Wat is dat toch opeens met abortus?

16-11-2019 23:08 1150 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gaan we terug in de tijd? De laatste jaren lijkt het aantal anti-abortusactivisten hand over hand toe te nemen. Wat is dat toch opeens? Het recht op abortus is nog maar zo kort geleden zo hard bevochten...

https://nos.nl/artikel/2310713-duizende ... ortus.html

Recht op abortus?

Totaal aantal stemmen: 503

Voor (89%)
Bij uitzondering (verkrachting, ziekte...) (7%)
Tegen (4%)
Zeg me je naam en ik vertel je hoe je heet.
syntax18 schreef:
17-11-2019 00:52
Nee, ideologisch. Ik ben niet echt heel gelovig. Agnostisch misschien. Wel gelovig opgegroeid maar ik probeer om dat niet mijn politiek te laten beïnvloeden.


Dat je het zelf niet zou ondergaan, prima. Maar waarom wil je anderen niet die vrijheid geven?
Marana schreef:
17-11-2019 01:07
Dat je het zelf niet zou ondergaan, prima. Maar waarom wil je anderen niet die vrijheid geven?
Het is een hij.

Ik vraag me af hoeveel kinderen van 3 hij heeft geprobeerd te troosten terwijl ze uren hartverscheurend hebben zitten wachten voor een raam waar de mama nooit verscheen. Of de 10 jarige heeft getroost die het meubilair na wéér voor niets wachten kort en klein sloeg. Of de 14 jarige die zoveel gedragsproblemen heeft opgelopen dat het van instelling naar instelling gaat. Of de 16 jarige die een kind krijgt in de hoop iets van haarzelf hebben wat wel vandaar houdt.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap jullie vragen niet. Echt niet. Niet om lekker flauw te doen, of om de discussie aan te wakkeren.

Je hoeft het er niet mee eens te zien, maar zó moeilijk is het toch niet om te accepteren dat er mensen zijn (maar tien % ofzo, helemaal niet in de buurt van een omslagpunt of meerderheid) die het moment van de start van leven anders zien en daarom anders tegen abortus aankijken.

Precies dat stoort me zo, het doen alsof dat iets heel raars is. Ik ben het er niet mee eens, maar ik vind het niet raar.
En het gaat de tegenstanders niet om het lichaam of leven van de vrouw, maar om het leven van het kind.

Je kunt mij bijna niet giftiger krijgen dan stellen dat het voor het kind beter is. Dat is in extreme gevallen zo, maar meestal niet hoor. Meestal is het gewoon beter voor de vrouw. Dat mag, dat is je goedrecht enz. Dat is extreem pijnlijk. Maar de collectieve leugen dat het beter is voor het ongeboren kind doet ook smerig pijn. En is ook niet nodig. Dat het je eigen keuze is en mag zijn is genoeg.
Dan hoeven alle mensen die een vinger in de pap willen houden over wanneer en met welke motivatie het wel ‘mag’ ook niet te piepen, de wens van de vrouw over haar toekomst is genoeg.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
beingandnothingness schreef:
17-11-2019 01:06
En ja, ik ben een milennial en dit onderwerp gaat me heel erg aan het hart but you get the point: bespaar. kinderen. zoveel. mogelijk. leed. punt.
:redrose:
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
feow schreef:
17-11-2019 01:12
Ik snap jullie vragen niet. Echt niet. Niet om lekker flauw te doen, of om de discussie aan te wakkeren.

Je hoeft het er niet mee eens te zien, maar zó moeilijk is het toch niet om te accepteren dat er mensen zijn (maar tien % ofzo, helemaal niet in de buurt van een omslagpunt of meerderheid) die het moment van de start van leven anders zien en daarom anders tegen abortus aankijken.

Precies dat stoort me zo, het doen alsof dat iets heel raars is. Ik ben het er niet mee eens, maar ik vind het niet raar.
En het gaat de tegenstanders niet om het lichaam of leven van de vrouw, maar om het leven van het kind.

Je kunt mij bijna niet giftiger krijgen dan stellen dat het voor het kind beter is. Dat is in extreme gevallen zo, maar meestal niet hoor. Meestal is het gewoon beter voor de vrouw. Dat mag, dat is je goedrecht enz. Dat is extreem pijnlijk. Maar de collectieve leugen dat het beter is voor het ongeboren kind doet ook smerig pijn. En is ook niet nodig. Dat het je eigen keuze is en mag zijn is genoeg.
Dan hoeven alle mensen die een vinger in de pap willen houden over wanneer en met welke motivatie het wel ‘mag’ ook niet te piepen, de wens van de vrouw over haar toekomst is genoeg.
Er is nog geen kind.
Ieder moet voor zichzelf mogen beslissen een vrucht te houden of niet. En niemand zou voor een ander moeten beslissen dat het moet komen.
Alle reacties Link kopieren
feow schreef:
17-11-2019 01:12
Je hoeft het er niet mee eens te zien, maar zó moeilijk is het toch niet om te accepteren dat er mensen zijn (maar tien % ofzo, helemaal niet in de buurt van een omslagpunt of meerderheid) die het moment van de start van leven anders zien en daarom anders tegen abortus aankijken.
Wat mij betreft prima maar waarom stoort het je dat iemand wel bevraagd wordt? Waarom zie jij de vraag van oa mij,
als het niet zouden willen accepteren van iemand die het dus anders ziet en doet? Dat snap ik eerlijk gezegd dan weer niet.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Sudrì schreef:
17-11-2019 01:17
Er is nog geen kind.
dat kan je heel hard roepen, nog harder roepen en blijven herhalen enz. Maar ook dan blijft dat iets waar de meningen over verschillen.Een man die geen vader wil worden kan bijvoorbeeld ook geen abortus afdwingen omdat er ‘nog geen kind is’.
Ik snap echt niet wat er moeilijk is aan het inzien dat meningen hierover verschillen.

Ieder moet voor zichzelf mogen beslissen een vrucht te houden of niet.
Eens.
En niemand zou voor een ander moeten beslissen dat het moet komen.
ook eens. Maar ook niemand kan voor een ander beslissen hoe hij/zij aankijkt tegen vrucht/kind/abortus
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
De statistieken laten zien dat ondanks de mogelijkheid tot abortus, tienerzwangerschappen in Noord-Europa an sich al heel laag zijn.

Overigens ligt het percentage abortussen het hoogst in landen waar abortus niet is toegestaan:

https://www.nbcnews.com/health/health-c ... rt-n858476

Dus eigenlijk is dit een zinloze discussie. Gratis anticonceptie werkt het beste om ongewenste zwangerschappen en abortussen tegen te gaan.
Hello, can you hear me?
Alle reacties Link kopieren
feow schreef:
17-11-2019 01:12
Ik snap jullie vragen niet. Echt niet. Niet om lekker flauw te doen, of om de discussie aan te wakkeren.

Je hoeft het er niet mee eens te zien, maar zó moeilijk is het toch niet om te accepteren dat er mensen zijn (maar tien % ofzo, helemaal niet in de buurt van een omslagpunt of meerderheid) die het moment van de start van leven anders zien en daarom anders tegen abortus aankijken.

Precies dat stoort me zo, het doen alsof dat iets heel raars is. Ik ben het er niet mee eens, maar ik vind het niet raar.
En het gaat de tegenstanders niet om het lichaam of leven van de vrouw, maar om het leven van het kind.

Je kunt mij bijna niet giftiger krijgen dan stellen dat het voor het kind beter is. Dat is in extreme gevallen zo, maar meestal niet hoor. Meestal is het gewoon beter voor de vrouw. Dat mag, dat is je goedrecht enz. Dat is extreem pijnlijk. Maar de collectieve leugen dat het beter is voor het ongeboren kind doet ook smerig pijn. En is ook niet nodig. Dat het je eigen keuze is en mag zijn is genoeg.
Dan hoeven alle mensen die een vinger in de pap willen houden over wanneer en met welke motivatie het wel ‘mag’ ook niet te piepen, de wens van de vrouw over haar toekomst is genoeg.

Dat dat meestal niet zo is, heb je daar een bron van? Van om welke redenen vrouwen een abortus ondergaan? Hoe hun leven er verder uit ziet etc?

Of het voor het kind beter is om geaborteerd te worden... in sommige gevallen zeker wel. Sowieso, waarom telt dat het voor de zwangere beter is niet hoger? Dat is al een echt mens.
Alle reacties Link kopieren
Sudrì schreef:
17-11-2019 01:17
Er is nog geen kind.
Ieder moet voor zichzelf mogen beslissen een vrucht te houden of niet. En niemand zou voor een ander moeten beslissen dat het moet komen.
Dit, mensen die het hebben over een kind vermoorden als ze over abortus praten raad ik aan nog eens onderzoek te doen naar terminologie rond zwangerschap. En dan echt, en niet 'oh het heeft al vingers en tenen dus het is een kind'.

Ik hoop ook dat de meeste anti-abortus aanhangers zelf nooit echt in de omgeving bewust hebben meegemaakt dat vrouwen gewoon niet in een situatie waren waarin een kind krijgen een optie was of kinderen een klotethuissituatie hadden en dat ze zich daarom niet voor kunnen stellen dat die situaties veel en veel meer voorkomen dan ze denken. Dat is een luxe situatie die ik en veel anderen zich helaas niet kunnen permitteren. Als ze zich daar wel bewust van zijn dan vind ik het nog enger en meer fucked up dat ze anti abortus zijn.
feow schreef:
17-11-2019 01:23
Dus beter nooit ergens over praten als er een meningsverschil is?
Alle reacties Link kopieren
Enn schreef:
17-11-2019 01:20
Wat mij betreft prima maar waarom stoort het je dat iemand wel bevraagd wordt? Waarom zie jij de vraag van oa mij,
als het niet zouden willen accepteren van iemand die het dus anders ziet en doet? Dat snap ik eerlijk gezegd dan weer niet.
Omdat ik het zó verschrikkelijk voor de hand vind liggen dat ik de vraag niet als oprechte vraag maar als aanval zie.

Je kunt heel goed tegen abortus zijn omdat je vind dat er vanaf de innesteling sprake is van een kind (ik geloof dat er weinig mensen zijn die het als kind zien vanaf versmelting van eicel en zaadcel) en tegelijk vinden dat een vrouw niet gedwongen moet worden om voor een kind te zorgen als ze dat niet kan.

Tegenstanders van abortus zijn ook niet altijd Christelijk. Of zich aan het afzetten. Of onwetend van al het kinderleed op de wereld.
Of het zichtbare verval van de beschaving. Ben ik iets vergeten?
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
feow schreef:
17-11-2019 01:30
Omdat ik het zó verschrikkelijk voor de hand vind liggen dat ik de vraag niet als oprechte vraag maar als aanval zie.
Jammer en imho zegt dit wat over jou en weinig over mij. Degene die ik de vraag stelde heeft alleen een de opmerking geschreven: ‘ik ben tegen’. En ja , dan ben ik dus wel benieuwd naar het waarom. Zeker omdat deze forummer daarna aangeeft vanuit ideologie tegen te zijn. Ben wel benieuwd hoe zij het dus ziet.
enn wijzigde dit bericht op 17-11-2019 01:39
29.09% gewijzigd
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
feow schreef:
17-11-2019 01:30
Omdat ik het zó verschrikkelijk voor de hand vind liggen dat ik de vraag niet als oprechte vraag maar als aanval zie.

Je kunt heel goed tegen abortus zijn omdat je vind dat er vanaf de innesteling sprake is van een kind (ik geloof dat er weinig mensen zijn die het als kind zien vanaf versmelting van eicel en zaadcel) en tegelijk vinden dat een vrouw niet gedwongen moet worden om voor een kind te zorgen als ze dat niet kan.

Tegenstanders van abortus zijn ook niet altijd Christelijk. Of zich aan het afzetten. Of onwetend van al het kinderleed op de wereld.
Of het zichtbare verval van de beschaving. Ben ik iets vergeten?
Ik denk dat je het onderscheid tussen zelf geen abortus willen en anderen opleggen dat ze ook geen abortus mogen door elkaar haalt. Zelf geen abortus willen omdat je van mening bent dat vanaf de innesteling sprake is van een kind, oke ik ben het niet met je ('je' is een algemene 'je') eens maar als je dat vindt prima, ik hoop alleen dat er niemand de dupe wordt van die keuze. Als je een ander wil opleggen dat ze niet over hun eigen lichaam mogen beschikken dan is je begrip van wat lichamelijke integriteit inhoudt mijns inziens ernstig aangetast. Je kan het ergens ook niet mee eens zijn en wel erkennen dat de ander een recht heeft die keuze voor zichzelf te maken. Voor zichzelf dus, en niet voor een ander.
Alle reacties Link kopieren
beingandnothingness schreef:
17-11-2019 01:25
. Als ze zich daar wel bewust van zijn dan vind ik het nog enger en meer fucked up dat ze anti abortus zijn.
Jep. Iets vergeten.
Fucked up.


Ik vind abortus wel het afbreken van leven. Bewust. Met voorbedachte rade.
En dat maakt dat ik mezelf dus een moordenaar vind.
En ik ben daarnaast voorstander van abortus.
Nee, nu lieg ik. Ik ben tegenstander van abortus, maar voorstander van de keuzevrijheid van de vrouw om een abortus te laten uitvoeren.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Ik ben voorstander van abortus, alleen bij verkrachting.
Alle reacties Link kopieren
Dit is weer zo'n overgewaaide gekte uit Amerika. Daar belagen ze ook abortusklinieken en hebben ze zelfs artsen doodgeschoten. Pro life reli gekken zijn het. Vrouwen hebben hard gevochten om abortus gelegaliseerd te krijgen en deze mensen willen 100 jaar terug in de tijd. Weer met breinaalden en kapstokken aan de gang. Baas in eigen buik!
Stichting Schreeuw om leven (organisator van de demonstratie) wil, volgens hun eigen website, abortus verbieden. En zolang het nog niet verboden is vrouwen gaan redden door o.a. voor abortusklinieken te gaan staan en de vrouwen overhalen (lastig vallen). In de VS is dit al jaren aan de gang en met steeds meer succes. En nu hebben we ze hier dus ook.

Dit gaat niet over een respectvolle discussie. Maar over een succesvolle en groeiende lobby die vrouwen het recht wil ontnemen om een vrije keuze te maken en zolang dat nog niet is gelukt op een militante manier vrouwen lastig valt tijdens het uitvoeren van hun vrije keuze.

Dat is de nieuwe realiteit. De tijd zal uitwijzen hoe dit gaat aflopen.

Persoonlijk vind ik het een nachtmerrie en had ik niet verwacht dit nog mee te moeten maken in Nederland. Maar dat vind ik van meer dingen de afgelopen jaren. Ik verbaas me steeds minder.
vivaratje schreef:
17-11-2019 02:08
Dit is weer zo'n overgewaaide gekte uit Amerika. Daar belagen ze ook abortusklinieken en hebben ze zelfs artsen doodgeschoten. Pro life reli gekken zijn het. Vrouwen hebben hard gevochten om abortus gelegaliseerd te krijgen en deze mensen willen 100 jaar terug in de tijd. Weer met breinaalden en kapstokken aan de gang. Baas in eigen buik!

[/quoteYep. Er is geen gesprek mogelijk met deze mensen. Als je kijkt naar de middelen die ingezet worden om mensen te beïnvloeden verbaast het me niet dat tegenstanders door gaan slaan. Zij zien voorstanders inmiddels als moordenaars van baby’s (door o.a. gefotoshopte foto’s).

In de folder die ik in de bus kreeg was de boodschap ook heel sturend. En wekten ze de suggestie dat vrouwen momenteel gedwongen worden om baby’s te vermoorden. En het werkt! Tienduizend mensen aan het demonstreren in Nederland.

Ik respecteer echt mensen die geen voorstander zijn van abortus. Maar dit is toch niet de manier?
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp ergens ook wel misschien dat er wat ophef over is. Al kijk ik er zelf ook wel van op dat er ineens daar überhaupt mensen op tegen zijn hier. Maar goed, ik lees bijvoorbeeld ook hierboven reacties als het aanraden om abortus te plegen als optie. Dat is het wellicht het probleem. Doordat het zo erg genormaliseerd wordt. Weet nou niet om welke situatie het gaat, maar een vrouw dat zwanger is sowieso niet haar zelf qua emotionele stabiliteit enz. Dus om dat ook überhaupt durven te weerleggen zonder dat iemand daar zelf over begint, vind ik uit den boze.
Daarnaast zorgt dit ervoor dat vrouwen in het algemeen door al het aanmoedigen, sneller geneigd te zijn te kiezen voor t “makkelijke weg”,

Begrijp me niet verkeerd, ben zelf helemaal niet anti abortus. Ken genoeg uit mijn omgeving die t ook hebben doorstaan en ben er zelfs ook bijgewerkt ter steun van iemand dichtbij, dus kan zeggen dat t gwn zeer pijnlijke, traumatische ervaring is. Dus ja vind wel zoiets voor bijzonderheden meer. Ik was ook ongepland en ongewenst, maar uiteindelijk zijn we dolgelukkig met elkaar. Dus tis maar net hoe je het bekijkt, als je er achter komt dat je zwanger bent en begint te twijfelen doordat abortus mogelijk is en zelfs door iedereen wordt aangemoedigd, vind ik dat niet altijd een mooie ontwikkeling.

Maar ja als je het mij vraagt ben ik toch wel voor vrije keuze, maar na een paar maanden zwangerschap ineens toch zo’n besluit nemen is ook niet niks.
Enigzins weet ik niet of dit echt zo ernstig is gezien het klompje nog niet heeft gevormd en verder is er geen sprake van een ziel die er wat van merkt. Maar de realiteit mag wel onder ogen gezien worden. T feit dat t veel en vaak wordt voorgeschoteld als optie, terwijl t kind misschien juist een mooie toevoeging had kunnen betekenen.
syntax18 schreef:
17-11-2019 01:57
Ik ben voorstander van abortus, alleen bij verkrachting.
En hoe gaat er bepaald worden dat iemand verkracht is?
MinkeDeWit schreef:
16-11-2019 23:32
Het is allemaal wel heel progressief geworden. Abortus tot 24 weken, euthanasie op dementerenden, gedwongen orgaandonorschap. Goed dat er ook een tegengeluid is, al ben ik wel voor eigen keuze.
Helemaal mee eens!
Als we toch bezig zijn met de terugkeer van de jaren 40-50. Mannen mochten hun zaad niet verspillen door middel van masturbatie trouwens. En seks zonder het scheppen van leven was ook niet volgens God’s wil. Mannen kunnen dus alvast gaan wennen aan slapen met de handen boven de dekens. Want dit zal de volgende stap voor deze groep zijn als anti-abortus succesvol wordt. Succes!
MinkeDeWit schreef:
16-11-2019 23:32
Het is allemaal wel heel progressief geworden. Abortus tot 24 weken, euthanasie op dementerenden, gedwongen orgaandonorschap. Goed dat er ook een tegengeluid is, al ben ik wel voor eigen keuze.

Abortus tot 24 weken heeft niets met wel of niet progressief te maken. Wel met wetenschap en wetgeving. Het bleek in de praktijk dat na een verkeerde 20 weken echo niet genoeg tijd was om aan de wettelijke bedenktijd te kunnen voldoen. Juist zodat mensen zorgvuldig een keus kunnen maken. Dit is wettelijk en wetenschappelijk getoetst.

En nee. Dementerenden worden niet zomaar gedood. Euthanasie bij dementerenden is juist onder de aandacht omdat er geen euthanasie wordt uitgevoerd terwijl het wel de wens was van de patiënt voordat deze ontoerekeningsvatbaar werd. Omdat er juist zorgvuldig mee wordt omgegaan en het juridisch haken en ogen heeft. Ten nadele van de wil van de patiënt. En dit zijn ze nu zorgvuldig aan het uitzoeken.

Er is helemaal geen gedwongen orgaandonorschap.

Maar wat vind je van de manier waarop stichting schreeuw om leven actie voert? Je bent voor vrije keus. Dan zou het jou toch ook tegen moeten staan dat zij vrouwen gaan lastigvallen bij abortusklinieken en abortus willen verbieden? Vind je dit echt een goede manier van tegengeluid?
Mariejan schreef:
16-11-2019 23:43
Ik snap niet hoe mensen denken te kunnen bepalen dat ze over iemands anders lichaam kunnen beschikken.

Mijn lichaam is niet beschikbaar voor het uitdragen van een zwangerschap. Gewoon niet. Einde discussie.
Idem.

Moeten ze ook sterilisatie vanaf 21 jaar mogelijk maken als je abortus wil verbieden. Een ongeluk zit in 'n klein hoekje tenslotte.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven