld is juist naar beneden.
Dat zegt ze toch niet? Met stabilisatie bedoelt ze dat de verhouding ouderen vs jongeren uiteindelijk zal stabiliseren als vrouwen minder kinderen krijgen dan vroeger.
Alle reacties Link kopieren Quote
DG2015 schreef:
01-06-2026 12:52
Ik vind het wel bijzonder om het op de vrouwen alleen te gooien. Er zijn toch ook een hoop vaders die minder kinderen krijgen.
eens!
Maar het is wel mooi symbolisch hoe we in NL over kinderen denken: Vrouwentaak.
En laat nou juist die denkwijze groot onderdeel van het probleem zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het duurt nog even, maar de wereldbevolking groeit nog tot ongeveer 2060, daarna zet de daling in.
Alle reacties Link kopieren Quote
DG2015 schreef:
01-06-2026 12:52
Ik vind het wel bijzonder om het op de vrouwen alleen te gooien. Er zijn toch ook een hoop vaders die minder kinderen krijgen.
Scherp, het zijn ménsen die minder kinderen krijgen. Alsof alleen vrouwen beslissen om kinderen te krijgen.

Ik geloof dat ik het zelf wel angstig vind, dat de jeugd van nu deze problemen zal moeten oplossen. Ik zie nog niet helemaal hoe dat gaat gebeuren. Te weinig onderwijzers, zorgpersoneel, te weinig werkenden om het pensioenstelsel te kunnen dragen...
Alle reacties Link kopieren Quote
Solomio schreef:
01-06-2026 12:55
Waar lees je dat?
Jij zegt dat het zal stabiliseren. Bedoel je daarmee het geboortecijfer of de bevolking? Als je het geboortecijfer bedoelt dan zal met 1,4 de bevolking structureel met 33% per generatie blijven krimpen namelijk.
Als je de bevolking bedoelt dan zal het geboortecijfer weer moeten stijgen naar minimaal 2,1.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pioen00 schreef:
01-06-2026 13:01
Jij zegt dat het zal stabiliseren. Bedoel je daarmee het geboortecijfer of de bevolking? Als je het geboortecijfer bedoelt dan zal met 1,4 de bevolking structureel met 33% per generatie blijven krimpen namelijk.
Als je de bevolking bedoelt dan zal het geboortecijfer weer moeten stijgen naar minimaal 2,1.
Gelukkig begrepen anderen wel gewoon wat ik bedoelde.
You are enough. Seriously, no need for any more of you.
Week 24 van de Extremely Demotivational Calendar
Alle reacties Link kopieren Quote
DG2015 schreef:
01-06-2026 12:54
Het stabiliseren gaat er toch om dat er na elkaar verschillende generaties komen met minder kinderen, waardoor er op den duur ook minder jongere mensen nodig zijn om de pensioenen en zorg van ouderen op zich te nemen?
Verhoudingsgewijs blijft dat hetzelfde als het geboortecijfer op 1,4 kinderen per vrouw blijft. Wat het niet blijft overigens want we zien dat het blijft dalen en richting de 1 gaat. Kijk maar naar bijvoorbeeld Japan, Zuid-Korea (0,7) en Singapore. 1,4 betekent al een afname van de bevolking met 33% per generatie. Dus ook de volgende generatie heeft niet genoeg kinderen om de ouderen te 'onderhouden' en de generatie daarna hetzelfde, etc etc. Dus je argument 'op den duur' houdt geen stand.
Alle reacties Link kopieren Quote
martje55 schreef:
01-06-2026 13:01
Ik geloof dat ik het zelf wel angstig vind, dat de jeugd van nu deze problemen zal moeten oplossen. Ik zie nog niet helemaal hoe dat gaat gebeuren. Te weinig onderwijzers, zorgpersoneel, te weinig werkenden om het pensioenstelsel te kunnen dragen...
Het wordt een hele gekke wereld. Maar ook de generatie na deze jongeren gaat met hetzelfde probleem te maken krijgen als het geboortecijfer niet stijgt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pioen heeft wel gelijk hoor. De verhouding stabiliseert pas als het geboortecijfer naar iets boven de 2 gaat. Tot die tijd zullen er relatief veel ouderen zijn ten opzichte van de jongeren.

Maar dan heb je het sowieso over de verre toekomst, dat wordt wel erg koffiedik kijken allemaal.
Wat loopt ‘s ochtends op vier benen, ‘s middags op twee benen en ‘s avonds op twee benen en nog wat wielen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Solomio schreef:
01-06-2026 13:02
Gelukkig begrepen anderen wel gewoon wat ik bedoelde.
Leg eens uit wat je bedoelt want ik snap het niet.
Jij zegt dat Als vrouwen 1,43 kind krijgen gaat de bevolking krimpen.
Dat is helemaal waar, 33% per generatie maar liefst. Maar daarna? De volgende generatie ook weer 33% kleiner etc etc. Bij stabilisatie van het geboortecijfer en daar ziet het er totaal niet naar uit.
pioen00 wijzigde dit bericht op 01-06-2026 13:20
44.18% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
01-06-2026 12:59
Het duurt nog even, maar de wereldbevolking groeit nog tot ongeveer 2060, daarna zet de daling in.
Wat zal de reden zijn van die daling?
'If you obey all the rules, you miss all the fun'. (Katherine Hepburn)
Alle reacties Link kopieren Quote
martje55 schreef:
01-06-2026 13:01
Scherp, het zijn ménsen die minder kinderen krijgen. Alsof alleen vrouwen beslissen om kinderen te krijgen.

Ik geloof dat ik het zelf wel angstig vind, dat de jeugd van nu deze problemen zal moeten oplossen. Ik zie nog niet helemaal hoe dat gaat gebeuren. Te weinig onderwijzers, zorgpersoneel, te weinig werkenden om het pensioenstelsel te kunnen dragen...
Maar wat is het alternatief? Een aarde die steeds zwaarder belast wordt, uitgeput rakende hulpbronnen, de natuur die steeds verder onder druk komt te staan door vervuiling en krimpt door woningbouw. Hoe meer mensen, hoe groter die problemen. Die moet de jeugd van nu ook gaan oplossen...
Wat loopt ‘s ochtends op vier benen, ‘s middags op twee benen en ‘s avonds op twee benen en nog wat wielen?

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven