Wat is dat toch opeens met abortus?

16-11-2019 23:08 1150 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gaan we terug in de tijd? De laatste jaren lijkt het aantal anti-abortusactivisten hand over hand toe te nemen. Wat is dat toch opeens? Het recht op abortus is nog maar zo kort geleden zo hard bevochten...

https://nos.nl/artikel/2310713-duizende ... ortus.html

Recht op abortus?

Totaal aantal stemmen: 503

Voor (89%)
Bij uitzondering (verkrachting, ziekte...) (7%)
Tegen (4%)
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het er -voor de zekerheid nogmaals- absoluut niet mee eens, maar ik snap wél dat tegenstanders van abortus zich druk maken, tegen vrije keuze zijn en nut zien in demonstreren.

Je hoeft het toch niet met ze eens te zijn om hun motieven te kunnen begrijpen?

En volgens mij heeft dat nou juist echt niets (meer) te maken met man of vrouw zijn.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Marana schreef:
17-11-2019 00:03
Ik vind het een hele rare ontwikkeling, dat er juist flink wat millenials anti-abortus-demonstreerden. Dat de oudere vooral religieuze generatie tegen is, is nog een restant van voordat dit recht was toegestaan. Maar dat er meer jongeren dan ouderen daar liepen, dat vind ik echt zorgelijk.

Ik denk dat het vooral voort komt aan het zoeken naar houvast. Er is nu zo veel mogelijk dat een nieuwe generatie juist grenzen gaat zoeken. Ze gaan zich vasthouden aan zekerheden, waarden en normen omdat dat ze vastigheid geeft in tegenstelling tot de haast onbeperkte mogelijkheden van deze tijd. En daarbij wordt soms terug gevallen op oude normen en waarden. Het gaat ze er niet om dat ze specifiek tegen abortus zijn; het gaat ze er om dat ze een moreel standpunt in nemen en dit kunnen delen met anderen.
chocolol schreef:
17-11-2019 00:19
Ja jammer dat we de op sommige gebieden weer steeds conservatiever worden.

Er zijn al genoeg mensen op de wereld en dan zouden we ook nog eens vrouwen verplichten om iedere zwangerschap uit te dragen. Nou daar wordt de wereld geen betere plek van.
Het zou tegelijk een aantal mensen wel meer doen nadenken over anti-conceptie en seks als een abortus daar niet meer mag voor worden gebruikt.

Ik ken ook mensen die 6 abortussen hebben ondergaan.
Hoe lichtzinnig ga je dan om met seks en de pil, is mijn gedachte daar elke keer bij.

1 keer kan het misgaan met de pil of een condoom, een tweede keer ook ... Maar als je daarna nog naar bed wil met een man én absoluut niet zwanger zorg je dat je stevigere voorzorgsmaatregelen neemt als je pil blijkbaar bij jou maar half werkt.


Ik pleit niet tegen abortus, maar wel voor een abortus met verstand.
En dat is niet: Elk half jaar maar weer in de abortus-kliniek passeren.
Of dat is toch mijn visie.
raindance schreef:
17-11-2019 00:15
Wat ik niet begrijp is waar mensen zich zo druk om maken. Het is geen verplichting. Wil je het niet, dan doe je het niet, klaar. Laat de optie open voor als mensen wel abortus willen doen. Hun leven, hun lichaam, hun baby, hun beslissing. Hoezo ga jij als tegenstander bepalen voor iemand of die wel of niet een kind op de wereld moet brengen. Ga jij het dan ook opvoeden? Verzorgen? Waar bemoei je je mee. Zolang er voor niemand de keus wordt opgelegd, zie ik het nut niet om te gaan demonstreren. Vrije keuze.

Maar, wat ik echt niet kan uitstaan en tenenkrommend vind, is dat een stel mannen (!!!) hierover gaan beslissen. Sodemieter op met je leuter. Je hebt niks te maken met zwangerschap.
Ik vind er wel wat van als ongeboren baby’s van 15+ weken geaborteerd worden. De zwakkeren in de samenleving moeten beschermd worden.
Maar ja, het is een wettelijk recht dat veel verder gaat dan die 15 weken.
SHIFTY schreef:
17-11-2019 00:24
Ik denk dat het vooral voort komt aan het zoeken naar houvast. Er is nu zo veel mogelijk dat een nieuwe generatie juist grenzen gaat zoeken. Ze gaan zich vasthouden aan zekerheden, waarden en normen omdat dat ze vastigheid geeft in tegenstelling tot de haast onbeperkte mogelijkheden van deze tijd. En daarbij wordt soms terug gevallen op oude normen en waarden. Het gaat ze er niet om dat ze specifiek tegen abortus zijn; het gaat ze er om dat ze een moreel standpunt in nemen en dit kunnen delen met anderen.
En sowieso de vertrutting rondom seks en relaties, al dan niet onder (in)directe invloed van godsdienstige en spirituele invloeden.
MinkeDeWit schreef:
17-11-2019 00:27
Ik vind er wel wat van als ongeboren baby’s van 15+ weken geaborteerd worden. De zwakkeren in de samenleving moeten beschermd worden.
Maar ja, het is een wettelijk recht dat veel verder gaat dan die 15 weken.
En als het nu een zwakkere is die zwanger is geraakt?
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
17-11-2019 00:25
Het zou tegelijk een aantal mensen wel meer doen nadenken over anti-conceptie en seks als een abortus daar niet meer mag voor worden gebruikt.

Ik ken ook mensen die 6 abortussen hebben ondergaan.
Hoe lichtzinnig ga je dan om met seks en de pil, is mijn gedachte daar elke keer bij.

1 keer kan het misgaan met de pil of een condoom, een tweede keer ook ... Maar als je daarna nog naar bed wil met een man én absoluut niet zwanger zorg je dat je stevigere voorzorgsmaatregelen neemt als je pil blijkbaar bij jou maar half werkt.
Hoeveel abortussen mag je dan maximaal hebben volgens jou? En waarom zou je er geen zes mogen hebben? Is de zesde erger dan de eerste?

Wie ben jij om te oordelen over hoe een andere vrouw met haar lichaam om gaat?
Extremen aan halen en dan zeggen; ja maar in dit geval was abortus misschien wel lichtzinnig?

Abortus = nooit lichtzinnig

En het stomste argument om tegen abortus te zijn = zo, dat zal ze leren er lichtzinnig mee om te gaan, hier heb je een kind.
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
17-11-2019 00:25
Het zou tegelijk een aantal mensen wel meer doen nadenken over anti-conceptie en seks als een abortus daar niet meer mag voor worden gebruikt.

Ik ken ook mensen die 6 abortussen hebben ondergaan.
Hoe lichtzinnig ga je dan om met seks en de pil, is mijn gedachte daar elke keer bij.

1 keer kan het misgaan met de pil of een condoom, een tweede keer ook ... Maar als je daarna nog naar bed wil met een man én absoluut niet zwanger zorg je dat je stevigere voorzorgsmaatregelen neemt als je pil blijkbaar bij jou maar half werkt.

Dus als je dan een fout maakt, hoppa 20 jaar van je leven zit je aan die fout vast. Ook leuk voor het kind, ouders die hem niet wilde maar geen (derde) abortus meer mochten.

Mensen maken nou eenmaal fouten en sommigen leren er ook niet van. Ja dat vind ik ook jammer. Moeten we die mensen dan maar straffen? En die kinderen die nog niet geboren zijn dan ook alvast maar een achterstand in hun leven geven?

Ik heb er nog nooit een ondergaan maar ik ben verrekte blij dat die optie er wel is voor iedereen die hem nodig heeft.

Als je mensen dan wil laten leren van hun abortus zou ik nog eerder de kosten omhoog gooien, maar beter maken ze voorbehoedsmiddelen gratis en geven ze meer voorlichting.
Sudrì schreef:
17-11-2019 00:28
En als het nu een zwakkere is die zwanger is geraakt?
Dat zijn de wat alsen. Dan moet je dus een andere oplossing verzinnen dan dat kindje doodmaken.
Maar goed, ik ga weer uit de discussie voordat de pek en veren komt. Ik heb er in huiselijke kring al genoeg over gedebatteerd :-)
SHIFTY schreef:
17-11-2019 00:30
Extremen aan halen en dan zeggen; ja maar in dit geval was abortus misschien wel lichtzinnig?

Abortus = nooit lichtzinnig

En het stomste argument om tegen abortus te zijn = zo, dat zal ze leren er lichtzinnig mee om te gaan, hier heb je een kind.
:worship:
MinkeDeWit schreef:
17-11-2019 00:33
Dat zijn de wat alsen. Dan moet je dus een andere oplossing verzinnen dan dat kindje doodmaken.
Maar goed, ik ga weer uit de discussie voordat de pek en veren komt. Ik heb er in huiselijke kring al genoeg over gedebatteerd :-)
Maar wat zijn dan de uitzonderingen? Wie gaat dat bepalen? En wie is de ander om te bepalen hoe het leven van meerdere mensen moet gaan verlopen?
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
17-11-2019 00:33
Dat zijn de wat alsen. Dan moet je dus een andere oplossing verzinnen dan dat kindje doodmaken.
Maar goed, ik ga weer uit de discussie voordat de pek en veren komt. Ik heb er in huiselijke kring al genoeg over gedebatteerd :-)

Dus je komt gewoon even je mening medelen maar als dan blijkt dat jouw visie nogal wat haken en ogen heeft, hoppa ben je weer weg.

Goh, je kunt nog geen dag in deze discussie blijven maar vind wel dat anderen een kind moeten baren.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
17-11-2019 00:27
Ik vind er wel wat van als ongeboren baby’s van 15+ weken geaborteerd worden. De zwakkeren in de samenleving moeten beschermd worden.
Maar ja, het is een wettelijk recht dat veel verder gaat dan die 15 weken.
Ja maar wat moet je dan? Iemand die niet de tools heeft om een kind groot te brengen? Niet in staat is om op te voeden (nog)? Zelf een puinhoop is? Geen stabiele basis heeft? Of misschien is verkracht? Wat moet je dan? Kind toch maar hier op de wereld zetten en 'we zien wel hoe het schip strandt'?
Een kind houden is een levenslange beslissing. Lijkt wel alsof dat soms een beetje vergeten wordt.

Mogen er geen abortussen meer en dan? Zitten we met een heel pakket aan ongewilde kinderen in de samenleving. Waar financieel niet voor gezorgd kan worden, waar mentaal niet voldoende aandacht voor is, waar fysieke aanwezigheid een rol gaat spelen. Goede start van het zelfvertrouwen van een kind. En buiten dat om.. bijna alle vrouwen werken tegenwoordig. Hoe gaat dat dan als je bij iedere zwangerschap het kind maar moet voldragen? Gaan we dat dan ook terugdraaien, vrouwen maar weer thuisblijven dan? Denk dat de kinderopvangen best aardig vol gaan zitten met kinderen die niet gewenst zijn en die van 7 uur 's ochtends tot half 8 in de avond een keertje worden opgehaald. Dat moet je toch niet willen voor die kinderen ook? Als je als ouder je kind eigenlijk niet wil, wat komt er dan terecht van dat kind? Die staat al met 7-0 achter. Gebrek aan liefde, hechtingsproblematiek.. verlatingsangsten, bindingsangsten en alle andere psychische aandoeningen die zich vormen al op jonge leeftijd.
Waarom moeten we dat willen?
Ik ben zelf best jong, en meeste jongeren die ik ken zijn inderdaad tegen. Ik ook tbh.
syntax18 schreef:
17-11-2019 00:45
Ik ben zelf best jong, en meeste jongeren die ik ken zijn inderdaad tegen. Ik ook tbh.
Vanuit geloof neem ik aan?
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
16-11-2019 23:17
Mijn mening staat niet in de poll.

Ik ben voor, maar maar tot een beperkt aantal weken.

Behoudens héél zwaarwichtige redenen* vind ik dat je tegen week 12 à 13 wel beslist moet hebben wat je doet.

Dus geen abortus meer na die termijn.



*Bijvoorbeeld extreem zware handicap die pas gezien wordt in week 20.

Hier ben ik het in principe mee eens, alleen krijg je dan dat het vaak de mensen zijn die van voor niet weten dat ze van achteren leven die er niet binnen 3 maanden achter komen dat ze zwanger zijn en dan verplicht een kind krijgen.
Hello, can you hear me?
Alle reacties Link kopieren
syntax18 schreef:
17-11-2019 00:45
Ik ben zelf best jong, en meeste jongeren die ik ken zijn inderdaad tegen. Ik ook tbh.
Waarom?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
HelloFromTheOtherSide schreef:
17-11-2019 00:45
Hier ben ik het in principe mee eens, alleen krijg je dan dat het vaak de mensen zijn die van voor niet weten dat ze van achteren leven die er niet binnen 3 maanden achter komen dat ze zwanger zijn en dan verplicht een kind krijgen.
Of het niet willen zien, of niet durven, of net weer bij hun positieven komen, of zich bedenken. Iedereen die geen kind wil hoeft geen kind te krijgen. En laten we dat in godsnaam voor die kinderen ook zo houden.
Sudrì schreef:
17-11-2019 00:45
Vanuit geloof neem ik aan?
Nee, ideologisch. Ik ben niet echt heel gelovig. Agnostisch misschien. Wel gelovig opgegroeid maar ik probeer om dat niet mijn politiek te laten beïnvloeden.
anoniem_386559 wijzigde dit bericht op 17-11-2019 00:53
23.44% gewijzigd
syntax18 schreef:
17-11-2019 00:52
Nee, ideologisch. Ik ben niet gelovig. Agnostisch misschien.
Jij vindt het ideologisch dat ongewenste kinderen op de wereld gezet worden? Waarom eigenlijk?
Alle reacties Link kopieren
Enn schreef:
17-11-2019 00:46
Waarom?
Dit dus.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
syntax18 schreef:
17-11-2019 00:52
Nee, ideologisch. Ik ben niet echt heel gelovig. Agnostisch misschien. Wel gelovig opgegroeid maar ik probeer om dat niet mijn politiek te laten beïnvloeden.
Wat voor 'ideologie' zit daarachter dan? Ongewilde kinderen in de maatschappij laten zwemmen? Ik zie 'm ff niet.
feow schreef:
17-11-2019 00:14
In mijn beleving werkelijk door iedereen die zelf in idealere omstandigheden een kind gekregen heeft.

Ik weet niet meer tegen wie het was, maar wel dat ik echt minder dan een weet geleden uitviel tegen iemand die ik altijd wel leuk vond omdat diegene precies dát deed op napraat: abortus als enige logische oplossing presenteren.

Dat ligt (over)gevoelig bij mij en dat weet ik wel, maar hier op het forum wordt iedereen die richting zwangerschap voldragen adviseerde ook behoorlijk rap in een hoek gedrukt. (Ik schreef zojuist eerst ‘kindje houden’ in plaats van ‘zwangerschap voldragen’, maar dat is al te sturend taalgebruik in dit soort situaties)


Ik denk dat ik dat was :flag:
Ik heb overigens niet geschreven dat abortus de enige logische oplossing was. Ik heb wel mijn verbazing geuit over het natuurlijk een kindje laten komen in een situatie die ik niet geschikt voor was.

Ik wil niemand abortus opleggen. Ik wil wel mensen de mogelijkheid geven, zonder ze met schuldgevoelens op te laden.
Alle reacties Link kopieren
raindance schreef:
17-11-2019 00:41
Ja maar wat moet je dan? Iemand die niet de tools heeft om een kind groot te brengen? Niet in staat is om op te voeden (nog)? Zelf een puinhoop is? Geen stabiele basis heeft? Of misschien is verkracht? Wat moet je dan? Kind toch maar hier op de wereld zetten en 'we zien wel hoe het schip strandt'?
Een kind houden is een levenslange beslissing. Lijkt wel alsof dat soms een beetje vergeten wordt.

Mogen er geen abortussen meer en dan? Zitten we met een heel pakket aan ongewilde kinderen in de samenleving. Waar financieel niet voor gezorgd kan worden, waar mentaal niet voldoende aandacht voor is, waar fysieke aanwezigheid een rol gaat spelen. Goede start van het zelfvertrouwen van een kind. En buiten dat om.. bijna alle vrouwen werken tegenwoordig. Hoe gaat dat dan als je bij iedere zwangerschap het kind maar moet voldragen? Gaan we dat dan ook terugdraaien, vrouwen maar weer thuisblijven dan? Denk dat de kinderopvangen best aardig vol gaan zitten met kinderen die niet gewenst zijn en die van 7 uur 's ochtends tot half 8 in de avond een keertje worden opgehaald. Dat moet je toch niet willen voor die kinderen ook? Als je als ouder je kind eigenlijk niet wil, wat komt er dan terecht van dat kind? Die staat al met 7-0 achter. Gebrek aan liefde, hechtingsproblematiek.. verlatingsangsten, bindingsangsten en alle andere psychische aandoeningen die zich vormen al op jonge leeftijd.
Waarom moeten we dat willen?
Eens. ik weet zelf hoe het is om zo'n kind te zijn dat eigenlijk ongewenst is, ook al beweerde een ouder dat ik wel gewenst was, ik heb er nooit wat van gemerkt want ik werd niet behandeld als gewenst. Vrouwen moeten te allen tijde zelf kunnen beslissen over hun buik, ook als zwangerschap langer is dan 24 weken en dus zeker langer dan 15 weken. Met alle horrorverhalen van mensen die niet weten dat ze zwanger zijn en al te laat zijn om het weg te laten halen is die angst bij mij ook heel erg aanwezig, dat het eventueel mij zou overkomen. Ik kan een kind het niet aandoen het nu in de situatie waarin ik zit het op de wereld te zetten.

iemand verplichten een kind op de wereld te zetten is kindermishandeling. Laten we een poging doen onnodig leed van grote aantallen kinderen te besparen door vrouwen zelf de keuze over hun baarmoeder te laten behouden en deze uit te breiden. Je gaat als (christelijke) debiele idioot niet beslissen voor iemand dat er levens geruineerd worden omdat van jou iedereen die zwanger raakt per se dat moet voldragen, zonder enig oog te hebben voor de situatie waarin zo'n kind misschien ter wereld komt of opgroeit. De pijn van de vrouw die abortus pleegt omdat ze haar kind geen kutleven wil aandoen is waarschijnlijk al erg genoeg, laten we haar niet verplichten ook haar eventuele kind en haarzelf een kutleven te gunnen.

Als je zelf ongewenst zwanger raakt en besluit het kind te houden, helemaal prima. Maar zorg dan dat dat kind een fijne jeugd met liefdevolle ouder(s) heeft want anders werk je alleen maar mee aan het ruineren van het leven van je kind dat je in eerste instantie ook dat leven had kunnen besparen.

En ja, ik ben een milennial en dit onderwerp gaat me heel erg aan het hart but you get the point: bespaar. kinderen. zoveel. mogelijk. leed. punt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven