Welk kostuum is ongeschikt voor Carnaval ?

19-01-2021 14:26 519 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ná het sinterklaasfeest is nu de beurt aan carnaval.
Het is goed dat "door de jaren heen ingeslopen dingen" besproken worden als ze eigenlijk niet meer kunnen. Maar wat vind jij van bepaalde carnavalkostuums? Welk kostuum vind jij niet kunnen en waarom niet?



https://www.limburger.nl/cnt/dmf20210118_94585256
Kick Out Zwarte Piet richt pijlen op carnaval: kostuums van indianen, Chinezen en kannibalen ‘racistisch en kwetsend’



Afbeelding

https://www.limburger.nl/cnt/dmf20200221_00148837
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
Stel, dat je op school gepest wordt. En jouw grootste pester gaat als jou gekleed naar de klassenavond

hihihihahaha
dikke lol
Alle reacties Link kopieren
nlies schreef:
19-01-2021 15:16
https://kunst-en-cultuur.infonu.nl/volk ... inuit.html
het ligt toch allemaal iets anders dan gedacht. Ik wilde een stukje kopiëren, maar dat mocht niet, dus kijk zelf maar
Ja, en nee... net zoals er hier bevolkingsgroepen beledigd zijn door zwarte piet zijn ook daar wel degelijk stammen beledigd door het gebruik van het woord Eskimo.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
lilalinda schreef:
19-01-2021 15:15
een soort proud boys?
en dan lekker samen het Capitool bestormen?
Nee, gewoon op 'n beschaafde manier de ruimte krijgen op de staatsomroep om tegengas te bieden aan al die linkse indoctrinatie die in volle bakken over ons uitgestort wordt. Fidan wordt haast afgemaakt door de D66-clan vanwege 'te opinierend' terwijl types als M niet anders doen in hun linkse grachtengordelprogrammaatjes.
Alle reacties Link kopieren
dolfje schreef:
19-01-2021 15:04
Wat als ik nu een Chinese of Japanse jurk ( geisha bv) of Indiase sari aantrek omdat ik dat gewoon mooi vind? Mag dat dan wel?
Of gaat het om het complete pakket dus geel of rood oid geschminkt zijn en pruik op?
Nee hoor, dat is al behoorlijk link. Want "culturural appropriation". Ja, ik verzin het niet.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
19-01-2021 15:20
Nee, gewoon op 'n beschaafde manier de ruimte krijgen op de staatsomroep om tegengas te bieden aan al die linkse indoctrinatie die in volle bakken over ons uitgestort wordt. Fidan wordt haast afgemaakt door de D66-clan vanwege 'te opinierend' terwijl types als M niet anders doen in hun linkse grachtengordelprogrammaatjes.
je hebt toch WNL?
suzyqfive schreef:
19-01-2021 15:20
Ja, en nee... net zoals er hier bevolkingsgroepen beledigd zijn door zwarte piet zijn ook daar wel degelijk stammen beledigd door het gebruik van het woord Eskimo.
Ze zullen voor blanke westerlingen ook vast minder flateuze benamingen gebruiken in andere culturen. Daar lig ik niet wakker van. Je beleeft de wereld toch vanuit je eigen groep/cultuur, wij doen dat en zij ook.
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn, weer zo'n 'ze hebben alles al van ons afgepakt' achtig onderwerp. Is de blanke vla en de moorkop al voorbij gekomen?
Wat eten we vanavond?
lilalinda schreef:
19-01-2021 15:22
je hebt toch WNL?
Whahahaha! Dat noem ik niet rechts hoor! Die zit al dik onder de plak bij Shula denk ik.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
19-01-2021 15:13
Eens.

De honger om alles kapot te maken wat de blanke Nederlander uit zijn cultuur heeft meegekregen is onstilbaar bij de deugbrigade.

Mag die trommelende oranje Indiaan die altijd bij het Nederlands Elftal in het publiek zit ook niet meer?

Het wordt tijd dat er een sterke tegenbeweging komt die zich hard gaat maken voor óns erfgoed en indiaan/cowboy spelen hoort daar ook gewoon bij.
Wat is ons erfgoed dan? Cultuur is geen star document. Cultuur is altijd in beweging en Nederland is altijd al een land geweest met veel culturele invloeden van over de hele wereld. Die Schotse Hooglander van je is ook import.

Maar om je gerust te stellen: thuisbevallen is inmiddels verklaard tot immaterieel cultureel erfgoed 👍🏻.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
mogen drag-queens nog wel dan? vrouwen worden ook nog steeds wereldwijd onderdrukt toch?
En nú in één keer goed
Blankepit schreef:
19-01-2021 15:09
Nee, ze moeten zich als volwassenen gedragen. Als er straks een bevolkingsgroep zegt dat jij je anders moet kleden omdat ze anders gekwetst zijn, doe je dat toch ook niet?
Ik zie het nog wel gebeuren dat de deugclub dat wel zou doen hoor.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
19-01-2021 15:13
De honger om alles kapot te maken wat de blanke Nederlander uit zijn cultuur heeft meegekregen is onstilbaar bij de deugbrigade.
Jahoor daar is 'ie!
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
Zeewater8669 schreef:
19-01-2021 14:29
Als je er goed over nadenkt, is het ook wel een beetje raar om je als “indiaan” te verkleden. Men kwam aan in Amerika, moordde daar de inheemse bevolking uit en nu verkleden wij ons in hun kleren. Als hedendaagse Native American zou ik het onsmakelijk vinden. Zeker omdat zij veel eer halen uit bijvoorbeeld een tooi. Elke gek loopt er nu mee.
Zeewater8669 schreef:
19-01-2021 14:30
Ik vind dit altijd zo’n dooddoener. Dan heb je geen idee waar je het over hebt. Kom met betere argumenten.
Dubbel eens.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
19-01-2021 15:22
je hebt toch WNL?
En powned. En Baudet en consorten die meer media-aandacht krijgen dan te verklaren is op basis van hun 2 zeteltjes in de kamer. En maar in de media klagen dat ze nooit aandacht krijgen in de media. En van die rechtste klagers die zeggen dat ze niets meer mogen zeggen en dan vervolgens zeggen wat ze niet zouden mogen zeggen en dat het nog uitgezonden wordt ook.

En ik kan mee eerlijk gezegd niet herinneren wanneer ik voor het laatst iemand van pak m beet de Partij voor de Dieren op TV heb gezien.
OohBoy schreef:
19-01-2021 14:35
Zou je het ook erg vinden als ze in het buitenland klompen aan zouden doen, een boerenkiel erbij en met tulpen lopen zwaaien? Of typische klederdracht uit een of ander vissersdorp? En dan een beetje uitvergroot en op het idiote af?
Ik zou zeggen veel plezier ermee.
Ik zou me zelfs een beetje vereerd voelen als 'mijn' cultureel erfgoed in 'n andere cultuur aanslaat. Kei leuk!
Alle reacties Link kopieren
Maar het gaat niet door dus niemand hoeft zich er dit jaar druk om te maken ...
Een dag zonder latte anais, is als een vrieskist zonder ais.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
19-01-2021 15:20
Nee, gewoon op 'n beschaafde manier de ruimte krijgen op de staatsomroep om tegengas te bieden aan al die linkse indoctrinatie die in volle bakken over ons uitgestort wordt. Fidan wordt haast afgemaakt door de D66-clan vanwege 'te opinierend' terwijl types als M niet anders doen in hun linkse grachtengordelprogrammaatjes.
Gelukkig is er voor jou straks Ongehoord Nederland.
Alle reacties Link kopieren
Cookielover schreef:
19-01-2021 15:33
Gelukkig is er voor jou straks Ongehoord Nederland.

Met de immer rustig en beschaafde Arnold Karskens.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dit echt dikke vette onzin en het lijkt me vooral om te provoceren. Waarom maken deze mensen zich geen zorgen om de problemen die nu spelen in plaats van terugkijken naar het verleden. Net alsof iemand die zich nu verkleed met carnaval dat als sneer bedoeld naar een oude bevolkingsgroep. En mag je je dan bijvoorbeeld niet als indiaan verkleden maar wel als Trump?

En als dat verkleden allemaal zo verkeerd is waarom dragen mensen dan bijvoorbeeld wel spijkerbroeken in het dagelijks leven? Die zijn gemaakt voor de goudzoekers in de VS, als er één groep de indianen heeft verdreven dan zijn zij het wel. Maar dat is geen probleem, want dat is ingeburgerd enzo...
madamecannibale wijzigde dit bericht op 19-01-2021 15:38
0.07% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
OohBoy schreef:
19-01-2021 14:35
Zou je het ook erg vinden als ze in het buitenland klompen aan zouden doen, een boerenkiel erbij en met tulpen lopen zwaaien? Of typische klederdracht uit een of ander vissersdorp? En dan een beetje uitvergroot en op het idiote af?
Ik zou zeggen veel plezier ermee.
Hoeven de buitenlanders niet te doen. Doen de Nederlanders zelf al, door die buitenlanders in een namaakpakje Volendammer te hijsen, en op de foto (duurbetaald) te zetten
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
viva-amber schreef:
19-01-2021 15:10
Nee, dat mag niet. Je eigent jezelf dan een cultuur aspect toe dat niet van jou is.....

Maar goed ik word dus echt heel moe van mensen zonder humor.
De westerse cultuur wordt toch ook door allerlei andere groepen toegeeigend? Westerse sporten, westerse muziek, westerse kleding, westerse kapsels. No problem. En mochten ze voor een feestelijke gelegenheid een karikatuur met de Hollandse klederdracht willen wegzetten, mijn zege hebben ze.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn verschillende soorten carnavalsvierders. Je hebt de dagjesmensen die een keertje carnaval vieren (zoals ik) en de mensen die echt, echt, echt carnaval vieren, de praalwagenbouwers bijvoorbeeld, mensen die een hoop tijd en geld steken in kostuums en wagens. Ooit, in een heel ver verleden, bouwden mijn ouders mee met praalwagens. Een jaar hadden ze als thema Japan. Met een enorme draak als wagen en zelf gingen ze als sensei's en geisha's. Ze zagen er prachtig uit. Niks voor gek zetten of de spot drijven. Het was gewoon een mooi thema. Zo zie ik veel praalwagens trouwens. Tegenwoordig moeten ze oppassen voor de KOZP-ers en andere kleinzieligen, want die nemen gelijk aan dat het gaat om voor gek zetten en bepalen voor een ander dat het kwetsend is. En racistisch. En zij en alleen zij hebben de wijsheid in pacht. Laat ze lekker in Amsterdam e.o. blijven.
Cookielover schreef:
19-01-2021 15:33
Gelukkig is er voor jou straks Ongehoord Nederland.
Dat is jammergenoeg een viruswappie.
Alle reacties Link kopieren
makreel schreef:
19-01-2021 15:23
Wat fijn, weer zo'n 'ze hebben alles al van ons afgepakt' achtig onderwerp. Is de blanke vla en de moorkop al voorbij gekomen?
jodenkoek, negerzoen...

Ik ga als zwarte piet naar het carnaval. Of nog beter... als Akwasi
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
nlies schreef:
19-01-2021 14:36
Eens, dat heeft niets met carnaval te maken. Buiten die foto in de OP heb ik trouwens al jaren geen indianen en chinezen gezien met carnaval.
Ik ging twee jaar lang als Indiaan.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven