Wapenbezit in de VS.

25-05-2022 10:53 121 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Vanochtend wakker geworden met wéér een schietpartij in de de VS. Ik begrijp (of eigenlijk ook niet) dat wapenbezit in de VS heel anders wordt gezien dan in Nederland of sowieso in Europa maar wanneer is het eindelijk eens genoeg om er iets aan te doen.

https://nos.nl/artikel/2430146-aanslag- ... g-onbekend
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Op Reddit lees ik dat de politie 40 minuten buiten heeft gestaan terwijl de slachting gaande was en zelfs ouders tegenhield die hun kinderen wilden helpen.

Ik ben maar gestopt met lezen.
Alle reacties Link kopieren Quote
PotaTOpoTAto schreef:
25-05-2022 16:11
Ik woon op dit moment in USA. Wij rennen een jaar eerder als verwacht heel hard terug naar Nederland. Het land is echt prachtig, maar op meerdere gebieden zo ontzettend ziek en stuk, heel triest.

Net kind 1 op de bus naar school gezet en zo is kind 2 aan de beurt. Gaat vandaag niet van harte kan ik je zeggen.

Er zijn echt wel veel mensen die iets willen veranderen, ook steeds meer geluiden uit Republikeinse hoek ( in de vorm van betere check, hogere leeftijd en verbod op automatische wapens voor burgers)
Maar omdat alles alles alles hier gedaan wordt vanuit politiek zijn er automatisch grote groepen die bij alles wat Biden zegt boe roepen, hoe verstandig/slim het ook is.

Ben benieuwd
Waarom nu specifiek? Door deze schietpartij?
Dit soort schietpartijen komen al minstens 30 jaar met zeer grote regelmaat voor in Amerika, hoe triest ook. Basisschoolkinderen die oefenen wat ze moeten doen als er weer eens een gek met een geweer binnenkomt, triest land.

Maar ja, veel Amerikanen zijn zo gehecht aan hun 'recht op wapenbezit'.
Alle reacties Link kopieren Quote
RikM schreef:
26-05-2022 13:41
Op Reddit lees ik dat de politie 40 minuten buiten heeft gestaan terwijl de slachting gaande was en zelfs ouders tegenhield die hun kinderen wilden helpen.

Ik ben maar gestopt met lezen.
Deden ze in de jaren '90 ook en toen werd gezegd 'dit nooit weer'. En nog steeds staan ze toe te kijken hoe kinderen afgeslacht worden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ach ja

Die hele wapenwetgeving is compleet gestoord.
Misschien is er iets voor te zeggen dat een boer een jachtgeweer mag hebben maar waarom burgers in dorpen en steden een compleet arsenaal in de kast mogen hebben zal ik wel nooit snappen.

Maar goed, op naar het volgende drama.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Jimmy Kimmel over de school shooting. :'(

https://www.youtube.com/watch?v=OF_GofUF_y4
Alle reacties Link kopieren Quote
Verkeerde topic
hollebollegijs wijzigde dit bericht op 26-05-2022 21:17
92.69% gewijzigd
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren Quote
mevrouwiglesias schreef:
25-05-2022 18:07
Wow, het is nog veel erger dan ik al dacht. Het lijkt het wilde westen wel daar. :"-(
Die 27 zijn volgens mij het aantal schietpartijen op scholen dit jaar. En we zijn nog niet eens op de helft van het jaar.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat ik net van Erik Mouthaan hoorde:
Je moet 18 zijn en dan mag je in de VS een wapen kopen. Maar je moet 21 zijn om alcohol te mogen kopen. Dit is Amerika.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren Quote
sprietgras schreef:
26-05-2022 21:17
Die 27 zijn volgens mij het aantal schietpartijen op scholen dit jaar. En we zijn nog niet eens op de helft van het jaar.
:'( :'( :'( :'( :'(

En na elke schietpartij gebeurt er helemaal niks om het te stoppen.
Nu ja, men bedenkt dat het een goed idee is als leerkrachten met een wapen voor de klas staan :O.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier krijg ik rillingen van,

https://www.standaard.be/cnt/dmf20220526_97728991

Het is een gratis artikel als je een account hebt, maar het komt op het volgende neer: Amerikaanse kinderen staan doodsangsten uit tijdens shooting drills en zijn nooit op hun gemak op school. De schrijfster woont intussen in Europa, maar merkt dat ze toch nog overal vluchtwegen zoekt en op haar hoede is. Misschien is zij gevoeliger voor angsten, maar het blijft gewoon ziek.
Alle reacties Link kopieren Quote
De voorstanders van wapenbezit zeggen ook vaak dat het goed zou zijn als iedereen een wapen had, omdat zo'n active shooter dan kan worden gestopt. Het lijkt er nu op dat er bewapende mensen (politie) buiten stonden en alsnog niets tegen de shooter hebben ondernomen. Of zouden ze dan zeggen dat de docenten ook een pistool moeten hebben?
Alle reacties Link kopieren Quote
ZoeyMaar schreef:
27-05-2022 09:40
De voorstanders van wapenbezit zeggen ook vaak dat het goed zou zijn als iedereen een wapen had, omdat zo'n active shooter dan kan worden gestopt. Het lijkt er nu op dat er bewapende mensen (politie) buiten stonden en alsnog niets tegen de shooter hebben ondernomen. Of zouden ze dan zeggen dat de docenten ook een pistool moeten hebben?
En dan vraag ik mij ook af, stel dat er een schutter is en 3 anderen hebben ook een wapen, hoe ga je dan zien wie de slechterik is?
Alle reacties Link kopieren Quote
https://nos.nl/artikel/2430377-hoogmis- ... -op-school

Scholen met dikke deuren en hoge hekken.

He, gezellig. Net een bajes.

Maar goed, in een land waar de overheid zo slecht voor z'n bevolking zorgt is het wel begrijpelijk dat mensen ontsporen en voor zichzelf willen zorgen. Wat ook weer ontspoort en daarom is de wapenlobby zo groot. Het is gewoon een westers derdewereldland.
Alle reacties Link kopieren Quote
ZoeyMaar schreef:
27-05-2022 09:40
De voorstanders van wapenbezit zeggen ook vaak dat het goed zou zijn als iedereen een wapen had, omdat zo'n active shooter dan kan worden gestopt. Het lijkt er nu op dat er bewapende mensen (politie) buiten stonden en alsnog niets tegen de shooter hebben ondernomen. Of zouden ze dan zeggen dat de docenten ook een pistool moeten hebben?
Ja, hier wordt inderdaad voor gepleit.
Ik ben er behoorlijk door van slag.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ttroeteltje schreef:
27-05-2022 10:01
Ik ben er behoorlijk door van slag.
En het erge is... binnen een week of zo gebeurt het gewoon weer.
Alle reacties Link kopieren Quote
En laten we de shooting op zwarte mensen in de supermarkt niet vergeten. Mensen zijn gewoon niet veilig met al die wapens in omloop.
'11-Year-Old Survivor of Uvalde Massacre Put Blood on Herself and Played Dead'

Bloed van een klasgenootje dus. Wat een land.
Alle reacties Link kopieren Quote
In de Amerikaanse grondwet staat sinds 1791: "the right of the people to keep and bear arms, shall not be infringed".
In 1791 kan ik me daarbij nog wel iets voorstellen, in 2022 niet meer.
Gekken en gefrustreerden heb je overal, alleen waar ze makkelijk aan wapens kunnen komen zullen zij die ook gebruiken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Turtlerain schreef:
27-05-2022 10:18
En laten we de shooting op zwarte mensen in de supermarkt niet vergeten. Mensen zijn gewoon niet veilig met al die wapens in omloop.
Ik heb een tijdje in de VS gewoond waar mensen ook met een wapen door de supermarkt liepen. De eerste keer dat ik dat zag was ik gewoon bang en ben ik weg gegaan. Ik heb me er nooit veilig gevoeld. Je weet nooit wie een nutjob is en wie niet (hoewel ik met een semi-automatisch wapen door een winkel lopen sowieso als 'nutjob' classificeer).
Alle reacties Link kopieren Quote
parkietmeniet schreef:
25-05-2022 14:04
En wel abortus verbieden.
Maar voor kinderen is het inmiddels een roulette of ze niet doodgeschoten worden tijdens de rekenles.

'we moeten onze woning beschermen' koop gewoon een alarmsysteem. Of een groepje ganzen.

Ik wil de wapenlobby absoluut niet verdedigen, want het is van de gekken om gewone burgers toegang te geven tot allerlei destructief oorlogstuig. Maar op de honderden miljoenen mensen in de VS is de kans nog steeds heel erg klein dat een kind op school wordt doodgeschoten. De angst daarvoor is wel bij veel mensen aanwezig, en dat is op zich al erg genoeg. Maar de kans op diabetes door het voedsel uit de schoolkantine is nog vele malen hoger en dat treft wel een groot deel van de schoolkinderen. Zolang er niks gedaan wordt aan de invloed van het grote geld in de politiek is de burger de pineut, of het nou om wapens, voedsel, medicijnen of klimaatverpestende fossiele brandstoffen gaat.
RikM schreef:
27-05-2022 10:19
'11-Year-Old Survivor of Uvalde Massacre Put Blood on Herself and Played Dead'

Bloed van een klasgenootje dus. Wat een land.
:'(
Wat ontzettend goed dat dit kind dit bedacht en tegelijkertijd wat ontzettend erg dat dit nodig is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Turtlerain schreef:
27-05-2022 10:18
En laten we de shooting op zwarte mensen in de supermarkt niet vergeten. Mensen zijn gewoon niet veilig met al die wapens in omloop.
Er zijn meer dan 45.000 doden door vuurwapens per jaar in de VS. In Mississippi is de 'gun death rate' bijna 28 per 100.000 inwoners per jaar. Ter vergelijking: Een middelgrote gemeente als Almere zou dan 56 vuurwapendoden per jaar hebben.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lady_Day schreef:
27-05-2022 10:33
Ik heb een tijdje in de VS gewoond waar mensen ook met een wapen door de supermarkt liepen. De eerste keer dat ik dat zag was ik gewoon bang en ben ik weg gegaan. Ik heb me er nooit veilig gevoeld. Je weet nooit wie een nutjob is en wie niet (hoewel ik met een semi-automatisch wapen door een winkel lopen sowieso als 'nutjob' classificeer).

Ja ik vind het een onbegrijpelijke constructie; de veiligheid vergroten door gevaarlijke gekken te bewapenen. Maar zo zijn er meer dingen die ik niet begrijp aan de VS.
Alle reacties Link kopieren Quote
Foechoer, in de VS is de nummer 1 doodsoorzaak van kinderen een vuurwapen.

https://www.axios.com/2022/05/26/gun-de ... en-america

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven