Wel of geen excuses

24-10-2018 22:46 171 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vorige week bood de Noorse premier Solberg excuses aan voor het kaalscheren en mishandelen van "moffenmeiden" in Noorwegen in 1945.

De Nederlandse regering moet excuses aanbieden voor de vernederende behandeling van meisjes en vrouwen die tijdens de Tweede Wereldoorlog een verhouding hadden met Duitse bezetters. Dat schrijft Stichting Werkgroep Herkenning woensdag in een brief aan premier Mark Rutte (VVD). Deze ‘moffenmeiden’ werden kaalgeschoren, verkracht en mishandeld.

Afbeelding

Persoonlijk ben ik van mening dat het wel netjes zou zijn maar het is allemaal erg lang geleden.

Tijd voor een poll

Ik vind excuses aan moffenmeiden

Totaal aantal stemmen: 118

Op zijn plaats (43%)
Onzin (55%)
Anders ik ligt het toe in de topic (2%)
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
24-10-2018 23:27
Er is een boek over geschreven
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b00860b4/

Zelfs kinderen van een moffenmeid werden vernederd

In 1945 werd Monika in Duitsland geboren. Na de dood van haar vader, twee jaar later, keerde haar moeder met haar peuter terug naar Nederland. ‘We werden er met de nek aangekeken.’ Hoewel ze een halfbroertje en halfzusje had mocht ze nooit met het gezin mee naar de kerk. ‘Dat kon niet; het kind van een Duitser hoorde niet in de kerk. Dat was fout.’


Ander citaat

De publieke vernederingen werden aangekondigd. Het werd aangeplakt: ‘Zo-en-zo-laat gaan we daar-en-daar kaalscheren’, vertelden de vrouwen aan de auteur. Het gebeurde allemaal onder het toeziend oog, en vaak met medewerking van leden van de Binnenlandse Strijdkrachten, die er juist voor waren om de mensen te beschermen. Vaak namen ze zelf deel aan de mishandelingen en de verkrachtingen. ‘Deze vrouwen werden publiekelijk als zondebokken gebruikt om te voorkomen dat er een bijltjesdag ontstond, om eigenrichting tegen te gaan, voorkomen dat men zelf die vrouwen pakte en voor rechter ging spelen’, zegt Diederichs.
Ik kreeg het koud toen ik las over de trauma's waar zij de rest van hun leven mee liepen.

Ja, het is verschrikkelijk wat er is gebeurd in de oorlog. De slachtoffers die de bezetters hebben gemaakt.
Maar de meeste Duitse militairen waren gewone jongens die geen keus hadden. Het was in het leger of de dood. Dan ga je wel. En dan is het niet vreemd dat die gewone Duitse jongens en gewone Nederlandse meisjes verliefd op elkaar werden.

Dat er hier mensen zijn die hen daar nog steeds om veroordelen, want anderen hadden het erger, vind ik walgelijk.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
24-10-2018 23:25
oh verkrachten gaat veel te ver zeker
maar er zijn vele verraders nooit berecht en gestraft na de oorlog
De “helden” die de ariërverklaring tekenden, hun joodse buren en collega’s lieten afvoeren, die geen sabotage durfden te plegen als hun baas voor de Duitsers werkte, die mensen, die vergrepen zich massaal aan meisjes die verliefd waren geworden op Duitse dienstplichtigen. Ja, er zullen ook verraadsters tussen hebben gezeten, net zoals dat er overal verraadsters en verraders waren.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
24-10-2018 23:29
en waarom alleen excuus aan die vrouwen? er zijn heel veel collaborateurs na de oorlog vastgezet in kampen en naar behandeld.
Een collaborateur is iemand die daadwerkelijk met de nazi’s samenwerkte. Dat is heel wat anders dan een meisje dat verliefd wordt.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
abc schreef:
25-10-2018 06:48
Ik snap het nut van excuses door de overheid überhaupt niet. Wat hebben de (nabestaanden van deze) ‘moffenmeiden’ aan excuses van mensen die in 1945 nog niet eens geboren waren. Wat is de waarde van excuses voor daden die anderen gepleegd hebben?
Dit dus.

Lekker makkelijk om excuses te maken voor iets waar je zelf niets mee te maken hebt gehad... kom maar op; wie wil er nog meer excuses... ze zijn gratis! (Nou ja.... bijna dan, want er zal wel een officieel tintje en toespraak bij horen)

Vreselijk natuurlijk wat er is gebeurd. Maar er zijn zo ontzettend veel vreselijke dingen gebeurd, die nooit hadden mogen gebeuren.
We hebben heden ten dagen ook andere normen en waarden. (En gelukkig maar!) De hoeveelheid misbruik en verkrachtingen (in een gemiddelde gezin) zijn flink gedaald. Het was in en rond de oorlogtijd een stuk normaler dat iemand verkracht/misbruikt werd. Daar werd amper over gerept. Nu is dat niet denkbaar meer. Maar je kunt de daden van toen niet langs de normen van nu leggen.
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp de ontzettende woede die je overvalt als je al langere tijd constateert dat je verraden/ondermijnd wordt door mensen die aan jouw kant zouden moeten staan. En ineens is daar toch de gelegenheid tot wraak.

Verder zal er wetteloosheid zijn geweest. Tien jaar later zou dit niet meer mogelijk zijn geweest.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
oudebaas schreef:
25-10-2018 08:17
Een collaborateur is iemand die daadwerkelijk met de nazi’s samenwerkte. Dat is heel wat anders dan een meisje dat verliefd wordt.
maar dat ging niet zelden hand in hand
Voor excuses is het nooit te laat. Het hele leven bestaat uit wijsheden vergaren en daar lering uit trekken.
deepspace schreef:
25-10-2018 00:05
[...]
wat heeft je voorkeur?
moderatorviva wijzigde dit bericht op 25-10-2018 11:29
Reden: op de man
26.32% gewijzigd
-Darkside- schreef:
25-10-2018 00:01
Nou. Slotje dan maar, want Meds vind het niet nodig.
Lekker makkelijk om het leed van de ene groep te bagatelliseren door de gaskamers erbij te slepen.
Het zijn geen twee separate groepen, het was dezelfde oorlog, de Duitsers waren verantwoordelijk voor de Holocaust en hadden ned. bezet.
abc schreef:
25-10-2018 06:48
Ik snap het nut van excuses door de overheid überhaupt niet. Wat hebben de (nabestaanden van deze) ‘moffenmeiden’ aan excuses van mensen die in 1945 nog niet eens geboren waren. Wat is de waarde van excuses voor daden die anderen gepleegd hebben?
Het gaat denk ik om de onderliggende reden voor het excuus. Het is een manier om deze mensen weer als even waardevolle mensen te zien, met rechten en gevoelens en niet alleen als die 'moffenmeiden'. Daarmee eigenlijk ook aan te geven dat schaamte niet (meer) hoeft. Het werkt helend voor groepen mensen die, wellicht alleen indirect, geleden hebben onder wat er gebeurd is. Kijk naar de Australische regering die excuses heeft gemaakt voor het beleid van aboriginal kinderen weghalen bij hun ouders. Of nog tal van andere voorbeelden. Degenen die hun excuses maakten doen dat namens de overheid ookal waren zij zelf als persoon daar niet bij betrokken.
En oorlog is niet klaar zodra het vrede is. De nasleep ervan kan heel lang zijn. En als je als land slachtoffer bent geweest van een oorlog die je niet zelf begonnen bent is het erkennen van je eigen fouten daarin, hoe begrijpelijk ook in de tijdgeest, iets wat pas vele jaren later kan denk ik. Misschien is er nu pas ruimte voor om dat als maatschapij te erkennen, dat deze meisjes en vrouwen en hun kinderen langdurig enorm geleden hebben.
Excuses zouden mooi zijn.
Ik zie geen reden voor excuses. Natuurlijk was de oorlog erg naar en had het een behoorlijke nasleep, maar de betrokkenen van destijds zijn op z'n minst nu hoger dan hoogbejaard. Ik voel me niet verantwoordelijk voor de daden van mijn voorouders en zie dan ook niet in waarom er excuses zouden moeten worden aangeboden.

Je kan het handelen van destijds nu veroordelen, maar het waren ook maar mensen die handelden met de kennis die ze toen hadden en naar wat ze toen juist achtten. Zeventig jaar na dato heb je niet de emoties die er destijds waren en handel je vanuit het weten van nu.
@Toos Het gaat er niet om mensen van nu een boetekleed aan te laten trekken. Nee zeg. Het gaat erom de betrokkenen een stukje erkenning te geven dat destijds verkeerd is gehandeld.
Dat is een wezenlijk verschil.

Verder eens met een aantal mooie posts hier.
Het is afkeurenswaardig dat die vrouwen publiekelijk werden vernederd, maar ik zie niet in waarom de Nederlandse regering excuses moet aanbieden. Het gaat hier niet om bewust beleid maar om uitwassen na de gruwelen van de bezetting. Daarnaast zijn dit wel vrouwen die willens en wetens met de vijand hebben geheuld om er zelf beter van te worden.
Het ging wel verder dan vernedering. Er werden ook mensen verkracht. En het ligt sowieso genuanceerder.
Wil je mensen berechten, dan bekijk je per geval of daar grond voor is. En doe je dat op een waardige manier. Voor onrecht zijn excuses op zijn plaats.
snug schreef:
25-10-2018 11:12
Het ging wel verder dan vernedering. Er werden ook mensen verkracht. En het ligt sowieso genuanceerder.
Maar ze werden niet verkracht door of in opdracht van de Nederlandse overheid. Daarom vind ik excuses gewoon best raar.

Wat ligt er precies genuanceerder? Dat ze met de vijand heulden?
Ik heb met veel mensen gesproken die de oorlog hebben meegemaakt. In verschillende leeftijdscategorieën en situaties.
Het is bijna niet voor te stellen hoe het zou zijn om in die tijd te leven laat staan te oordelen, veroordelen vanuit de situatie waarin we nu leven.
Alle reacties Link kopieren
Poppy_del_Rio schreef:
25-10-2018 11:20
Maar ze werden niet verkracht door of in opdracht van de Nederlandse overheid. Daarom vind ik excuses gewoon best raar.

Wat ligt er precies genuanceerder? Dat ze met de vijand heulden?
de overheid deed er ook niks aan om het te voorkomen.
De nuance ligt er zoals eerder hier al is gezegd: er zijn vrouwen die willens en wetens met de vijand heulde en ook mensen hebben verraden, maar veel van die meisjes werden verliefd. Is dat een misdaad? Veel Duitse soldaten waren jonge jongens die ver van huis waren en verliefd werden op een Nederlands meisje. Is dat een misdaad?
Ik kan best begrijpen dat er toen geen ruimte was voor nuance, maar die zou er nu wel moeten zijn in mijn ogen.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Waar zou de huidige Nederlandse regering dan precies excuses voor maken?
Was het beleid van de regering? Greep de overheid niet adequaat in, waar zij wél de kans hadden dat te doen?

En stel dat die nu 73-jarige kinderen van die vrouwen dan nu excuses te horen krijgen van de huidige regering waarin mensen zitten van de leeftijd van (achter) kleinkinderen van die vrouwen, kamerleden die soms zelf niet eens een familiegeschiedenis in Nederland hebben.... wat héb je daar dan aan anno 2018?

Verkrachting kun je nu aangeven. Althans, als je ingepland kunt worden voor een afspraak. Worden daders nu adequaat aangepakt?
Ik denk dat de meeste mensen die nu hier antwoorden net als ik de oorlog niet meegemaakt hebben, maar wellicht wel een opa en oma hebben (gehad) die er over konden vertellen.

Mijn Oma heeft het gezien, hoe de moffenmeiden werden behandeld, en daar zaten toen ook bekenden tussen van haar. In eerste instantie deed mijn oma er ook niks tegen, ze minachtte die meiden, maar ze deed ook niet mee. Maar ook mijn oma heeft het gerelativeerd en vertelde dat ze zich later schaamde dat ze er niks aan deed (ze was toen 15, denk ook niet dat ze er veel aan kon doen)
Mijn oma is een aantal jaar geleden overleden, en ik denk dat de meeste vrouwen die deze ellende hebben moeten doorstaan er ook niet meer zijn.

Onze regering heeft er ook weinig mee te maken, ook die waren er toen nog niet.
Als hun sorry moeten gaan zeggen voor wat hun voorgangers in het verleden hebben toegelaten, of door de vingers hebben gezien, zijn ze nog wel even zoet.

Het waren rare emotionele, verdrietige tijden, en we moeten zeker niet vergeten wat er toen allemaal is gebeurd, en we mogen ons best even achter de oren krabben, om te zorgen dat het nooit meer zover kan komen.

Maar naar mijn mening is een Sorry zo'n 60 jaar te laat. Van welke kant deze sorry ook zal komen. Vergeven zonder te vergeten, en alle neuzen naar de toekomst.
Alle reacties Link kopieren
Wat is er netjes aan dan?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Excuus is in dit geval als begrip misschien wat verwarrend. Gewoon een beetje erkenning. Een mooi gebaar. Niks mis mee.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
25-10-2018 08:50
Het zijn geen twee separate groepen, het was dezelfde oorlog, de Duitsers waren verantwoordelijk voor de Holocaust en hadden ned. bezet.

Dat is erg lastig.
Wie valt onder de " de Duitser "
Hitler heeft in 1933 (februari) een keer 37 % van de stemmen gehad.

Is een communist die fel tegenstander was Van Hitlers NSDAP maar later wel in dienst moest mede verantwoordelijk voor de holocaust?

Een hele lastige discussie.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
snug schreef:
25-10-2018 11:59
Excuus is in dit geval als begrip misschien wat verwarrend. Gewoon een beetje erkenning. Een mooi gebaar. Niks mis mee.
Maar ookk erkenning: voor wat dan precies?
Dat sommige van die jonge meisjes alleen maar gewoon verliefd waren en dat sommige meisjes willens en wetens met hun volle verstand andere mensen een oor aangenaaid hebben?
Erkenning dat sommige mensen echt wraak willen nemen en dat anderen "alleen maar meededen"?

De (achter)(klein)kinderen zullen alemaal het verhaal 'kennen' van het meisje dat alleen maar verliefd was; in geen enkele familie zal het verhaal gaan dat oma bewust heulde met de vijand. "Iedereen" zat toch in het verzet?

Erkennen dat het voorgekomen is dat er meisjes/vrouwen zijn die dit onterecht hebben meegemaakt, komt eerder over als "wij geloofden het eerst niet en nu alsnog wél". Is die impliciete suggestie niet veel erger?

Je kunt die tijd toch niet vergelijken met nu? In 1945 had een meisje van 10 jaar oud al lang geleerd hoe je een konijn of kat moest villen; ook de kinderen die in een stad woonden. Gelukkig is dat nu niet mee zo, maar ik wil er maar mee zeggen dat de mensen toen een heel ander niveau van weerbaarheid hadden.

Naar de normen en waarden van nu waren de aanrandingen in Duitsland tijdens de jaarwisseling van 2015 een grote schande.
Heeft de Duitse regering daar eigenlijk openlijk en nederig excuses voor aangeboden? Anders wordt dat misschien over 73 jaar nog een dingetje voor de regering in 2088.
Dat geval in Duitsland (vreselijk trouwens) werd al direct afgekeurd door de regering, dus ander verhaal.
Ieder zijn mening hoor, maar een beetje erkenning: prima. En dan is heus wel duidelijk wat er met die erkenning bedoeld wordt.
Alle reacties Link kopieren
snug schreef:
25-10-2018 14:22
Dat geval in Duitsland (vreselijk trouwens) werd al direct afgekeurd door de regering, dus ander verhaal.
Ieder zijn mening hoor, maar een beetje erkenning: prima. En dan is heus wel duidelijk wat er met die erkenning bedoeld wordt.
Klinkt een beetje flauw, maar waaruit blijkt dat de regering in 1945 goed keurde wat er destijds gebeurde?
Wellicht is er toen ook wel gezegd dat men de gang van zaken betreurde?

Misschien heeft het zelfs wel in de krant gestaan, maar ik weet niet of 'de gewone man' van toen geld had voor een dagblad.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven