Wie wordt de nieuwe Amerikaanse president?

25-10-2024 10:38 58 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Nu de Amerikaanse presidentsverkiezingen in de laatste fase zijn gekomen, de bruidsweken van Harris defintief voorbij zijn en zij keldert in de peilingen is mijn vraag; Wie wordt de volgende president van de Verenigde Staten?

Wie wordt de volgende president van de Verenigde Staten?

Totaal aantal stemmen: 64

Donald Trump (45%)
Kamala Harris (52%)
Jill Stein (3%)
Iemand anders Geen stemmen
Alle reacties Link kopieren Quote
Gezien de peilingen waarbij Trump zelfs landelijk gezien op voorsprong staat in de nieuwste peilingen (in 2016 won Clinton de popular vote met 2,7 procent maar verloor de verkiezingen), en waarin hij voorstaat in alle zeven swingstates lijkt mij het bijna onvermijdelijk dat Trump dit makkelijk gaat winnen.
De democraten worden ook duidelijk wanhopig met hun Hitler-vergelijkingen, iets dat meer kwaad dan goed doet bij de gemiddelde kiezer.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben bang dat Trump het weer gaat worden, maar ik voel zoveel walging en weerstand dat ik me er niet toe kan aanzetten om de poll in te vullen.
A question that sometimes drives me hazy: Am I or are the others crazy?
Alle reacties Link kopieren Quote
Er is toch al een Harris versus Trump topic?
actueel/harris-vs-trump-verkiezingen-vs ... s/507803/7
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vermoed ook Trump.

Maar dat is meer, omdat ik veel moslims zie protesteren tegen Kamala Harris, waardoor ze een proteststem zullen gaan uitbrengen.
Alle reacties Link kopieren Quote
PoesMinoes schreef:
25-10-2024 10:47
Er is toch al een Harris versus Trump topic?
actueel/harris-vs-trump-verkiezingen-vs ... s/507803/7
Klopt, maar zonder poll. Nu de verkiezingen over elf dagen zijn lijkt het mij dat er wel een serieuze inschatting gedaan kan worden wie er gaat winnen.
De vraag is dan ook wie je denkt dat er wint, niet wie je wilt dat er wint.
Alle reacties Link kopieren Quote
Gezien de peilingen op dit moment en het kleine aantal nog zwevende kiezers in de swing states is er inderdaad geen echte kans meer dat Harris dit uiteindelijk wint, haar kansen zijn vrijwel 0.

Ik vind Trump een nare man en echt een achteruitgang voor de wereld, vooral voor de jongere generatie maar het is niet anders. Ik wil alle mensen hier die Trump en zijn Project 2025 wel een warm hart toedragen niettemin alvast van harte feliciteren en een heel mooi overwinningsfeest wensen!
Alle reacties Link kopieren Quote
Arena90 schreef:
25-10-2024 10:48
Ik vermoed ook Trump.

Maar dat is meer, omdat ik veel moslims zie protesteren tegen Kamala Harris, waardoor ze een proteststem zullen gaan uitbrengen.
De Arabisch-Amerikanen stemmen volgens peilingen voor zo'n 50% op Harris, voorheen stemde daar altijd zo'n 70% plus op de democraten. Ook onder andere minderheden wordt meer op Trump gestemd, vooral onder Latino's en jonge Afro-Amerikaanse mannen.
De eerste resultaten van de vroeg uitgebrachte stemmen, waar vooral democratische stemmers gebruik van maken, geven ruwweg een verhouding van 40% Trump en 60% Harris, tegen 30% Trump en 70% Biden vier jaar geleden. Alle peilingen wijzen in dezelfde richting, Trump doet het electoraal echt veel beter dan vier jaar geleden en een flink stuk beter dan acht jaar geleden tegen Clinton toen hij van haar won.
marmartis wijzigde dit bericht op 25-10-2024 11:51
13.04% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Marmartis schreef:
25-10-2024 11:01

De eerste resultaten van de vroeg uitgebrachte stemmen, waar vooral democratische stemmers gebruik van maken, geven ruwweg een verhouding van 40% Trump en 60% Harris, tegen 30% Trump en 70% Biden vier jaar geleden. Alle peilingen wijzen in dezelfde richting, Trump doet het electoraal echt veel beter dan vier jaar geleden en een flink stuk beter dan acht jaar geleden tegen Clinton toen hij van haar won.
Waar lees of hoor jij deze informatie? Ik luister iedere dag naar de podcast Amerika in 15 minuten van Raymond Mens en hij doet het voorkomen of dat het toch echt een nek-aan-nek race is momenteel.
Alle reacties Link kopieren Quote
PoesMinoes schreef:
25-10-2024 11:06
Waar lees of hoor jij deze informatie? Ik luister iedere dag naar de podcast Amerika in 15 minuten van Raymond Mens en hij doet het voorkomen of dat het toch echt een nek-aan-nek race is momenteel.
Op basis van de absolute percentages is dat ook zo, maar in de VS is een "winner takes all" systeem waar de winnaar van een staat alle kiesmannen van die staat krijgt. Ervaring wijst uit dat een Democratische kandidaat minimaal 5-6% voor moet liggen op de Republikeinse om een kans te maken, dat komt omdat conservatieve dunbevolkte staten relatief veel kiesmannen hebben.

Harris komt niet in de buurt van die 5-6% voorsprong, ze ligt zelfs iets achter.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk dat er heel weinig over te zeggen valt. Ik hoop Kamala Harris maar ik was er ook heel erg van overtuigd dat Hillary Clinton zou winnen want Trump als president?! Nee joh! En toen won Trump toch. Vind het ergens ook wel eng hoe groot zijn aanhang wel niet is. Maar goed Amerika blijft gewoon een vreemd land met grote verschillen.

En ik vind het ook eng dat Musk nu geld schijnt te geven aan mensen die op Trump stemmen in de swing states. Ik vond het al een rare vogel maar nu...
graze wijzigde dit bericht op 25-10-2024 11:20
18.30% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
PoesMinoes schreef:
25-10-2024 11:06
Waar lees of hoor jij deze informatie? Ik luister iedere dag naar de podcast Amerika in 15 minuten van Raymond Mens en hij doet het voorkomen of dat het toch echt een nek-aan-nek race is momenteel.
Die zijn overal en nergens te vinden; iedere kant probeert zijn eigens tempel er op te drukken, maar de trend is toch wel duidelijk.

https://edition.cnn.com/2024/10/23/poli ... index.html

https://www.realclearpolling.com/latest-polls

https://www.270towin.com/

Punt is ook dat zowel in 2016 en 2020 Trump zwaar onderschat werd in de peilingen; hij haalde bij beide verkiezingen zo'n vijf tot zes procent meer stemmen landelijk gezien dan gepeild werd en in sommige swingstates tot wel bijna tien procent meer. Het is algemeen bekend dat er een type Trump stemmer is dat bijna niet te peilen is; één die bij andere verkiezingen niet stemt en niet wenst mee te doen aan peilingen of juist politiek correcte antwoorden geeft.
marmartis wijzigde dit bericht op 25-10-2024 11:32
1.50% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
AgentMetTrek schreef:
25-10-2024 11:14
Op basis van de absolute percentages is dat ook zo, maar in de VS is een "winner takes all" systeem waar de winnaar van een staat alle kiesmannen van die staat krijgt. Ervaring wijst uit dat een Democratische kandidaat minimaal 5-6% voor moet liggen op de Republikeinse om een kans te maken, dat komt omdat conservatieve dunbevolkte staten relatief veel kiesmannen hebben.

Harris komt niet in de buurt van die 5-6% voorsprong, ze ligt zelfs iets achter.
Ik ken het systeem, maar ik ga er vanuit dat zo'n Amerikadeskundige toch wel weet waarover hij het heeft. Hij zegt toch echt dat het heel spannend is maar hier lees ik vooral dat de race al is gestreden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Graze schreef:
25-10-2024 11:18
Ik denk dat er heel weinig over te zeggen valt. Ik hoop Kamala Harris maar ik was er ook heel erg van overtuigd dat Hillary Clinton zou winnen want Trump als president?! Nee joh! En toen won Trump toch. Vind het ergens ook wel eng hoe groot zijn aanhang wel niet is. Maar goed Amerika blijft gewoon een vreemd land met grote verschillen.

En ik vind het ook eng dat Musk nu geld schijnt te geven aan mensen die op Trump stemmen in de swing states. Ik vond het al een rare vogel maar nu...
Wat Musk doet is waarschijnlijk ook verboden, daar heeft de FBI hem al voor gewaarschuwd maar hij negeert dat. Als Trump wint komt het toch niet tot vervolging, en als hij veroordeeld wordt geeft Trump hem gewoon gratie.
Alle reacties Link kopieren Quote
Morgan-Salander schreef:
25-10-2024 10:46
Ik ben bang dat Trump het weer gaat worden, maar ik voel zoveel walging en weerstand dat ik me er niet toe kan aanzetten om de poll in te vullen.

Dit was precies mijn gevoel bij de poll, heb niks aangeklikt
Alle reacties Link kopieren Quote
Voor wie denkt dat al dit gedoe bij de Amerikaanse verkiezingen iets nieuws is moet eens wat filmpjes daarover bekijken.

De verkiezingen zijn heel vaak extreem gepolariseerd geweest, waarbij de een dw ander voor idioot, dement, geestelijk gestoord of een gevaar voor het land en de democratie uitmaakte. Veel aanslagen, geslaagd of niet, veel aangevochten uitslagen, verkiezingen waarbij de verliezende kandidaat zijn nederlaag eerst niet wou toegeven, in 1876 pas na 9 maanden, toen was er bijna weer een burgeroorlog uitgebroken, met moordpartijen na de verkiezingen en met duidelijk fraude (in South-Carolina was de opkomst 101%, wat natuurlijk niet kan).

Kortom, er is niks nieuws onder de zon.

https://www.youtube.com/watch?v=d9vsAao6DsE
marmartis wijzigde dit bericht op 25-10-2024 12:18
3.38% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Het wordt Trump. Maar ik hoop dat het Harris lukt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hopelijk Trump. :cheer2:
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik kan de gedachte echt niet aan dat Amerika opnieuw voor die seniele gek kiest, dus ik hoop Harris. En zo niet, dan is het enige lichtpuntje dat Trump over 4 jaar niet meer mee mag doen (als hij in tussentijd de wet niet verandert).
Alle reacties Link kopieren Quote
Lorem_Ipsum schreef:
25-10-2024 11:41
Het wordt Trump. Maar ik hoop dat het Harris lukt.
Dat vrees ik ook, dat het Trump wordt. :'(
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik luisterde net naar podcast de Dag van de Volkskrant die hier ook over ging en snap nu weer wat beter waarom het de democraten misschien weer niet lukt om te winnen van die akelige Trump. De bottom line is dat de gemiddelde Amerikaan gewoon het nieuws niet volgt en via social media of bekenden af en toe wat snippets hoort en dat is het dan. Ze hebben gewoon geen idee op wie of wat ze stemmen eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nova666 schreef:
25-10-2024 12:12
Hopelijk Trump. :cheer2:

Waarom hoop je dit? Ik ken in mijn eigen kring niemand die hoopt dat het Trump wordt
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik wordt elke keer weer heen en weer geslingerd tussen hoop en wanhoop; als ik naar Raymond mens luister (dagelijkse korte podcast die, in mijn ogen, redelijk Trump-gekleurd is) lijkt het op Trump gaat winnen. Als ik dan naar Threads ga is het daar voornamelijk pro-Harris wat de klok slaat. Ik vrees soms dat ik daar in een blauwe bubbel zit en daardoor niet doorheb dat er toch een grotere rode Trump-bubbel lijkt te zijn. Ik hoop dat Harris wint maar gun de Trumpstemmers ook wel een paar jaar Trump eerlijk gezegd. Laat ze het maar voelen.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vrees dat de poll op dit moment (Harris 59% en Trump 41%) vooral een gevalletje wishful thinking is.

Net zoals een deel van de viva-dames in november vorig jaar van mening was dat de poll met een overwegend links/Timmermans gerichte uitslag wel een afspiegeling zou zijn van de samenleving, om vervolgens met een kater te moeten concluderen dat dat toch echt even anders lag, vrees ik hetzelfde voor de poll.

Nou kan je van harte hopen dat het Harris wordt, en ik denk dat de meesten van ons dat ook wel doen, maar dat 59% dat ook daadwerkelijk denkt dat ze wint, mwah.
Ook in dit geval voornamelijk (59%) een poll waarop gestemd is met wie je hoopt dat er wint.

Ik ben wel benieuwd naar de motivatie van degenen die het ook serieus denken dat Harris zal winnen. Het lijkt me een no-brainer dat die kans nihil is.
I will not let anyone walk through my mind with their dirty feet.
- Gandhi
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb het vermoeden dat het Trump gaat worden. 8 jaar geleden was ik echt een beetje bang toen Trump won. Maar heel eerlijk gezegd heb ik niet zo heel veel van de verandering gemerkt. Alleen dat we meer belasting moesten betalen.
Mijn stem gaat trouwens naar Harris, ook al ben ik ook niet helemaal blij met haar.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven