Wangedrag leerlingen in het vo

08-03-2024 12:12 207 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Naar aanleiding van dit artikel en onderzoek van RTL ben ik benieuwd wat jullie ervaringen hiermee zijn. Als medewerker op een school, als ouder of als (voormalig) leerling.
https://www.rtlnieuws.nl/onderzoek/arti ... an-stoppen
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind het zelf ergens een schokkende uitkomst, ergens ook niet omdat het eigenlijk niet nieuw is.

Ik heb er gelukkig zelf geen ervaring mee.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn zoon is gymdocent. Al tijdens zijn stages werd het hem duidelijk dat hij echt niet op het vo wilde gaan lesgeven. Allemaal pubers met een grote bek volgens hem.

Hij geeft nu gymles op 3 basisscholen en zelfs daar zijn er al rotte appels.
Alle reacties Link kopieren Quote
Best herkenbaar. Ben dit jaar in het VO gestart en geef les aan de eerste klassen op het VMBO.
Tijd geleden stond ik naast een vechtpartij tussen een jongen en meisje. De jongen werd tegen gehouden door klasgenoten, hij kwam los en ramde mijn collega aan de kant om het meisje weer aan te vliegen. Mijn collega is een kop kleiner dan de jongen. Hij 1.90 en fors gebouwd.
Ze was zo ontdaan. Ze bleef namelijk rustig voordat hij haar ramde.

Ook vaker boze leerlingen gezien die met deuren smijten, omdat ze hebt gesprek niet willen aangaan.

Daarnaast krijg ik ook vaak een grote bek. Zo had een leerling totaal geen respect voor mij. Dat zei hij ook recht in mijn gezicht. Er kwam nog wat straattaal achteraan.
Alleen omdat ik het zat was dat hij steeds omgekeerd zat toen ik aan het uitleggen was.
Het respect is wel echt minder geworden.. Je hebt weinig gezag meer.

Verder geef ik ook les aan de liefste schatten ter wereld! Het merendeel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb zelf niet met onderwijs te maken maar ik werk in de horeca en daar merk je het ook. Wat ik ook herken aan het onderzoek is dat onderwijsniveau niets meer uitmaakt. Niet dat ik aan mensen kan zien welk opleidingsniveau ze hebben gedaan maar 'vroeger' zagen onbeschofte en agressieve mensen er ook zo uit. Nu lijkt het net of iedereen asociaal kan zijn, ook mannen in net pak etc.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind het heel erg…
Alle reacties Link kopieren Quote
coolbestfruitontbijt schreef:
08-03-2024 12:47
Ik heb zelf niet met onderwijs te maken maar ik werk in de horeca en daar merk je het ook. Wat ik ook herken aan het onderzoek is dat onderwijsniveau niets meer uitmaakt. Niet dat ik aan mensen kan zien welk opleidingsniveau ze hebben gedaan maar 'vroeger' zagen onbeschofte en agressieve mensen er ook zo uit. Nu lijkt het net of iedereen asociaal kan zijn, ook mannen in net pak etc.
Uit het onderzoek blijkt toch wel dat het op bijvoorbeeld het vmbo-basis de problemen groter dan zijn op het vwo?
Alle reacties Link kopieren Quote
Gisteren sprak ik nog met een meisje dat dit jaar examen moet doen.

Alle huidige lessen worden door jongens ontregeld waardoor de leerstof niet eens wordt behandeld. De jongens worden geschorst maar het heeft geen effect.

Het arme meisje weet bij voorbaat al dat ze door hun toedoen een lager cijfer zal krijgen. Hoe triest is dat.
milkefleur wijzigde dit bericht op 08-03-2024 12:51
Reden: Zou dienstplicht voor deze jongens een uitkomst bieden?
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Een flink aantal jaar geleden schreef ik hier ooit dat ik wilde dat mijn kinderen ontzag voor mij hadden, en dat ik een beetje angst (voor mijn woede of afkeuring) een prima onderdeel van mijn opvoeding vond. Nou, ik werd nog net niet gelyncht, met mijn achterlijke denkbeelden.

Toch denk ik dat precies dat aan deze trend ten grondslag ligt. Kinderen hebben geen ontzag meer voor volwassenen, want dat krijgen ze niet meer mee in hun opvoeding. Hun ouders willen hun beste vriend(in) zijn, hun ouders leren hen dat andere volwassenen 'ook maar een mening' hebben waar je desgewenst je reet mee kunt afvegen en voeg daar wat algehele hufterigheid dankzij sociale media aan toe en voila, je hebt hele generaties kinderen die volledig losgeslagen zijn, nergens meer respect voor hebben, geen enkele vorm van ontzag voor autoriteit hebben en gewoon asociale stukken vreten zijn.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren Quote
Zeemeermin84 schreef:
08-03-2024 12:48
Uit het onderzoek blijkt toch wel dat het op bijvoorbeeld het vmbo-basis de problemen groter dan zijn op het vwo?
Ja dat wel maar het komt ook voor op vwo.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij mijn zoon in groep 7 was er al een vechtpartij in de klas tussen een aantal meiden. Dat was ontstaan in een groepsapp waar veel klasgenoten in zaten. Een vriendin van mij had een dochter op de basisschool met bijna wekelijks vechten/gooien met spullen door de klas/schelden. Er was geen leraar te krijgen voor die klas.

En dat moet dan allemaal nog naar VO.

Het viel mij op onze school op dat de ouders van de vechtende meiden geen enkele zelfreflectie hadden. Zelf een grote waffel en het lag niet aan hun kind natuurlijk, maar aan andermans kind. Ik weet niet maar ik zou me kapot schamen als mijn kind zo bekend stond.

Zoon zit nu wel in een rustige klas op het VO, weinig gedoe gelukkig. Kan nog veranderen, want het is brugklas.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren Quote
Dit is toch niks nieuws? Toen ik op school zat was dit ook al. Een wiskunde leraar die gedrugged werd door stiekem drugs in de koffie te gooien, een natuurkundeleraar die opgesloten werd, een leerling op het dak die werd aangezet tot zelfmoord en diefstallen in de kantine.

En vechten en pesten, och dat is gewoon dagelijkse kost.
Alle reacties Link kopieren Quote
vivapimpelmees schreef:
08-03-2024 12:20
Mijn zoon is gymdocent. Al tijdens zijn stages werd het hem duidelijk dat hij echt niet op het vo wilde gaan lesgeven. Allemaal pubers met een grote bek volgens hem.

Hij geeft nu gymles op 3 basisscholen en zelfs daar zijn er al rotte appels.
Hier op de basisschool zijn de rotte appels ook al zo aan te wijzen. En de ouders? In geen velden of wegen te bekennen natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn kinderen gingen naar twee verschillende VO scholen, één scholengemeenschap en één categoriaal atheneum. Op beide scholen werd hier totaal verschillend mee omgesprongen met als gevolg dat er op de ene school rust was en op de andere school een soort chaos. Op VO scholen heb je per definitie te maken met mensen in een levensfase waarin ze hun eigen plek zoeken. Definieer je die grenzen duidelijk dan blijven ze op die grens een beetje aanklooien. Definieer je die grens niet of inconsequent (wat dus onderaan de streep neerkomt op: niet) dan blijven ze zoeken naar waar die ligt. En als je op zoek bent weet je per definitie niet waar iets is, dat is hetzelfde als op zoek zijn naar je sleutels.

Ik werd een keer gebeld door een docent die volledig over zijn theewater was met een heel verhaal dat mijn zoon hem zou hebben bedreigd. Nou ken ik mijn pappenheimers wel aardig, dus mijn eerste gedachte was dat hij in al zijn emotie een verkeerd telefoonnummer uit de lijst had gehaald. Dus liet ik hem rustig uitpraten en vroeg toen of hij zeker wist dat hij mij moest hebben. Nou, hij wist het zeker! Dus liet ik alles uit mijn handen vallen en zat tien minuten later tegenover hem en een coördinator. Wat bleek, mijn zoon had de euvele moed gehad om hem harteloos te noemen. Dat was alles dat er was gebeurd. Was dat brutaal geweest? Misschien. Was dat bijdehand geweest? Mijn zoon kennende 100% zeker weten. En dat is natuurlijk heel irritant, maar bedreigen is het niet.

Dus ik was opgelucht maar ook een beetje boos, want mijn zoon had een aantekening in zijn schooldossier dat hij een docent had bedreigd. Na een poosje, toen overal (ook bij mij) de gemoederen weer een beetje bedaard waren ben ik daar opnieuw ingedoken. En gaandeweg kwam ik erachter dat er nul beleid was over welk bedrag wel of niet acceptabel was en dat de docenten 0,0 rugdekking kregen vanuit school wanneer ze dingen probeerden aan te kaarten.

In zo'n situatie is het niet zo vreemd dat docenten over hun theewater raken want in de basis kunnen leerlingen dan overal mee wegkomen. En wat er ook gebeurt bij jou in de klas dan sta je er dus altijd alleen voor. Het was laf van die docent om al zijn frustratie te projecteren op een kind waarbij hij nul procent kans had op wat voor escalatie dan ook. Maar life is messy dus ik snap het ook weer wel.

Op die andere school was er zero tolerance voor alles. Pesten, nee. Grote mond, nee. Dingen slopen, nee. En er was een heel heldere lijn in welk gedrag er van je verwacht werd en die werd ook strikt nageleefd. Dus al het gedoe en gezuig speelde zich af op dat niveau. Er was geen enkele route die kon leiden tot bedreigingen of vandalisme (slopen = kauwgom onder je tafel plakken, vandalisme = eigendommen van een docent kapot maken)

Het begint natuurlijk thuis. Als ouder heb je de taak je kind een beetje normaal fatsoen bij te brengen. Maar precies op het moment dat ze deze begrenzingsdingen moeten leren èn ze gaan leren van hun peers zitten ze nou eenmaal het leeuwendeel van hun tijd (verplicht) op school. Dus de school heeft daar wel ook een taak. Niet per kind individueel, maar wel voor het systeem waarin ze terechtkomen.

Onze kinderen zijn echt geen halve wilden waar niks mee aan te vangen is. Daarnaast geven de grafieken die hier worden gebruikt ook een wat extra dramatisch effect met hun steile klim. Toen er door corona niemand in de klas zat werd er ook niemand uitgestuurd. Dus die enorme dip was niet het gevolg van één of andere toename aan fatsoen ofzo.
Alle reacties Link kopieren Quote
Herkenbaar Fashionvictim. Ik heb een peuter waarbij ik nu soms al wat brutaal gedrag zie; ze mag niet alles tegen mij zeggen ook al is het nog zo schattig bijdehand. Wij zijn de baas, de juf op de opvang is ook de baas, ze moet respect voor oudere mensen tonen en ze moet kappen met drama en zeuren. Dan probeer ik haar te begrenzen, maar in mijn achterhoofd hoor ik dan allerlei nieuwerwetse pedagogen en opvoedgoeroes waarvoor ik het allemaal niet goed doe en je zou voorál moeten vragen wat het kind nódig heeft om zich góed te voelen. Ja ammehoela, dan heeft peuter maar pech hoor. Niet alles kan.
Gecompartimenteerde troep is ook een vorm van opruimen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ugli schreef:
08-03-2024 12:56
Dit is toch niks nieuws? Toen ik op school zat was dit ook al. Een wiskunde leraar die gedrugged werd door stiekem drugs in de koffie te gooien, een natuurkundeleraar die opgesloten werd, een leerling op het dak die werd aangezet tot zelfmoord en diefstallen in de kantine.

En vechten en pesten, och dat is gewoon dagelijkse kost.
Nah, dat was echt geen dagelijkse kost bij mijn scholen vroeger hoor.
Er werden wel streken uitgehaald, maar dat was doorgaans veel onschuldiger dan wat jij allemaal benoemd.

Het zal vast liggen ook aan waar je woont en hoe streng de school is.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren Quote
Maleficent schreef:
08-03-2024 13:02
Nah, dat was echt geen dagelijkse kost bij mijn scholen vroeger hoor.
Er werden wel streken uitgehaald, maar dat was doorgaans veel onschuldiger dan wat jij allemaal benoemd.

Het zal vast liggen ook aan waar je woont en hoe streng de school is.
En het niveau. Dit was VMBO TL. Mijn sibling zat op VWO en die konden wel normaal doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ugli schreef:
08-03-2024 12:56
Dit is toch niks nieuws? Toen ik op school zat was dit ook al. Een wiskunde leraar die gedrugged werd door stiekem drugs in de koffie te gooien, een natuurkundeleraar die opgesloten werd, een leerling op het dak die werd aangezet tot zelfmoord en diefstallen in de kantine.

En vechten en pesten, och dat is gewoon dagelijkse kost.
Dit vind ik echt serieus schokkend, echt niks normaals aan. Dat heb ik in mijn eigen schooltijd (maar dat was ook zo ongeveer in de oertijd) echt nooit meegemaakt. Ik weet wel dat mijn oudste zijn middelbare school behoorlijk vervelend vond want daar kwamen wel vervelende dingen voor, en hij kon daar slecht mee omgaan. Ik hoorde hem eigenlijk vooral klagen over het gebrek aan handhaving en gebrek aan gezag, dus wat dat betreft sluit ik me bij die ene post hierboven aan, van Sprankelend geloof ik.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren Quote
fashionvictim schreef:
08-03-2024 13:09
Dit vind ik echt serieus schokkend, echt niks normaals aan. Dat heb ik in mijn eigen schooltijd (maar dat was ook zo ongeveer in de oertijd) echt nooit meegemaakt. Ik weet wel dat mijn oudste zijn middelbare school behoorlijk vervelend vond want daar kwamen wel vervelende dingen voor, en hij kon daar slecht mee omgaan. Ik hoorde hem eigenlijk vooral klagen over het gebrek aan handhaving en gebrek aan gezag, dus wat dat betreft sluit ik me bij die ene post hierboven aan, van Sprankelend geloof ik.
Ik vond de middelbare school echt verschrikkelijk om deze reden. Alsof ik zat opgesloten als enige mens tussen een stel wilde beesten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zoon geeft les op de basisschool, daar begint het al.
@ugli
Op zich zijn recalcitrante pubers niet nieuws. Maar wat wij vroeger op het vo (mavo in mijn geval) deden is peanuts vergeleken bij wat er nu gebeurd. Ik vind het echt zorgelijk, maar ja volgens de gemiddelde puber ben ik dan ook stokoud en moet niet zeuren.,,
Alle reacties Link kopieren Quote
Ugli schreef:
08-03-2024 13:08
En het niveau. Dit was VMBO TL. Mijn sibling zat op VWO en die konden wel normaal doen.
Jouw vroeger is recenter dan het vroeger van de meesten hier he. In mijn tijd was er nog geen VMBO.
Alle reacties Link kopieren Quote
fashionvictim schreef:
08-03-2024 12:49
Een flink aantal jaar geleden schreef ik hier ooit dat ik wilde dat mijn kinderen ontzag voor mij hadden, en dat ik een beetje angst (voor mijn woede of afkeuring) een prima onderdeel van mijn opvoeding vond. Nou, ik werd nog net niet gelyncht, met mijn achterlijke denkbeelden.

Toch denk ik dat precies dat aan deze trend ten grondslag ligt. Kinderen hebben geen ontzag meer voor volwassenen, want dat krijgen ze niet meer mee in hun opvoeding. Hun ouders willen hun beste vriend(in) zijn, hun ouders leren hen dat andere volwassenen 'ook maar een mening' hebben waar je desgewenst je reet mee kunt afvegen en voeg daar wat algehele hufterigheid dankzij sociale media aan toe en voila, je hebt hele generaties kinderen die volledig losgeslagen zijn, nergens meer respect voor hebben, geen enkele vorm van ontzag voor autoriteit hebben en gewoon asociale stukken vreten zijn.
Helemaal mee eens.
Alle reacties Link kopieren Quote
vivapimpelmees schreef:
08-03-2024 13:18
Jouw vroeger is recenter dan het vroeger van de meesten hier he. In mijn tijd was er nog geen VMBO.
Ja, maar zo jong ben ik nou ook weer niet. Ik spreek over pak hem beet 15 jaar geleden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Inmiddels sta ik al 24 jaar voor vmbo-klassen en ik kan met de hand op mijn hart zeggen dat leerlingen nooit de reden zullen zijn dat ik stop. Ik kijk wel al een tijd uit naar iets anders, hoofdreden: ouders.
Nog los van de lui die onrealistische eisen en verwachtingen hebben alsof ze 20 K per jaar betalen, neemt daar het onbeschofte, dreigende en ronduit agressieve gedrag in hoog tempo toe. De absolute dieptepunten kan ik niet noemen vanwege herkenning.
Op mijn vorige school was het inmiddels een maandelijks gebeuren dat ik werd klemgereden door een emotioneel incontinente ‘ouder’ die eerst mij van de weg reed, dan verrot schold en bedreigde en dan pas vragen ging stellen wat er nu precies gebeurd was. Daar was ik inmiddels drie onbetaalde dagdelen bezig met ‘herstelgesprekken’. Heb mijn toenmalige baas verteld waar hij die gesprekken kon steken en ben vertrokken naar de concurrent.
Op de huidige school is wat meer zero tolerance voor dit soort ‘ouders’ en het leerlingsysteem zo opgezet dat iedere leerling meer ‘zichtbaar’ is (kernteams) waardoor er sowieso minder drama en gedoe is binnen en buiten de leslokalen.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren Quote
x
coolbestfruitontbijt wijzigde dit bericht op 26-03-2024 21:24
0.00% gewijzigd

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven