Weinig geld Pink Ribbon naar onderzoek

16-11-2011 23:50 87 berichten
Alle reacties Link kopieren
Pink Ribbon werft fondsen met de slogan 'help ons in de strijd tegen borstkanker'. Maar de financiering van borstkankeronderzoek blijkt geen prioriteit te zijn van het borstkankerfonds.



Bewustwording

Van het geld, opgehaald door particulieren en bedrijven, moet 15 procent naar wetenschappelijk onderzoek gaan. Maar die doelstelling is niet gehaald de afgelopen jaren.



Alleen in 2008 is uit de eigen fondsenwerving een bedrag van 288.000 euro besteed aan wetenschappelijk onderzoek. Het geld is vooral gegaan naar bewustwording, voorlichtingsfolders en zorgprojecten voor borstkankerpatiënten. Terwijl onderzoek naar borstkanker wel vaak wordt gebruikt als verkoopargument voor de roze producten.



Spaarrekening

In vijf jaar tijd heeft Pink Ribbon 16 miljoen euro ontvangen van bedrijven en particulieren. Een omvangrijk bedrag daarvan is niet besteed. Op de spaarrekening staat ruim 7 miljoen euro te wachten op een doel. Daarnaast is nog eens 1 miljoen gereserveerd als reserve voor de organisatie.



Naast de 16 miljoen van bedrijven en particulieren, heeft Pink Ribbon ook nog 4 miljoen ontvangen van twee andere kankerfondsen.



Lintje

In 2008 wil KWF het bekende roze lintje gebruiken in de eigen fondsenwerving voor borstkanker. Maar de stichting Pink Ribbon claimt het alleenrecht van het beeldmerk. KWF besluit een deal aan te gaan met Pink Ribbon. Al het geld dat KWF ophaalt tijdens oktober borstkankermaand met de logo's van KWF en Pink Ribbon wordt gedoneerd aan Pink Ribbon. De wervingskosten zijn voor KWF.



Op deze manier is in twee jaar tijd ruim twee miljoen euro overgemaakt aan Pink Ribbon. Het geld is wel geoormerkt voor wetenschappelijk onderzoek. Dit jaar is de samenwerking met Pink Ribbon gestopt. KWF denkt meer geld op te kunnen halen met de kankerbrede actie 'Sta op tegen kanker'.



A Sisters Hope

Behalve KWF is ook fondsenwerver A Sisters Hope gestopt met geld geven aan Pink Ribbon. De afgelopen jaren heeft A Sisters Hope twee miljoen overgemaakt aan Pink Ribbon voor wetenschappelijk onderzoek. De wervingskosten waren voor rekening van A Sisters Hope. Naast de geoormerkte donaties van deze twee kankerfondsen (ruim 4 miljoen totaal) is er dus weinig geld van Pink Ribbon zelf besteed aan onderzoek.



Gala

Ieder jaar wordt begin oktober een Pink Ribbon Gala georganiseerd door de firma Estée Lauder. Dit initiatief staat helemaal los van Stichting Pink Ribbon. Het gala heeft als doel bewustwording. Op het gala zijn veel BN'ers aanwezig en een beperkt aantal borstkankerpatiënten. Bekende artiesten treden op.



Veel mensen denken dat het gala bedoeld is voor fondsenwerving, maar dat is niet het geval. Stichting Pink Ribbon ontvangt ook geen donaties van Estée Lauder. Estée Lauder mag wel vrij gebruik maken van de naam Pink Ribbon en het roze lintje, dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld KWF kankerbestrijding.



IDFA

Vrijdag gaat op het Internationale documentaire festival IDFA een documentaire over Pink Ribbon in Noord-Amerika in première.



Marketingtool

Het is een kritische film over het gebruik van borstkanker als marketingtool door het bedrijfsleven. Roze auto's, roze pistolen, en roze golfballen, je kan het zo gek niet bedenken. Borstkankerpatiënten die gaan overlijden hebben het gevoel dat over hun lijk producten aan de man worden gebracht.



Kritischer

Positieve verhalen van "survivors" voeren de boventoon in de roze fondsenwerving. Maar de miljarden die inmiddels zijn opgehaald hebben niet geleid tot veel vooruitgang in de behandeling. Nog steeds krijgt één op de acht vrouwen borstkanker en overlijden er veel vrouwen. Volgens de documentaire wordt het onderzoeksgeld niet goed besteed. Donateurs zouden veel kritischer moeten zijn.



In Nieuwsuur vanavond uitgebreid aandacht voor de Nederlandse situatie van Pink Ribbon en fragement uit de documentaire.



Vragen en/of opmerkingen? Mail de maker Judith Pennarts (Judith.Pennarts@Nieuwsuur.nl) of volg Judith op Twitter.





Ik heb het altijd al geroepen. Pink Ribbon spoort niet. Wat een nare organisatie.
Ik heb het altijd al geroepen. Pink Ribbon spoort niet. Wat een nare organisatie

Hé, ik ben het met Willem eens!
Alle reacties Link kopieren
Ze zijn al vaker betrapt. Was er ook niet iets met topsalarissen?
Alle reacties Link kopieren
Probleem met veel Goede Doelen organisaties: er komt flink wat geld binnen en er is vaak geen adequaat toezicht op de besteding van dat geld. De verleiding voor bestuurders wordt dan al gauw groot om er creatief mee om te gaan.
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
Ik vind goede doelen die grote gala's organiseren en een glossy magazine kunnen uitgeven ook ietwat verdacht. Daar doneer ik niets aan.



Datzelfde geldt voor Orange Babies. Teveel BN'ers die erom heen zwermen, ik vertrouw het voor geen cent.
Alle reacties Link kopieren
Slechts 1,8% van het geld gaat er maar naar onderzoek staat er op teletekst. Hun doel was dat er 15% naar onderzoek zou gaan.... (wat ik nog bitter weinig vind)
Volg de oorspronkelijke stem van je hart.
Alle reacties Link kopieren
Ik keek toch ook wel op van de berichtgeving. Heb niets gegeven, ook niet aan 555. Heb nu een aantal persoonlijke 'projecten' en daarvan weet ik waar het terechtkomt en dat het goed terechtkomt.
Pink Ribbon krijgt van mij ook niks. Ze zijn vooral marketingtechnisch heel goed, that's all.
Alle reacties Link kopieren
jammergenoeg zo vaak met dit soort organisaties ...
Het middel heiligt kennelijk het doel bij Pink Ribbon. Zoals zovaak.

Jammer dat het werkelijke doel erdoor vertroebeld raakt en de werkelijke doelgroep er niet mee geholpen is.
Alle reacties Link kopieren
Vaak als ik media dingen zie van die club, en dat is vaak, krijg ik 't gevoel dat de (meestal bekende) mensen die "vechten voor", "vechten tegen" en "strijden tegen", dat vooral doen omdat ze zichzelf op die manier beter voelen. Staat ook leuk op hun cv.



Prima dat BN-ers zich inzetten voor iets positiefs. Maar het was altijd zo weinig concreet. Veel slogan's, Amerikaanse powertaal, maar wat deden ze nu precies?

Behalve slimme marketing erg weinig helaas.



Zou me niet verbazen als de directie uitsluitend Audi A8 met chauffeur rijdt, en altijd met een privé jet vliegt..



*gaat ook iets met een goed doel doen*
Alle reacties Link kopieren
Zelfs op deze site staat zo'n roze lintje reclame dinges!
Alle reacties Link kopieren
Mmmm, ik had al niets met Pink Ribbon (te popi jopi), en nu helemaal niet meer.

Dat er maar 1,8% daadwerkelijk naar onderzoek gaat, wat erg zeg, echt heel weinig.
Alle reacties Link kopieren
Het hoofddoel van PinkRibbon is nooit geweest onderzoek te financieren(als je je als doelstelling 15% stelt, is 1,8 erg weinig.), maar voorlichting en awareness te vergroten.. Is ook al jaren gewoon op de website te vinden in het financieel verslag.
Alle reacties Link kopieren
http://www.spaink.net/200 ... arketing-van-pink-ribbon/





En gelijk heeft ze. Strijden tegen kanker door roze prullen kopen, yeah right.
Alle reacties Link kopieren
De marketing van Pink Ribbon



De roze lintjes vliegen je deze maand om de oren: allerlei fabrikanten doen aan borstkankerliefdadigheid. Wie in Amerika een testrit in een BMW maakt, steunt het borstkankeronderzoek: BMW maakt voor elke gereden testmijl één dollar over. De BMW ‘lifestyle site’ heeft tijdelijk een aparte Pink Ribbon collectie: roze t-shirts, een roze notitieboekje, een roze horloge, een roze koffiemok voor maar liefst 12 dollar of een roze badhanddoek voor 30 dollar – alles met die roze strik erop, alles even popperig.



M&M’s levert deze maand roze snoepjes. KPN en Samsung verkopen momenteel speciale ladyphones, roze uiteraard (echte vrouwen willen geen rood of zwart) en vanzelf weer met zo’n strik, ditmaal als screensaver. Er is zelfs een Pink Ribbon Barbie op de markt gebracht, een pop met hoog opgestoken haar in een roze galajurk en een roze lintje op haar schouder. (Commentaar op een website: ‘Ze hadden beter Chemo Barbie kunnen uitbrengen, kaal, met een geamputeerde borst en een roze kotsemmertje als accessoire. Dat was echt dapper van Mattel geweest.’)



Van alle producten gaat een bedrag naar het goede doel: help mee in de strijd tegen borstkanker, koop een ladyphone! Eet M&M’s en steun de goede zaak!



Het is consumentisme in zijn puurste vorm: verwen jezelf, koop ons product en krijg een heilig aureooltje cadeau. Want wie zo’n borstkankerbarbie koopt, geeft uiteraard niks aan een fraaie stichting, dat doen Mattel, M&M en Samsung voor je. Voor zulke multinationals is het te doneren bedrag een schijntje – nog aftrekbaar van de belastingen ook – en het levert ze een heleboel op. Voor een prikkie kopen ze zich immers een maatschappelijk geëngageerd gezicht.



Er is niet eerder een ziekte geweest waar de markt zich met zoveel animo op wierp. Hoe komt het dat borstkanker zo’n hoge marketingwaarde heeft? De Canadese lector gezondheidskunde Samantha King schreef er een boek over, De BV Pink Ribbon. Ze stelt daarin dat borstkanker een buitengewoon veilig maatschappelijk onderwerp is: iedereen vindt het Heel Erg maar het is Niet Controversieel. Borstkanker treft daarnaast vrijwel uitsluitend vrouwen, precies de bevolkingsgroep die de beslissingen neemt over de besteding van het huishoudbudget. Dan is een campagne waarin je beweert je druk te maken over borstkanker is een geweldig middel om bij hen in een goed blaadje te komen.



Als het allemaal zou helpen, was er nog geen man overboord. Zulke commerciële campagnes hebben echter een prijs, stelt King. Vrijwel al het geld dat op deze manier wordt bijeengebracht gaat naar bewustwording en voorlichting, er gaat amper geld naar onderzoek naar behandeling en oorzaken. En die bewustwordingscampagnes zijn braaf en zelden praktisch: ze hameren erop dat vrouwen borstonderzoek moeten doen, maar niemand maakt ooit ‘s geld vrij om overal instructieposters op te hangen of om groepen vrouwen les in zelfonderzoek te geven.



De commerciële drijfveren achter al die Pink Ribbon campagnes kleuren ook het beeld van borstkanker zelf. Foto’s van geamputeerde borsten – toch de werkelijkheid van erg veel borstkankerpatiënten – worden geweerd, evenals de verhalen van kale vrouwen, kotsende vrouwen, depressieve vrouwen, vrouwen die ondanks al die gezellige roze lintjes ten dode zijn opgeschreven. Het moet immers wel leuk blijven, zo’n campagne: nare verhalen stoten BMW en KPN alleen maar af en geven kooplustige consumenten een slecht gevoel. En zo wordt de Pink Ribbon campagne gaandeweg een campagne voor ons, maar zonder ons.
het is echt schandalig, en misleidend om dan een dergelijk slogan te gebruiken!!
Hèhè, eindelijk. Ik voelde dat die lui niet deugden.
Alle reacties Link kopieren
En persoonlijk heb ik wel genoeg bewustwording gehad. Je kan door al die campagnes onderhand je borsten niet meer los zien van kanker. Alsof we daar nou zo blij van worden.
Alle reacties Link kopieren
Btw dit stuk van Karin Spaink is al uit 2006. Afgelopen week schreef ze er terecht weer over.
Alle reacties Link kopieren
Zo werkt het met veel ' goede' doelen er blijft vooral veel aan de interne strijkstok hangen (giro 555, artsen zonder grenzen, en ga zo maar door)



Wat mij bij pink ribbon erger stoort is de glamourizing van borstkanker. Ik heb het twee keer van erg dichtbij mee mogen maken (beiden veertigers hebben de strijd verloren) en er is weinig glamour aan tieners die hun moeder kwijt raken, borst amputaties, kale hoofden en doodzieke lichamen. Dan kunnen we op 5 mei ook wel een Auswitsch gala gaan houden om zo in te zamelen voor oorlogsslachtoffers.



sick.
Alle reacties Link kopieren
quote:Hemera schreef op 17 november 2011 @ 07:11:

Het hoofddoel van PinkRibbon is nooit geweest onderzoek te financieren(als je je als doelstelling 15% stelt, is 1,8 erg weinig.), maar voorlichting en awareness te vergroten.. Is ook al jaren gewoon op de website te vinden in het financieel verslag.Helemaal mee eens!
Dat er ipv 15% maar 1,8% naar onderzoek gaat vind ik erg. Het verschil is veel en veel te groot. Maar dat er, zoals Willem schrijft citeert, 7 miljoen (7 miljoen!!) op de bankrekening staat en dan nog een reserve van 1 miljoen, dat vind ik echt absurd. Ik heb dit jaar een sleutelhanger gekocht (of een tasding, weet niet eens wat het precies is) omdat ik hem leuk vond en met het idee dat je toch iets voor een goed doel doet. Ik krijg nu de neiging om dat ding terug te sturen naar ze.
Alle reacties Link kopieren
Nou, ik schrijf dat niet, maar dit stond op de site van Nieuwsuur.
Heb ik dit jaar ook voor het eerst het tijdschrift gekocht omdat ik dacht goed te doen, krijg je dit

Gelukkig doneer ik wel aan collectanten enzo, of zijn die ook niet meer te vertrouwen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven