Vrouwen krijgen steeds minder kinderen
maandag 1 juni 2026 om 12:43
Vandaag in de krant: "Vrouwen krijgen nóg minder baby's". In 10 jaar tijd van 1,71 naar 1,43 gemiddeld per vrouw. In Goedemorgen Nederland zei Jet Bussemaker (Voorzitter Raad voor Volksgezondheid en Samenleving, PvdA): "Vrouwen willen geen kinderen, omdat de omstandigheden daarvoor niet aantrekkelijk genoeg zijn". Wat denken jullie, is dat de oorzaak en is het überhaupt heel erg?
maandag 1 juni 2026 om 16:58
Ik las vandaag ergens dat de bevolking van Japan in de afgelopen 5 jaar(? Weet ik niet helemaal zeker) met 3 mijoen is gedaald.
In Zuid Korea en Japan hebben ze een probleem dat er te weinig baby's worden geboren. In China is dat volgens mij ook een probleem naast het probleem dat er te weinig vrouwen/meisjes zijn. Tja dat krijg je ervan met de 1 kind politiek en dat jongetjes meer gewild zijn.
Ik denk dat het in Nederland een probleem is dat er minder kinderen worden geboren. En in de nabije toekomst ook niet maar wellicht over een jaar of 50 wel. Tja steeds ouder worden van de mens en weinig geboortes gaat een keer fout.
Heb zelf geen kinderen en wil ze ook niet.
In Zuid Korea en Japan hebben ze een probleem dat er te weinig baby's worden geboren. In China is dat volgens mij ook een probleem naast het probleem dat er te weinig vrouwen/meisjes zijn. Tja dat krijg je ervan met de 1 kind politiek en dat jongetjes meer gewild zijn.
Ik denk dat het in Nederland een probleem is dat er minder kinderen worden geboren. En in de nabije toekomst ook niet maar wellicht over een jaar of 50 wel. Tja steeds ouder worden van de mens en weinig geboortes gaat een keer fout.
maandag 1 juni 2026 om 17:01
Vooral mannen denken dat toch?
Vrouwen/ menselijk welzijn is de reden dat we weigeren kinderen te krijgen.
Hoe erg moet je een zoogdier mishandelen, als je wil dat ze geen kinderen meer krijgen?
De druk op mensen wordt steeds groter: Kapitalisme, het nucleaire gezin en individualisering van de maatschappij bereiken hun piek.
Én een fulltime baan én alle kindzorg + nul steun uit de omgeving.
Het was nooit de bedoeling dat we het alleen deden. Er is geen gemeenschap meer en wij zijn een sociaal dier.
maandag 1 juni 2026 om 17:05
Huh? Als het gemiddelde aantal kinderen per vrouw lager is dan 2 heb je toch altijd dat er minder jongeren dan ouderen zijn? Of de levensverwachting moet dalen of zo.
maandag 1 juni 2026 om 17:07
Welvaart is de mate waarin behoeften kunnen worden gerealiseerd met beschikbare economische middelen.Djondo schreef: ↑01-06-2026 14:29Eens. Aantal jongeren vs aantal jongeren is niet relevant. Wat wel een hele relevante factor is: productiviteit. Als het aantal jongeren halveert maar de productiviteit van ze verdubbelt dan is er niets aan de hand. En die productiviteit zal naar verwachting blijven stijgen. Enige is, tot nu toe hebben we de groei van productiviteit vooral gebruikt voor meer welvaart. Misschien moeten we de welvaart fixeren. Zou ook geen kwaad kunnen. Denk dat we nu soms al van gekkigheid niet weten wat we met de welvaart moeten doen.
Dat gaat niet alleen maar over spullen, maar ook over vrije tijd, zorg, ontwikkeling en wonen.
Welvaart staat dus onder druk. Woningen zijn zeer schaars, zorg is in de toekomst problematisch en minder werken is voor veel mensen helemaal geen optie.
Welvaart neemt voor grote groepen zelfs af.
Dat we van gekkigheid niet weten wat we met welvaart moeten doen klopt volgens mij niet. Dat geldt voor een kleine groep.
maandag 1 juni 2026 om 17:08
En dit.tyche schreef: ↑01-06-2026 16:58Er is vergeleken met vroeger meer welvaart, en de levensstandaard is in ons land de afgelopen eeuw enorm gestegen.
Tegelijk is die welvaart niet gelijk verdeeld, worden de verschillen tussen arm en rijk alleen maar groter, en leeft een deel van de Nederlanders in armoede. Goed, dat is niet dezelfde armoede als in de sloppenwijken van Delhi, maar dat is ook niet waar mensen hier zich mee vergelijken. En de armoede en/of geldzorgen hier zijn geen verwendheid maar gaan gepaard met daadwerkelijk leed en kansenongelijkheid.
Komt bij dat Gen Z de eerste generatie sinds de Tweede Wereldoorlog is die het niet beter heeft dan de vorige. En niet beter is in onze samenleving die gedicteerd wordt door de kapitalistische dwang tot groei een probleem.
Jonge mensen willen, meer dan vroeger, alles op orde hebben voor ze aan een kind beginnen, en dat betekent vaak: een stabiele plek om te wonen en de relatieve zekerheid dat je het met elkaar redt als er een kind komt. Qua taakverdeling, carrièremogelijkheden, financiële zekerheid. En op veel van die punten is er nu juist meer onzekerheid én hogere druk om het allemaal zelf voor elkaar te krijgen.
maandag 1 juni 2026 om 17:10
maandag 1 juni 2026 om 17:10
Maar in welk opzicht gaat het dan fout? Japan heeft inderdaad sterk dalende bevolking, maar volgens mij gaat het daar niet super slecht. Ze lopen voorop als het gaat om robots enz.Graze schreef: ↑01-06-2026 16:58Ik las vandaag ergens dat de bevolking van Japan in de afgelopen 5 jaar(? Weet ik niet helemaal zeker) met 3 mijoen is gedaald.
Ik denk niet dat het per se slecht is als er minder kinderen geboren worden. Ik verwacht alleen wel dat er meer immigratie gaat komen. Wel zullen voorzieningen steeds verder weg gaan zijn, zoals scholen, winkels, ziekenhuizen enz.
Ik denk dat AI veel gaat kunnen overnemen. Alleen in sommige sectoren gaat dat minder makkelijk natuurlijk.
maandag 1 juni 2026 om 17:11
De zorg is een ramp, er zijn geen huizen te vinden tenzij je je op je 14de inschrijft om op je 28ste een keer een woonst te hebben, we moeten 20 ballen tegelijk in de lucht houden, ... en dan schrik je dat we minder kinderen krijgen?
Bovendien was kinderen vroeger zo'n beetje "verplicht".
Die éne vrijgezelle of alleenstaande vrouw werd nog niet verketterd én als een risico gezien voor elke bezette man in een straal van 50 kilometer.
(Ik heb 2 eeuwig-vrijgezel-gebleven tantes van 70+
. Die krijgen nog altijd de vraag waarom ze geen kinderen en geen relatie hebben.)
Zowat elk meisje schreef tijdens de lagere school in haar vriendenboek bij "wat wil je later worden" "huisvrouw en moeder".
"Geen kinderen" is op dit moment toch echt veel genormaliseerder dan 40 of 60 jaar geleden. Blij dat ik nu leef en niet effe verplicht 8 kinderen op de wereld heb moeten zetten. Want anti-conceptie was ook al verboden.
Bovendien was kinderen vroeger zo'n beetje "verplicht".
Die éne vrijgezelle of alleenstaande vrouw werd nog niet verketterd én als een risico gezien voor elke bezette man in een straal van 50 kilometer.
(Ik heb 2 eeuwig-vrijgezel-gebleven tantes van 70+
Zowat elk meisje schreef tijdens de lagere school in haar vriendenboek bij "wat wil je later worden" "huisvrouw en moeder".
"Geen kinderen" is op dit moment toch echt veel genormaliseerder dan 40 of 60 jaar geleden. Blij dat ik nu leef en niet effe verplicht 8 kinderen op de wereld heb moeten zetten. Want anti-conceptie was ook al verboden.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
maandag 1 juni 2026 om 17:12
Dat klopt. Zuid Korea stimuleert vrouwen (koppels) om kinderen te krijgen. Vrouwen krijgen geld van de overheid, allerlei programma's en regelingen maar toch lijkt het nog niet echt zijn vruchten af te werpen.Phlox24 schreef: ↑01-06-2026 13:37In landen waar babybonussen en op andere wijze het krijgen van kinderen wordt gestimuleerd uitgedeeld stijgt niet ineens het geboortecijfer significant. De problemen zijn vaak hetzelfde, geen woning, onzekerheid qua werk, hoge kosten voor levensonderhoud enz. enz. Maar kennelijk speelt er dus meer, de keuzevrijheid van de vrouw zal daar ook een rol in spelen.
Het leven is er duur, prestatie druk, stigma tegen alleenstaande moeders, co ouderschap kan maar komt bijna niet voor. Vaak gaat een kind dan naar de vader omdat er ook weer een stigma is tegen een kind van een andere man/niet van jezelf op voeden onder mannen is.
Kortom vaak begint men er ondanks te voordelen en extra's vanuit de regering er niet aan.
maandag 1 juni 2026 om 17:17
+1cognac schreef: ↑01-06-2026 16:34Maar hier is wel iets vreemds aan de hand. Alles wordt namelijk óók duurder in verhouding (de woningen, benzine, boodschappen) maar toch hebben we - uitzonderingen daargelaten - met zijn allen véél meer welvaart. We kopen meer (en vaker) nieuwe spullen, doen meer, lijken minder lang te hoeven sparen om iets te verwezenlijken, we hebben vooral ook meer van alles. En ik moet ervoor waken om dan niet heel zuur en met een kritisch vingertje te gaan lopen roepen hoe verwend alles is, maar ik vraag me dit wel eens af hoe dit dan kan. En het is niet zo dat ik in vergelijking met mijn jeugd nou in een veel rijkere omgeving ben gaan wonen, integendeel. Maar toch denk ik wel na over jouw opmerking: we weten van gekkigheid niet wat we met de welvaart moeten.... Hoe moet ik dit dan zien in verhouding tot "alles wordt steeds duurder?" Je zou dan namelijk eerder verwachten tot je dat ook terugziet in hoe vaak en ver mensen op vakantie gaan, een duurder huis gaan kopen, duurzamer met hun spullen omgaan want geen geld voor elke tien jaar een nieuwe bank, minder speelgoed in huis, minder vaak kleding kopen, want dat is al op gegaan aan de benzine, hypotheek en boodschappen.
Maar dat is dus ook een generatie ding en ik ben het volledig met je eens.
Tegelijkertijd waren andere dingen voor veel mensen ook makkelijker: zoals een huis kopen of leven van een salaris en een moeder thuis hebben met thee en koekjes na schooltijd. Wat dat betreft hebben broer en ik geboft dat dit de norm was. Mijn moeder werkte pas nadat we op de middelbare school zaten en dat was niet omdat het financieel noodzakelijk was.
En nu zie je dat verreweg de meeste vrouwen ook werken omdat het leven zoveel duurder is geworden en tegelijkertijd consumeren we meer dan ooit tevoren. De sociale media is daar ten dele ook debet aan trouwens: het ideale plaatje willen neerzetten over je te leuke, mooie leven en mensen zijn ook meer verwend geworden.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
maandag 1 juni 2026 om 17:18
Japan heeft een gigantisch probleem qua vergrijzing. Dorpen lopen leeg, heel veel akiya. Volgens mij zijn er ook problemen qua oudere zorg. Daar is het nog zo dat je kinderen voor je zorgen want er is niet een sociaal plan zoals wij dat kennen. Kinderen moeten dat maar kunnen/willen. Je leest regelmatig dat mensen eenzaam en alleen sterven en maanden dood in huis liggen.Red_Velvet schreef: ↑01-06-2026 17:10Maar in welk opzicht gaat het dan fout? Japan heeft inderdaad sterk dalende bevolking, maar volgens mij gaat het daar niet super slecht. Ze lopen voorop als het gaat om robots enz.
Ik denk niet dat het per se slecht is als er minder kinderen geboren worden. Ik verwacht alleen wel dat er meer immigratie gaat komen. Wel zullen voorzieningen steeds verder weg gaan zijn, zoals scholen, winkels, ziekenhuizen enz.
Ik denk dat AI veel gaat kunnen overnemen. Alleen in sommige sectoren gaat dat minder makkelijk natuurlijk.
maandag 1 juni 2026 om 17:21
Japan worstelt al decennia met hun economische huishouding. Sinds de jaren 90 al zijn er problemen. Met soms opleving, maar ook regelmatig recessies.Red_Velvet schreef: ↑01-06-2026 17:10Maar in welk opzicht gaat het dan fout? Japan heeft inderdaad sterk dalende bevolking, maar volgens mij gaat het daar niet super slecht. Ze lopen voorop als het gaat om robots enz.
De staatsschuld is veel te hoog.
Japan liep vroeger technologisch voorop. Maar ze hebben inmiddels flinke concurrentie. Op het gebied van robots loopt China voorop. Met AI heeft Japan de boot gemist. Op het gebied van drones lopen ze ook achter. Consumentenelectronica komt uit Zuid-Korea of China. Of uit de VS. Of een combinatie hiervan.
Ze zijn nog steeds een economische grootmacht, maar dat kan veranderen. En de vergrijzing is daar een zeer groot probleem.
Japan heeft last van iets waar alle economieën op een gegeven moment last van krijgen: hoge arbeidskosten en de wetten van de remmende voorsprong. En levens die steeds duurder worden, waardoor inwoners keihard moeten werken. Dat is in Zuid-Korea ook zichtbaar trouwens.
Immigratie heb je helemaal gelijk in. Daar doet Japan veel te weinig aan.
maandag 1 juni 2026 om 17:23
Vrouwen zijn ook gewoon meer gaan studeren.Baggal schreef: ↑01-06-2026 17:17+1
Tegelijkertijd waren andere dingen voor veel mensen ook makkelijker: zoals een huis kopen of leven van een salaris en een moeder thuis hebben met thee en koekjes na schooltijd. Wat dat betreft hebben broer en ik geboft dat dit de norm was. Mijn moeder werkte pas nadat we op de middelbare school zaten en dat was niet omdat het financieel noodzakelijk was.
En nu zie je dat verreweg de meeste vrouwen ook werken omdat het leven zoveel duurder is geworden en tegelijkertijd consumeren we meer dan ooit tevoren. De sociale media is daar ten dele ook debet aan trouwens: het ideale plaatje willen neerzetten over je te leuke, mooie leven en mensen zijn ook meer verwend geworden.
Mijn moeder is - samen met haar tweelingszus - de jongste van 8.
Bij godsgratie mochten zij en haar zus naar de universiteit omdat we intussen de jaren '70 waren.
Mijn tantes - die 18 waren in de jaren '50 en '60 - mochten dat niet want hun lot was toch gewoon trouwen en kinderen krijgen.
Bij godsgratie mocht één tante een cursusje administratie doen zodat ze wat kon helpen op het bedrijf van mijn grootvader tot ze getrouwd was.
The same bij mijn vader.
Alle jongens mochten studeren.
De meisjes mochten na de middelbare school helpen in de winkel van mijn grootmoeder tot ze een man en kinderen hadden.
Er was voor vrouwen nauwelijks een alternatief op "we kweken kinderen en voeden die op".
Iedereen was ook uber-katholiek (rooms-katholiek).
Was je na 2 jaar huwelijk niet zwanger dan stond de lokale priester voor de deur "om eens te praten" want dan schorte er iets.
Bij een huwelijk hoorden kinderen.
Geen kinderen, anti-conceptie, ... was onbespreekbaar.
Is dit nu later?
maandag 1 juni 2026 om 17:26
Ik denk dat de situatie van 1 of 2 generaties geleden op geen enkele manier meer te vergelijken zijn. De eisen van vandaag zijn vele malen hoger. Mijn moeder was lerares, had geen auto, woonde tot haar 30e bij een hospita, en ging op de fiets op vakantie naar de Veluwe want daar woonde een tante. Iemand die nu van de PABO komt verwacht een auto, een koophuis van minimaal 75 m2, en vindt dan wel dat er geld over moet blijven voor meerdere vakanties per jaar naar exotische bestemmingen.cognac schreef: ↑01-06-2026 16:34Maar hier is wel iets vreemds aan de hand. Alles wordt namelijk óók duurder in verhouding (de woningen, benzine, boodschappen) maar toch hebben we - uitzonderingen daargelaten - met zijn allen véél meer welvaart. We kopen meer (en vaker) nieuwe spullen, doen meer, lijken minder lang te hoeven sparen om iets te verwezenlijken, we hebben vooral ook meer van alles. En ik moet ervoor waken om dan niet heel zuur en met een kritisch vingertje te gaan lopen roepen hoe verwend alles is, maar ik vraag me dit wel eens af hoe dit dan kan. En het is niet zo dat ik in vergelijking met mijn jeugd nou in een veel rijkere omgeving ben gaan wonen, integendeel. Maar toch denk ik wel na over jouw opmerking: we weten van gekkigheid niet wat we met de welvaart moeten.... Hoe moet ik dit dan zien in verhouding tot "alles wordt steeds duurder?" Je zou dan namelijk eerder verwachten tot je dat ook terugziet in hoe vaak en ver mensen op vakantie gaan, een duurder huis gaan kopen, duurzamer met hun spullen omgaan want geen geld voor elke tien jaar een nieuwe bank, minder speelgoed in huis, minder vaak kleding kopen, want dat is al op gegaan aan de benzine, hypotheek en boodschappen.
Tegelijkertijd speelt er ook wat iemand anders al aangaf: het lijkt toch of de verdeling van welvaart steeds schever wordt. Ik vind het onbegrijpelijk dat we nog voedselbanken hebben in Nederland. En gemeenten zeggen dan dat ze geen geld hebben voor armoede bestrijding. Tegelijkertijd moet er in Nederland een leegstaande flat die gesloopt moet worden behouden blijven en verwarmd worden (misschien wel 10 jaar lang) omdat er 10 vleermuizen wonen. En zie ik bij een gemeente een opdracht voor 'programmamanager aanbesteding koffie en thee' voor 12 maanden met optie tot verlenging tegen een tarief van minimaal 100 euro per uur.
Die laatste 2 voorbeelden zijn geen grap en zijn voor mij wel een teken dat er iets fundamenteel mis gaat in ons land en dat de armoede die er is een keuze is, niet iets dat ons overkomt.
maandag 1 juni 2026 om 17:30
Maar dan klopt het beeld toch niet dat die welvaart toeneemt? Studeren is ook veel duurder geworden.Baggal schreef: ↑01-06-2026 17:17+1
De stelling dat er meer welvaart is, klopt niet als je ziet in welke situatie een hoop mensen zitten: zeer dure huizen, hard werken en op je oudere dag moet je maar zien of je goed wordt verzorgd. En of er een goede plek voor je is als het thuis niet meer gaat.
Consumeren voelt dan meer als een manier om te vluchten. Een copingsmechanisme.
Leuk om allemaal troep je huis in te slepen, of om 3 keer per jaar een week naar de zon te vliegen, maar als op andere vlakken veel duurdere zaken niet gerealiseerd kunnen worden, dan heeft dat consumeren toch helemaal niets met welvaart te maken?
En dit beeld zie je in alle 'rijke' landen met veel welvaart: de bevolking koopt zich een slag in de rondte, maar echte welvaart voor iedereen? Die staat onder druk of is er niet (zoals in de VS).
maandag 1 juni 2026 om 17:30
Anticonceptie bestond niet.
Net als wat we nu overal ter wereld zien: geef vrouwen de kennis, technologie en vrijheid (van religieuze onderdrukking) om zelf te bepalen hoeveel kinderen ze krijgen en ze krijgen er minder
maandag 1 juni 2026 om 17:31
En ook dat is waar Wisse. Mijn moeder had dan wel een goede opleiding, maar stopte ook nadat ze beviel van mijn broer. Verreweg de meeste vrouwen stopte volledig na de komst van hun kroost. En financieel was het voor de meeste beter te behappen. Je ziet ook echt een verschuiving op dat gebied. Ik heb na de komst van mijn kind mijn werk niet opgegeven bijvoorbeeld en werk meer dan fulltime.
En toch vind ik daarnaast ook dat men luxer leeft zoals Cognac terecht opmerkte: vakantie vieren deden wij vroeger in een tent op de Ardennen
. Niets geen overdreven luxe en wereldreizen.
En toch vind ik daarnaast ook dat men luxer leeft zoals Cognac terecht opmerkte: vakantie vieren deden wij vroeger in een tent op de Ardennen
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
maandag 1 juni 2026 om 17:38
Mensen.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
maandag 1 juni 2026 om 17:39
Laat ik het zo zeggen: er wordt anders met geld omgegaan. We sparen in mijn beleving minder voor dat appeltje voor de dorst zoals onze ouders dat deden en geven heel veel meer uit aan luxere goederen en mooie reizen.Paradise schreef: ↑01-06-2026 17:30Maar dan klopt het beeld toch niet dat die welvaart toeneemt? Studeren is ook veel duurder geworden.
De stelling dat er meer welvaart is, klopt niet als je ziet in welke situatie een hoop mensen zitten: zeer dure huizen, hard werken en op je oudere dag moet je maar zien of je goed wordt verzorgd. En of er een goede plek voor je is als het thuis niet meer gaat.
Consumeren voelt dan meer als een manier om te vluchten. Een copingsmechanisme.
Leuk om allemaal troep je huis in te slepen, of om 3 keer per jaar een week naar de zon te vliegen, maar als op andere vlakken veel duurdere zaken niet gerealiseerd kunnen worden, dan heeft dat consumeren toch helemaal niets met welvaart te maken?
En dit beeld zie je in alle 'rijke' landen met veel welvaart: de bevolking koopt zich een slag in de rondte, maar echte welvaart voor iedereen? Die staat onder druk of is er niet (zoals in de VS).
Dat men op andere gebieden in de knoop kan komen is ook waar (en terecht punt dat het idee van welvaart misschien niet helemaal klopt).
Ik bemerk wel dat mijn generatie en de generatie na mij doorgaans wel luxer leeft en meer verwacht dan de generatie voor mij. En tegelijkertijd had de generatie van de baby boomers zoals mijn vader het makkelijk(er) in de zin dat er geen chronisch huizen tekort was, hij gemakkelijk kon instappen ondanks een torenhoge hypotheekrente van 12% (met een hypotheek renteaftrek) en een vrouw die niet hoefde te werken toen er kinderen kwamen.
maandag 1 juni 2026 om 17:39
Je hebt inderdaad gelijk. Anderen waren je al voormadamzonderm schreef: ↑01-06-2026 17:05Huh? Als het gemiddelde aantal kinderen per vrouw lager is dan 2 heb je toch altijd dat er minder jongeren dan ouderen zijn? Of de levensverwachting moet dalen of zo.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
maandag 1 juni 2026 om 17:42
En toch schrik ik er tegenwoordig ook van wat een weekje vakantie 'gewoon in Nederland' kost.Baggal schreef: ↑01-06-2026 17:31En ook dat is waar Wisse. Mijn moeder had dan wel een goede opleiding, maar stopte ook nadat ze beviel van mijn broer. Verreweg de meeste vrouwen stopte volledig na de komst van hun kroost. En financieel was het voor de meeste beter te behappen. Je ziet ook echt een verschuiving op dat gebied. Ik heb na de komst van mijn kind mijn werk niet opgegeven bijvoorbeeld en werk meer dan fulltime.
En toch vind ik daarnaast ook dat men luxer leeft zoals Cognac terecht opmerkte: vakantie vieren deden wij vroeger in een tent op de Ardennen. Niets geen overdreven luxe en wereldreizen.
Ik ben wellicht ook "zo'n vrouw". Gestudeerd, gaan werken en het heeft tot in mijn begin 30er jaren geduurd voordat ik de juiste man tegenkwam. En dat vond ik niet makkelijk; in mijn perceptie waren er niet ontzettend veel leuke mannen beschikbaar, maar had ik wel concurrentie van heel veel leuke knappe en slimme vrouwen. Inmiddels een koophuis kunnen bemachtigen, ben ik haast midden dertig en al bijna een jaar bezig en vraag ik me af of het ooit nog gaat lukken.
maandag 1 juni 2026 om 17:46
Ik snap je punt goed hoor.Baggal schreef: ↑01-06-2026 17:39Laat ik het zo zeggen: er wordt anders met geld omgegaan. We sparen in mijn beleving minder voor dat appeltje voor de dorst zoals onze ouders dat deden en geven heel veel meer uit aan luxere goederen en mooie reizen.
Dat men op andere gebieden in de knoop kan komen is ook waar (en terecht punt dat het idee van welvaart misschien niet helemaal klopt).
Ik bemerk wel dat mijn generatie en de generatie na mij doorgaans wel luxer leeft en meer verwacht dan de generatie voor mij. En tegelijkertijd had de generatie van de baby boomers zoals mijn vader het makkelijk(er) in de zin dat er geen chronisch huizen tekort was, hij gemakkelijk kon instappen ondanks een torenhoge hypotheekrente van 12% (met een hypotheek renteaftrek) en een vrouw die niet hoefde te werken toen er kinderen kwamen.
Maar ik vind wel dat begrippen als welvaart en luxe in de breedte moeten worden gezien. En het heeft voor iedereen een andere betekenis.
Anders geeft het nogal een vertekend beeld. En is het risico dat het vooral over zichtbare en oppervlakkige zaken gaat. Maar als je kijkt naar zichtbare zaken en dingen die door naar elkaar te kijken gewild worden (social media/influencers/reclame), dan is het beeld misschien niet volledig.
Op tijd kunnen stoppen met werken en het hebben van vrije tijd geld voor mij bijvoorbeeld ook als luxe. Een woning al helemaal.
maandag 1 juni 2026 om 17:51
Oh ik schrik ook geregeld van de horeca prijzen en vakanties en dat terwijl wij een prima gezinsinkomen hebben. Ondanks het moederschap wil ik voorlopig graag fulltime blijven werken. Met meerdere kinderen was dat lastiger geweest, maar ik geloof dus zeker in een correlatie tussen opleiding en willen werken, ook nadat er een kind/kinderen zijn gekomen.Timetraveler schreef: ↑01-06-2026 17:42En toch schrik ik er tegenwoordig ook van wat een weekje vakantie 'gewoon in Nederland' kost.
Ik ben wellicht ook "zo'n vrouw". Gestudeerd, gaan werken en het heeft tot in mijn begin 30er jaren geduurd voordat ik de juiste man tegenkwam. En dat vond ik niet makkelijk; in mijn perceptie waren er niet ontzettend veel leuke mannen beschikbaar, maar had ik wel concurrentie van heel veel leuke knappe en slimme vrouwen. Inmiddels een koophuis kunnen bemachtigen, ben ik haast midden dertig en al bijna een jaar bezig en vraag ik me af of het ooit nog gaat lukken.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in