Wat deden jullie vroeger op school als het heet was?

22-06-2019 23:28 177 berichten
Alle reacties Link kopieren
De nieuwssites barsten van de berichten over tropenroosters en daar komen allerlei commentaren op: “nou vroeger...”

Dus wat deden jullie op school?

Ik zat op de basisschool van ‘85 - ‘93.
De conciërge spoot ‘s ochtends water op het (platte) dak om de boel wat koel te houden. We mochten onze tafeltjes buiten in de schaduw zetten om te werken. ‘s Middags na het broodje eten trok iedereen zijn badpak/zwembroek aan en dan ging de brandspuit het schoolplein over. Geweldig!
Als we gym hadden gingen we naar een veld i.p.v. in de hal (die was veel warmer) en dat veldje met bomen was naast het huis van een klasgenoot. Zijn moeder maakte dan voor de hele klas rode en groene ranja.
We hebben een keer een dag of twee om half 8 begonnen en dan waren we om kwart voor 2 vrij i.p.v. kwart voor 3.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
23-06-2019 11:12
Ik klets niet uit mijn nek. In mijn lagere schooltijd hebben we 1 of 2 keer tropenrooster meegemaakt. En ik wil best toegeven dat ik dan (ik was toen een kind) niet precies weet of het toen om 33 graden, of 35 graden, maar het is voorgekomen.
Ja, dit herinner ik me ook.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb meerdere keren een tropenrooster gehad op de lagere school (jaren 80). Was toen ook echt geen probleem, want mijn moeder was thuis, Maar ik heb een uurtje geleden het bericht gekregen van school dat er vanaf morgen een tropenrooster ingaat, maar dat is dan opeens wel een geregel.
Alle reacties Link kopieren
nessemeisje schreef:
23-06-2019 11:22
Ik heb meerdere keren een tropenrooster gehad op de lagere school (jaren 80). Was toen ook echt geen probleem, want mijn moeder was thuis, Maar ik heb een uurtje geleden het bericht gekregen van school dat er vanaf morgen een tropenrooster ingaat, maar dat is dan opeens wel een geregel.
Tja, daar ben je ouders voor toch?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Ik kan me niet herinneren dat we ooit zulk weer hebben gehad dat de school zich daar echt aan aanpaste. Ik ben van ‘94.
Alle reacties Link kopieren
Orișa schreef:
22-06-2019 23:36
Dit. Tropenrooster was een woord wat wij niet kenden.
Jij doet altijd net alsof je mijn leeftijd hebt. :roll:
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
22-06-2019 23:33
Nou gewoon: rekenen, taal, geschiedenis, aardrijkskunde.
En buitengym..... :bonk:
Dit. En volgens mij mocht het raam open.
pejeka schreef:
23-06-2019 11:24
Tja, daar ben je ouders voor toch?
Jij bent geen ouder anno 2019, dus je hebt geen idee.
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht dat wij Nederlanders zo nuchter waren. Wat een stress om een beetje warmte. :-?
We’re all mad here
Alle reacties Link kopieren
Tot 1985 op de lagere school gezeten.
We hadden in die tijd geen tropen roosters,

Op de middelbare school ook niet.

No mogen we op onze werk om iedere dag om half 6 beginnen ivm met de hitte de komende tijd.
Alle reacties Link kopieren
quattro-stagioni schreef:
23-06-2019 11:31
Jij bent geen ouder anno 2019, dus je hebt geen idee.
Volgens mij zijn ouders nog steeds primair verantwoordelijk voor de opvang van hun kinderen. Dat was in 1950 zo, dat was in 1980 zo en dat is ook in 2019 nog zo. Dus ik zie niet in wat het jaartal uitmaakt daarin.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
23-06-2019 11:36
Volgens mij zijn ouders nog steeds primair verantwoordelijk voor de opvang van hun kinderen. Dat was in 1950 zo, dat was in 1980 zo en dat is ook in 2019 nog zo. Dus ik zie niet in wat het jaartal uitmaakt daarin.
Ja.

En anno 2019 levert dat gedoe op. Gedoe waar uiteindelijk wel een oplossing voor te vinden is, maar toch gedoe. Zo is het tegenwoordig nou eenmaal: ouders werken, ook al ben jij dat er niet mee eens.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
23-06-2019 11:36
Volgens mij zijn ouders nog steeds primair verantwoordelijk voor de opvang van hun kinderen. Dat was in 1950 zo, dat was in 1980 zo en dat is ook in 2019 nog zo. Dus ik zie niet in wat het jaartal uitmaakt daarin.
Dus eerst allerlei maatregelen nemen om te zorgen dat ook moeders hun aandeel in het arbeidsproces kunnen geven en vervolgens vinden dat ouders wel beschikbaar moeten zijn als de school andere plannen heeft.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Wij hebben op de middelbare school een paar keer een tropenrooster gehad. Bij mooi weer werd er al gauw over gespeculeerd, maar de keren dat het daadwerkelijk doorging zijn op een hand te tellen. Op de basisschool hadden we dat nooit - wel dat zwemmen opeens buitenzwemmen werd, en we hebben ook een enkele keer een brandspuit / plantenspuit op het schoolplein gehad om mee te kliederen. Inderdaad waren er toen minder hittegolven dan nu, ook al woonde ik in het zuiden.

Ik krijg de indruk van dit topic dat de verschillen per school groot waren en nog steeds zijn. En een aantal dagen 35+ graden in juni is best wel uniek in Nederland; geen wonder dat er over gesproken wordt. Dat "zwakkere generatie" lijkt me geklets.
Ik zat op school in de Kleine IJstijd. Nooit een tropenrooster nodig gehad.
Mijn school nu heeft trouwens ook geen tropenrooster komende week, maar ik heb daar geen last van want ik ben met verlof. ;-)
Adelaide schreef:
23-06-2019 11:51
Wij hebben op de middelbare school een paar keer een tropenrooster gehad. Bij mooi weer werd er al gauw over gespeculeerd, maar de keren dat het daadwerkelijk doorging zijn op een hand te tellen. Op de basisschool hadden we dat nooit - wel dat zwemmen opeens buitenzwemmen werd, en we hebben ook een enkele keer een brandspuit / plantenspuit op het schoolplein gehad om mee te kliederen. Inderdaad waren er toen minder hittegolven dan nu, ook al woonde ik in het zuiden.

Ik krijg de indruk van dit topic dat de verschillen per school groot waren en nog steeds zijn. En een aantal dagen 35+ graden in juni is best wel uniek in Nederland; geen wonder dat er over gesproken wordt. Dat "zwakkere generatie" lijkt me geklets.
Dat.

Ik weet niet of de tropenroosters die ik wel gehad heb ( maar 3 volgens mij in 15 jaar school) per se in juni waren. Misschien ook wel eind mei of de eerste 2 weken in juli.

En ik denk ook dat logisch is dat het per school verschillend is. Een school in de schaduw. Of een met faciliteiten of een school pal in de zon met plat dak en geen schermen maakt nogal uit. Hoe lang de hitte duurt zal ook meespelen.

En waar die school staat.

Ik zie aan de kust in Den Helder ook lagere temperaturen dan in het oosten of zuiden van het land.

En eens met je laatste zin. Raar geleuter van bepaald soort ouwe mensen vind ik het.
Alle reacties Link kopieren
Normaal mochten we alleen sochtends drinken mee, maar als het echt zo warm was, dan mochten we smiddags ook drinken mee. Of om de beurt met een bekertje naar de kraan om water te pakken.
Daarnaast deden we geen gym in de gymzaal maar buiten op het veld.
En verder, niks bijzonders volgens mij.
Soms werd er een verhaal voorgelezen omdat niemand met die hitte zich nog kon concentreren.
Ik zou ook wel willen weten wat juffen nu gaan doen komende week. Effe ideeën opdoen.

Ik denk dat ik wat oude campingstoeltjes mee neem en wat oude stoelkussens en dat ik mijn leesmoment buiten ga houden in de schaduw van de grote boom.

Andere mensen nog leuke ideeën?
YellowLemon schreef:
23-06-2019 11:28
Ik kan me niet herinneren dat we ooit zulk weer hebben gehad dat de school zich daar echt aan aanpaste. Ik ben van ‘94.
Ik ging al twijfelen aan mezelf aangezien ik me dus ook niet kan herinneren dat er ooit een aanpassing is geweest op school door het weer. Ik ben van '93, maar eind van het jaar dus zat bij groot deel van '94 in de klas. Waarschijnlijk is het er dus nooit geweest in onze schooltijd ;-)
Ik kan me geen tropenrooster herinneren van vroeger. Wel mochten we wel eens op het schoolplein in bikini, en dan werden we met een tuinslang natgespoten. Bij de kinderen op school ook nooit een tropenrooster. Die van mij zouden bepaald niet vrolijk worden van vroeger beginnen, en ik ook niet!
Ik heb zelf wel cursus deze week, in een gebouw zonder airco. Dat komt bij toeval zo uit want de afgelopen drie maanden zaten we op een locatie met een zeer goed werkende airco. De andere dames uit de groep hebben dus twee maanden lopen klagen over de kou, sjaals om, handschoenen aan, echt extreem. En nu bekend is dat we komende week in 30 graden zitten wordt daar weer over geklaagd.
MrsLady schreef:
23-06-2019 13:10
Ik ging al twijfelen aan mezelf aangezien ik me dus ook niet kan herinneren dat er ooit een aanpassing is geweest op school door het weer. Ik ben van '93, maar eind van het jaar dus zat bij groot deel van '94 in de klas. Waarschijnlijk is het er dus nooit geweest in onze schooltijd ;-)
Ik weet van een groot deel van de reagerende forummers in dit topic, dat die inderdaad een stuk ouder zijn.

Ik was toen al bijna van de middelbare school af. ;)
En een deel is nog ouder. :-D
Wij hebben weleens les gehad buiten onder de bomen.
Nat gespoten op het schoolplein.
Van andere lestijden weet ik niets meer.
Het begrip tijd hield me sowieso niet bezig.
Ijsjes kregen we ook weleens. Helaas waren het perenijsjes.
pejeka schreef:
23-06-2019 11:12
Ik klets niet uit mijn nek. In mijn lagere schooltijd hebben we 1 of 2 keer tropenrooster meegemaakt. En ik wil best toegeven dat ik dan (ik was toen een kind) niet precies weet of het toen om 33 graden, of 35 graden, maar het is voorgekomen.
Je had het over als het 'dagen en dagen boven de 35 graden was' (ofwel: vroeger waren we allemaal bikkels). Maar dat is dus nooit voorgekomen.
suzyqfive schreef:
23-06-2019 10:27
Eens, of dat wil zeggen: de aarde warmt wel op maar dat is een natuurlijk proces. Ik denk dat de invloed van de mens ontzettend overschat wordt. Het is een verdienmodel geworden.
Als je kijkt naar de geschiedenis van de aarde dan zie je perioden met ijstijden en tussen die perioden tijden met veel hogere temperaturen en zeespiegels. Bovendien zorgen hogere temperaturen voor meer verdamping, meer bewolking en daarmee voor meer afkoeling (lang proces).
Een vulkaanuitbarsting geeft net zoveel uitstoot aan gassen in de atmosfeer als 4 jaar uitstoot van al het verkeer en industrie in heel Europa. We maken onze eigen rol in het geheel veel te groot en de grote bazen slaan daar een flink slaatje uit. (Een Tesla is bijvoorbeeld helemaal niet duurzaam, alleen al de grondstoffen voor die auto zijn ontzettend niet duurzaam, wel een mooie auto, dat dan weer wel)
Betekent niet dat we niet goed voor de aarde moeten zorgen maar we moeten ook niet in een stuip gaan schieten.
Ah, de bekende klimaatontkenningsriedel.
- ja, vroeger warmde de aarde ook weleens op.
- Dat kwam ook door broeikasgassen (op die ene met die meteoriet na).
- Bij dat soort opwarmingen stierf een groot deel van alle planten en dieren uit.
- Die opwarmingen gingen heel langzaam.
- Vergeleken met toen gaat de opwarming nu met de snelheid van het licht.
- Tel uit je winst.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me ook niet herinneren dat we in de jaren '90 van die extreme zomers hadden. Wel gewoon warme, zonnige zomers. En soms ook 30 graden, maar hooguit een paar dagen. En dan vervolgens een paar weken wisselvallig weer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven