Welk kostuum is ongeschikt voor Carnaval ?

19-01-2021 14:26 519 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ná het sinterklaasfeest is nu de beurt aan carnaval.
Het is goed dat "door de jaren heen ingeslopen dingen" besproken worden als ze eigenlijk niet meer kunnen. Maar wat vind jij van bepaalde carnavalkostuums? Welk kostuum vind jij niet kunnen en waarom niet?



https://www.limburger.nl/cnt/dmf20210118_94585256
Kick Out Zwarte Piet richt pijlen op carnaval: kostuums van indianen, Chinezen en kannibalen ‘racistisch en kwetsend’



Afbeelding

https://www.limburger.nl/cnt/dmf20200221_00148837
LOEP ME MAAR aub.
Snoesje666 schreef:
19-01-2021 14:54
Mag ik als Indo wel buikdanskleding aantrekken voor buikdansoptredens?

Ik heb maat 46, spot ik met ballerina's als ik een tutu aantrek?

Wat als ik tapdansschoenen aantrek en een Iers kabouterhoedje opzet, spot ik dan met Ieren, kleine mensen of Riverdance-medewerkers?

Godzijdank woon ik in carnavalvrij gebied, geen idee wat nog acceptabel zou kunnen zijn voor mijn fictieve carnavalskostuum.
Probeer je gewoon niet te verkleden als een gruwelijk uitgemoorde bevolking, dan zit je altijd goed. Lijkt mij persoonlijk niet zo moeilijk.
Zeewater8669 schreef:
19-01-2021 14:59
En zodra we geen rekening meer met elkaar houden, kunnen we wel een einde maken aan de beschaving.
Het einde van de beschaving is daar wanneer je ophoudt met denken.
Alle reacties Link kopieren
Wat als ik nu een Chinese of Japanse jurk ( geisha bv) of Indiase sari aantrek omdat ik dat gewoon mooi vind? Mag dat dan wel?
Of gaat het om het complete pakket dus geel of rood oid geschminkt zijn en pruik op?
suzyqfive schreef:
19-01-2021 14:56
Geen idee of Native Americans moeite hebben met het verkleden als zo. Maar het woord indiaan is vooral kwetsend, net als eskimo ipv Inuit.
Huh wat is daar kwetsend aan? Dat is toch gewoon het woord in onze taal voor die bevolkingsgroep?
Zeewater8669 schreef:
19-01-2021 15:03
Probeer je gewoon niet te verkleden als een gruwelijk uitgemoorde bevolking, dan zit je altijd goed. Lijkt mij persoonlijk niet zo moeilijk.
Ja, mee eens.
Alle reacties Link kopieren
Het gaat er vooral om dat je etnische groepen niet als karikatuur niet mag zetten.

In de meest recente geschiedenis zijn afro-Amerikanen als slaaf gebruikt. Duik je verder de geschiedenis in dat zie je dat alle bevolkingsgroepen als slaaf gebruikt zijn. Of dat blanke Afrikaners afgeslacht zijn om hun huidskleur of noem maar op.
Ik vind dat echter geen argument om dan maar een bevolkingsgroep belachelijk te maken als ze dat zelf als kwetsend ervaren. Etnische groepen geven aan dat ze het kwetsend vinden, dan heb je daar rekening mee te houden.
Als je kind gepest wordt wil je ook dat het stopt toch?

In het licht daarvan zou je dus karikaturale verkleedpakken niet meer aan kunnen doen. Wil je een Chinees thema, pak dan de traditionele carnavalsoutfits die zij zelf ook gebruiken. Originele kledij en geen Chinese ogen en een geel gezicht.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Dank, even een crosspost dus met wat ik daarna typte.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
19-01-2021 15:02
Hmm ik heb geen zakdoek èn geen wanten... mag ik dan nog wel mee doen?
Ik dacht dat die witte wanten aan een touwtje om je nek zo ongeveer verplicht waren in Oeteldonk, net als het stuk vitrage in Krabbengat
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
suzyqfive schreef:
19-01-2021 15:05
Etnische groepen geven aan dat ze het kwetsend vinden, dan heb je daar rekening mee te houden.
Nee, ze moeten zich als volwassenen gedragen. Als er straks een bevolkingsgroep zegt dat jij je anders moet kleden omdat ze anders gekwetst zijn, doe je dat toch ook niet?
dolfje schreef:
19-01-2021 15:04
Wat als ik nu een Chinese of Japanse jurk ( geisha bv) of Indiase sari aantrek omdat ik dat gewoon mooi vind? Mag dat dan wel?
Of gaat het om het complete pakket dus geel of rood oid geschminkt zijn en pruik op?
Ja dat is precies wat ik bedoel. Waarom wordt het als negatief gezien. Het kan toch juist zijn dat je dat mooi vindt en dan is het toch een compliment?

In Volendam gaat iedereen op de foto in klederdracht, daar is toch ook niets mis mee? Naar mijn mening zijn veel mensen tegenwoordig wat snel beledigd.
Thalas schreef:
19-01-2021 14:47
Sommige verkleedopties zijn niet okee. Je verkleden als SS-er of als Hitler bijvoorbeeld: dat vinden we over het algemeen kwetsend. Je verkleden als een bepaald volk ligt een in dezelfde lijn.
Nou heb ik ook in mijn 32 jaar dat ik carnaval vier nog nooit iemand als Hitler of SS-er verkleed gezien..

Ik heb het persoonlijk altijd ervaren als het juist prachtig neer proberen te zetten van een groep/onderwerp; er wordt heel veel moeite, geld en tijd gestoken in praalwagens en pakken over het algemeen!
Alle reacties Link kopieren
dolfje schreef:
19-01-2021 15:04
Wat als ik nu een Chinese of Japanse jurk ( geisha bv) of Indiase sari aantrek omdat ik dat gewoon mooi vind? Mag dat dan wel?
Of gaat het om het complete pakket dus geel of rood oid geschminkt zijn en pruik op?
Nee, dat mag niet. Je eigent jezelf dan een cultuur aspect toe dat niet van jou is.....

Maar goed ik word dus echt heel moe van mensen zonder humor.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
vis28 schreef:
19-01-2021 15:09
Ja dat is precies wat ik bedoel. Waarom wordt het als negatief gezien. Het kan toch juist zijn dat je dat mooi vindt en dan is het toch een compliment?

In Volendam gaat iedereen op de foto in klederdracht, daar is toch ook niets mis mee? Naar mijn mening zijn veel mensen tegenwoordig wat snel beledigd.
Dat ben ik helemaal met je eens.
Een dag zonder latte anais, is als een vrieskist zonder ais.
Alle reacties Link kopieren
nlies schreef:
19-01-2021 15:07
Ik dacht dat die witte wanten aan een touwtje om je nek zo ongeveer verplicht waren in Oeteldonk, net als het stuk vitrage in Krabbengat
Nee is vooral de oude generatie. Kiel en sjaal is het enige 'verplichte'
dolfje schreef:
19-01-2021 15:04
Wat als ik nu een Chinese of Japanse jurk ( geisha bv) of Indiase sari aantrek omdat ik dat gewoon mooi vind? Mag dat dan wel?
Of gaat het om het complete pakket dus geel of rood oid geschminkt zijn en pruik op?
Daar zit ook wel wat in.
suzyqfive schreef:
19-01-2021 15:05
Het gaat er vooral om dat je etnische groepen niet als karikatuur niet mag zetten.

In de meest recente geschiedenis zijn afro-Amerikanen als slaaf gebruikt. Duik je verder de geschiedenis in dat zie je dat alle bevolkingsgroepen als slaaf gebruikt zijn. Of dat blanke Afrikaners afgeslacht zijn om hun huidskleur of noem maar op.
Ik vind dat echter geen argument om dan maar een bevolkingsgroep belachelijk te maken als ze dat zelf als kwetsend ervaren. Etnische groepen geven aan dat ze het kwetsend vinden, dan heb je daar rekening mee te houden.
Als je kind gepest wordt wil je ook dat het stopt toch?

In het licht daarvan zou je dus karikaturale verkleedpakken niet meer aan kunnen doen. Wil je een Chinees thema, pak dan de traditionele carnavalsoutfits die zij zelf ook gebruiken. Originele kledij en geen Chinese ogen en een geel gezicht.
Maar hoezo wordt er iemand belachelijk gemaakt?
Alle reacties Link kopieren
vis28 schreef:
19-01-2021 15:04
Huh wat is daar kwetsend aan? Dat is toch gewoon het woord in onze taal voor die bevolkingsgroep?
Nee, dat is het dus niet 😬. Maar jouw antwoord geeft aan hoezeer dat dus ingebakken zit in de samenleving.
Wij leren de leerlingen op school dus tegenwoordig dat Indiaan de naam is die Columbus gaf aan de bewoners van Amerika omdat hij dacht dat hij in India was. Indiaan was in eerste instantie positief bedoeld maar er werd een karikatuur van gemaakt en als negatief gebruikt. Eskimo is een scheldwoord voor visvreter. In feite zijn het beide Native Americans.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
vis28 schreef:
19-01-2021 15:09
Ja dat is precies wat ik bedoel. Waarom wordt het als negatief gezien. Het kan toch juist zijn dat je dat mooi vindt en dan is het toch een compliment?

In Volendam gaat iedereen op de foto in klederdracht, daar is toch ook niets mis mee? Naar mijn mening zijn veel mensen tegenwoordig wat snel beledigd.
Naar mijn mening zijn mensen tegenwoordig wat snel beledigd namens een ander. "Die bevolkingsgroep zal zich vast wel beledigd gaan voelen, dus ik zeg er maar zo vast wat van" Maakt niet uit of het on kleur, seksuele geaardheid of godsdienst gaat. Ik kom voor ze op (of ze willen of niet)
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
broadway schreef:
19-01-2021 14:30
tegenwoordig is een regendruppel nog racistisch en kwetsend...
Eens.

De honger om alles kapot te maken wat de blanke Nederlander uit zijn cultuur heeft meegekregen is onstilbaar bij de deugbrigade.

Mag die trommelende oranje Indiaan die altijd bij het Nederlands Elftal in het publiek zit ook niet meer?

Het wordt tijd dat er een sterke tegenbeweging komt die zich hard gaat maken voor óns erfgoed en indiaan/cowboy spelen hoort daar ook gewoon bij.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
19-01-2021 15:13

Het wordt tijd dat er een sterke tegenbeweging komt die zich hard gaat maken voor óns erfgoed en indiaan/cowboy spelen hoort daar ook gewoon bij.
een soort proud boys?
en dan lekker samen het Capitool bestormen?
nlies schreef:
19-01-2021 15:13
Naar mijn mening zijn mensen tegenwoordig wat snel beledigd namens een ander. "Die bevolkingsgroep zal zich vast wel beledigd gaan voelen, dus ik zeg er maar zo vast wat van" Maakt niet uit of het on kleur, seksuele geaardheid of godsdienst gaat. Ik kom voor ze op (of ze willen of niet)
Je ziet het ook met de avondklok. Telkens maar weer benadrukken dat dat gevoelig ligt vanwege de oorlog. Ze zijn er hier zo goed in om mensen trauma's aan te proberen praten waarvan ze niet wisten dat ze ze hadden.
En elk minderheidsgroepje profiteert van de kansen voor open doel die onze maatschappij ze biedt om zich openlijk te gaan beklagen.
Alle reacties Link kopieren
suzyqfive schreef:
19-01-2021 15:12
Nee, dat is het dus niet 😬. Maar jouw antwoord geeft aan hoezeer dat dus ingebakken zit in de samenleving.
Wij leren de leerlingen op school dus tegenwoordig dat Indiaan de naam is die Columbus gaf aan de bewoners van Amerika omdat hij dacht dat hij in India was. Indiaan was in eerste instantie positief bedoeld maar er werd een karikatuur van gemaakt en als negatief gebruikt. Eskimo is een scheldwoord voor visvreter. In feite zijn het beide Native Americans.
https://kunst-en-cultuur.infonu.nl/volk ... inuit.html
het ligt toch allemaal iets anders dan gedacht. Ik wilde een stukje kopiëren, maar dat mocht niet, dus kijk zelf maar
nlies wijzigde dit bericht op 19-01-2021 15:17
5.14% gewijzigd
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
vis28 schreef:
19-01-2021 15:11
Maar hoezo wordt er iemand belachelijk gemaakt?
Sommige bevolkingsgroepen voelen zich belachelijk gemaakt wanneer jij je als een karikatuur verkleed. Zoals Piet vroeger met dikke rode lippen of joden met veel geld en een grote neus. Er zullen uiteraard mensen zijn die aan dat beeld voldoen, maar lang niet allemaal. Wij lopen immers ook lang niet allemaal op klompen.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Kick Out Zwarte Piet moet toch wat doen om subsidie te kunnen blijven claimen. Gekwetst zijn is een verdienmodel voor dat soort gasten. Dus nu richten ze hun pijlen op Carnaval. Ze doen hun best maar, lijkt me geinig als ze gaan protesteren in Brabant of Limburg tijdens carnaval met hun spandoekjes en vuistjes. Ik wens ze veel succes. Ze weten niets van Carnaval, ze hebben niets met carnaval en ze zullen het nooit mee gaan vieren, maar toch hebben ze een probleem. Sukkels zijn het. Net als die griet die vorig jaar zeer verontwaardigd vanachter d'r gordijntje een carnavalsgroep had zitten fotograferen. Het was blackface en het was schandalig. Hup, op twitter. Alle usual suspects natuurlijk helemaal verontwaardigd; racisme, racistisch land, racistisch feest. Bleken mensen die groen waren geschminkt, als takkewijven. Dan sta je mooi voor lul hoor. Afbeelding
redbulletje schreef:
19-01-2021 15:13
Eens.

De honger om alles kapot te maken wat de blanke Nederlander uit zijn cultuur heeft meegekregen is onstilbaar bij de deugbrigade.

Mag die trommelende oranje Indiaan die altijd bij het Nederlands Elftal in het publiek zit ook niet meer?

Het wordt tijd dat er een sterke tegenbeweging komt die zich hard gaat maken voor óns erfgoed en indiaan/cowboy spelen hoort daar ook gewoon bij.
Ohja, die is er altijd.

Ik kan me in beide partijen vinden. Wat vooral niet uit het oog verloren moet worden is dat mensen lol mogen en moeten maken. Maar dat we wel rekening houden met elkaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven