Vrouwen na bevalling 1 jaar niet werken

21-12-2007 14:58 715 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag dient de staatssecretaris een motie in om dit te bewerkstelligen. De redenen zijn, dat borstvoeding dan een betere kans krijgt en de Christen Unie vindt dat babies onder een jaar niet in een kinderdagverblijf horen. Emancipatie of niet.

Ik ben het er wel mee eens. Ik werk notabene bij het rijk en hier moeten vrouwen in een wc (de voorruimte van een toilet) kolven!

Bovendien is mijn kleine nichtje in het dagverblijf op haar hoofdje geslagen met een dinky toy door een twee jaar oud kind. Mijn nichtje was net 3 maanden oud en bloedde aan haar hoofdje!

Er zijn ook maar 2 leidsters per 9 kinderen, en je weet hoe dat gaat, een kindje moet plassen, een ander geeft over dus die leidsters zien echt niet alles.

Maar goed, dat vind ik dus, geef je mening.
Maar mijn kind heeft het prima hoor, ook als ik na een bepaalde tijd weer aan het werk ga! Ik ben dus een vrouw die blij is dat ze naast een kind (straks twee) ook nog kan/mag werken! Ok financieel is het ook "nodig" met de levensstandaard die we nu hebben maar los daarvan geniet ik ook enorm van mijn werk! En mijn zoon heeft het enorm naar zijn zin op het kdv! Hij is echt niet blij als ik hem een dagje thuis hou. En dat is niet vanaf dat hij een jaar was. Toen hij jonger was, vond hij het ook prima om daarheen te gaan! (voor zover hij dat kon aangeven natuurlijk, ;) )
Haha idd Morrie, zo een ben ik er dus ook!
Toetyfroety, we leven inderdaad niet om te werken, maar ik vind het ook bepaald geen prettig idee dat ik ergens moeilijker aangenomen wordt, alleen omdat ik een baarmoeder heb en mijn toekomstige werkgever zich ervan bewust is dat ik zomaar een aantal keren een jaar weg zou kunnen zijn.
en veel vrouwen voorzien vantevoren niet of ze bv geven wel/niet willen volhouden. Velen starten toch met de instelling:"we zien wel... En een aantal daarvan komt er dan "opeens" achter dat het heel fijn/makkelijk is om bv te geven en heeft dan dus weinig met werkgever geregeld.

Dat bedoel ik dus: 'we zien wel'. Regel van te voren alle opties, dan kan het voor je werkgever alleen maar meevallen achteraf. Het lijkt wel of ik het hier voor de werkgever steeds op zit te nemen. Maar vrouwen kunnen zelf ook wat meer vooruitkijken om verassingen te voorkomen.

Zal ik nog maar eens vermelden dat ik zelf geen kinderen heb... ;-]
En een kind heeft ook rechten inderdaad. Recht op ouders die goed voor hem zorgen. En niet persé recht op een moeder die thuis is. Is nergens voor nodig.
Petrokia, denk er precies hetzelfde over, en ik heb er 2.
Ben het met je eens hoor Petrokia! Maar ik zie ook dat het in de praktijk vaak anders gaat!

En heb het ook ervaren. ik ging er ook in met het idee van we zien wel. Wel met werkgever besproken dat ik mogelijk wilde kolven, maar nog niet zeker wist. En hij had ervaring met collega die het allemaal anders oploste en geen gebruik maakte van haar recht dus voorzag niet hoe dat voor mij in praktijk zou uitpakken. En alle lof voor mijn werkgever, want hij heeft volledig meegwerkt. Maar ik zag wel in dat het niet altijd makkelijk regelen was voor hem!
[quote]bridges6 schreef op 21 december 2007 @ 15:24:

Pfff zit nu net thuis. Verlof gaat nu in en met (gedeeltelijk) betaald ouderschapsverlof zit ik nu als het goed is tot 12 augustus thuis... En ben nog helemaal niet blij... Vind het zo lang weg van mijn werk en collega's. En het klinkt zooooo lang... Volgende week geniet ik vast even van de rust, maar nu moet ik nog erg wennen... Laat staan dat ik een jaar thuis zou (mogen) blijven...

Nou dat snap ik niet helemaal want ik heb een dochter die in Maart gaat bevallen en nog werkt tot 24 Jan. en ze gaat al in Juni weer aan het werk. Woon je wel in Nederland?
Ja hoor. Verlof gaat officieel "pas" over twee weken in, nu kerstvakantie. Dus 7 jan. begint verlof, 5 weken voor uitgerekende datum. Dan nog 11 weken na, en dan ouderschapsverlof tot aan vakantie. en dan dus de zomervakantie.

Komt denk door het ouderschapsverlof wat ik erna opneem...
Een jaar babyverlof zal het aantal moeders dat borstvoeding geeft bijvoorbeeld doen stijgen, en daardoor zullen minder vrouwen borstkanker krijgen. Borstvoeding beschermt ook de baby tegen diverse vormen van kanker, waaronder leukemie. Ook beschermt borstvoeding tegen wiegendood, vetzucht, allergieën en astma. Verder zullen baby’s zich beter aan hun moeder hechten, waardoor ze minder gedrags- en ontwikkelingsproblemen vertonen.

Uit onderzoek van de Amerikaanse neuropsycholoog Allan Shore blijkt bovendien dat baby’s op een crèche grote hoeveelheden van het stresshormoon cortisol in hun bloed hebben. Smulders: ,,Hun cortisolspiegel is even hoog als van een peuter die op een vol strand zijn moeder kwijt is.’’ Baby’s jonger dan een jaar horen niet in een crèche, vindt Smulders. ,,Althans niet in de meeste Nederlandse crèches, met twee leidsters op negen baby’s.’’

Hier een stukje waar ik het vandaan heb (Bron AD)

Nou ik vind het nogal wat hoor, een baby met cortisol in zijn bloed net zo hoog als een peuter die op een vol strand zijn moeder kwijt is.

Bovendien schijnt het dus te gaan om een sabbatical (dus onbetaald)

dus maakt het niet zoveel uit voor de werkgevers.

Ik maak me ook zorgen om de meeste reacties hier, als het nou zo is dat we door die emancipatie alleen maar moeten/mogen werken.

Ik weet uit ervaring dat een baby krijgen niet niks is. En de eerste maanden met nachtvoedingen etc. De mijne zijn geboren in de tijd dat vrouwen gewoontegetrouw een paar jaar niet werkten en dat heb ik dus ook gedaan, ben terug gaan werken toen de oudste 3 was en de jongst 1 jaar oud.

Ik begrijp eigenlijk niet hoe die jonge meiden van tegenwoordig het voor mekaar krijgen, je moet eens een nacht opzitten met zo'n kleintje omdat er bv. een tandje doorkomt, en dan vrolijk gewoon naar je werk de volgende dag? Hoe doe je dat?
toetyfroety, het is niet zo dat als je geen verlof hebt, je geen borstvoeding kunt geven hoor. Ik heb mijn zoon een jaar gevoed, door te kolven op het werk.

En ik ben gewoon weer gaan werken na het verlof. Moeders die dat niet willen, die hoeven dat niet te doen. Die kunnen lekker thuis blijven als ze dat willen. Alleen niet op kosten van de staat, de werkgever en/of wij belastingbetalers.

Ook al is het onbetaald verlof, natuurlijk kost het de werkgever geld. Er moet een vervanger gezocht worden, die moet ingewerkt worden, na het verlof moet de moeder weer ingewerkt worden. Meestal voor zwangerschapsverlof nemen collega's het werk over, maar voor een jaar zitten die daar niet op te wachten.

En wat denk je dat je in te halen hebt na een jaar? Heel het werk kan veranderd zijn.
Ik ga trouwens na een nacht opzitten liever naar mijn werk dan dat ik ook nog een dag met een jengelend kind zit ;-)
bridges6 schreef op 21 december 2007 @ 16:11:

Ja hoor. Verlof gaat officieel "pas" over twee weken in, nu kerstvakantie. Dus 7 jan. begint verlof, 5 weken voor uitgerekende datum. Dan nog 11 weken na, en dan ouderschapsverlof tot aan vakantie. en dan dus de zomervakantie.

Komt denk door het ouderschapsverlof wat ik erna opneem...
Ja sorry Bridges, twas een beetje mosterd van mijn kant, ik had nog lang niet alle reacties gelezen, 't gaat ook zo vlug, ik heb wel wat los gemaakt geloof ik. :-O
Morrie schreef op 21 december 2007 @ 16:25:

Ik ga trouwens na een nacht opzitten liever naar mijn werk dan dat ik ook nog een dag met een jengelend kind zit ;-)
Ja maar jij bent gewoon een ontaarde moeder

X-D
toetyfroety schreef op 21 december 2007 @ 15:50:

Ja, dat zal allemaal best, maar een kind heeft ook rechten en tenslotte leven we niet om te werken maar werken we om te leven!

Ja, en hier sla je nou de spijker op zijn kop!

Want als jij zo graag wilt leven, wie moet er dan voor jou werken?
2 uur tijd om te kolven per dag.

En wie kan dan harder werken?
Een jaar thuis..pfff moet er niet aan denken. Het lijkt me ook echt onuitvoerbaar. Wat moet je werkgever nou met je als je een jaar wegbent. In dat geval kan ik het me voorstellen dat een werkgever liever geen vrouwen aanneemt rond de 30...En daarnaast vervreemden vrouwen dan toch volledig van het arbeidsproces?? Laat ze eens wat doen aan het verlof van mannen in plaats van altijd de oplossing te zoeken bij vrouwen. Want hiermee wordt namelijk voor de zoveelste keer bevestigd dat het de vrouwen zijn die voor de kinderen moeten zorgen. En zo wordt het nooit geaccepteerd dat mannen meer voor kinderen gaan zorgen en bevordert het zeker niet de kansen voor vrouwen op de arbeidsmarkt. Het werkt averechts.
Ik denk dat het geen kolfrecht is, maar voedingsrecht. En dat kolven moet maar net lukken, dat is lang niet bij iedereen het geval, zoals bij mij. Voeden ging wel, kolven niet. Dus zo heel makkelijk was het voor mij niet, om te blijven voeden toen ik weer aan het werk ging.

Maar goed, ik ben dus heel erg voor. M.i. hoort een baby bij zijn mama, zeker dat eerste belangrijke jaar. Ik vind juist dat er veel te weinig clementie is voor net bevallen vrouwen (ook voor zwangere vrouwen trouwens). Er is toch flink wat gebeurd hoor, zowel lichamelijk als psychisch. Maar ja, misschien geldt dat niet voor iedereen...
Een jaar is wel wat lang, maar een half jaar zou misschien best een goed idee zijn.

En waarom? Overal hoor ik verhalen van de borstvoeding die sneuvelt zodra er weer aan werk begonnen wordt.

De WHO en het Voedingscentrum adviseren een half jaar BV, maarja de praktijk.. Kolven is in de praktijk vaak erg moeilijk. De werkgever is verplicht een ruimte ter beschikking te stellen voor kolven, maar hoeveel bedrijven hebben zo'n ruimte? idd is het zoals toetyfroety zegt vaak in de plee.. lekker hoor..

En een kwart van je werktijd mag je aan borstvoeding besteden, maar hoe leg je dat uit aan je collega's en hoe doe je dat als er stapels werk op je liggen te wachten? Of als je in een winkel staat?

Ik begrijp dat het kostbaar is, 6 maanden ipv 10 of 12 weken na de bevalling. Maar misschien moet er dan een verlofuitkering naar draagkracht komen of zo iets. Maar dan niet verplicht. Dus als je eerder weer 1 of 2 of 3 dagen aan de slag zou willen zou dat mogelijk moeten zijn. En dat je dan gekort wordt op je zwangerschapsuitkering ofzo.
Ik vind het een heel goed plan! Het eerste jaar is zo ontzettend belangrijk voor de hechting van een baby, nog belangrijker dan borstvoeding. Hoewel, het voeden speelt ook een grote rol in het hechtingsproces.

Ik heb zelf op verschillende kinderdagverblijven gewerkt. Hoewel het voor kinderen vanaf zo'n twee jaar erg leuk en goed kan zijn om contact te hebben met leeftijdsgenootjes, is het naar mijn idee niet goed voor babies. Er is gewoon niet voldoende tijd voor de leidster om voldoende aandacht te hebben voor een baby. Regelmatig contact met een vaste opvoeder is juist op deze leeftijd van groot belang.

Ik zou, of er nu wel of geen regeling voor komt, mijn uiterste best doen om voor elkaar te krijgen dat mijn kind (als ik die mag krijgen) niet naar een kinderdagverblijf hoeft.
Jemig. En ik maar denken dat we het stenen tijdperk inmiddels voorbij zijn. Maar nee hoor.... baby's horen bij hun moeder, moeders zorgen voor de kinderen en kinderdagverblijven zijn slecht...

Waar zijn de vaders in dit verhaal? Als het over hechting gaat gaat het opeens alleen over moeders. Ik geloof dat er niets mis is met de hechting tussen de meeste vaders en hun kinderen en de meeste vaders werken gewoon hoor.

En weinig clementie voor zwangere en pas-bevallen vrouwen? Ik vind dat wel meevallen. Zó erg is bevallen en zwanger zijn nou ook weer niet hoor. Heb 9 weken geleden een keizersnede gehad, en geen leuke zwangerschap, maar dat is allang weer over inmiddels. 16 weken is meer dan genoeg om te herstellen van een zwangerschap en bevalling.
Vana77 schreef op 21 december 2007 @ 17:42:

Een jaar is wel wat lang, maar een half jaar zou misschien best een goed idee zijn.

En waarom? Overal hoor ik verhalen van de borstvoeding die sneuvelt zodra er weer aan werk begonnen wordt.

De WHO en het Voedingscentrum adviseren een half jaar BV, maarja de praktijk.. Kolven is in de praktijk vaak erg moeilijk. De werkgever is verplicht een ruimte ter beschikking te stellen voor kolven, maar hoeveel bedrijven hebben zo'n ruimte? idd is het zoals toetyfroety zegt vaak in de plee.. lekker hoor..

En een kwart van je werktijd mag je aan borstvoeding besteden, maar hoe leg je dat uit aan je collega's en hoe doe je dat als er stapels werk op je liggen te wachten? Of als je in een winkel staat?

.
Tja, je moet natuurlijk wél willen.
toetyfroety schreef op 21 december 2007 @ 16:21:

Ik begrijp eigenlijk niet hoe die jonge meiden van tegenwoordig het voor mekaar krijgen, je moet eens een nacht opzitten met zo'n kleintje omdat er bv. een tandje doorkomt, en dan vrolijk gewoon naar je werk de volgende dag? Hoe doe je dat?[/i]
Hoe deed je man dat vroeger? Nou, zo dus!
Wat een verspilling van talent.

En hoe zit het met de zelfstandige moeders, de zzp'ers en de freelancers? Wie gaat hun jaar vrijaf betalen? En hoe moet het met de kleine bedrijven met een of meer vrouwen in dienst? Die kunnen al amper het zwangerschapsverlof overbruggen, laat staan een jaar borstvoedingsverlof.

Ik word hier best triest van.
Borstvoeding beschermt tegen leukemie ?

Volgens mij heeft Iris (de dochter van Zoyla) een JAAR OF DRIE aan de tiet gehangen............

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven