Wat deden jullie vroeger op school als het heet was?

22-06-2019 23:28 177 berichten
Alle reacties Link kopieren
De nieuwssites barsten van de berichten over tropenroosters en daar komen allerlei commentaren op: “nou vroeger...”

Dus wat deden jullie op school?

Ik zat op de basisschool van ‘85 - ‘93.
De conciërge spoot ‘s ochtends water op het (platte) dak om de boel wat koel te houden. We mochten onze tafeltjes buiten in de schaduw zetten om te werken. ‘s Middags na het broodje eten trok iedereen zijn badpak/zwembroek aan en dan ging de brandspuit het schoolplein over. Geweldig!
Als we gym hadden gingen we naar een veld i.p.v. in de hal (die was veel warmer) en dat veldje met bomen was naast het huis van een klasgenoot. Zijn moeder maakte dan voor de hele klas rode en groene ranja.
We hebben een keer een dag of twee om half 8 begonnen en dan waren we om kwart voor 2 vrij i.p.v. kwart voor 3.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Tijdens warmte werden buitenactiviteiten zoveel mogelijk beperkt en de ramen stonden in de klas tegen elkaar open. Dat hield ook in dat de deur weleens openstond, waardoor het verschrikkelijk rumoerig was. We hadden geen tropenrooster, we moesten het er maar mee doen dat het warm was.
Badjesdag: iedereen mocht een opblaasbadje mee en die werden op het schoolplein gezet en gevuld uiteraard. Badpak aan en zwemmen maar. Op de middelbare gingen we naar het zwembad (niet hele dag maar er vielen wel lessen voor uit). Basisschool van 89 tot 95
Alle reacties Link kopieren
Op de basisschool (jaren ‘80) hadden we dan tropenrooster en werd er veel met water gespeeld op het schoolplein. Bikini en handdoek mee dus. 8 uur beginnen, kortere lunchpauze en dan eerder klaar. En alle kleuterklassen hadden een eigen tuintje aan het lokaal vast en dan werden alle stoeltjes buiten gezet en gingen we daar eten en drinken. Vond ik geweldig, omdat het niet zo vaak voorkwam.
Basisschool, kleuterklassen en lagere klassen hadden water feest (van te voren aangekondigd zwemkleren mee).
Hogere klassen hooguit buiten op grasveld in schaduw les als kan.
School van mijn nichtje had regelmatig tropen rooster omdat die totaal geen schaduw had en volledig van glas was. (wij niet waren we best jarloers op).


Middelbare school:
Sneeuwvrij 1 dag wegens sneeuw a halve meter.
Klasgenoten van buiten af zijn meer dagen vrij geweest. (zoveel km van school mocht thuis blijven, was ochtends om half 7 nog - 15 graden. Of zaten ingesneeuwd, sommige van boerderij af hebben toen flink bijgeklust met trekker en auto's los trekken :lijstje:)
En 1x door stroomstoring in de winter.
Dag 1 gewoon les, stroom viel om half 9 uit, heel de regio zat zonder stroom... Ca 20 tot 24 uur geduurd. Dag 2 had school weer stroom, waren ook werkzaamheden bezig, nieuwbouw gymzaal. Trekken ze de hoofdkabel naar de school kapot. Toen mochten we naar huis omdat de kachels voor dag 2 uit waren en de lokalen te koud (<10c, zaten nog met jas aan omdat ze nog aan het stoken waren).....
Meisjesschool, 1963-1969. We hadden geen congierge, geen plat dak, geen waterslangen en geen zwembadjes. We zullen waarschijnlijk ramen en deuren open gehad hebben.
Ik kan me één waterspelletje herinneren, in de zesde, tijdens het schoolkamp. Middelbare school hadden we wél een congiërge, maar geen hitte protocol. Dat is echt iets van later.
Alle reacties Link kopieren
Kleuterschool en basisschool van 1982 tot 1990. Bij heet weer elk jaar waterfeest of een paar keer waterfeest. Badjesdag werd gedaan op de crèche waar ik voor de kleuterschool op zat.
Tropenrooster wel eens gehad. Dan begonnen we om 7:45, aten we op school en waren we om 13:45 al weer uit.

IJsvrij één keer gehad, maar dat moesten we inhalen want was onrechtmatig gegeven.

IJsvrij moest telefonisch aangevraagd worden bij de inspectie. Maar omdat iedereen dat wilde waren ze chronisch in gesprek. Wij kregen dus toch vrij want andere scholen in mijn woonplaats kregen dat ook. School heeft het toen 's middags alsnog gemeld maar dat mocht niet en dus zaten we twee weken later elke dag een half uur tijd in te halen tot de hele middag was ingehaald. Eén middag kwam er zelf iemand van de inspectie controleren of we er allemaal wel waren
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 23-06-2019 08:35
0.23% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Jaren 70 op de lagere school. Kan me geen tropenrooster of hittevrij herinneren, wel dat mijn moeder een soort hoes had genaaid van een oud laken voor over mijn stoeltje, want dat deed flink pijn als ik daar op geplakt zat van de warmte.

Op de middelbare school een keer ijsvrij gehad omdat je op de straat kon schaatsen..

En verder: gewoon naar school. Regenpak aan en fietsen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Gewoon hard werken. En extra drinken? Welnee.
Alle reacties Link kopieren
Nu als werkend mens bepaal ik zelf of ik ijzelvrij heb. Ik neem een dag op, of ruil mijn dagen. Eén keer met pijn en moeite op het werk gekomen, en bijna in een sloot gegleden met de auto. Twee uur erover gedaan. Belt degene met wie ik moest samenwerken af, vanwege de gladheid.

Okee, jij woont op (gewoonlijk) tien minuten lopen, ik woon op drie kwartier met de auto. Stadjers bleven massaal thuis, terwijl mensen uit het ommeland en verder wél op het werk waren. Dat doe ik dus niet meer.

Geeft Qbuzz een waarschuwing? Dan blijf ik thuis.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Badjesdag! Iedereen mocht een opblaasbadje meenemen en de directeur spoot alles en iedereen nat met de brandslang. Geweldig! Dit was halverwege jaren ‘80 trouwens. Mijn kinderen krijgen nu 2 middagen vrij, best lastig regelen weer met werk, maar wel 2 middagen waarop we lekker extra gaan zwemmen. Vind het alleen maar leuk!
Alle reacties Link kopieren
Mijn mooiste zomeroutfit aantrekken; op het plein flaneren met mijn topje, rokje en nieuwste zilveren sandaaltjes, en misschien mochten we iets eerder naar huis (hoogst zelden).
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
pejeka schreef:
22-06-2019 23:50
Als het echt dagen en dagen na elkaar boven de 35 graden was, hadden we zomaar tropenrooster, zoals het heette, en dan begon de school een half uurtje eerder (8 uur in plaats van half 9) en was je om 14.00 uur klaar.
Meerdere dagen achter elkaar boven de 35 graden? Jij zat in de jaren 70 op de lagere school, toch? In Nederland, neem ik aan? Zelfs in de hete zomer van 1976 is het nooit boven de 35 graden geweest...
Alle reacties Link kopieren
Er zijn de afgelopen 25 jaar 13 hittegolven geweest. Daarvoor waren er in 100 jaar 13 hittegolven. Aldus de weerman van RTL. Vroeger kwam het gewoon minder vaak voor. Ik kan me herinneren dat wij dan in de jaren 80 waterspelletjes deden en ook een keer naar huis zijn gestuurd na de middagpauze
Alle reacties Link kopieren
Gewoon naar school gaan en in de klas zitten met de ramen open. Geen vrij, waterfestijn of wat dan ook. Een gewone dag net als iedere andere dag.
We’re all mad here
Taal, schrijven, rekenen, begrijpend lezen, nieuws uit de natuur, topo, gym, handenarbeid, dat was het wel zo'n beetje.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik vooral deed was me verheugen op de vakantie.
1 de vakantie van school
2 de uittocht naar ons vakantieoord
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Wat mij nog goed herinnert van de kleuterklas, zijn de waterspellen buiten. We hadden toen al waterspeelgoed met bootjes en watergeulen ( incl bruggetjes etc). Ik vermoed zelfgemaakt of die plastic variant. Geweldig spul vond en vind ik dat nog steeds.
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Als hulpmoeder kwam ik erachter hoe lastig het is voor een directeur om (jonge) kinderen eerder op te laten halen.

De muziekdocent (buitenschools) had zich ziek gemeld bij de eigen leidinggevende, maar dit was niet doorgegeven aan de scholen waar ze heen ging.

Om half drie verzamelden zich dus braaf wat kinderen. Een juf lichtte de directeur in dat er niemand bij dat lokaal was en de directeur is toen bij de kinderen gebleven. Tegen drie uur kwam ik eraan, nee ik wist ook van niets, en is de directeur de ouders gaan bellen om het kroost vervroegd op te halen.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
okkervil schreef:
23-06-2019 09:02
Er zijn de afgelopen 25 jaar 13 hittegolven geweest. Daarvoor waren er in 100 jaar 13 hittegolven. Aldus de weerman van RTL. Vroeger kwam het gewoon minder vaak voor.
Dit dus.
Ik heb mijn middelbare schooltijd op st.lucia doorgebracht waar het standaard 30+ is. Wat we deden? Euh Gewoon naar school, lopend in schooluniform ook nog. En nee, er was geen airco. De berg op heen, terug er af. Kinderen hier worden behandeld als half gebakken eitjes.

Toen ik naar de UK ging om te studeren was dat even een omslag. Het was augustus en 23 graden. Man wat had ik het koud!!
Ik ga heel makkelijk terug naar mijn St Lucia modus in heet weer. Ik doe minder en ik doe er langer over. Hier blijft iedereen maar rennen en rennen. Pas je aan aan het weer. Relax. Don’t shoot the sheriff en draai een tandje minder. Maar gewoon door blijven gaan. Dus ook op school.
anoniem_245179 wijzigde dit bericht op 23-06-2019 09:18
46.87% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Bij zoon is wel een keer een schoolreisje omgezet. Het regende pijpenstelen. Niet leuk om op Nienoord te zijn in zo'n geval.

De directeur heeft binnenspeeltuinen gebeld, en trof er één die voor ons wel een uurtje eerder open wilde gaan (in één klap 50 betalende gasten, gemakkelijker krijg je je klanten niet).
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Het klinkt heel raar maar het is echt waar: toen ik op school zat waren er geen hittegolven. Ik zat van '69 tot en met '75 op de lagere school. In 1975 was er wel een hittegolf, maar die viel in de vakantie.
Het jaar daarop was een erg warme zomer, herinner ik me, maar de meeste hitte viel ook rond de zomervakantie. Er was toen nog geen vakantiespreiding en we hadden gewoon allemaal vakantie van eind juni tot half augustus.

Bron: https://www.knmi.nl/nederland-nu/klimat ... ittegolven
okkervil schreef:
23-06-2019 09:02
Er zijn de afgelopen 25 jaar 13 hittegolven geweest. Daarvoor waren er in 100 jaar 13 hittegolven. Aldus de weerman van RTL. Vroeger kwam het gewoon minder vaak voor. Ik kan me herinneren dat wij dan in de jaren 80 waterspelletjes deden en ook een keer naar huis zijn gestuurd na de middagpauze
Klopt wat je zegt: https://www.knmi.nl/nederland-nu/klimat ... ittegolven
En daarom kletst Pejeka dus ook uit zijn nek.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven