Welk kostuum is ongeschikt voor Carnaval ?

19-01-2021 14:26 519 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ná het sinterklaasfeest is nu de beurt aan carnaval.
Het is goed dat "door de jaren heen ingeslopen dingen" besproken worden als ze eigenlijk niet meer kunnen. Maar wat vind jij van bepaalde carnavalkostuums? Welk kostuum vind jij niet kunnen en waarom niet?



https://www.limburger.nl/cnt/dmf20210118_94585256
Kick Out Zwarte Piet richt pijlen op carnaval: kostuums van indianen, Chinezen en kannibalen ‘racistisch en kwetsend’



Afbeelding

https://www.limburger.nl/cnt/dmf20200221_00148837
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Moirmel schreef:
21-01-2021 16:38
En waarom niet?

Ja, waarom niet? Ik mag dus wel verkleed gaan als noem maar wat: patricia paay, james bond enz. Maar als diana ross of james brown mag dan weer niet?

Het is moeilijk uit te leggen, dat carnavalsgebeuren.
De ene maakt indruk met een prachtig kleurrijk kostuum, de ander door zich als een beroemdheid te verkleden (wij gingen als jonge tienermeisjes steevast als madonna...)
Weer een ander steekt de draak met zichzelf of met een ander en daar wordt hartelijk om gelachen.
Het leuke en verrassende is dat je van te voren niet weet hoe een ander zich verkleed. Wel is het zo dat als je uitdeeld, je ook moet kunnen incasseren.

(* als ik mij niet als Diana Ross mag verkleden, terwijl ik b.v. enorm fan ben van haar werk, en dat alleen omdat ik wit ben, is dat dan niet discriminerend? Is het niet juist ern compliment dat iemand anders zich de moeite doet om zich helemaal te verkleden als jou?)
thanx wijzigde dit bericht op 21-01-2021 18:47
6.01% gewijzigd
de wereld wacht om ontdekt te worden
Alle reacties Link kopieren
Turtlerain schreef:
21-01-2021 18:29
Het is vrij simpel. De ontvanger bepaalt of iets leuk is of niet, of iets kwetsend is of niet.
Bepaald of het als kwetsend ervaren wordt, ja dat bepaald de ontvanger. Maar niet of het discriminatie is. Dat kan niet alleen bij de ontvanger liggen, zo simpel is het dus niet. Anders had je geen meldpunten die dat vervolgens onderzoeken en ook regelmatig concluderen dat het geen discriminatie is. Ook al vindt de melder van wel.
En met zaken als carnaval is dat nog complexer omdat de ontvanger niet 1 persoon is maar een groep die niet maar 1 homogeen gevoel erbij zal hebben.
Dus of je kiest voor safe, alleen maar praalwagens met clowns enzo waar echt niemand aanstoot aan kan nemen. Of je kiest voor meer provoceren of ergens de draak mee steken en moet incalculeren dat er mensen gekwetst zullen zijn. Ik heb daar ook het antwoord niet op hoor. Enige wat ik wel denk is ten alle tijden zorgen dat niemand zich gekwetst voelt denk ik geen optie is.
Het is inderdaad niet eenvoudig.
Zowel de intentie van de "zender" als het gekleurde perspectief van de "ontvanger" speelt een rol. En of je het als grap of serieus bedoelt.

Thierry's antisemitische uitlatingen bij het beruchte etentje zijn een voorbeeld: hij steekt het een heel eind serieus in en aan het eind zegt hij dat het een grap was oid. Nou is Thierry waarschijnlijk alleen aandachtsgeil, maar het laat wel zien dat je het humor-argument kan misbruiken om vals sentiment aan te wakkeren.

Maar het omgekeerde kan ook. De film "Er ist wieder da" gaat over een Hitler die 75 jaar later uit coma ontwaakt. Een heleboel geweldige humor over vooral nazi's maar zeker ook Joden. Ik kan me voorstellen dat je als Holocaust-overlever er niet naar kan kijken: er komen grappen voorbij die voor die groep wellicht te hard zijn om ooit leuk te zijn. Terwijl de uiteindelijke, serieuze, boodschap van de film heel duidelijk en positief is: met heel veel humor waarschuwen tegen het opkomend nationalisme en vreemdelingenhaat.
Alle reacties Link kopieren
Lollypop04 schreef:
21-01-2021 18:46
Bepaald of het als kwetsend ervaren wordt, ja dat bepaald de ontvanger. Maar niet of het discriminatie is. Dat kan niet alleen bij de ontvanger liggen, zo simpel is het dus niet. Anders had je geen meldpunten die dat vervolgens onderzoeken en ook regelmatig concluderen dat het geen discriminatie is. Ook al vindt de melder van wel.
En met zaken als carnaval is dat nog complexer omdat de ontvanger niet 1 persoon is maar een groep die niet maar 1 homogeen gevoel erbij zal hebben.
Dus of je kiest voor safe, alleen maar praalwagens met clowns enzo waar echt niemand aanstoot aan kan nemen. Of je kiest voor meer provoceren of ergens de draak mee steken en moet incalculeren dat er mensen gekwetst zullen zijn. Ik heb daar ook het antwoord niet op hoor. Enige wat ik wel denk is ten alle tijden zorgen dat niemand zich gekwetst voelt denk ik geen optie is.
Discriminatie betekent dat je iemand anders behandelt en daarmee benadeelt, bijvoorbeeld door iemand niet uit te nodigen voor een sollicitatiegesprek, minder goede service te bieden in een winkel etc. Daar gaan die meldpunten over.
De vraag was hier of die praalwagens en kostuums kwetsend zijn, en dan vind ik: als de ontvanger ze kwetsend vindt, dan zijn ze kwetsend. Ik vind het bovendien een kwestie van fatsoen en goede smaak om daar rekening mee te houden.
Lollypop04 schreef:
21-01-2021 18:46
Dus of je kiest voor safe, alleen maar praalwagens met clowns enzo waar echt niemand aanstoot aan kan nemen.
Clowns zijn bijvoorbeeld al niet onomstreden, zie de discussie over de cliniclowns van een paar jaar geleden...

Vrijwel alle vermaak is leedvermaak, en tegelijkertijd is relativering door humor zo belangrijk.
Turtlerain schreef:
21-01-2021 19:12
Discriminatie betekent dat je iemand anders behandelt en daarmee benadeelt, bijvoorbeeld door iemand niet uit te nodigen voor een sollicitatiegesprek, minder goede service te bieden in een winkel etc. Daar gaan die meldpunten over.
De vraag was hier of die praalwagens en kostuums kwetsend zijn, en dan vind ik: als de ontvanger ze kwetsend vindt, dan zijn ze kwetsend. Ik vind het bovendien een kwestie van fatsoen en goede smaak om daar rekening mee te houden.
Poeh, nou generaliseer je nogal vind ik.

Je onderscheid tussen discriminatie en gekwetstheid is heel terecht. Maar er zijn ook mensen in Nederland (niet veel, maar echt wel meer dan een paar) die zich gekwetst voelen als je als vrouw een broek aan hebt in plaats van een jurk/rok. Moet je daar rekening mee houden uit goed fatsoen en smaak?
Ceder schreef:
21-01-2021 19:09

De film "Er ist wieder da" gaat over een Hitler die 75 jaar later uit coma ontwaakt. Een heleboel geweldige humor over vooral nazi's maar zeker ook Joden.
Toeval: hij komt vandaag om 20:30 op RTL7.
Gevolgd door Sacha "Borat" Baron Cohen.
Alle reacties Link kopieren
Ceder schreef:
21-01-2021 19:30
Poeh, nou generaliseer je nogal vind ik.

Je onderscheid tussen discriminatie en gekwetstheid is heel terecht. Maar er zijn ook mensen in Nederland (niet veel, maar echt wel meer dan een paar) die zich gekwetst voelen als je als vrouw een broek aan hebt in plaats van een jurk/rok. Moet je daar rekening mee houden uit goed fatsoen en smaak?
Natuurlijk kun je niet met alles en iedereen rekening houden, maar dat is een keuze. Dus ik kies ervoor om geen rekening te houden met degene die wil dat ik als vrouw alleen rokken draag. Maar ten eerste heb ik deze mensen niet in mijn kennissenkring en ten tweede zou dat teveel invloed hebben op mijn dagelijkse leven dus ik vind hun wens niet reëel. Hier ging het om carnavalskostuums die een stereotiep beeld van bevolkingsgroepen neerzetten. Ook hier hebben mensen een keuze en dan vind ik het dus wel een kwestie van fatsoen om rekening te houden met anderen.
Alle reacties Link kopieren
Turtlerain schreef:
21-01-2021 19:12
Discriminatie betekent dat je iemand anders behandelt en daarmee benadeelt, bijvoorbeeld door iemand niet uit te nodigen voor een sollicitatiegesprek, minder goede service te bieden in een winkel etc. Daar gaan die meldpunten over.
De vraag was hier of die praalwagens en kostuums kwetsend zijn, en dan vind ik: als de ontvanger ze kwetsend vindt, dan zijn ze kwetsend. Ik vind het bovendien een kwestie van fatsoen en goede smaak om daar rekening mee te houden.
Alleen verschilt wat je goede smaak vindt. Afhankelijk ook van welk thema je raakt of je je betrokken bij voelt. Vergelijk het thema van vrouwen in jurken broeken waar het in een andere post over ging. Wat je dus als kwetsend ervaart verschilt ook erg. In die zin kan elk thema kwetsend zijn. Voor sommigen kan dat thema vrouwen jurken /broeken kwetsend zijn, als voorbeeld. Zou dat dan betekenen dat het in zijn algemeenheid goede smaak is om daar geen grappen over te maken?
Alle reacties Link kopieren
Moirmel schreef:
21-01-2021 17:02
@Sinjoren:

Geen antwoord omdat ik geen antwoord weet behalve het ontbreken van zelfspot.
Je hebt door dat er 'zelf' staat in 'zelfspot'?
Alle reacties Link kopieren
Lollypop04 schreef:
21-01-2021 20:20
Alleen verschilt wat je goede smaak vindt. Afhankelijk ook van welk thema je raakt of je je betrokken bij voelt. Vergelijk het thema van vrouwen in jurken broeken waar het in een andere post over ging. Wat je dus als kwetsend ervaart verschilt ook erg. In die zin kan elk thema kwetsend zijn. Voor sommigen kan dat thema vrouwen jurken /broeken kwetsend zijn, als voorbeeld. Zou dat dan betekenen dat het in zijn algemeenheid goede smaak is om daar geen grappen over te maken?
Ligt eraan of het publiek is of niet. Ikzelf voel absoluut geen behoefte om daar grappen over te maken, maar als ik het al zou doen, dan zou het in besloten kring zijn. Zou niet weten waarom ik dat in een carnavalsoptocht moet doen, bijvoorbeeld of anderszins publiekelijk.
Alle reacties Link kopieren
Maar mag ik mij nou wel of niet als Diana Ross verkleden?
de wereld wacht om ontdekt te worden
Turtlerain schreef:
21-01-2021 20:46
Ligt eraan of het publiek is of niet. Ikzelf voel absoluut geen behoefte om daar grappen over te maken, maar als ik het al zou doen, dan zou het in besloten kring zijn. Zou niet weten waarom ik dat in een carnavalsoptocht moet doen, bijvoorbeeld of anderszins publiekelijk.
Dat klinkt al quasi als "racisme/discriminatie/welkefobiedanook zijn ok, zolang je het maar stiekem, onderhuids en/of in besloten kring doet.

Denk niet dat dat zo'n schitterend plan is eigenlijk.
*
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 22-06-2021 16:03
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Maar als ik het in de huidige tijdsgeest moet zien, is het dan niet juist wel toegestaan?
Mensen zijn zich ervan bewust (blackface was iets uit begin vorige eeuw).
Dat mensen uit Limburg voor achterlijk versleten worden en dat we met zijn allen " wij houden van oranje" moeten zingen (terwijl Limburg er alleen maar elende door heeft gehad), kan wel? Dat moeten we maar achter ons laten? Is al zó lang geleden....

*ik ga niet moeilijk doenbover "oranje", maar puur als voorberld.
De slavernij is ook al 150 jaar geleden afgeschaft.
Hoelang moeten we boete doen?
de wereld wacht om ontdekt te worden
En als je nu een halfbloed bent, of een kwart donker, mag je dan ook niet als Diana Ross? Mensen, zo houden we hokjes toch juist in stand? Ik snap de intentie, maar door erin door te schieten blijf je je juist aan lullige hokjes vastklampen i.p.v. ze te doorbreken.
thanx schreef:
22-01-2021 12:22
Maar als ik het in de huidige tijdsgeest moet zien, is het dan niet juist wel toegestaan?
Mensen zijn zich ervan bewust (blackface was iets uit begin vorige eeuw).
Dat mensen uit Limburg voor achterlijk versleten worden en dat we met zijn allen " wij houden van oranje" moeten zingen (terwijl Limburg er alleen maar elende door heeft gehad), kan wel? Dat moeten we maar achter ons laten? Is al zó lang geleden....

*ik ga niet moeilijk doenbover "oranje", maar puur als voorberld.
De slavernij is ook al 150 jaar geleden afgeschaft.
Hoelang moeten we boete doen?
Blackface is iets uit de vorige eeuw, maar ik denk dat het nu pas zo gevoelig ligt (en daarom niet meer kan in deze tijd) omdat er nu pas aandacht is voor het verdriet en onrecht die dit mensen heeft aangedaan vanwege hun huidskleur.

Mensen belachelijk maken vanwege hun accent (ook in entertainment, cabaret) vind ik in heel veel gevallen ook flauw en vaak ook niet nodig, maar ik vind het nadoen van een accent (en iemand daarmee vanwege zijn afkomst belachelijk maken) niet in verhouding staan tot de manier waarop zwarte mensen in het verleden zijn gekleineerd en belachelijk gemaakt. Vooral omdat dat niet alleen een vorm van plagerij/jennen was, maar deze discriminatie doorwerkte in alle facetten van hun levens en de dingen die hen (on)mogelijk werden gemaakt. Dt geldt niet voor Limburgers, Brabanders of Achterhoekers, hoe vaak het accent ook door iemand wordt nagedaan of iemand te maken krijgt met vooroordelen vanwege zijn of haar afkomst.
Maar ik geef je gelijk, heel vaak vind ik het nadoen van accenten ook onnodig. Maar eerder flauw dan dat ik gekwetst ben.
Alle reacties Link kopieren
thanx schreef:
22-01-2021 08:09
Maar mag ik mij nou wel of niet als Diana Ross verkleden?
Van mij wel, maar toch zou ik het niet doen denk ik. Los van dat ik het onschuldig vind en er van uit ga dat je dat vooral doet omdat je fan bent, denk ik niet dat iedereen er zo over denkt. Dus om gedoe te voorkomen zou ik het niet doen en afraden aan een ander. Dat advies zou ik dan weer niet geven aan een getint iemand die zich als madonna wil verkleden. Ook dat vind ik prima en omdat het ook geen gedoe op gaat leveren, vermoed ik, zou ik zeggen, lekker doen als je dat als fan leuk vindt.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
22-01-2021 12:43
Blackface is iets uit de vorige eeuw, maar ik denk dat het nu pas zo gevoelig ligt (en daarom niet meer kan in deze tijd) omdat er nu pas aandacht is voor het verdriet en onrecht die dit mensen heeft aangedaan vanwege hun huidskleur.

Mensen belachelijk maken vanwege hun accent (ook in entertainment, cabaret) vind ik in heel veel gevallen ook flauw en vaak ook niet nodig, maar ik vind het nadoen van een accent (en iemand daarmee vanwege zijn afkomst belachelijk maken) niet in verhouding staan tot de manier waarop zwarte mensen in het verleden zijn gekleineerd en belachelijk gemaakt. Vooral omdat dat niet alleen een vorm van plagerij/jennen was, maar deze discriminatie doorwerkte in alle facetten van hun levens en de dingen die hen (on)mogelijk werden gemaakt. Dt geldt niet voor Limburgers, Brabanders of Achterhoekers, hoe vaak het accent ook door iemand wordt nagedaan of iemand te maken krijgt met vooroordelen vanwege zijn of haar afkomst.
Maar ik geef je gelijk, heel vaak vind ik het nadoen van accenten ook onnodig. Maar eerder flauw dan dat ik gekwetst ben.
Ik denk niet dat Thanx het heeft over accenten nadoen zoals in die Mona reclame destijds. Dat is soms ook gewoon grappig of toepasselijk in een sketch. En soms gewoon een gebrek aan fantasie (de eerder genoemde reclame). Dat vind je grappig of niet maar het verwijst niet naar pijnlijke zaken zoals blackface verwijst naar slavernij/lagere positie.

Ik denk dat ze meer verwijst naar het gegeven dat lange tijd in Limburg er geen bestuurder of officier te vinden was die niet ‘van boven de rivieren’ kwam en protestants was. De zinsnede "Limburg is een jammerlijke strook gronds, een uitwas van ons land, dat onze beste sappen verteert" heeft lang nageklonken. Een beetje Ierse toestanden.
lemoos2 wijzigde dit bericht op 22-01-2021 16:27
0.11% gewijzigd
Nee heb je, ja kun je krijgen
Surebaby schreef:
21-01-2021 20:31
Je hebt door dat er 'zelf' staat in 'zelfspot'?
Ja, het ontbreken van zelfspot dus bij de ontvanger.
Mensen nemen zichzelf gewoon te serieus.
*
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 22-06-2021 11:41
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
22-01-2021 16:12
Dat klopt, maar in welk opzicht werkt dat nu dan nog na (of door) waardoor iemand zich gekwetst of buitengesloten kan voelen?
Dat zal van persoon tot persoon verschillen. Niet ieder gebied en niet iedere familie heeft dat generaties lang ondervonden en niet iedereen heeft daar ‘last’ van, zo’n familiegeschiedenis.
Nee heb je, ja kun je krijgen
*
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 22-06-2021 14:29
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ceder schreef:
21-01-2021 19:30
Poeh, nou generaliseer je nogal vind ik.

Je onderscheid tussen discriminatie en gekwetstheid is heel terecht. Maar er zijn ook mensen in Nederland (niet veel, maar echt wel meer dan een paar) die zich gekwetst voelen als je als vrouw een broek aan hebt in plaats van een jurk/rok. Moet je daar rekening mee houden uit goed fatsoen en smaak?
Voelen die zich gekwetst, ja ?
Geloof er niks van.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
blijfgewoonbianca schreef:
22-01-2021 16:56
Voelen die zich gekwetst, ja ?
Geloof er niks van.
Goh, dat is discriminatie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven