Vrouwen, waarom? (sexueel grensoverschrijdend gedrag)

15-06-2022 17:04 143 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat mannen het rechtpraten, triest en helemaal niet ok maar ergens "snap" ik dat nog. Maar vrouwen praten het net zo goed recht. Waarom toch? Waarom steeds die victim blaming. Waarom worden de verhalen van vrouwen die nu maar buiten komen steeds in twijfel getrokken? (Had ze 15 jaar eerder mee moeten komen, zal wel geld of aandacht nodig hebben) Is het zo moeilijk te geloven dat een Marco borsato of een Danny de munck (ik noem maar 2 willekeurige recente voorbeelden) zich schuldig heeft gemaakt aan sexueel grensoverschrijdend gedrag dan wel verkrachting? Waarom vallen al die vrouwen op socialmedia andere vrouwen af? Waarom dat goedpraten, dat " je kan tegenwoordig ook niks meer zeggen" gedoe,en " geintje moet kunnen". Nu weer met die gast van 123inkt die ontslagen is. Vrouwen die er online prat op gaan dat zij zo'n geintje wel kunnen hebben op de werkvloer hoor. Waarom?
purplepeanut wijzigde dit bericht op 15-06-2022 19:55
9.28% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk dat veel vrouwen geïndoctrineerd zijn door mannen, hen simpelweg napraten, wat in mijn ogen verwerpelijk is en misbruik laat voortduren.
Zo.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja ik vind het ook verwerpelijk, kunnen "we" zelf niet meer nadenken?
Alle reacties Link kopieren Quote
Omdat veel vrouwen niet beseffen dat het niet normaal is. En omdat andersom het ontzettend grappig wordt gevonden.

Ik zat van de week een oude aflevering van Graham Norton te bekijken en daarin maakte Sally Field (75) een aantal seksueel getinte opmerkingen naar een acteur die denk ik eind 20 was. Daar werd enorm hard om gelachen en je zag dat die jongen zich ongemakkelijk voelde, maar dat vond iedereen echt helemaal prima, want haha die gekke oude vrouw die nog hilarische seksgrappen maakt.

Als het andersom was geweest, waren daar een hoop meer wenkbrauwen over opgetrokken.
dannas schreef:
15-06-2022 17:10
Omdat veel vrouwen niet beseffen dat het niet normaal is. En omdat andersom het ontzettend grappig wordt gevonden.
Precies. Heb weleens meegemaakt dat een vrouw tegen haar nieuwe collega zei ‘Nou, jou hebben ze duidelijk op je looks aangenomen, hihihi hahaha’. Dat is dan zogenaamd grappig en zo’n knul moet daar maar tegen kunnen, toch?
Alle reacties Link kopieren Quote
Uiteraard net zo verwerpelijk,en toch hoop ik niet dat de discussie die kant op gaat. Sexueel grensoverschrijdend gedrag van mannen richting vrouwen komt een heleboel tig factors vaker voor dan andersom en het stoort me enorm hoe er op social media op wordt gereageerd door met name vrouwen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik erger me er ook aan. Wanneer de slachtoffers 15/16 zijn zie ik ook veel reacties in de trant van; maar op je 16e weet je echt wel wat je doet. “Die jonge meiden moeten zich ook niet zo kleden. Ik zie ze bij de sportschool ook schudden met de kont bij zumba, doe dat niet!”

Wtf. Overigens denk ik soms bij zulke reacties dat er zelfs een vreemde soort jaloezie zit.
Alle reacties Link kopieren Quote
Om op je vraag terug te komen, ik denk echt dat het voor de vrouwen die jij leest en waar je je aan ergert, het moeilijk is om zelfstandig, autonoom te zijn. Dat lijkt me een dieperliggend probleem.
Zo.
Alle reacties Link kopieren Quote
Purplepeanut schreef:
15-06-2022 17:19
Uiteraard net zo verwerpelijk,en toch hoop ik niet dat de discussie die kant op gaat. Sexueel grensoverschrijdend gedrag van mannen richting vrouwen komt een heleboel tig factors vaker voor dan andersom en het stoort me enorm hoe er op social media op wordt gereageerd door met name vrouwen.
Ik bedoel het niet als 'vrouwen doen het ook'. Maar meer als reden dat het blijkbaar allemaal zo ok is. Je moet het gewoon maar grappig vinden, dat soort opmerkingen en van mannen vinden we het eigenlijk al onschuldig, dat gedrag, maar van vrouwen helemaal. En ik denk dat dat niet helpt om iedereen te laten snappen dat dit soort gedrag niet normaal is en niet leuk.

Heel veel vrouwen zijn gewoon echt geconditioneerd om het allemaal maar normaal te vinden en het als grapje te zien. En als je maar genoeg geconditioneerd bent, dan heb je er denk ik oprecht ook niet zo'n last van. Maar dat maakt nog niet dat het ok is natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Er zullen best wat vrouwen zijn die dromen van seksuele belangstelling. Niemand zal ook een dergelijke opmerking naar hen toe maken. Niet knap genoeg. Dus misschien zijn ze wat jaloers, of kunnen ze zich dat echt niet voorstellen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren Quote
dannas schreef:
15-06-2022 17:26
Ik bedoel het niet als 'vrouwen doen het ook'. Maar meer als reden dat het blijkbaar allemaal zo ok is. Je moet het gewoon maar grappig vinden, dat soort opmerkingen en van mannen vinden we het eigenlijk al onschuldig, dat gedrag, maar van vrouwen helemaal. En ik denk dat dat niet helpt om iedereen te laten snappen dat dit soort gedrag niet normaal is en niet leuk.

Heel veel vrouwen zijn gewoon echt geconditioneerd om het allemaal maar normaal te vinden en het als grapje te zien. En als je maar genoeg geconditioneerd bent, dan heb je er denk ik oprecht ook niet zo'n last van. Maar dat maakt nog niet dat het ok is natuurlijk.
Ik weet niet of ze er oprecht geen last van hebben,ik zie vrouwen op de werkvloer regelmatig ergens last van hebben maar het dan toch weglachen, de confrontatie uit de weg gaan,maar merk dat ze zich bij bepaalde opmerkingen zeker ongemakkelijk voelen
Alle reacties Link kopieren Quote
Danny de Munck??? What did I miss?


Ik denk dat het probleem juist zit in het woord "grensoverschrijdend".
Dat is subjectief ( bij iedereen liggen de grenzen weer anders) en ook aan verandering onderhevig. Na metoo is je perceptie van waar je eigen grenzen (zouden moeten) liggen misschien anders geworden.
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren Quote
Sexueel grensoverschrijdend is inderdaad en wat vager begrip dan verkrachting maar ik merk dat met hetzefde gemak verkrachting van tafel geschoven wordt
Alle reacties Link kopieren Quote
Purplepeanut schreef:
15-06-2022 17:08
Ja ik vind het ook verwerpelijk, kunnen "we" zelf niet meer nadenken?
De mensen die vrouwenbesnijdenis toepassen zijn meestal vrouwen. Vrouwen die vrouwen verminken. Moeders die hun dochters uitleveren. En allemaal met het geindoctrineerde idee dat vrouwen dienstbaar (horen te) zijn aan mannen, hier zijn om te pleasen en vermaken, te dienen en te luisteren. En god waakt daar overheen.

Top down

GOD

Man

vrouw

kind/hond
Alle reacties Link kopieren Quote
Zulke vrouwen worden “pick-me” vrouwen worden genoemd. Als je ernaar googled zijn er best wat interessante artikelen over te vinden. Ik vind t bizar
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb het idee dat heel veel vrouwen door zowel opvoeding als maatschappij geïndoctrineerd zijn met dat ze ondergeschikt zijn aan de man en moeten behagen. Meisjes moeten lief, rustig en zorgzaam zijn. De media vertellen ons vrouwen continu dat we niet een beetje aantrekkelijk moeten zijn, maar tot in de puntjes verzorgd en perfect. En dat alles wordt ook nog eens onderstreept in de maatschappij, door bijvoorbeeld lagere lonen voor hetzelfde werk als mannen.

Het begrip sisterhood is bij veel vrouwen nog ondergeschikt aan de wensen van mannen. En de concurrentiestrijd tussen vrouwen is groot:’ jij klaagt dat hij aan je zat, maar ik kan daar wel tegen’. Heel vreemd.

Tenslotte lijkt het dat veel vrouwen het liever weglachen of belachelijk maken, dan naar zichzelf en hun ervaringen te kijken.
Alle reacties Link kopieren Quote
To, ik ben het met je eens. Maar tegelijkertijd krijg ik ook een beetje jeuk van de term 'sisterhood' en synoniemen. Ik hoef niet hetzelfde standpunt of dezelfde meningen en overtuigingen te hebben als een willekeurige vrouw omdat dat óók een vrouw is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Verkrachting, victim blaming dat kan echt niet. Dat ben ik met je eens. Anderzijds vind ik dat we wel doorslaan met grensoverschrijdend gedrag. Je kan bijna niks meer zeggen. Ik heb een collega die behoorlijk flirt en me ook wel eens aanraakt, lekker noemt enz. Veel mensen zullen dit grensoverschrijdend vinden. Ik heb er niet zoveel last van. Het is maar net waar je eigen grens ligt.
Alle reacties Link kopieren Quote
De reden dat ook vrouwen zich misogyn gedragen zal ook een beetje per persoon verschillen denk ik.

Als je uit een omgeving komt waarin iedereen zo reageert, neem je dat vaak over. Gebrek aan inlevingsvermogen is ook niet exclusief iets voor mannen, dus zat vrouwen die zich echt niet kunnen voorstellen hoe het voelt of dat anderen dat soort gedrag niet kunnen waarderen omdat zij het zelf wel prima vinden. En voor een deel misschien in de smaak willen vallen bij de Johan D.'s van de wereld.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zette "zusters" ook al tussen haakjes, maar wilde er alleen mee aangeven dat vrouwen vaak ipv andere vrouwen te steunen het gedrag van mannen vergoelijken,rechtpraten er om lachen etc. Waarschijnlijk tot je het zelf bent, of je zus of dochter....ofzo
Alle reacties Link kopieren Quote
ikbenhetmaar90 schreef:
15-06-2022 18:44
Verkrachting, victim blaming dat kan echt niet. Dat ben ik met je eens. Anderzijds vind ik dat we wel doorslaan met grensoverschrijdend gedrag. Je kan bijna niks meer zeggen. Ik heb een collega die behoorlijk flirt en me ook wel eens aanraakt, lekker noemt enz. Veel mensen zullen dit grensoverschrijdend vinden. Ik heb er niet zoveel last van. Het is maar net waar je eigen grens ligt.
De vrouw die die gast van 123 inkt heeft aangegeven had er wel last van, en dat is hem meermaals duidelijk gemaakt,hij is ontslagen en de rechter vond het ontslag terecht. En dan toch zijn er tig vrouwen die onder zo'n bericht dingen zeggen zoals jij nu doet. (Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat jouw grens niet klopt oid, wil alleen aangeven dat jij misschien wederzijds zulke geintjes maakt maar dat er ook vrouwen zijn die daar niet van gediend zijn op de werkvloer en dat ze dat dan aangeven, en dat mannen dan toch doorgaan en dat "ze moet niet zo zeiken het was maar een geintje" dan dus niet van toepassing is
Alle reacties Link kopieren Quote
Reden 1 die ik zie:
Victim blaming door vrouwen geeft die vrouwen een vals gevoel van controle en het idee dat het hen niet kan/zal overkomen. Het is dus een mentaal verdedigingsmechanisme.

Reden 2: vrouwen die zelf misogyn zijn en om één of andere reden dus altijd de man het voordeel van de twijfel geven en de vrouw verantwoordelijk maken voor het gebeurde. Vaak vrouwen die zelf in hun jeugd tekort zijn gekomen c.q. beschadigd zijn.
Mijn moeder is er zo een. Die zou die opmerking over 16-jarigen en zumba-les makkelijk kunnen maken...
Alle reacties Link kopieren Quote
Purplepeanut schreef:
15-06-2022 18:55
De vrouw die die gast van 123 inkt heeft aangegeven had er wel last van, en dat is hem meermaals duidelijk gemaakt,hij is ontslagen en de rechter vond het ontslag terecht. En dan toch zijn er tig vrouwen die onder zo'n bericht dingen zeggen zoals jij nu doet. (Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat jouw grens niet klopt oid, wil alleen aangeven dat jij misschien wederzijds zulke geintjes maakt maar dat er ook vrouwen zijn die daar niet van gediend zijn op de werkvloer en dat ze dat dan aangeven, en dat mannen dan toch doorgaan en dat "ze moet niet zo zeiken het was maar een geintje" dan dus niet van toepassing is
Ben het met je eens hoor. Ik zou het waarschijnlijk ook niet van iedere man kunnen hebben. Het ligt ook aan de toon. En als je hem hebt duidelijk gemaakt dat je er niet van gediend bent en hij gaat toch door dan vind ik het ook grensoverschrijdend en zijn ontslag terecht.
Alle reacties Link kopieren Quote
Sjulia schreef:
15-06-2022 17:23
Ik erger me er ook aan. Wanneer de slachtoffers 15/16 zijn zie ik ook veel reacties in de trant van; maar op je 16e weet je echt wel wat je doet. “Die jonge meiden moeten zich ook niet zo kleden. Ik zie ze bij de sportschool ook schudden met de kont bij zumba, doe dat niet!”

Wtf. Overigens denk ik soms bij zulke reacties dat er zelfs een vreemde soort jaloezie zit.
Ja dat is wel bizar ja.

Overigens moet ik wel zeggen dat ik denk dat veel mannen ook niks meer durven zeggen. Dat bedoel ik niet in de trant van “ tegenwoordig kan je ook niks meer zeggen” maar stel dat je je mening wil geven om te kijken hoe een gemiddelde vrouw daar tegenaan kijkt om er van te leren bijvoorbeeld, dat zou ik ook niet zomaar 1 2 3 doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Sjulia schreef:
15-06-2022 17:23
Ik erger me er ook aan. Wanneer de slachtoffers 15/16 zijn zie ik ook veel reacties in de trant van; maar op je 16e weet je echt wel wat je doet. “Die jonge meiden moeten zich ook niet zo kleden. Ik zie ze bij de sportschool ook schudden met de kont bij zumba, doe dat niet!”

Wtf. Overigens denk ik soms bij zulke reacties dat er zelfs een vreemde soort jaloezie zit.
Ja dat is wel bizar ja.

Overigens moet ik wel zeggen dat ik denk dat veel mannen ook niks meer durven zeggen. Dat bedoel ik niet in de trant van “ tegenwoordig kan je ook niks meer zeggen” maar stel dat je je mening wil geven om te kijken hoe een gemiddelde vrouw daar tegenaan kijkt om er van te leren bijvoorbeeld, dat zou ik ook niet zomaar 1 2 3 doen.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven