Wat deden jullie vroeger op school als het heet was?

22-06-2019 23:28 177 berichten
Alle reacties Link kopieren
De nieuwssites barsten van de berichten over tropenroosters en daar komen allerlei commentaren op: “nou vroeger...”

Dus wat deden jullie op school?

Ik zat op de basisschool van ‘85 - ‘93.
De conciërge spoot ‘s ochtends water op het (platte) dak om de boel wat koel te houden. We mochten onze tafeltjes buiten in de schaduw zetten om te werken. ‘s Middags na het broodje eten trok iedereen zijn badpak/zwembroek aan en dan ging de brandspuit het schoolplein over. Geweldig!
Als we gym hadden gingen we naar een veld i.p.v. in de hal (die was veel warmer) en dat veldje met bomen was naast het huis van een klasgenoot. Zijn moeder maakte dan voor de hele klas rode en groene ranja.
We hebben een keer een dag of twee om half 8 begonnen en dan waren we om kwart voor 2 vrij i.p.v. kwart voor 3.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
pejeka schreef:
22-06-2019 23:50
Als het echt dagen en dagen na elkaar boven de 35 graden was, hadden we zomaar tropenrooster, zoals het heette, en dan begon de school een half uurtje eerder (8 uur in plaats van half 9) en was je om 14.00 uur klaar. En verder maakten we ons er niet druk om. De ramen in de klaslokalen stonden wijd open (aan de schaduwzijde) en de lessen gingen gewoon door. Als kind vonden we het vooral interessant dat we dan eerder vrij waren, verder deed de warmte ons niet zo veel. Want zodra we thuis waren, stormden we weer naar buiten om van de extra vrije middag te genieten.
Volgens mij ben jij van mijn generatie. Onze generatie had geen 35+ graden. Hoogstens een keertje op een beschut plekje in Limburg tijdens de zomervakantie.
quattro-stagioni schreef:
23-06-2019 09:17
Het klinkt heel raar maar het is echt waar: toen ik op school zat waren er geen hittegolven. Ik zat van '69 tot en met '75 op de lagere school. In 1975 was er wel een hittegolf, maar die viel in de vakantie.
Het jaar daarop was een erg warme zomer, herinner ik me, maar de meeste hitte viel ook rond de zomervakantie. Er was toen nog geen vakantiespreiding en we hadden gewoon allemaal vakantie van eind juni tot half augustus.

Bron: https://www.knmi.nl/nederland-nu/klimat ... ittegolven

Ik vind dat dus niet gek klinken hoor. Ik zat van '71 t/m '79 op school. Ik kan me dus ook maar 1 tropenrooster herinneren. Mijn school, ik woon er nu weer in de buurt, had ramen op oost en west. Daar was het redelijk uit te houden. De school van mijn kinderen, zelfde wijk, zelfde tijd gebouwd, heeft de meerderheid van de ramen op het zuiden.

Dat scheelt echt wel in de beleving van de hitte.

Waar ik nu werk zitten alle ramen op het oosten grenzend aan een parkje met veel bomen. Enige lokaal met ramen op het zuiden heeft daar een enorme boom voor staan.

Bij nieuwbouw van scholen wordt daar volgens mij nog weinig rekening mee gehouden.
Even los van wel of geen hittegolf, ik kan me sowieso niet herinneren dat ik als kind het echt te heet vond. Nu als volwassene heb ik het zomaar te warm en loop ik te puffen (en klagen ;-D ), ik vraag me dus af of kinderen er eigenlijk wel zoveel last van hebben?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb van 1996 tot 2010 op school gezeten (basisschool + middelbare school) en wij kenden ook geen tropenroosters. Het was nooit ZO warm. In 2005 en 2006 is er een hittegolf geweest tijdens schooltijd (eind juni), maar de hoogste temperatuur was toen 32 graden... (volgens de link die iemand eerder postte: https://www.knmi.nl/nederland-nu/klimat ... ittegolven ) Wij gingen toen gewoon naar school.
Op de basisschool deden we wel 1 keer per jaar waterspelletjes een middag. Maar dat kondigde de school ook pas aan als je 's ochtends op school kwam, en wij bleven altijd over, dus hadden dan onze zwemkleding niet bij ons.

Ik heb wel een paar keer sneeuwvrij gehad op de middelbare school, maar dat kondigde de school pas aan als ik al met de bus naar school was. Dus dan had je een probleem met de terugreis, omdat de bussen niet meer reden.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Kissie30 schreef:
23-06-2019 09:28
Even los van wel of geen hittegolf, ik kan me sowieso niet herinneren dat ik als kind het echt te heet vond. Nu als volwassene heb ik het zomaar te warm en loop ik te puffen (en klagen ;-D ), ik vraag me dus af of kinderen er eigenlijk wel zoveel last van hebben?
Ik had er wel last van. Maar ik was ook een astmalijdertje.
Kissie30 schreef:
23-06-2019 09:28
Even los van wel of geen hittegolf, ik kan me sowieso niet herinneren dat ik als kind het echt te heet vond. Nu als volwassene heb ik het zomaar te warm en loop ik te puffen (en klagen ;-D ), ik vraag me dus af of kinderen er eigenlijk wel zoveel last van hebben?

Ik vond het vroeger al niks en mijn oudste nu ook niet. Alles boven de 25 graden vinden we beiden echt vervelend. Ik werd vroeger niet lekker en helaas word ik er tegenwoordig ook echt ziek van. Mijn oudste is ook misselijk en lamlendig van dat soort weer.

Mijn jongste heeft er wat minder last van, die vind alles boven de 30 graden pas vervelend. Maar kan er gewoon beter tegen.

Mijn huisarts heeft wel eens uitgelegd dat hoe ouder je word hoe slechter je lichaam de hitte kan handelen.

En vaak hebben oudere mensen iets meer lichaamsvet of aandoeningen als diabetes en dan is je 'warmte regulatiesysteem' gewoon een stuk slechter.

Dus over het algemeen zullen de meeste kinderen beter tegen hitte kunnen dan de meeste ouderen.
Alle reacties Link kopieren
Heb vanwege het weer nooit enig verschil gekend op school. Ja, alle ramen werden dan opengezet, dat wel.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
23-06-2019 09:47
Ik vond het vroeger al niks en mijn oudste nu ook niet. Alles boven de 25 graden vinden we beiden echt vervelend. Ik werd vroeger niet lekker en helaas word ik er tegenwoordig ook echt ziek van. Mijn oudste is ook misselijk en lamlendig van dat soort weer.

Mijn jongste heeft er wat minder last van, die vind alles boven de 30 graden pas vervelend. Maar kan er gewoon beter tegen.

Mijn huisarts heeft wel eens uitgelegd dat hoe ouder je word hoe slechter je lichaam de hitte kan handelen.

En vaak hebben oudere mensen iets meer lichaamsvet of aandoeningen als diabetes en dan is je 'warmte regulatiesysteem' gewoon een stuk slechter.

Dus over het algemeen zullen de meeste kinderen beter tegen hitte kunnen dan de meeste ouderen.
Dat merk ik. Als 18-jarige lag ik in volle zon te bakken op het strand. Nu vind ik het onder een paraplu zelfs nog te warm!
Ik herinner me er niet veel meer van, wel buitengym en af en toe een waterijsje.
Alle reacties Link kopieren
Snoesje666 schreef:
23-06-2019 08:50
Nu als werkend mens bepaal ik zelf of ik ijzelvrij heb. Ik neem een dag op, of ruil mijn dagen. Eén keer met pijn en moeite op het werk gekomen, en bijna in een sloot gegleden met de auto. Twee uur erover gedaan. Belt degene met wie ik moest samenwerken af, vanwege de gladheid.

Okee, jij woont op (gewoonlijk) tien minuten lopen, ik woon op drie kwartier met de auto. Stadjers bleven massaal thuis, terwijl mensen uit het ommeland en verder wél op het werk waren. Dat doe ik dus niet meer.

Geeft Qbuzz een waarschuwing? Dan blijf ik thuis.
Dat is in de Stad idd vaak zo. Mijn leerlingen die uit de ommelanden moesten komen fietsten door 1m sneeuw (2005 was dat geloof ik) die waren allemaal op school. Ik was komen lopen (normaal 5/10min fietsen). Leerlingen op loopafstand van de school waren er niet. Na drie uur lesgeven aan klasjes van 4 leerlingen zei de directeur: we stoppen ermee. Goh...
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
okkervil schreef:
23-06-2019 09:02
Er zijn de afgelopen 25 jaar 13 hittegolven geweest. Daarvoor waren er in 100 jaar 13 hittegolven. Aldus de weerman van RTL. Vroeger kwam het gewoon minder vaak voor. Ik kan me herinneren dat wij dan in de jaren 80 waterspelletjes deden en ook een keer naar huis zijn gestuurd na de middagpauze
Dat klopt niet. Is een beetje lullig maar het KNMI heeft onlangs zijn weerdata herzien waardoor er ineens een heleboel hittegolven zijn verdwenen. Er klopt niets van. Als geograaf ben ik het hier ook volkomen mee oneens. Zie oa:
https://www.destaatvanhet-klimaat.nl/20 ... -het-knmi/

Daarbij geldt in NL iets als een hittegolf als het in De Bilt zo warm is, terwijl er genoeg plaatsen in Nederland zijn waar er veel meer dagen zo warm is (Denk aan Limburg, Brabant, Achterhoek etc).

Ten slotte kan soms een hittegolf aangenamer zijn wanneer de droge wind uit het zuidoosten komt (landwind) dan wanneer je net geen hittegolf hebt maar hete vochtige lucht uit het zuidzuidwesten. Die dagen zijn ook loeiheet en voor de beleving veel warmer.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
okkervil schreef:
23-06-2019 09:02
Er zijn de afgelopen 25 jaar 13 hittegolven geweest. Daarvoor waren er in 100 jaar 13 hittegolven. Aldus de weerman van RTL. Vroeger kwam het gewoon minder vaak voor. Ik kan me herinneren dat wij dan in de jaren 80 waterspelletjes deden en ook een keer naar huis zijn gestuurd na de middagpauze

Nee, joh dat zie je verkeerd... vroeger waren kinderen/mensen pas bikkels. Nu zijn het allemaal watjes volgens de vivazuurdames van weleer. :-D
En de opwarming van de aarde is natuurlijk ook gelul.
suzyqfive schreef:
23-06-2019 10:15
Dat klopt niet. Is een beetje lullig maar het KNMI heeft onlangs zijn weerdata herzien waardoor er ineens een heleboel hittegolven zijn verdwenen. Er klopt niets van. Als geograaf ben ik het hier ook volkomen mee oneens. Zie oa:
https://www.destaatvanhet-klimaat.nl/20 ... -het-knmi/

Eerste zin van je link:

Het KNMI heeft drie jaar geleden ten onrechte een groot deel van de historische hittegolven (in de periode 1901-1951) uit de boeken geschrapt.


Ik gok dat meeste mensen hier het hebben over een jeugd na 1901-1951. :-D :-D
Alle reacties Link kopieren
Ik zie wel echt op tegen deze week (docent op een middelbare school); alle hoge piefen van mijn overkoepelende schoolorganisatie hebben besloten dat alles "gewoon zoals normaal" door zal gaan deze week; dus geen tropenrooster en gewoon met tussenuren en alles. Ons schoolgebouw is een monument; slecht geïsoleerd, uiteraard geen airco o.i.d. en ik zit op de eerste verdieping met grote hoge ramen waar de zon de hele middag volop brandt en één zielig klein ventilatortje, heerlijk met 30 zwetende pubers :$ .
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
23-06-2019 10:15
Nee, joh dat zie je verkeerd... vroeger waren kinderen/mensen pas bikkels. Nu zijn het allemaal watjes volgens de vivazuurdames van weleer. :-D
En de opwarming van de aarde is natuurlijk ook gelul.
Eens, of dat wil zeggen: de aarde warmt wel op maar dat is een natuurlijk proces. Ik denk dat de invloed van de mens ontzettend overschat wordt. Het is een verdienmodel geworden.
Als je kijkt naar de geschiedenis van de aarde dan zie je perioden met ijstijden en tussen die perioden tijden met veel hogere temperaturen en zeespiegels. Bovendien zorgen hogere temperaturen voor meer verdamping, meer bewolking en daarmee voor meer afkoeling (lang proces).
Een vulkaanuitbarsting geeft net zoveel uitstoot aan gassen in de atmosfeer als 4 jaar uitstoot van al het verkeer en industrie in heel Europa. We maken onze eigen rol in het geheel veel te groot en de grote bazen slaan daar een flink slaatje uit. (Een Tesla is bijvoorbeeld helemaal niet duurzaam, alleen al de grondstoffen voor die auto zijn ontzettend niet duurzaam, wel een mooie auto, dat dan weer wel)
Betekent niet dat we niet goed voor de aarde moeten zorgen maar we moeten ook niet in een stuip gaan schieten.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
suzyqfive schreef:
23-06-2019 10:15
Dat klopt niet. Is een beetje lullig maar het KNMI heeft onlangs zijn weerdata herzien waardoor er ineens een heleboel hittegolven zijn verdwenen. Er klopt niets van. Als geograaf ben ik het hier ook volkomen mee oneens. Zie oa:
https://www.destaatvanhet-klimaat.nl/20 ... -het-knmi/

Daarbij geldt in NL iets als een hittegolf als het in De Bilt zo warm is, terwijl er genoeg plaatsen in Nederland zijn waar er veel meer dagen zo warm is (Denk aan Limburg, Brabant, Achterhoek etc).

Ten slotte kan soms een hittegolf aangenamer zijn wanneer de droge wind uit het zuidoosten komt (landwind) dan wanneer je net geen hittegolf hebt maar hete vochtige lucht uit het zuidzuidwesten. Die dagen zijn ook loeiheet en voor de beleving veel warmer.

Ik heb in een oud boek van Jan Buisman (onder klimatologieliefhebbers een zeer bekende naam) nog de oude hittegolflijsten staan, maar ik kan het zo snel niet vinden, sorry... Maar ook in dat oude lijstje waren vroeger minder vaak hittegolven te vinden dan tegenwoordig. De correctie van het KNMI is niet ten onrechte, maar wel erg onhandig uitgevoerd en gepresenteerd, en vooral koren op de molen van klimaatsceptici.

Ik ben het wel met je eens wat de regionale hittegolven betreft. Men neemt De Bilt als norm, maar regionaal kan er al een hittegolf zijn als De Bilt er geen heeft.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
23-06-2019 10:17
Eerste zin van je link:

Het KNMI heeft drie jaar geleden ten onrechte een groot deel van de historische hittegolven (in de periode 1901-1951) uit de boeken geschrapt.


Ik gok dat meeste mensen hier het hebben over een jeugd na 1901-1951. :-D :-D
Klopt, maar de schrijver voor mij had het over maar 13 hittegolven in de 100 jaar daarvoor. Daar gaat dit over.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Lucifer2018 schreef:
23-06-2019 10:17
Eerste zin van je link:

Het KNMI heeft drie jaar geleden ten onrechte een groot deel van de historische hittegolven (in de periode 1901-1951) uit de boeken geschrapt.


Ik gok dat meeste mensen hier het hebben over een jeugd na 1901-1951. :-D :-D
Het is nog maar de vraag of het "ten onrechte" is, maar zoals ik net al schreef: het is koren op de molen voor klimaatsceptici.

Vaak hebben die ook geen idee van het oorspronkelijke lijstje met hittegolven. Want daaruit is ook op te maken dat hittegolven in de 21e eeuw vaker optreden dan in de 20e eeuw. Maar ja, dat past niet in hun straatje...
Timetraveler schreef:
23-06-2019 10:21
Ik zie wel echt op tegen deze week (docent op een middelbare school); alle hoge piefen van mijn overkoepelende schoolorganisatie hebben besloten dat alles "gewoon zoals normaal" door zal gaan deze week; dus geen tropenrooster en gewoon met tussenuren en alles. Ons schoolgebouw is een monument; slecht geïsoleerd, uiteraard geen airco o.i.d. en ik zit op de eerste verdieping met grote hoge ramen waar de zon de hele middag volop brandt en één zielig klein ventilatortje, heerlijk met 30 zwetende pubers :$ .
Ik wens jou en de leerlingen veel sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Nee, geen tropenrooster
- Brandspuit op het schoolplein: soms. (in de winter ook)
- Na school met zijn allen zwemmen in best wel goor water.
- Buitengym, maar niet perse met hitte, maar gewoon als het mooi weer was.
- Kleuterklas van die waterbakken
- Latere klassen namen we waterpistolen mee (was school denk ik niet altijd even blij mee)
- Bepaalde groepsdingen mochten we buiten doen, voorlezen in de kleuterklas ook wel eens onder de hele grote boom
- Een paar keer mochten we alle tafels buiten zetten. Dat is me wel bijgebleven, maar dat is echt niet vaak voorgevallen.
- Soms ijsjes, maar volgens mij was dat vooral met één bepaalde meester (en kinderen die jarig waren trakteerden daar bij mooi weer ook nogal eens op; maar dat mag tegenwoordig natuurlijk niet meer)
"Het is goed om te weten dat de temperaturen hier vermeld gemeten worden in de schaduw op anderhalve meter hoogte. In de zon is het veel warmer!"

Diana Woei, meteorologe bij Weerplaza.
Alle reacties Link kopieren
Fossa schreef:
23-06-2019 09:19
En daarom kletst Pejeka dus ook uit zijn nek.
Ik klets niet uit mijn nek. In mijn lagere schooltijd hebben we 1 of 2 keer tropenrooster meegemaakt. En ik wil best toegeven dat ik dan (ik was toen een kind) niet precies weet of het toen om 33 graden, of 35 graden, maar het is voorgekomen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
23-06-2019 11:12
Ik klets niet uit mijn nek. In mijn lagere schooltijd hebben we 1 of 2 keer tropenrooster meegemaakt. En ik wil best toegeven dat ik dan (ik was toen een kind) niet precies weet of het toen om 33 graden, of 35 graden, maar het is voorgekomen.
Ik herinner me erg veel van vroeger, tot aan mijn peutertijd aan toe, maar tropisch heet kan ik me niet herinneren.

De langste warme! zomer was in '76. Geen hete dus.
Alle reacties Link kopieren
gewoon naar school gaan.. Er werd in mijn tijd niet zo veel drukte om gemaakt.
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
22-06-2019 23:36
Ik heb echt geen flauw idee meer. Kan me niet iets bijzonders herinneren. Ik zat tot 1996 op de basisschool.
Ik herinner me een zomer waarin de school om 7.30 uur (dacht ik) startte en we de middagen vrij waren. (Jaren 70)
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven