Wat als jouw siamese andere helft sterft?

15-04-2024 20:57 55 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
De oudste Siamese tweeling ter wereld is vorige week overleden, meldt AP News. George en Lori waren 62 jaar oud en woonden in de Amerikaanse staat Pennsylvania. Het is nog niet duidelijk waaraan ze zijn overleden.
(Nu.nl)


Nu vraag ik me af hoe het gaat als de ene helft sterft.
Dan zul je door sepsis zelf ook onvermijdelijk sterven.
Maar moet je dat lijdzaam afwachten? Krijg je een spuitje?

Het is toch raar om te weten dat als de ander eerder gaat, dat jouw tijd er dan ook op zit.
Als onwetendheid schreeuwt, dan zwijgt intelligentie ~ Unknown

(Het gras is blauw, het verhaal van de ezel en de tijger)
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk niet dat er een eenduidig protocol voor is, aangezien siamese tweelingen vrijwel nooit meer voorkomen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Aangezien je letterlijk aan elkaar hangt zal het toch wel vrij snel gaan.

En ik gok dat de locatie van overlijden ook nog meespeelt.

Ben je in een ziekenhuis en kunnen ze vrij snel ingrijpen? Of krijgt één van de twee gewoon thuis een hartaanval?

Lijkt me bovendien dus ook maatwerk, want er lopen geen 100 siamese tweelingen in één stad rond.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
Vroeger kwamen ze ook weinig voor hoor. Gelukkig maar.

Maar inderdaad, je zult dan zelf ook overlijden. Ik vraag me wel af of er dan wel kunstgrepen nodig zijn, is het niet zo dat je vanzelf wegzakt?
Alle reacties Link kopieren Quote
Je deelt toch een lichaam? Dus je gaat allebei gewoon dood. Lijkt me logisch. Je wilt toch niet een dood gedeelte meezeulen wat gaat ontbinden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vraag me meer af hoe je een relatie kunt hebben als siamese tweeling. Een van de tweeling Britanny en (weet even niet hoe de andere zus heet) gaat trouwen/is getrouwd? Maar dan lig je dus in bed met je zus en haar man? En wat als ze beiden een eigen partner hebben? Als zussen waren ze tot elkaar "veroordeeld" en moesten ze voorkeuren met elkaar afstemmen. Daar komen dan nog 2 partners bij met elk een eigen mening? Ik kan me hier zo niks bij voorstellen.

En je vraag: ja, als de ene doodgaat, weet je dat jouw tijd ook snel is gekomen. Net als je dat weet terwijl je in een neerstortend vliegtuig zit. Onvermijdelijk vermoedelijk. Want ontbinding begint meteen (komen allemaal chemische stoffen vrij als een lichaam sterft).
Alle reacties Link kopieren Quote
appelientjex schreef:
15-04-2024 21:11
Je deelt toch een lichaam? Dus je gaat allebei gewoon dood. Lijkt me logisch. Je wilt toch niet een dood gedeelte meezeulen wat gaat ontbinden.


Die tweeling uit dat artikel deelde 3 hersenkwabben.
Ze hadden wel elk een compleet lichaam. Maar de voorhoofden waren vergroeid.

Zou je dat dan nog snel kunnen scheiden?
Als onwetendheid schreeuwt, dan zwijgt intelligentie ~ Unknown

(Het gras is blauw, het verhaal van de ezel en de tijger)
Alle reacties Link kopieren Quote
Die Siamese tweeling die pas getrouwd is deelt volgens mij alles behalve hun hoofd, dus dan lijkt het me sowieso logisch dat je allebei gaat tenzij het een herseninfarct is of zo, maar dan nog denk ik dat je dan allebei snel gaat aangezien je lichaam natuurlijk ook wordt aangestuurd vanuit je hoofd, dus dan zal alles wel uitvallen.

Die dingen over dat trouwen vroeg ik me ook al af. Het lijkt mij heel ongemakkelijk, maar dat zal het vooral wel voor die man zijn, zij weten niet beter dan dat ze 24/7 alles samen meemaken. Je zit ook met zijn tweeën op de wc te poepen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren Quote
Een spuitje? Zelfs bij dieren noemen ze dat tegenwoordig al anders. :whip:

Deze casus speelt zich af in Amerika. Daar zal niet erg actief beleid zijn op het afronden van het leven.
Ik neem aan dat de dood op natuurlijke wijze vrij snel zal komen voor zowel de een als de ander. Hopelijk is er palliatieve sedatie mogelijk geweest..
Alle reacties Link kopieren Quote
appelientjex schreef:
15-04-2024 21:11
Je deelt toch een lichaam? Dus je gaat allebei gewoon dood. Lijkt me logisch. Je wilt toch niet een dood gedeelte meezeulen wat gaat ontbinden.
Niet altijd he, deze twee zaten met hun hoofden aan elkaar vast. Twee lichamen.

Wat de vraag van TO betreft, het was volgens het nieuws al een wonder dat ze zo oud zijn geworden. Dat het overlijden van de één ook direct de dood van de ander betekent is misschien in eerste instantie een gek idee, maar toch ook weer niet zo gek als je er over nadenkt? Iedereen kan bloedvergiftiging of iets dergelijks oplopen..
Alle reacties Link kopieren Quote
M3LL0N4 schreef:
15-04-2024 21:16
Die tweeling uit dat artikel deelde 3 hersenkwabben.
Ze hadden wel elk een compleet lichaam. Maar de voorhoofden waren vergroeid.

Zou je dat dan nog snel kunnen scheiden?
Misschien in hun geval wel, maar dat zou dan wel heel snel moeten. En het lijkt me ook wel een extreem traumatische ervaring.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren Quote
M3LL0N4 schreef:
15-04-2024 21:16
Die tweeling uit dat artikel deelde 3 hersenkwabben.
Ze hadden wel elk een compleet lichaam. Maar de voorhoofden waren vergroeid.

Zou je dat dan nog snel kunnen scheiden?
Als dat scheidbaar was geweest, hadden ze dat denk ik wel gedaan. Ze zullen wel een deel vd hersenen met elkaar gedeeld hebben.
Alle reacties Link kopieren Quote
Aan de andere kant zijn er ook verhalen van mensen die een bultje weg laten halen, blijkt het hun tweelingbroertje te zijn die ooit in de buik van hun moeder vergroeid is geraakt en is komen te overlijden. Dus ja, of en wanneer de andere helft dood gaat, wie zal het zeggen?
Alle reacties Link kopieren Quote
NomenNescio schreef:
15-04-2024 21:25
Als dat scheidbaar was geweest, hadden ze dat denk ik wel gedaan. Ze zullen wel een deel vd hersenen met elkaar gedeeld hebben.
Ja, of ze konden niet gescheiden worden zonder dat er eentje zou overlijden en ze hebben daarom geweigerd. Als er eenmaal eentje is overleden dan kan ik me voorstellen dat het anders ligt.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren Quote
Susan schreef:
15-04-2024 21:20
Die Siamese tweeling die pas getrouwd is deelt volgens mij alles behalve hun hoofd, dus dan lijkt het me sowieso logisch dat je allebei gaat tenzij het een herseninfarct is of zo, maar dan nog denk ik dat je dan allebei snel gaat aangezien je lichaam natuurlijk ook wordt aangestuurd vanuit je hoofd, dus dan zal alles wel uitvallen.

Die dingen over dat trouwen vroeg ik me ook al af. Het lijkt mij heel ongemakkelijk, maar dat zal het vooral wel voor die man zijn, zij weten niet beter dan dat ze 24/7 alles samen meemaken. Je zit ook met zijn tweeën op de wc te poepen.
Nee. Die delen alleen de onderkant zeg maar. Dus vanaf de heupen (en dus ook 1 uitgang en zo). Ze hebben ieder een eigen arm en een been, eigen hart, volgens mij 3 of 4 longen, 2 magen…

Ik denk dat het wel uren kan duren voor de ander ook dood gaat, zo niet langer. Het gaat erom dat 1 hart ineens bloed door lichamen moet pompen en dat is best zwaar. In het geval van tweelingen die geen hersenen delen dan, dan lijkt het me nog moeilijker om te blijven leven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ze sterven beiden. Je lijkt nu te denken dat de een kerngezond en volledig bij kennis aan een stervend lichaam van de ander zit. Maar Siamese tweelingen die niet gescheiden konden worden zijn aan elkaar gebleven juist omdat ze op cruciale punten (organen, bloedsomloop, hersenen) niet uit elkaar gehaald konden worden, dus het is allemaal aan elkaar verbonden. Ze waren misschien al gezamenlijk aan het verslechteren.
september wijzigde dit bericht op 15-04-2024 21:29
7.34% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Fairway schreef:
15-04-2024 21:25
Aan de andere kant zijn er ook verhalen van mensen die een bultje weg laten halen, blijkt het hun tweelingbroertje te zijn die ooit in de buik van hun moeder vergroeid is geraakt en is komen te overlijden. Dus ja, of en wanneer de andere helft dood gaat, wie zal het zeggen?
Ik heb een zusje opgegeten als klein fetusje. :koffie:
Alle reacties Link kopieren Quote
Een van de twee was transgender. Zouden ze voor eventuele transgenderoperaties dan ook allebei onder narcose moeten? Ze voelden elkaars lichaam waarschijnlijk niet.
Geen motto
Alle reacties Link kopieren Quote
Susan schreef:
15-04-2024 21:21
Misschien in hun geval wel, maar dat zou dan wel heel snel moeten. En het lijkt me ook wel een extreem traumatische ervaring.

Het is niet dat ze een splinter uit je voet halen hè? Het is een uitermate ingewikkelde en langdurige operatie met vele artsen, disciplines en verpleegkundigen. Iets wat uitgebreid voorbereid moet worden en dus niet af hoc gedaan kan worden als er 1 van de 2 sterft.
himalaya wijzigde dit bericht op 16-04-2024 07:31
0.32% gewijzigd
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren Quote
emanina schreef:
15-04-2024 21:33
Een van de twee was transgender. Zouden ze voor eventuele transgenderoperaties dan ook allebei onder narcose moeten? Ze voelden elkaars lichaam waarschijnlijk niet.
Ze voelden elkaars lichaam wel (ze konden bij alledaagse dingen en gevoelens wel gevoel “uitschakelen”) en ze deelden ook een bloedsomloop, je kunt niet een van beiden onder narcose doen voor wat voor operatie dan ook, en de ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
september schreef:
15-04-2024 21:27
Ze sterven beiden. Je lijkt nu te denken dat de een kerngezond en volledig bij kennis aan een stervend lichaam van de ander zit. Maar Siamese tweelingen die niet gescheiden konden worden zijn aan elkaar gebleven juist omdat ze op cruciale punten (organen, bloedsomloop, hersenen) niet uit elkaar gehaald konden worden, dus het is allemaal aan elkaar verbonden. Ze waren misschien al gezamenlijk aan het verslechteren.
Dat denk ik ook. Ze hebben ook een vrijwel identiek leven geleefd, waardoor de een vermoedelijk niet een stuk fitter was dan de ander. En ze hebben altijd een gedeelde bloedstroom gehad.
Alle reacties Link kopieren Quote
himalaya schreef:
15-04-2024 21:56
Het is niet dat ze een pointer uit je voet halen hè? Het is een uitermate ingewikkelde en langdurige operatie met vele artsen, disciplines en verpleegkundigen. Iets wat uitgebreid voorbereid moet worden en dus niet af hoc gedaan kan worden als er 1 van de 2 sterft.
Heb wel eens gezien hoe zo'n operatie voorbereid wordt. Daar gaan maanden of iig weken aan vooraf, waarbij de hersenen helemaal in 3D modellen zijn gegoten, wordt beraad over welke aanpak er nodig is, er wordt geoefend, etc.. Nu zal het vast sneller kunnen als 1 vd 2 al is overleden en je niet je best hoeft te doen om beiden in leven te houden. Maar dan nog moet je wel een fysieke scheiding aanbrengen van persoon A en persoon B, incl. het hele netwerk aan bloedvaten dat weer goed aangesloten moet worden, etc. Het is niet zo dat je binnen een half uur dat netjes uit elkaar hebt gehaald. Bovendien ontbinden dode cellen meteen, waarbij er binnen minuten grote aantallen giftige stoffen ontstaan. Ik zou ook niet weten hoe de bloedvolumes werken. Normaal hebben deze mensen allebei een hart die meewerken om het totale bloedvolume rond te pompen. Nu moet 1 hart het totale volume zien rond te pompen. Waarbij ook het 'dode' bloed in het eigen lichaam komt. Nee, ik kan me haast niet voorstellen dat de ander nog lang heeft kunnen leven. Dit is fysiek een veel te ingrijpende belasting op het lichaam.
Alle reacties Link kopieren Quote
M3LL0N4 schreef:
15-04-2024 20:57
Het is toch raar om te weten dat als de ander eerder gaat, dat jouw tijd er dan ook op zit.

Ik denk dat je je daar als Siamese tweeling vanaf een zekere leeftijd (niet als kind, daarna) ook een soort van op voorbereid. Het is nou ook weer niet zo dat je op het moment van overlijden van de ander pas beseft; hé nu ga ik ook. Ik denk dat je je daarin bij leven een weg volgt.

En verder wat iemand anders ook al schrijft. Ik denk dat je fysiek beiden doodgaat en bij ziekte ook beiden het einde voelt naderen.
I will not let anyone walk through my mind with their dirty feet.
- Gandhi
Alle reacties Link kopieren Quote
M3LL0N4 schreef:
15-04-2024 21:16
Die tweeling uit dat artikel deelde 3 hersenkwabben.
Ze hadden wel elk een compleet lichaam. Maar de voorhoofden waren vergroeid.

Zou je dat dan nog snel kunnen scheiden?
Ik denk dat dood echt dood is voor allebei. En als ze echt de 2 personen nog willen scheiden ze dat moeten doen voordat die ene die kans maakt te overlijden echt is overleden is. Maar zo'n operatie doe je niet eventjes, daar is veel voorbereiding voor nodig, ook voor de tweeling zelf op psychisch en lichamelijk vlak.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren Quote
NomenNescio schreef:
15-04-2024 23:30
Dat denk ik ook. Ze hebben ook een vrijwel identiek leven geleefd, waardoor de een vermoedelijk niet een stuk fitter was dan de ander. En ze hebben altijd een gedeelde bloedstroom gehad.
Ze lagen ook al in het ziekenhuis en waren misschien al achteruit gegaan. Dan worden ze natuurlijk gezamenlijk slechter. Het is een gecombineerd lichaam.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven