Welk kostuum is ongeschikt voor Carnaval ?

19-01-2021 14:26 519 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ná het sinterklaasfeest is nu de beurt aan carnaval.
Het is goed dat "door de jaren heen ingeslopen dingen" besproken worden als ze eigenlijk niet meer kunnen. Maar wat vind jij van bepaalde carnavalkostuums? Welk kostuum vind jij niet kunnen en waarom niet?



https://www.limburger.nl/cnt/dmf20210118_94585256
Kick Out Zwarte Piet richt pijlen op carnaval: kostuums van indianen, Chinezen en kannibalen ‘racistisch en kwetsend’



Afbeelding

https://www.limburger.nl/cnt/dmf20200221_00148837
LOEP ME MAAR aub.
Alle reacties Link kopieren
nessemeisje schreef:
19-01-2021 15:41
Er zijn verschillende soorten carnavalsvierders. Je hebt de dagjesmensen die een keertje carnaval vieren (zoals ik) en de mensen die echt, echt, echt carnaval vieren, de praalwagenbouwers bijvoorbeeld, mensen die een hoop tijd en geld steken in kostuums en wagens. Ooit, in een heel ver verleden, bouwden mijn ouders mee met praalwagens. Een jaar hadden ze als thema Japan. Met een enorme draak als wagen en zelf gingen ze als sensei's en geisha's. Ze zagen er prachtig uit. Niks voor gek zetten of de spot drijven. Het was gewoon een mooi thema. Zo zie ik veel praalwagens trouwens. Tegenwoordig moeten ze oppassen voor de KOZP-ers en andere kleinzieligen, want die nemen gelijk aan dat het gaat om voor gek zetten en bepalen voor een ander dat het kwetsend is. En racistisch. En zij en alleen zij hebben de wijsheid in pacht. Laat ze lekker in Amsterdam e.o. blijven.
Dan nog zijn er heel veel onderwerpen waar je uit kan kiezen die niet een andere bevolkingsgroep nadoen.
Zelfs al zie je het probleem er niet mee omdat het er gewoon heel mooi uit ziet, hoeveel moeite is het om één van die andere duizend thema's te kiezen?
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
19-01-2021 15:22
je hebt toch WNL?
Die hebben altijd dezelfde politieke gasten; VVD of CDA. Heel voorspelbaar allemaal.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
Ik pleit trouwens voor het verbieden van onesies met carnaval. Een onesie is geen kostuum.
Alle reacties Link kopieren
nessemeisje schreef:
19-01-2021 15:41
Er zijn verschillende soorten carnavalsvierders. Je hebt de dagjesmensen die een keertje carnaval vieren (zoals ik) en de mensen die echt, echt, echt carnaval vieren, de praalwagenbouwers bijvoorbeeld, mensen die een hoop tijd en geld steken in kostuums en wagens. Ooit, in een heel ver verleden, bouwden mijn ouders mee met praalwagens. Een jaar hadden ze als thema Japan. Met een enorme draak als wagen en zelf gingen ze als sensei's en geisha's. Ze zagen er prachtig uit. Niks voor gek zetten of de spot drijven. Het was gewoon een mooi thema. Zo zie ik veel praalwagens trouwens. Tegenwoordig moeten ze oppassen voor de KOZP-ers en andere kleinzieligen, want die nemen gelijk aan dat het gaat om voor gek zetten en bepalen voor een ander dat het kwetsend is. En racistisch. En zij en alleen zij hebben de wijsheid in pacht. Laat ze lekker in Amsterdam e.o. blijven.
Ik heb een chineze tuin. Ik ga de tuinarchtect maar bellen. Het moet maar een 13 in dozijn tegelparadijs worden. Ik wil geen aanstoot geven natuurlijk. Oh nee kan ook niet want dan krijg ik het hele tegen-tegeltuinen-topic weer achter me aan.....
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
makreel schreef:
19-01-2021 15:23
Wat fijn, weer zo'n 'ze hebben alles al van ons afgepakt' achtig onderwerp. Is de blanke vla en de moorkop al voorbij gekomen?
Nee, maar mijn goudvis hier roept vanuit zijn kom dat hij zich door jouw nick achtergesteld voelt. ;-)
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Ik vind dit een lastige.

Zelf heb ik niet het idee dat je je verkleed als iets om dit belachelijk te maken, maar om gewoon even helemaal iets anders te zijn. Een indiaan, een prinses, een ninja, een ridder, een zigeuner. En dan ook een week lang in je rol blijven. Heerlijk om als prinses rond te schrijden en naar iedereen te wuiven en een buiging te krijgen van iedere ridder die je tegenkomt :D
Zo was het ook altijd met indianen en cowboys. Komen die elkaar tegen, worden er plastic pijltjes naar elkaar geschoten en met een plastic pistooltje gericht. In mijn beleving is het meer film naspelen, niemand heeft een associatie naar het verleden en je bent gewoon even helemaal iemand anders.

Nog een vraag, waar leg je de grens? Mag je ook niet meer als Schot of in je Poolse jurk verkleed gaan?
Of mag dat dan weer wel omdat dat ook Europese volken zijn?
AnAppleADay schreef:
19-01-2021 15:55
Dan nog zijn er heel veel onderwerpen waar je uit kan kiezen die niet een andere bevolkingsgroep nadoen.
Zelfs al zie je het probleem er niet mee omdat het er gewoon heel mooi uit ziet, hoeveel moeite is het om één van die andere duizend thema's te kiezen?
De taboelijst wordt anders steeds langer. Ik kan me nog wel carnavalsgroepen herinneren die als sexy non gingen en monikken of patertjes komen ook wel 'ns voorbij als karikatuur, toen stond het katholieke zuiden ook niet te janken. Die lange tenencultuur die tegenwoordig gefaciliteerd wordt door onze maatschappij is ronduit walgelijk.
Alle reacties Link kopieren
Zeewater8669 schreef:
19-01-2021 14:40
Zijn Volendammers op grote schaal uitgemoord? Omdat hun beschaving als inferieur werd gezien Nee he? En vervolgens loopt de hele wereld te koop met JOUW beschaving, dezelfde reden waarom al je voorouders zijn vermoord.

Als je het niet wilt begrijpen, moet je ook niet reageren want dit slaat echt als een tang op een varken.
Maar hoe zit het dan met Chinezen? Die zijn nooit door een buitenlandse mogendheid uitgemoord, mag dat dan wel?
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
19-01-2021 15:55
Dan nog zijn er heel veel onderwerpen waar je uit kan kiezen die niet een andere bevolkingsgroep nadoen.
Zelfs al zie je het probleem er niet mee omdat het er gewoon heel mooi uit ziet, hoeveel moeite is het om één van die andere duizend thema's te kiezen?
Waarom zouden ze? Vanuit bijvoorbeeld Japanse hoek komen er geen klachten, alleen beroepshuilers bepalen voor hen dat het dan kwetsend is. Bij voorbaat. Dus moet het verboden of verdacht gemaakt worden. En de enige reden dat men het weet is omdat men er foto's van ziet. Het is niet alsof ze er zelf bij staan, want meestal vieren de beroepsgekwetsten helemaal geen carnaval. Maar ze willen wel bepalen hoe een ander het viert. En als er niet geluisterd wordt, dan gaat KOZP en co dreinen, dreinen en dreinen. En verdachtmaken. Want alles wat ze niet begrijpen is racisme. En er zijn altijd wel een paar idioten die erin mee gaan. En voor je het weet, worden alle carnavalsvierders weggezet als racisten. En zo wordt KOZP (en aanverwante viezige clubjes) z'n bestaansrecht en bijbehorende subsidies weer veiliggesteld.
daenerys79 schreef:
19-01-2021 15:56
Ik heb een chineze tuin. Ik ga de tuinarchtect maar bellen. Het moet maar een 13 in dozijn tegelparadijs worden. Ik wil geen aanstoot geven natuurlijk. Oh nee kan ook niet want dan krijg ik het hele tegen-tegeltuinen-topic weer achter me aan.....
;-D
En haal je xenos boeddha beeldjes dan ook gelijk maar weg ;)
Alle reacties Link kopieren
Blankepit schreef:
19-01-2021 14:50
Zodra we rekening moeten gaan houden met gekwetste mensen en meninkjes houdt de vrijheid van denken direct op.
Waarom?
What a nuanced anxiety
nessemeisje schreef:
19-01-2021 16:02
Waarom zouden ze? Vanuit bijvoorbeeld Japanse hoek komen er geen klachten, alleen beroepshuilers bepalen voor hen dat het dan kwetsend is. Bij voorbaat. Dus moet het verboden of verdacht gemaakt worden. En de enige reden dat men het weet is omdat men er foto's van ziet. Het is niet alsof ze er zelf bij staan, want meestal vieren de beroepsgekwetsten helemaal geen carnaval. Maar ze willen wel bepalen hoe een ander het viert. En als er niet geluisterd wordt, dan gaat KOZP en co dreinen, dreinen en dreinen. En verdachtmaken. Want alles wat ze niet begrijpen is racisme. En er zijn altijd wel een paar idioten die erin mee gaan. En voor je het weet, worden alle carnavalsvierders weggezet als racisten. En zo wordt KOZP (en aanverwante viezige clubjes) z'n bestaansrecht en bijbehorende subsidies weer veiliggesteld.
Het ligt toch echt aan de zwakheid van Nederland dat organisaties als KOZP hier voet aan de grond krijgen. In Spanje valt nog veel meer te 'bekeren' (google naar het feest 3 koningen bijv), maar denk dat ze er daar korte metten mee maken als ze aan hun cultuur willen komen.
Alle reacties Link kopieren
tyche schreef:
19-01-2021 16:05
Waarom?
Omdat het nogal makkelijk is om je gekwetst te voelen. Iets met cartoons enzo? Dat gaat ook steeds verder. Tekenaars en leraren die bedreigd of vermoord worden. Cabaretiers kunnen moeten ook op hun woorden letten. Iedereen moet op zijn woorden letten, anders wordt je al snel gecancelled of op zijn minst verdacht gemaakt.
Alle reacties Link kopieren
MollyMalone schreef:
19-01-2021 16:01
Maar hoe zit het dan met Chinezen? Die zijn nooit door een buitenlandse mogendheid uitgemoord, mag dat dan wel?
Of heksen? Die zijn hier in de middeleeuwen ook massaal op de brandstapel gegooid. Hoe zit het trouwens überhaupt met de middeleeuwen, mag cosplay en middeleeuwse gevechten naspelen ook niet meer? Daar zijn ook hele steden uitgemoord.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het allemaal overdreven gedoe van mensen die waarschijnlijk nooit carnaval hebben gevierd. (En dat ook vooral niet moeten komen doen, maar dat terzijde.)

Waar ligt de grens? Mag ik me ook niet meer als heks verkleden, omdat die vroeger verbrand werden?

Tijdens carnaval stap je in de huid van iemand anders, dat heeft niks met spot, discriminatie of rascisme te maken. Eerder het tegendeel; je doet je best er zo mooi mogelijk uit te zien.
Niet meer en niet minder.
Loop lekker in je pakje. Het is een vrij land. Ik vind jouw pakje symbool van je domheid. Het is wederom een vrij land.
Alle reacties Link kopieren
madamecannibale schreef:
19-01-2021 16:16
Of heksen? Die zijn hier in de middeleeuwen ook massaal op de brandstapel gegooid. Hoe zit het trouwens überhaupt met de middeleeuwen, mag cosplay en middeleeuwse gevechten naspelen ook niet meer? Daar zijn ook hele steden uitgemoord.
Ik denk niet dat de mensen uit de Middeleeuwen zullen komen protesteren.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
cuculuscanorus schreef:
19-01-2021 16:17
Loop lekker in je pakje. Het is een vrij land. Ik vind jouw pakje symbool van je domheid. Het is wederom een vrij land.
Nou, dan zijn we er toch? Iedereen blij.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
19-01-2021 16:19
Ik denk niet dat de mensen uit de Middeleeuwen zullen komen protesteren.
Gaat het erom dan dat mensen nog moeten leven? Zijn het de native Americans die hier protesteren? En mag ik bijvoorbeeld dan ook niet als Duitser met een lederhosen en bratwurst?
Alle reacties Link kopieren
cuculuscanorus schreef:
19-01-2021 16:17
Loop lekker in je pakje. Het is een vrij land. Ik vind jouw pakje symbool van je domheid. Het is wederom een vrij land.
Precies, maar laat mij dan lekker in mijn carnavalspakje lopen. En jij mag van mij prima een spijkerbroek aan.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
19-01-2021 16:19
Ik denk niet dat de mensen uit de Middeleeuwen zullen komen protesteren.
Ik denk ook niet dat Inuit of Native Americans komen protesteren omdat iemand uit Schubbekutteveen tijdens carnaval een iglo of verentooi draagt. Dat doet KOZP dan voor ze :yes: . Die er ook niet bij zijn, maar verklikkers met een camera op pad sturen.
Idd goede vraag van waar ligt de grens.
lilalinda schreef:
19-01-2021 14:44
zelfspot is heel wat anders, dan anderen bespotten
Los van de indianenpakdiscussie; carnaval is er niet om met iets of iemand te spotten, maar om gewoon een weekje iets anders dan jezelf te zijn.
Ik snap wel dat mensen die er van houden gaan steigeren, want wat een fijn en gemoedelijk feest is wordt nu een woke-gezever waarin je op moet letten of je 'goed of fout' bent en of iemand aanstoot neemt aan je verkleedkleding.
Alle reacties Link kopieren
nessemeisje schreef:
19-01-2021 16:27
Ik denk ook niet dat Inuit of Native Americans komen protesteren omdat iemand uit Schubbekutteveen tijdens carnaval een iglo of verentooi draagt. Dat doet KOZP dan voor ze :yes: . Die er ook niet bij zijn, maar verklikkers met een camera op pad sturen.
Het is een heel complot he?
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
nessemeisje schreef:
19-01-2021 16:13
Omdat het nogal makkelijk is om je gekwetst te voelen. Iets met cartoons enzo? Dat gaat ook steeds verder. Tekenaars en leraren die bedreigd of vermoord worden. Cabaretiers kunnen moeten ook op hun woorden letten. Iedereen moet op zijn woorden letten, anders wordt je al snel gecancelled of op zijn minst verdacht gemaakt.
Dat beantwoord niet mijn vraag hoe rekening houden met anderen / niet willen kwetsen, leidt tot niet nadenken.

Voor mij klinkt 'alles moet gezegd kunnen worden en iedereen die gekwetst is, is overgevoelig', en stuk minder doordacht in de oren dan iemand die zich afvraagt waarom iemand gekwetst is en die vervolgens besluit om zich wel of niet aan te passen.

De vraag 'waar ligt de grens' vind ik een interessante en legitieme vraag.
De stelling dat rekening houden met hetzelfde is als stoppen met nadenken, snijdt geen hout.
What a nuanced anxiety

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven