Welk kostuum is ongeschikt voor Carnaval ?

19-01-2021 14:26 519 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ná het sinterklaasfeest is nu de beurt aan carnaval.
Het is goed dat "door de jaren heen ingeslopen dingen" besproken worden als ze eigenlijk niet meer kunnen. Maar wat vind jij van bepaalde carnavalkostuums? Welk kostuum vind jij niet kunnen en waarom niet?



https://www.limburger.nl/cnt/dmf20210118_94585256
Kick Out Zwarte Piet richt pijlen op carnaval: kostuums van indianen, Chinezen en kannibalen ‘racistisch en kwetsend’



Afbeelding

https://www.limburger.nl/cnt/dmf20200221_00148837
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
JenBarber schreef:
19-01-2021 14:43
Nou dan ga ik dit jaar als jood verkleed. Pruik op, rok aan. Man met baard, vlechtjes en een keppeltje, jurk. Gaan we lekker los op carnaval lekker gek doen en zuipen maar.
ja lachen! Ik zou dat prima vinden en helemaal niet hoeven denken aan hoe mijn ouders vroeger (1990 ofzo) in ons dorp bespot werden om hun geloof! Overgevoelige Joden altijd! Lekker doen!
Elfje* schreef:
19-01-2021 14:40
Je verkleden als elf, sprookjesfiguur, zak friet/patat, een dier lijkt me voor niemand kwetsend.
Fout. Er is altijd wel iemand gekwetst. Als jij je gaat verkleden als een sprookjes- of mythisch figuur, laten we zeggen Roodkapje, [..] heb je altijd kans dat er iemand is die daar kwaad over wordt. Misschien heeft je ex wel een patatzaak en ben je gekwetst door de aanblik, wie zal het zeggen.
Zodra we rekening moeten gaan houden met gekwetste mensen en meninkjes houdt de vrijheid van denken direct op.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 19-01-2021 19:33
Reden: Godslastering
1.81% gewijzigd
lilalinda schreef:
19-01-2021 14:44
zelfspot is heel wat anders, dan anderen bespotten
Ik denk dat diegene dat zelf niet zo zien.
Alle reacties Link kopieren
Sommige verkleedopties zijn niet okee. Je verkleden als SS-er of als Hitler bijvoorbeeld: dat vinden we over het algemeen kwetsend. Je verkleden als een bepaald volk ligt een in dezelfde lijn.
Alle reacties Link kopieren
[..]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 19-01-2021 19:34
Reden: quote en reactie godslastering
99.32% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Blankepit schreef:
19-01-2021 14:36
Als je dit doorvoert tot de kern dan is verkleden sowieso kwetsend, want je maakt degene als wie je verkleed gaat belachelijk.
Als we ons laten leiden door wat anderen eventueel kwetsend zouden vinden kunnen we net zo goed ophouden te denken.
Volgens mij was dit de oorsprong van het hele verkleden toch? De meester verkleedt zich als knecht en de knecht als meester, zodat je even de ander bent
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
19-01-2021 14:44
zelfspot is heel wat anders, dan anderen bespotten
Jezelf minder serieus nemen zorgt ervoor dat je ook minder snel beledigd voelt.
Je kiest er zelf voor hoe erg je je het aantrekt.
Ik lach erom. En het komt echt heel veel voor, in films bijv zijn het altijd de losers met ons accent.
Wij maken er grappen om. Zelfs mijn hond heeft een naam wat een denigrerende naam is voor iemand met onze afkomst (denk Kaaskop voor nederlander)
-
Alle reacties Link kopieren
Blankepit schreef:
19-01-2021 14:45
Fout. Er is altijd wel iemand gekwetst. Als jij je gaat verkleden als een sprookjes- of mythisch figuur, laten we zeggen Roodkapje, [...]heb je altijd kans dat er iemand is die daar kwaad over wordt. Misschien heeft je ex wel een patatzaak en ben je gekwetst door de aanblik, wie zal het zeggen.
Zodra we rekening moeten gaan houden met gekwetste mensen en meninkjes houdt de vrijheid van denken direct op.
Oh kom op
moderatorviva wijzigde dit bericht op 19-01-2021 19:34
Reden: quote verwijderd
2.31% gewijzigd
Thalas schreef:
19-01-2021 14:47
Sommige verkleedopties zijn niet okee. Je verkleden als SS-er of als Hitler bijvoorbeeld: dat vinden we over het algemeen kwetsend. Je verkleden als een bepaald volk ligt een in dezelfde lijn.
Waar trek je de grens?
Blankepit schreef:
19-01-2021 14:45
Fout. Er is altijd wel iemand gekwetst. Als jij je gaat verkleden als een sprookjes- of mythisch figuur, laten we zeggen Roodkapje, [...] heb je altijd kans dat er iemand is die daar kwaad over wordt. Misschien heeft je ex wel een patatzaak en ben je gekwetst door de aanblik, wie zal het zeggen.
Zodra we rekening moeten gaan houden met gekwetste mensen en meninkjes houdt de vrijheid van denken direct op.
Dat je zelf niet door hebt hoe erg je jezelf voor schut zet zeg. Ongelofelijk.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 19-01-2021 19:37
Reden: quote aangepast
1.94% gewijzigd
nlies schreef:
19-01-2021 14:47
Volgens mij was dit de oorsprong van het hele verkleden toch? De meester verkleedt zich als knecht en de knecht als meester, zodat je even de ander bent
Ja precies!
Alle reacties Link kopieren
Blankepit schreef:
19-01-2021 14:48
Waar trek je de grens?

Systematische moord en onderdrukking lijken me wel een goede grens.
Zeewater8669 schreef:
19-01-2021 14:48
Dat je zelf niet door hebt hoe erg je jezelf voor schut zet zeg. Ongelofelijk.
Zodra we rekening moeten gaan houden met gekwetste mensen en meninkjes houdt de vrijheid van denken direct op.
Ik zie echt niet wat er kwetsend is aan het verkleden als indiaan of wie/wat dan ook. Waarom wordt het niet als compliment gezien?
Alle reacties Link kopieren
Mag ik als Indo wel buikdanskleding aantrekken voor buikdansoptredens?

Ik heb maat 46, spot ik met ballerina's als ik een tutu aantrek?

Wat als ik tapdansschoenen aantrek en een Iers kabouterhoedje opzet, spot ik dan met Ieren, kleine mensen of Riverdance-medewerkers?

Godzijdank woon ik in carnavalvrij gebied, geen idee wat nog acceptabel zou kunnen zijn voor mijn fictieve carnavalskostuum.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Ben toch blij dat we hier in Oeteldonk ons daar geen zorgen over hoeven te maken :proud: of mogen boeren ook niet?

Alhoewel, als het zich echt doorzet dan zal iemand het misschien wel gebruiken in een wagen volgend jaar...
Alle reacties Link kopieren
vis28 schreef:
19-01-2021 14:53
Ik zie echt niet wat er kwetsend is aan het verkleden als indiaan of wie/wat dan ook. Waarom wordt het niet als compliment gezien?
Geen idee of Native Americans moeite hebben met het verkleden als zo. Maar het woord indiaan is vooral kwetsend, net als eskimo ipv Inuit.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
suzyqfive schreef:
19-01-2021 14:56
Geen idee of Native Americans moeite hebben met het verkleden als zo. Maar het woord indiaan is vooral kwetsend, net als eskimo ipv Inuit.
https://www.washingtonpost.com/nation/2 ... t-costume/
Blankepit schreef:
19-01-2021 14:50
Zodra we rekening moeten gaan houden met gekwetste mensen en meninkjes houdt de vrijheid van denken direct op.
En zodra we geen rekening meer met elkaar houden, kunnen we wel een einde maken aan de beschaving.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
19-01-2021 14:55
Ben toch blij dat we hier in Oeteldonk ons daar geen zorgen over hoeven te maken :proud: of mogen boeren ook niet?

Alhoewel, als het zich echt doorzet dan zal iemand het misschien wel gebruiken in een wagen volgend jaar...
Mag, zolang je een hulsje van een luciferdoosje om de zakdoek om je nek doet. Of mocht dat nu net niet? ik raak de draad kwijt. Maar die wanten van jullie maken veel goed
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Het is tegenwoordig vooral wie het duurste pakje heeft en de mooiste pruik en schmink.Zien en gezien worden ipv dronken worden, springen en meelallen.
Vroeger was een zonnetje en een maantje op je wang genoeg schmink , nu moet je minstens een cursus gevolgd hebben en vooral niet als "iets" verkleed zijn. Maar zo kun je ook niemand kwetsen aan de andere kant .. Mensen die geen duur pak kunnen aanschaffen zullen daar wel van balen. Een kapot geknipte spijkerbroek met stickers er op en bretels met een gestreept truitje is het niet meer zo
vroeger was het normaal om als inboorling, sjeik, chinees,indiaan,boerin,boer,soldaat,iemand met rasta pruik of wat dan ook te gaan.
De superhelden, clowns en filmfiguren zie je nog maar weinig hier.Eigenlijk alleen bij kinderen.
Een dag zonder latte anais, is als een vrieskist zonder ais.
AnAppleADay schreef:
19-01-2021 14:55
Ben toch blij dat we hier in Oeteldonk ons daar geen zorgen over hoeven te maken :proud: of mogen boeren ook niet?

Alhoewel, als het zich echt doorzet dan zal iemand het misschien wel gebruiken in een wagen volgend jaar...
Een boerenkiel, dat heb ik al lang niet meer gezien (woon in het uiterste zuiden).
Alle reacties Link kopieren
nlies schreef:
19-01-2021 15:00
Mag, zolang je een hulsje van een luciferdoosje om de zakdoek om je nek doet. Of mocht dat nu net niet? ik raak de draad kwijt. Maar die wanten van jullie maken veel goed
Hmm ik heb geen zakdoek èn geen wanten... mag ik dan nog wel mee doen?
Alle reacties Link kopieren
nlies schreef:
19-01-2021 15:00
Mag, zolang je een hulsje van een luciferdoosje om de zakdoek om je nek doet. Of mocht dat nu net niet? ik raak de draad kwijt. Maar die wanten van jullie maken veel goed
Als je dat hier doet, wordt je ,achter je rug om, uitgelachen door de kouwe kak in chic duur kostuumpje.
Een dag zonder latte anais, is als een vrieskist zonder ais.
Alle reacties Link kopieren
Elfje* schreef:
19-01-2021 15:01
Een boerenkiel, dat heb ik al lang niet meer gezien (woon in het uiterste zuiden).
Kom een keertje naar Oeteldonk zou ik zeggen!

Of naar één van de andere Bourgondische carnavalsdorpen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven