Wapenbezit in de VS.

25-05-2022 10:53 121 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Vanochtend wakker geworden met wéér een schietpartij in de de VS. Ik begrijp (of eigenlijk ook niet) dat wapenbezit in de VS heel anders wordt gezien dan in Nederland of sowieso in Europa maar wanneer is het eindelijk eens genoeg om er iets aan te doen.

https://nos.nl/artikel/2430146-aanslag- ... g-onbekend
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren Quote
Turtlerain schreef:
27-05-2022 10:48
Ja ik vind het een onbegrijpelijke constructie; de veiligheid vergroten door gevaarlijke gekken te bewapenen. Maar zo zijn er meer dingen die ik niet begrijp aan de VS.
En dan is het dus in Midden- en Zuid-Amerika meestal nóg een tandje onveiliger en gewelddadiger.
Foechoer schreef:
27-05-2022 10:44
Ik wil de wapenlobby absoluut niet verdedigen, want het is van de gekken om gewone burgers toegang te geven tot allerlei destructief oorlogstuig. Maar op de honderden miljoenen mensen in de VS is de kans nog steeds heel erg klein dat een kind op school wordt doodgeschoten. De angst daarvoor is wel bij veel mensen aanwezig, en dat is op zich al erg genoeg. Maar de kans op diabetes door het voedsel uit de schoolkantine is nog vele malen hoger en dat treft wel een groot deel van de schoolkinderen. Zolang er niks gedaan wordt aan de invloed van het grote geld in de politiek is de burger de pineut, of het nou om wapens, voedsel, medicijnen of klimaatverpestende fossiele brandstoffen gaat.

Ik vind het belachelijk om met dit soort statistieken te komen. Dat is precies wat die politici doen.

Het aantal kinderen dat op school wordt doodgeschoten zou nul moeten zijn. Gewoon nul.
Foechoer schreef:
27-05-2022 10:44
Ik wil de wapenlobby absoluut niet verdedigen, want het is van de gekken om gewone burgers toegang te geven tot allerlei destructief oorlogstuig. Maar op de honderden miljoenen mensen in de VS is de kans nog steeds heel erg klein dat een kind op school wordt doodgeschoten. De angst daarvoor is wel bij veel mensen aanwezig, en dat is op zich al erg genoeg. Maar de kans op diabetes door het voedsel uit de schoolkantine is nog vele malen hoger en dat treft wel een groot deel van de schoolkinderen. Zolang er niks gedaan wordt aan de invloed van het grote geld in de politiek is de burger de pineut, of het nou om wapens, voedsel, medicijnen of klimaatverpestende fossiele brandstoffen gaat.
Whut????
Alle reacties Link kopieren Quote
Foechoer schreef:
27-05-2022 10:44
Ik wil de wapenlobby absoluut niet verdedigen, want het is van de gekken om gewone burgers toegang te geven tot allerlei destructief oorlogstuig. Maar op de honderden miljoenen mensen in de VS is de kans nog steeds heel erg klein dat een kind op school wordt doodgeschoten. De angst daarvoor is wel bij veel mensen aanwezig, en dat is op zich al erg genoeg. Maar de kans op diabetes door het voedsel uit de schoolkantine is nog vele malen hoger en dat treft wel een groot deel van de schoolkinderen. Zolang er niks gedaan wordt aan de invloed van het grote geld in de politiek is de burger de pineut, of het nou om wapens, voedsel, medicijnen of klimaatverpestende fossiele brandstoffen gaat.

Dit soort vergelijkingen zegt helemaal niks.
Natuurlijk is de kans op een shooting kleiner dan de kans op bijv een auto-ongeluk. Maar het gaat erom dat die kans nagenoeg 0 zou moeten zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Turtlerain schreef:
27-05-2022 10:54
Dit soort vergelijkingen zegt helemaal niks.
Natuurlijk is de kans op een shooting kleiner dan de kans op bijv een auto-ongeluk. Maar het gaat erom dat die kans nagenoeg 0 zou moeten zijn.
Niet in de VS hoor. In de VS worden meer kinderen doodgeschoten dan dat ze om het leven komen door een verkeersongeval.
lady_day wijzigde dit bericht op 27-05-2022 11:03
0.77% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Lady_Day schreef:
27-05-2022 10:56
Niet in de VS hoor. In de VS komen worden meer kinderen doodgeschoten dan dat ze om het leven komen door een verkeersongeval.
Absurd. Onacceptabel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Athan schreef:
25-05-2022 17:30
27?! Was het maar waar! Volgens de officiële lijst 252: https://www.massshootingtracker.site/data/?year=2022
Op scholen :P
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Alle reacties Link kopieren Quote
RikM schreef:
27-05-2022 10:51
Ik vind het belachelijk om met dit soort statistieken te komen. Dat is precies wat die politici doen.

Het aantal kinderen dat op school wordt doodgeschoten zou nul moeten zijn. Gewoon nul.
Dit. Ik word er kotsmisselijk van.
Alle reacties Link kopieren Quote
RikM schreef:
27-05-2022 10:51
Ik vind het belachelijk om met dit soort statistieken te komen. Dat is precies wat die politici doen.

Het aantal kinderen dat op school wordt doodgeschoten zou nul moeten zijn. Gewoon nul.

Daar ben ik het ook 100% mee eens. Ik denk alleen dat het onderdeel is van een veel breder probleem, van een verrot systeem dat op veel meer vlakken van de samenleving verwoestingen aanricht die we al zo lang gewend zijn om gewoon te accepteren als normaal. En dat geldt voor een deel van de Amerikanen ook voor de aanwezigheid van vuurwapens. Ik zeg dus ook absoluut niet dat het geen probleem is of zelfs maar een klein probleem, want dat is het niet. Er is alleen een reden voor dat het zo gaat, het is een gevolg van runaway capitalism, net zoals die andere voorbeelden die ik in mijn eerdere post noemde. En als we daar niet eens wat gaan doen dan zitten we op een gegeven moment allemaal met de gebakken peren, voor zover dat niet nu al het geval is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lady_Day schreef:
27-05-2022 10:49
Foechoer, in de VS is de nummer 1 doodsoorzaak van kinderen een vuurwapen.

https://www.axios.com/2022/05/26/gun-de ... en-america
Niet alleen onder kinderen, er gaan per jaar ook meer volwassenen dood door vuurwapens (45.000) dan in het verkeer (43.000).
Het is gewoon een zeer onveilig land en dat met zo'n claimcultuur.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lady_Day schreef:
27-05-2022 10:56
Niet in de VS hoor. In de VS worden meer kinderen doodgeschoten dan dat ze om het leven komen door een verkeersongeval.

Ja, het verkeer is een stuk veiliger geworden de afgelopen decennia. Dat was een politieke keuze. Net zoals de recentelijke toename in het aantal vuurwapendoden, dat nu inderdaad het aantal verkeersdoden inhaalt. Maar ook buiten scholen is er vuurwapengeweld en er sterven ook mensen/kinderen door vuurwapenongelukken in en om het huis.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ook 'grappig' op de wapenconferentie van vandaag is het dragen van een wapen....verboden.

Juist.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Alle reacties Link kopieren Quote
Smickelt schreef:
27-05-2022 11:06
Niet alleen onder kinderen, er gaan per jaar ook meer volwassenen dood door vuurwapens (45.000) dan in het verkeer (43.000).
Het is gewoon een zeer onveilig land en dat met zo'n claimcultuur.

De wapenindustrie krijgt het bij de wetgever voor elkaar dat er geen aanklachten mogelijk zijn tegen wapenfabrikanten als er iemand met hun wapen wordt doodgeschoten. Als slachtoffers claims konden indienen tegen de fabrikant of tegen de NRA dan was het snel afgelopen, maar dat is dus geen optie.
Alle reacties Link kopieren Quote
Foechoer schreef:
27-05-2022 11:13
De wapenindustrie krijgt het bij de wetgever voor elkaar dat er geen aanklachten mogelijk zijn tegen wapenfabrikanten als er iemand met hun wapen wordt doodgeschoten. Als slachtoffers claims konden indienen tegen de fabrikant of tegen de NRA dan was het snel afgelopen, maar dat is dus geen optie.
Net zo min als je Volkswagen kan aanklagen als je met hun merk met 80 door rood iemand overhoop rijdt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Smickelt schreef:
27-05-2022 11:18
Net zo min als je Volkswagen kan aanklagen als je met hun merk met 80 door rood iemand overhoop rijdt.

Schadecaims vanwege onveilige features aan auto's zijn een belangrijke reden waarom ze veiliger zijn geworden. Dat is onder andere waar ABS, airbags, kreukelzones, gordels en kooiconstructies door ontworpen zijn.

Maar goed, ongelukken met auto's zijn een bijeffect van hun eigenlijke gebruiksdoel, vuurwapens zijn geoptimaliseerd om snel en effectief te doden.
foechoer wijzigde dit bericht op 27-05-2022 11:33
23.63% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Dubbel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Alles kan een moordwapen zijn; een balpen, een auto, een vliegtuig etc. Maar met een vuurwapen heb je de intentie om deze te gebruiken om iemand te verwonden of te doden. Het hebben van een auto is voor andere redenen en de meeste slachtoffers in het verkeer zijn er door ongelukken. Het verbieden van wapens roeit het niet uit, in het criminele circuit komen ze er toch wel aan. Het aanscherpen van vergunningen voorkomt ook niet alles, vraag ze dat maar in Alphen aan den Rijn. Maar tegen aanpassingen van de wapenwetgeving zijn omdat je in een grondrecht wordt aangetast, is zum kotsen. Wat is het grondrecht van die kinderen?
Alle reacties Link kopieren Quote
RikM schreef:
27-05-2022 10:51
Ik vind het belachelijk om met dit soort statistieken te komen. Dat is precies wat die politici doen.

Het aantal kinderen dat op school wordt doodgeschoten zou nul moeten zijn. Gewoon nul.
Dit. Ouders die elke dag hun kind op de bus zetten met het idee dat het misschien de laatste keer is dat ze hun kind levend zien, leerkrachten die enkel online willen lesgeven uit angst voor een schutter, kinderen die gedrild worden om met shootings om te gaan... In welk ander ontwikkeld land gebeurt dit?
Alle reacties Link kopieren Quote
Een ander treffend filmpje over waarom Amerika zo'n bullshit land is en die NRA gasten mega dom.

https://www.youtube.com/watch?v=9pOiOhx ... edyCentral
Alle reacties Link kopieren Quote
Taskmaster schreef:
27-05-2022 13:09
Een ander treffend filmpje over waarom Amerika zo'n bullshit land is en die NRA gasten mega dom.

https://www.youtube.com/watch?v=9pOiOhx ... edyCentral
Omg jeetje zoveel domheid en arogantie. Je weet gewoon niet of je moet lachen of janken. En dat zijn de mensen die de macht hebben.
JessyMay schreef:
27-05-2022 13:39
Omg jeetje zoveel domheid en arogantie. Je weet gewoon niet of je moet lachen of janken. En dat zijn de mensen die de macht hebben.
Een wapenbezit-wappie..
Alle reacties Link kopieren Quote
Wijndruifje schreef:
27-05-2022 12:39
Dit. Ouders die elke dag hun kind op de bus zetten met het idee dat het misschien de laatste keer is dat ze hun kind levend zien, leerkrachten die enkel online willen lesgeven uit angst voor een schutter, kinderen die gedrild worden om met shootings om te gaan... In welk ander ontwikkeld land gebeurt dit?
Compleet omgekeerde wereld is het.

Ipv wapens aan banden leggen - wat 100% goed werkt - gaan ze kleine kinderen shooting drills geven, :'(
Of pleiten voor hoge hekken om scholen, of nog gekker: leerkrachten bewapenen.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wijndruifje schreef:
27-05-2022 12:39
Dit. Ouders die elke dag hun kind op de bus zetten met het idee dat het misschien de laatste keer is dat ze hun kind levend zien, leerkrachten die enkel online willen lesgeven uit angst voor een schutter, kinderen die gedrild worden om met shootings om te gaan... In welk ander ontwikkeld land gebeurt dit?
Ik heb een vriendin in de VS die haar kinderen niet meer naar school laat gaan. Zij doet nu aan 'home schooling' en zit zich af te vragen of er een beter land is waar ze naartoe kan emigreren. Gewoon bizar.
Alle reacties Link kopieren Quote
iemand vroeg me of wij nu teruggaan door deze shooting.
Niet direct de reden, maar het maakt de beslissing niet moeilijker zeg maar.
Het is meer alles bij elkaar, de werkmentaliteit, de verdeeldheid in het land, de extremen zeg maar, de rare healthcare waardoor je bij iedere zorgverlener het gevoel krijgt met een louche autohandelaar van doen te hebben etc.

Het land is werkelijk prachtig en ik kijk uit naar onze grote roadtrip die we over een paar weken gaan maken, maar ben ook blij om mijn kinderen volgend schooljaar weer iets meer rust te gunnen. Ze zitten op fijne scholen, wij wonen in een hele blauwe staat ( wel bij inmiddels hellhole Portland) en ik ben hier pas 1 x een winkel uitgelopen omdat ik me bij een bepaald figuur die er rondliep niet prettig voelde. Nog geen wapens gezien ( hier is open carry ook verboden dacht ik)

Wat ik mij niet realiseerde voor we hier kwamen is dat je Amerika eigenlijk echt niet als 1 land kunt zien. de staat Massachuchets bv heeft een vrije strenge wapenwet en dat werkt daar prima. Het zijn echt de staten zoals Texas en Florida waar het meer misgaat. En hier in Oregon gaat het weer meer mis omdat het veel en veel te links is waardoor je hier in de stad soort van moet slalommen door de zwerverskampen.

Ik heb wel echt het gevoel dat er na dinsdag een ander sentiment heerst, ook bij Republikeinen ( de stemmers, nog niet bij de daadwerkelijke politici helaas). Veel daarvan zeggen inmiddels dat er gekeken moet worden naar een ban op automatische wapens ( die was er tot 2004 )
Ik ben benieuwd
Alle reacties Link kopieren Quote
PotaTOpoTAto schreef:
27-05-2022 18:04
iemand vroeg me of wij nu teruggaan door deze shooting.
Niet direct de reden, maar het maakt de beslissing niet moeilijker zeg maar.
Het is meer alles bij elkaar, de werkmentaliteit, de verdeeldheid in het land, de extremen zeg maar, de rare healthcare waardoor je bij iedere zorgverlener het gevoel krijgt met een louche autohandelaar van doen te hebben etc.

Het land is werkelijk prachtig en ik kijk uit naar onze grote roadtrip die we over een paar weken gaan maken, maar ben ook blij om mijn kinderen volgend schooljaar weer iets meer rust te gunnen. Ze zitten op fijne scholen, wij wonen in een hele blauwe staat ( wel bij inmiddels hellhole Portland) en ik ben hier pas 1 x een winkel uitgelopen omdat ik me bij een bepaald figuur die er rondliep niet prettig voelde. Nog geen wapens gezien ( hier is open carry ook verboden dacht ik)

Wat ik mij niet realiseerde voor we hier kwamen is dat je Amerika eigenlijk echt niet als 1 land kunt zien. de staat Massachuchets bv heeft een vrije strenge wapenwet en dat werkt daar prima. Het zijn echt de staten zoals Texas en Florida waar het meer misgaat. En hier in Oregon gaat het weer meer mis omdat het veel en veel te links is waardoor je hier in de stad soort van moet slalommen door de zwerverskampen.

Ik heb wel echt het gevoel dat er na dinsdag een ander sentiment heerst, ook bij Republikeinen ( de stemmers, nog niet bij de daadwerkelijke politici helaas). Veel daarvan zeggen inmiddels dat er gekeken moet worden naar een ban op automatische wapens ( die was er tot 2004 )
Ik ben benieuwd

Een wonderlijk land ja. Ik blijf me verbazen over de denkwijze van sommige Amerikanen (oa het recht op bezit van wapens) en over hoe bepaalde dingen geregeld zijn (gezondheidszorg, jury rechtspraak). Ik heb wel ergens bewondering voor hun werkethos, maar vind het ook zielig dat ze welgeteld 2 weken vakantie per jaar hebben.
Wat bedoel je trouwens met het dikgedrukte?

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven